|
گزارش «وطن امروز» از دیدگاه صادرکنندگان و واردکنندگان درباره سامانه عرضه و تقاضای بازار ثانویه ارز
مصائب نیما!
رئیس اتاق بازرگانی ایران و امارات: سامانه نیما سرعت انتقال ارز صادراتی را کمتر و سختتر میکند
محمد نجارصادقی: بر اساس مصوبه هیات دولت، ترخیص کالاهایی که از مسیری غیر از نیما تامین ارز شدهاند میسر شد. سامانه نیما و مصائبش در مدت کوتاه 3 ماهی که از عمرش میگذرد، باعث رسوب بدون سابقه کالا در گمرکهای کشور شده بود. این دومین دوربرگردان ارزی دولت در 6 ماه گذشته است. پیشتر دولت با قیمتگذاری هر دلار 4200 تومان، ضربه بیسابقهای به اقتصاد کشور زد و پس از چند ماه این موضوع را فسخ کرد و رئیس کل بانک مرکزی این تصمیم را اشتباه خواند. به نظر میرسد دولت تدبیر و امید در حال آزمایش روی اقتصاد کشور است تا مسیر اصلی برای مدیریت بازار ارز را انتخاب کند. ارسال به دوستان
گزارش توسعه انسانی سازمان ملل منتشر شد
بهبود درآمد سرانه ملی ایرانیها
ارسال به دوستان
وزیر صنعت، معدن و تجارت :
واردات کالا سرعت میگیرد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه همه صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند، گفت واردات کالا سرعت خواهد گرفت. محمد شریعتمداری در حاشیه مجمع سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، با اشاره به معطلی برخی کالاها در گمرکات گفت: هیات وزیران تصمیم گرفت در یک فرصت یکماهه، کالاهای موجود در گمرکات بدون انتقال ارز ترخیص شود که این موضوع به تامین مواد اولیه تولید کمک خواهد کرد؛ این در شرایطی است که اتخاذ رویههای جدید گمرکی با دریافت مصوباتی از ستاد اقتصادی دولت و شورای هماهنگی سران قوا و ستاد مقابله با تحریم موجب شد گمرکات بتوانند با انعطافپذیری بیشتر برای ترخیص کالاها در انبارهای گمرک که بیشتر مواد اولیه تولید هستند، اقدام کنند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پرداخت تفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی برای واردات کالاها، این نکته را یادآور شد که ماشینآلات، تجهیزات و مواد اولیه تولید که وارد شده میتوانند بدون پرداخت مابهالتفاوت از گمرکات ترخیص شوند. وی ادامه داد: این موضوع به تولید کمک خواهد کرد، ضمن اینکه از واردکنندگان کالاهای اساسی نیز خواسته شده اطلاعات خود را در سامانه سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ثبت کنند تا این سازمان برای انجام وظایف نظارتی و فروش محصول بر اساس قیمت ارز دریافتی بتواند اقدام کند. وزیر صنعت افزود: همه کسانی که ارزی را از صادرات به دست میآورند مکلف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور هستند و بتازگی با مصوبات ابلاغ شده در مرداد ماه از همه آنها تعهد بازگشت ارز دریافت میشود، البته بر اساس مصوبه اخیر تا 3 ماه اجازه داده شده ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردانده شود اما هیچ کس در کشور درباره ضرورت بازگشت ارز تردید ندارد. ارسال به دوستان
نوبخت: یک میلیارد دلار برای حفظ اشتغال موجود در نظر گرفته شد
3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم
گروه اقتصادی: رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه روحیه خود را در مقابل تهدیدات خارجی از دست نداده و تحریمها را دور میزنیم، گفت یک میلیارد دلار به صورت ویژه برای حفظ اشتغال موجود در نظر گرفته شده است. به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت در مراسم رونمایی، امضا و مبادله تفاهمنامه برنامه اشتغالزایی دولت که دیروز در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با اشاره به نوسانات اخیری که در بازارهای مختلف روی داده است، گفت: تمام دوستان ما در بانک مرکزی برای کنترل نوسانات بازار ارز کمک میکنند اما نمیتوانیم در سایر موارد دست روی دست بگذاریم. بنابراین باید برای مقابله با تحریمهای خارجی بستههای حمایتی داشته باشیم. وی با بیان اینکه با وجود تحریمها، 14 برنامه اشتغالزا ذیل تبصره 18 قانون بودجه را اجرایی خواهیم کرد، گفت: به هر حال تحریم لطماتی را به صنعت کشور که بار اصلی اشتغال روی دوش آن است وارد خواهد کرد، به همین دلیل 5 بسته جبرانی و حمایت در سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و در آینده بسیار نزدیک جزئیات این بستهها اعلام خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از بستهها در این طرح بسته حمایت از تولید است، گفت: بخشی از بار اشتغال روی دوش واحدهای تولیدی است، بنابراین باید برنامههایی مرتبط با فرصتهای شغلی ایجاد شود و از سوی دیگر باید جلوی ریزش نیروی کار فعلی را بگیریم که این موضوع نیاز به منابع خاص خود دارد. نوبخت افزود: بر همین اساس با مجوزی که اخیرا از شورای هماهنگی اقتصادی و با تایید مقام معظم رهبری اخذ شده، یک میلیارد دلار به صورت ویژه برای حفظ اشتغال موجود در نظر گرفته شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 3 میلیون و 200 هزار بیکار داریم، افزود: با ادامه روال گذشته حداکثر همین تعداد را میتوانیم اشتغالزایی کنیم، در حالی که ما بیش از ارسال به دوستان
رئیس سازمان نظام مهندسی:
وزارت مسکن در تکمیل مسکنمهر ناتوان است
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به تصمیم شورای مسکن برای پیشفروش مسکن به زوجهای سپردهگذار خانه اولی، گفت: بر اساس طرح مذکور قرار است 3 هزار واحد مسکونی 2 طبقه در منطقه پرند ساخته شود. فرجالله رجبی ادامه داد: متأسفانه در شرایط کنونی استراتژی و سیاستگذاری حوزه مسکن به هیچوجه مشخص نیست، از این رو شاهدیم وزارت راهوشهرسازی یک روز به دنبال طرح بازآفرینی شهری است و روز دیگر برنامههای جدیدی را کلید میزند، از این رو تا زمانی که سیاست کشور در حوزه مسکن شفاف نشود، تمام پروژهها محکوم به شکست خواهد بود. وی افزود: وزارت راهوشهرسازی به جای اقدامات و طرحهای موردی، باید تکلیف خود را با حوزه تولید مسکن و مدیریت این بخش روشن کند تا بتوان استراتژی یکپارچهای را عملیاتی کرد. نماینده مردم در مجلس دهم با اعلام اینکه در شرایط کنونی با توجه به سیاستهای وزارت راهوشهرسازی به نظر میرسد پروژه ساخت 3 هزار مسکن برای خانه اولیها در شهر پرند به سرنوشت مسکن مهر دچار خواهد شد، افزود: قطعا باید فکری به حال زوجهای جوان کرد اما کلید زدن پروژههایی از این دست، مشکلات این زوجها را افزایش میدهد، زیرا امروز شاهدیم خریداران مسکنمهر قادر به پرداخت اقساط خود نیستند. رجبی ادامه داد: در شرایط کنونی هنوز وزارت راهوشهرسازی نتوانسته ساخت دهها هزار واحد مسکنمهر را به اتمام برساند، از طرف دیگر قیمت تمام شده این مساکن بسیار بالا رفته و متقاضیان قادر به پرداخت پول خرید مسکن نیستند. وی با اشاره به رویکرد وزارت راه درباره ایجاد شهرهای جدید در اطراف تهران، گفت: با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایتخت، به نظر میرسد خانه اولیها از خرید مسکن در این منطقه استقبال کنند، البته سیاست شهرسازی در اطراف پایتخت، استراتژی خوبی است اما وزارت راه و شهرسازی تاکنون موافق به اجرای درست آن نشده است. ارسال به دوستان
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
دولت ممنوعیت واردات خودرو را بردارد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس توضیحاتی پیرامون هزینه سربار خودروسازیها ارائه کرد. سعید باستانی با اشاره به هزینههای سربار خودروسازان، گفت: هزینههای سربار خودروسازان در چند حوزه بوده که یکی از این هزینهها پرسنل مازاد آنهاست. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا اعلام کرده 11 هزار نیروی مازاد دارد، افزود: ایرانخودرو اعلام نکرده که چه میزان نیروی مازاد دارد اما قطعا تعداد نیروهای آن بیشتر از سایپا است. وی با بیان اینکه شرکتهای تابعه خودروسازی از جمله دیگر موارد هزینههای سربار خودروسازان هستند، ادامه داد: هر خودروساز چند شرکت تابعه دارد و گاهی تا حدود 140 شرکت میرسند، البته مجلس هنوز به این موضوع که دقیقا چند شرکت تابعه خودروسازی وجود دارد، ورود نکرده است. نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر کدام از این شرکتهای تابعه هیأتمدیره و دفاتر متعدد در استانهای مختلف دارند، اظهار داشت: هر شرکتی حداقل 5 عضو هیأتمدیره دارد که این موضوع هزینه سرباری برای خودروسازی کشور ایجاد میکند و اگر بررسی شود که آیا این شرکتها سودده هستند یا زیانده و چگونه فعالیت میکنند به پارامترهای هزینههای سربار خودرویی اضافه میشود. وی با بیان اینکه بخش دیگری از موارد سربار خودروسازیها هزینههای پولی و مالی آنهاست، افزود: خودروسازان برای تامین منابع مالی مجبور هستند به بانکها مراجعه کنند و بانک نیز اگر بخواهد سود 18 درصدی دریافت کند با تضامین و دیگر موارد به حدود 24 درصد میرسد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه انحصار تولید در خودروسازی کشور وجود دارد، افزود: هماکنون واردات خودرو به کشور ممنوع است اما زمانی هم که ممنوع نبود تعرفههای واردات به کشور بالا بود و عملا ورود خودرو به کشور سخت بود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد مشخص مجلس این است که دولت واردات خودرو را مدیریت کند و ممنوعیت آن برداشته شود، تصریح کرد: از سوی دیگر انتظار میرود که خودروسازان از زیر چتر دولت بیرون آمده و به معنای واقعی خصوصی شوند و دولت سهام خود را در خودروسازیها واگذار کند تا بتوان بحث خودروسازیها را در کشور مدیریت کرد. ارسال به دوستان
بازار
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|