|
نگاهی به زندگی «استن لی» خالق بخش عمدهای از ابرقهرمانهای سینما به بهانه درگذشت او
مرگ خالق ابرقهرمانها
گروه فرهنگ و هنر: خبر درگذشت «استن لی» خالق بخش عمدهای از ابرقهرمانهای هالیوودی خبری بود که روز گذشته اغلب رویدادهای سینمای جهان را تحت تاثیر خود قرار داد. استن لی نویسندهای بود که با پیوند دادن داستانهای متفاوت و درگیر کردن شخصیتهای دنیای واقعی با دنیای ابرقهرمانها چهره فرهنگ عامه غرب را تغییر داد و دنیای ابرقهرمانی «مارول» را به یکی از محبوبترین سوژههای سینما و تلویزیون جهان و البته یکی از مهمترین ابزارهای غرب برای تبلیغ تفکر موردنظر خود از طریق هنر تصویر تبدیل کرد. ارسال به دوستان
نشست خبری پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد
97 کشور در جشنواره فیلم مقاومت
نشست خبری پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با حضور اهالی رسانه و دبیرهای بخشهای گوناگون جشنواره بدون حضور محمدخزاعی، دبیر جشنواره روز گذشته در محل سالن اسوه برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، در ابتدای این جلسه یزدان عشیری، مدیر روابطعمومی جشنواره از مهمترین رسالتهای جشنواره مقاومت را شناسایی استعدادهای مستقل در سطح منطقه و جهان دانست و اظهار داشت این جشنواره در محل سینما فلسطین و عصر جدید قرار دارد و اختتامیه آن نیز در محل برج میلاد برگزار خواهد شد. در ادامه این مراسم، کامران ملکی مدیر بخش 40 سال مقاومت و کارگاههای انتقال تجربه درباره برنامههای جنبی این جشنواره، بیان کرد: در این کارگاهها احمدرضا درویش با موضوع چگونگی ساخت پروژههای عظیم در سینمای مقاومت و دفاعمقدس (سهشنبه ۶ آذر)، مسعود دهنمکی با موضوع جذب مخاطب در سینمای مقاومت و دفاعمقدس (چهارشنبه ۷ آذر) و علی نصیریان با موضوع ویژگیهای بازی و نقشآفرینی در سینمای مقاومت و دفاعمقدس (پنجشنبه ۸ آذر) برای مخاطبان صحبت میکنند. در ادامه سیدمحمدحسینی «مدیر بخش اسلامهراسی و ایرانستیزی در سینمای غرب» عنوان کرد: هرساله با بخش زیادی از آثار غربی مواجهیم که نوک پیکان حمله آنها اسلام، تاریخ، خانواده و فرهنگ خانواده در ایران، جایگاه زن در اسلام و ایران، مسائل سیاسی ایران و... است. وی درباره انتخاب فیلمها گفت: ما تلاش کردیم فیلمهایی برای این بخش انتخاب کنیم که از لحاظ ساختار سینمایی کیفیت استاندارد داشته باشند و همچنین در سالهای اخیر تولید شده باشند و قدیمی و کهنه نباشند که در نهایت 3 اثر زیر انتخاب شدند. «قاتل آمریکایی» که فیلمی اکشن و محصول 2008 است که درباره سازمان هستهای و اتمی و همچنین مذاکرات هستهای است و «مجیدشاه حسینی» نقد این فیلم را به عهده دارد، «زیر سایهها» که توسط یکی از فیلمسازان ایرانی مقیم لندن ساخته شده است و «سعید مستغاثی» نقد این فیلم را به عهده خواهد داشت و همچنین «شش روز» که درباره فضای دیپلماسی ایران ساخته شده است و درباره این فیلم «حسن عباسی» صحبت خواهد کرد. در ادامه «احسان کاوه» جانشین بخش بینالملل و مسؤول کمیته بینالملل، بیان داشت: از 97 کشور جهان فیلم برای ما ارسال شد که نسبت به سالهای قبل رشد خوبی بود. وی در ادامه گفت: با توجه به آنکه زمان کمی از قتل خبرنگار عربستانی «خاشقجی» گذشته است اما فیلمی با عنوان «خاشقجی تنها نیست» برای ما ارسال شد که متأسفانه بهخاطر مسائل امنیتی بدون شناسنامه به دست ما رسید و ما نمیدانیم این فیلم از کدام کشور است و سازندگان آن چه کسانی هستند. سیدمهدی جوادی، مدیر بخش برنامهریزی جشنواره نیز در این نشست گفت: این جشنواره بیشتر از جنبه سینمایی یک رویداد گفتمانی است. یکی از کارهای اصلی این جشنواره ایجاد شبکهسازی بین فیلمسازان آثاری با موضوعات مقاومت است. وی همچنین افزود: انتخاب چهره «سال مقاومت» هم در این دوره خواهیم داشت که در ایام جشنواره معرفی خواهد شد و شمهای از نگاه دوستان در شورای سیاستگذاری را نشان خواهد داد. ارسال به دوستان
نگاهی به رمان «ابدی» نوشته مهدی صفری
چشم در چشم تکفیر
مینا شائیلوزاده: کم پیش میآید کتابی را بخوانم که به دور از ملالتهای همیشگی مطالعه، دیگر کلمههایش را نبینم و فقط تصویر باشد که از مقابل چشمانم بگذرد اما بعد از مدتها رمان «ابدی» نوشته مهدی صفری این اتفاق را برایم محقق کرد. «ابدی» در واقع ماجرای پسری است که بزرگترین دغدغه زندگیاش از قیافه نیفتادن و به هم نخوردن خط اتوی لباسش است؛ پسری که مثل خیلی از ما، تحمل کمترین رنج و سختی را ندارد اما دست تقدیر او را راهی سرزمینی میکند که خاکش با سختی و بلا عجین شده است؛ مکانی که تا بهحال و به بهانههای مختلف به آنجا پا نگذاشته است. او طی چند روز، ماجراهایی را از سر میگذراند که او را چند سال بزرگتر میکند و قدم به قدم نزدیکتر میسازد به ابدی شدن... . هنگام خواندن رمان، عجیب نیست اگر خود را در لحظهلحظه ماجرا حس کنی و همراه با امیرعلی و بچه هیاتیهای شوخ و غیرقابل پیشبینی راهی کربلا شوی؛ همراه آنها اسارت بکشی و تیغ تیز داعشیها را بر گردن خود حس کنی و امید و ناامیدی را همراه با شخصیتهای داستان بچشی؛ اگر دری باز باشد دوست داری هر چه سریعتر فرار کنی و خودت را نجات دهی یا با داعشیهای وحشی که مقابلت ایستادهاند درگیر شوی و گلولهای را در قلبشان خالی کنی اما هیجانت که فروکش کرد به خود میآیی و میبینی تو تنها نظارهگر و خواننده این اتفاقات هستی. با خواندن «ابدی» تو درگیر قهرمانانی میشوی که شاید اینجا خیالی باشند اما در جای دیگری، زیر همین آسمان حضور دارند و غمِ غریبیشان بر دل تو هم سنگینی میکند. بدون شک، تصویرسازی زیبای نویسنده و دغدغهمند بودن وی برای به تصویر کشیدن مفهومی عمیق در این امر بیتأثیر نیست. توصیف رفتار و حالات نیروهای داعشی، چنان واقعی است که ترس و حس نفرت هر لحظه نسبت به آنها حس میشود و مخاطب نمیتواند خود را در جایی غیر از سوریه و سامرا تصور کند و همه اینها بدون شک، از انگیزه و نیت نویسنده برمیآید، زیرا راست است که میگویند هر آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند. شخصیت اصلی داستان، امیرعلی، پسری امروزی است که تحمل کمترین سختیها را ندارد و شاید همزادپنداری برایمان آنقدر راحت باشد که انگار خودمان را ببینیم در قالب او و در طول داستان، مدام به این فکر میکنی که همه ما یکجور امیرعلی درونمان داریم، با همه ترسها و حساسیتهای مخصوص به خودمان. با این همه، ضرباهنگ در طول داستان یکدست نیست؛ در تهران همه چیز کند پیش میرود و گاهی برای مخاطب ملالآور میشود و برعکس در عراق، ماجراها آنقدر بهسرعت اتفاق میافتند که بعضی از آنها برای مخاطب خیلی زود فاش میشود و فرصت غافلگیر شدن درست و حسابی را از او میگیرد. رمان «ابدی» شکوائیهای است بر بسیاری از شبهات و نقاط ابهامی که نسبت به مدافعان حرم وجود دارد و حقیقتا تلاش نویسنده برای نشان دادن ازخودگذشتگیهای آنان، با توجه به کمکاریهای اهل کتاب و قلم به دستان در این زمینه، قابل ستایش است. ارسال به دوستان
اخبار
انتخاب سکاندار سازمان سینمایی تا پایان هفته ارسال به دوستان
اخبار
«خندوانه» دقیقا کی به تلویزیون بازمیگردد؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|