|
نگاهی به نمایشهای عاشورایی که در محرم امسال روی صحنه میروند
مقتل روی سِن
محسن شهمیرزادی: با پایان یافتن دهه اول محرم، سالنهای نمایش میزبان تعداد زیادی از تئاترهای آیینی هستند که شکل و شمایل متفاوتی به تماشاخانههای کشور میدهند؛ اجراهایی که با مضمون عاشورا و به زبان هنرهای نمایشی تلاش دارند روایتی دیگر از این واقعه را به صحنه بیاورند. در این میان برخی آثار متفاوت از بقیه روی صحنه خواهند رفت و به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به نمایشهای متفاوت عاشورایی که قرار است به صحنه تئاتر بیایند. اپرای عروسکی، نمایش زنانه و موسیقی- نمایش از جمله آنهاست که در ادامه میخوانید. ارسال به دوستان
اکبر صحرایی:
ادبیات دفاعمقدس دچار فرار مغزها شده است!
اکبر صحرایی که بیشتر او را با داستانهای طنزش از ادبیات دفاعمقدس میشناسیم، معتقد است اقتصاد و سیاست بر فرهنگ سایه انداخته است و از این رو است که در سایه نبود متولی مناسب برای حوزه دفاعمقدس ادبیات دفاعمقدس دیگر فروغ گذشته را ندارد. به گزارش «وطن امروز»، او همچنین خروج نویسندگان از حوزه ادبیات دفاعمقدس به سمت ادبیات اجتماعی را دلیل دیگری بر کمرنگی این حوزه برمیشمارد. صحرایی در گفتوگو با تسنیم در ارتباط با کمرنگ شدن حضور نویسندگان در عرصه ادبیات دفاعمقدس و گرایش پیدا کردن به سایر حوزهها گفت: در زمانهای که توجه به دفاعمقدس اندک میشود، نویسندههای این حوزه نیز دیگر دست به قلم نمیبرند، زمینههای آموزش ایجاد نمیشود، کما اینکه ما در سالهای اخیر هم آموزش ندادهایم، ما فقط جشنواره برگزار کردیم و جایزه دادیم، بعد نویسنده و اثر را به حال خود رها کردیم. این اتفاق برای بسیاری از نویسندگان فعال این حوزه در سالهای اخیر رخ داده است. وی افزود: بیشتر نویسندگان از ادبیات دفاعمقدس خارج شده و وارد حوزههای اجتماعی شدهاند، حوزههایی که هم ناشر بیشتر دارد و هم مخاطب بیشتر. درست زمانی که نویسندگان دفاعمقدس پخته شدهاند و میتوانند رمانهای خوب و ماندگاری خلق کنند، از این حوزه خارج میشوند. به نظر من نوعی فرار مغزها از ادبیات دفاعمقدس در حال وقوع است. صحرایی خاطرنشان کرد: در کل ما استراتژی و نقشه راهی برای حوزه ادبیات داستانی دفاعمقدس نداریم؛ اگر ما حرفهای برخورد کرده بودیم باید اکنون در سال 5 رمان دفاعمقدس قابل اعتنا که در ترجمه نیز قابل ارائه باشد میداشتیم. ارسال به دوستان
یادداشتی بر مجموعه شعر «کابوس شاخههای شکسته» سروده مهدی زارعی
کابوسهای قافیهدار
لیلا حسیننیا: در دنیای رنگارنگ ادبیات فارسی که هر بیت و شعری از جهانی سخن میگویند، بسیارند اشعاری که سیاهپوش عزای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند؛ ابیاتی که از صدق و دل صفای باطن گویندگان برخاستند و پیشکش آستان باعظمت سید و سالار شهیدان شدهاند. از دیرباز تاکنون شاعران شعر پارسی دفتر اشعارشان را با نام مبارک حضرت سیدالشهدا(ع) متبرک ساختهاند؛ از کسایی مروزی و ناصرخسرو قبادیانی تا همین امروز و شاعران جوان همروزگار ما. شعر مرثیه در گذشته پرشکوه و جلال خود در قالبهای طولانی سروده میشد؛ از ترجیعبند محتشم کاشانی تا مثنویهای «گنجینهالاسرار» عمان سامانی و «آتشکده» اثر میرزا محمدتقی حجتالاسلام متخلص به نیر تبریزی. شاعرانی که در روزگار ما مرثیهسرایی میکنند اغلب در قالبهایی چون غزل، شعر خود را ارائه میکنند تا امکان ارتباط شعر با مخاطب آسانتر باشد، چراکه روزگار ما روزگار اشعار طولانی نیست و مخاطب دوست دارد در کوتاهترین و سادهترین شکل ممکن به لذت و استفاده از شعری که میخواند یا میشنود، برسد. اکنون اما مهدی زارعی قصد کرده در کتاب خود قدم در راه بزرگان مرثیه فارسی بگذارد و شعر عاشورایی را در عصر اشعار کوتاه، در قالب بلند چهارپاره ارائه کند. ویژگی مهم و برجسته این کتاب، تلاش شاعر در جهت داستانپردازی است. او داستان خوابی را که بانوی کربلا زینب کبری (سلاماللهعلیها) در کودکی دیده است، دستمایه شعر خود قرار داده و بدینسان سنتی دیگر از گذشته ادبیات پارسی را ارج نهاده و منظومهسرایی را در پیش گرفته است. شاعر این مجموعه هرچند در قالب و مضمون به سنتها پایبند بوده اما زبان و بیان و نوع نگاهش در این چارچوب باقی نمانده است. شاعر تلاش کرده تا زبانی آسان و همهفهم را در پیش بگیرد. در همین جهت، سعی میکند در جای جای چهارپاره بلندبالایش، عبارتهایی را به شعر اضافه کند که به گوش مردم آشنا باشد؛ عبارتهایی از روایات آشنا که اغلب مردم آن را شنیدهاند. مثلا در این بند برای توصیف حضرت علیاکبر(ع) از روایتی که حضرت را از لحاظ صورت و سیرت به پیامبر(ص) تشبیه میکند استفاده کرده است: ارسال به دوستان
اخبار
بازگشت «برندهباش» به کنداکتور شبکه 3 ارسال به دوستان
اخبار
مجدالدین معلمی معاون هنری حوزه هنری شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|