|
پیشنهاد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه ۹۹
وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالی درباره نرخ محاسباتی ارز در بودجه ۹۹ گفت: در جلسه بررسی بودجه در دولت مصوب شد همچنان ارز دولتی به کالاهای اساسی و دارو تعلق گیرد، بنابراین نرخ ارز محاسباتی نسبت به سال قبل تغییر چندانی نمیکند. فرهاد دژپسند درباره میزان درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: سال قبل ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شد. برنامه این است برای سال بعد ۱۶۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در نظر بگیریم.
ارسال به دوستان
ابهامهایی درباره محل هزینه 12 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از صادرات بنزین تا 120 روز آینده
کسری بودجه صادرات بنزین را میبلعد؟
محمد نجارصادقی*: پس از گرانی بنزین مصرف شهروندان روزانه 20 میلیون لیتر کاهش یافت. با برآورد این موضوع که قیمت فوب خلیجفارس برای هر لیتر بنزین 5000 تومان است، صادر شدن آن رقمی معادل 12 هزار میلیارد تومان درآمد تا پایان سال جاری برای دولت خواهد داشت که محل هزینهکرد آن مشخص نیست.
به گزارش «وطن امروز»، دولت میخواهد رقم درآمدهای هدفمندی یارانهها را در سال آینده از رقم 114 هزار میلیارد تومان سال 98 به 302 هزار میلیارد تومان افزایش دهد که اتفاق مثبتی است اما نکته قابل توجه محل منابع این افزایش 114 درصدی است که طبق آمارهای سازمان هدفمندی بخش مهمی از این افزایش درآمد از صادرات مازاد بنزین مصرف نشده مردم پس از گرانی بنزین محقق میشود. این یعنی دولتیها خود میدانند صادرات بنزین رقم عظیمی به درآمدهای آنها میافزاید. طبق جدول منتشر شده درباره منابع هدفمندی یارانهها در سال آتی، درآمد حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی که اصلیترین آنها بنزین و گازوئیل است بین 82 تا 83 هزار میلیارد تومان برآورد شده در حالی که همین رقم برای سال جاری 5/43 هزار میلیارد تومان بوده است.
البته در ردیفهای درآمدهای هدفمندی 2 ردیف جدید هم دیده میشود که در 10 سال گذشته وجود نداشته است؛ 25 هزار میلیارد تومان فروش خوراک و میعانات گازی و پتروشیمیها و 45 هزار میلیارد تومان صادرات گاز. حال این سوال مطرح میشود که چرا این دو ردیف تاکنون در ردیفهای درآمدی هدفمندی وجود نداشته یا اگر بوده سهم آنها چقدر بوده و در چه محلی صرف شده است که در گزارشهای دولت به مجلس و نهادهای نظارتی وجود ندارد.
با تمام توضیحات داده شده، تکلیف درآمدهای صادراتی بنزین در سال آینده مشخص است و آن اینکه بهعنوان جزئی از درآمدهای سازمان هدفمندی قرار خواهد گرفت. البته تجربه چند سال گذشته نشان داده صندوق سازمان هدفمندی یارانهها هم بیش از آنکه برای رفاه مردم باشد محل درآمد شرکتهای دولتی است. با این وجود، درآمدهای حاصل از صادرات بنزین اگر به این محل وارد شود آمارهای آن قابل ردیابی در سالهای آتی خواهد بود اما در شیوه کنونی تا پایان سال هیچ شفافیتی در این درآمدها وجود ندارد. نکته قابل توجه اینجاست که نحوه هزینهکرد درآمد حاصل از صادرات بنزین در 120 روز مانده از سال جاری مشخص نیست.
فرضیههای مختلفی درباره محل هزینهکرد درآمدهای حاصل از صادرات بنزین تا پایان سال جاری وجود دارد که اصلیترین آنها برای جبران کسری بودجه دولت است، البته این اتفاق به دلیل مشکلات فروش نفت کشور دور از ذهن نیست و قابل اغماض است. چند نکته درباره این اتفاق وجود دارد؛ اول اینکه منابع هزینهای دولت باید ذیل بودجه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و اگر دولت میخواهد بهصورت خلقالساعه برای خود یک محل درآمدی ایجاد کند چرا اجازه آن را از نمایندگان نمیگیرد؟ دومین موضوع عدم شفافیت این موضوع توسط دولت است، چرا دولتیها نحوه هزینهکرد این درآمد را برای مردم و کارشناسان اقتصادی روشن نمیکنند؟ در شرایط کنونی حس بیاعتمادی به مسؤولان دولتی در بین مردم موج میزند که بخشی از آن ناشی از همین فراری بودن از شفافیت است.
* روزانه 25 میلیون لیتر بنزین کجا میرود؟
در حال حاضر مصرف بنزین معادل 97 میلیون لیتر در روز است که نیمی از آن صرف مصارف شخصی و نیمی دیگر صرف خدمات میشود. بر اساس الگوی جدید سهمیهبندی، 17 میلیون خودروی شخصی با سهمیه روزانه 2 لیتر و موتوسیکلتهای شخصی با سهمیه روزانه 83/0 لیتر، مجموعا 37 میلیون لیتر از بنزین 1500 تومانی استفاده خواهند کرد. از طرفی چنانچه 2 ثلث از مصارف خدماتی، از بنزین سهمیهای بهرهمند شود، مقدار مصرف بنزین سهمیهای در کل کشور معادل 70 میلیون لیتر در روز خواهد بود.
طبق الگوی رخ داده در کاهش مصرف سوخت در 3 هفته سپری شده از سهمیهبندی و گرانی بنزین، تاکنون روزانه 20میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یافته و به حدود روزانه 78میلیون لیتر رسیده است. این در حالی است که در آینده نزدیک شاهد کاهش بیشتر مصرف هم خواهیم بود، زیرا اولا بخشی از مصرف شتابزده برای ترس از حذف سهمیه کارت از بین رفته است و از سوی دیگر شاهد اقبال فراوان مردم به مصرف CNG هستیم. این یعنی به احتمال قوی کاهش مصرف بنزین برای هر روز به بیش از 20 میلیون لیتر خواهد رسید.
با در نظر گرفتن کاهش مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین و 120 روز باقیمانده از سال جاری و قیمت 5000 تومانی هر لیتر بنزین فوب خلیجفارس میتوان گفت دولت از صادرات بنزین در این مدت 12 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت که هیچ محلی برای هزینهکرد آن اعلام نشده است. شاید بتوان یکی از آسیبهای قانونگذاری شبانه را همین موضوع دانست؛ زمانی که هیچ شفافیتی از درآمدهای فرعی آن وجود ندارد و هیچکس هم پاسخگوی آن نیست.
***
[زنگنه: تمام درآمد گرانی بنزین را به مردم میدهیم]
زنگنه همزمان با شروع طرح سهمیهبندی به مردم قول داد تمام عواید گرانی بنزین به مردم میرسد اما از صادرات بنزین صحبت نکرد. وزیر نفت گفت: برآورد کردیم با اجرای طرح مدیریت مصرف بنزین 31 هزار میلیارد تومان در سال افزایش درآمد داشته باشیم که همه به اقشار کمدرآمد تعلق خواهد گرفت. بیژن زنگنه تاکید کرد: همه درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به طبقات متوسط و ضعیف جامعه پرداخت میشود و یک ریال آن صرف کار دیگری نخواهد شد. وی گفت: پیش از درآمد حاصل از گران شدن قیمت بنزین برای ماه نخست پول تأمین شده است و به حساب مردم واریز میشود. وزیر نفت درباره ملاک تعیین سهمیهبندی بنزین برای خودروها گفت: اعداد سهمیهبندی بر اساس تجربه و عملکرد تاریخی بوده است و در این مدت تعیین کردیم سهمیهبندیهای دوره قبلی را دست نزنیم و اعداد را برای این دوره اعمال کردیم. وی افزود: کاری که دوره قبل آمریکاییها با ما کردند و برای واردات بنزین بیشترین فشار را داشتند، در این دوره از تحریمها نتوانستند انجام دهند. زنگنه گفت: با سهمیهبندی بنزین توازن مناسب عرضه و تقاضا را برای چند سال به تأخیر میاندازیم و میتوانیم صادرات بیشتری داشته باشیم.
روزنامهنگار اقتصادی* ارسال به دوستان
ادامه تمجیدهای دولت از گرانی بنزین
خودکرده را تدبیر نیست
حسن روحانی: اگر قیمت بنزین اصلاح نمیشد واردکننده میشدیم
حمید کُمار: حسن روحانی در حالی برای چندمینبار به دفاع از طرح سهمیهبندی بنزین پرداخت که هنوز استدلالهای او درباره حذف کارت سوخت از خاطر مردم پاک نشده است. روحانی در شرایطی از پیشبینی واردات بنزین در سالهای آتی سخن گفته است که دولت وی هیچ اقدامی در زمینه اشاعه زیرساخت سوختهای جایگزین بنزین و ایجاد پالایشگاه انجام نداده است. به گزارش «وطن امروز»، حسن روحانی، رئیسجمهور دیروز به مناسبت روز جهانی معلولان با جمعی از افراد دارای معلولیت، نخبگان معلول و نمایندگان تشکلهای فعال در حوزه معلولان دیدار کرد. وی در این دیدار اظهار داشت: «مهمترین مسأله در این زمینه نگاه مردم و مسؤولان به این قشر از جامعه است».
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: «همه تلاش ما این است که فشار را بر قشر آسیبپذیر کاهش دهیم». وی افزود: «علت اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین این بود که با افزایش بیرویه مصرف، در شرایط تحریم نیازمند واردات بنزین نشویم».
رئیسجمهور با بیان اینکه با ادامه روند افزایش مصرف بنزین، در سال ۱۴۰۰ دوباره به واردکننده بنزین تبدیل میشدیم، افزود: برای اینکه بتوانیم خودکفا باشیم و مصرف بنزین را کنترل کنیم، طرح سهمیهبندی و اصلاح قیمت بنزین اجرا شد و درآمد حاصل از این طرح که حدود ۳۱هزار میلیارد تومان است نیز به طور کامل در اختیار اقشار آسیبپذیر جامعه قرار میگیرد.
روحانی در حالی از اهداف دولت خود در اجرای طرح افزایش قیمت بنزین گفت که تا پیش از این و بویژه در بحبوحه حذف سهمیهبندی در سال 94، خلاف این سخنان را مطرح کرده بود. وی 23 خرداد 94 و چند روز پس از تکنرخی شدن بنزین در نشست خبری گفته بود: «ما بنزین را تکنرخی کردیم و عمدتا هم دلیلش فساد زیاد بود. بنزین دونرخی ایجاد فساد میکرد».
همین اقدام دولت منجر به رشد افسارگسیخته مصرف بنزین شد به طوری که آخرین آمارها از نزدیک شدن مصرف روزانه بنزین به عدد 100 میلیون لیتر حکایت میکرد. 4 سال تعلل دولت در مقابل این روند رو به رشد کار را به جایی رساند که اصلاح قیمت بنزین در اوج گرانیها رخ دهد. آخرین گزارشهای مرکز آمار نشان میدهد تورم 12 ماهه منتهی به آبان، معادل 1/41 درصد است. علاوه بر این، عدم اطلاعرسانی عامدانه دولت هم عامل دیگری برای اعتراض مردم به این اقدام بود.
پیش از این حسن روحانی درباره تعلل دولت در اصلاح قیمت بنزین دلایل مختلفی را مطرح کرده بود. «آشوبهای دیماه 96» تا «تحریم اردیبهشت 97» از جمله دلایل تعلل دولت در اصلاح تدریجی قیمت بنزین و در نهایت اجرای ناگهانی و بدهنگام آن طبق اعلام روحانی بود.
دولت اما در نهایت طرحی را که به خاطر «تشکیل صفهای طولانی در پمپ بنزینها» اجرا نکرد، در ساعت 24 روز پنجشنبه 23 آبان و در اوج گرانیها اجرا کرد؛ اقدامی که با اعتراض گسترده مردم روبهرو شد و در نهایت با خسارت هزاران میلیارد تومانی به اموال عمومی و مردم همراه شد.
* بنبست طرح بنزین دولت
از دیگر نقاط ضعف اقدام اخیر دولت در افزایش قیمت بنزین که یکی از وجوه تمایز آن با طرح هدفمندی سال 89 هم بود، فراهم نکردن زیرساختهای CNG به عنوان جایگزین پاک بنزین بود. گزارشها و مصاحبههای رسمی حکایت از افزایش شدید قیمت لوازم و تجهیزات دوگانهسوز کردن خودروها به علت رشد شدید تقاضای مردم دارد. در واقع به نظر میرسد طرح دولت صرفا افزایش قیمت بنزین بوده و هیچ تدبیری برای تسهیل زندگی مردم پس از این اقدام اندیشیده نشده و عملا مردم را در بنبست قرار داده است. از جمله این تدابیر، توسعه زیرساختهای CNG در کشور میتوانست باشد که آمارها حکایت از بیعملی دولت در این حوزه دارد. طبق آخرین گزارش شرکت پخش فرآوردههای نفتی، تعداد جایگاههای CNG از سال 92 تا 97 کلا 297 مورد معادل 14 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که از سال 84 تا 92 تعداد جایگاههای سوخت از 138 جایگاه در کل کشور در سال 84 با رشدی 16 برابری به 2181 جایگاه در سال 92 رسید.
پیش از این و در همین رابطه محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران درباره عدم تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی تهران گفت: در 10 سال گذشته ۷۰۰۰ اتوبوس در خدمت شهرداری تهران بوده است که بعد از یک دهه نهتنها این تعداد افزایش نیافته که حالا به ۶۰۰۰ اتوبوس رسیده است. وی همچنین با انتقاد از بیتوجهی دولت نسبت به توسعه ناوگان حملونقل عمومی گفت: متاسفانه طی دهه اخیر با وجود مصوبات مثبت شورای اقتصاد و هیات وزیران درباره افزایش حمل و نقل عمومی اما به دلیل گرههای بروکراتیک و عدم هماهنگی دستگاههای مسؤول، همچون وزارتخانههای نفت و کشور، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و... این مصوبات بر زمین مانده و حتی یک دستگاه اتوبوس هم طی 6 سال گذشته از سوی دولت تحویل شرکت واحد نشده است. علاوه بر محسن هاشمی، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران هم در این باره گفت: در ۱۰ سال گذشته حوزه حمل و نقل عمومی ۴۰ هزار میلیارد تومان مطالبه دارد اما هیچ مبلغی پرداخت نشده است و اکنون نیز در طرح مصوب افزایش قیمت بنزین هیچ مبلغی برای توسعه حملونقل عمومی نیز در نظر گرفته نشده است. وی همچنین با اشاره به جلسهای که رئیس شورای شهر تهران و جمالینژاد معاون وزارت کشور با جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور برگزار کردهاند، اضافه کرد: در این جلسه این گلایهمندی مطرح شد و آنها اعلام کردند این موضوع به ترتیبی که انتظار میرفته، پیش نرفته است. همچنین مصوبه شورای اقتصاد که 2 سال پیش به تصویب رسیده همچنان معطل مانده و عملیاتی نشده است؛ اگر چه در این باره جلساتی هم در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است.
ارسال به دوستان
همتی: بازار ارز اینگونه نمیماند
رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی نوشت: طی 2 هفته اخیر به دلایلی که همگان بر آن واقف هستند، انتظارات غیرواقعی در بازار ارز ایجاد شد و عمدتا در برخی فضاهای دلالی و سفتهبازی به آن دامن زده شد اما با اطلاعاتی که از این تواناییها، امکانات و ذخایر ارزی کشور و ارز صادراتی دارم این روند نمیتواند واقعی و پایدار باشد، چرا که تغییر خاصی در متغیرهای کلیدی اتفاق نیفتاده است. عبدالناصر همتی تاکید کرد: این روند با ادامه تلاشهای صادرکنندگان با قدرت ادامه خواهد یافت. همتی ادامه داد: علاوه بر اینکه از ابتدای سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانک مرکزی تامین شده است، حدود ۱۵ میلیارد دلار نیز در چارچوب سامانه نیما برای واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی و سایر کالاهای ضروری تامین شده است. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: خبر بسیار امیدوارکننده اینکه بانکها در ماههای اخیر نیاز به نقدینگی کوتاهمدت خود را عمدتا از بازار بینبانکی تامین میکنند، لذا اجازه برداشت بانکها با بیش از ۴۰درصد کاهش به رقم بسیار کمتری در مقایسه با رقم آن در یک سال گذشته رسیده است که از مدیران بانکها به خاطر این انضباط مالی و همراهی در اعمال سیاستهای پولی بانک مرکزی که در نهایت در جهت کاهش نرخ تورم است تشکر میکنم. وی همچنین اعلام کرد: بانک مرکزی برخلاف آنچه عنوان میشود، در حال حاضر برنامهای برای انتشار اوراق مشارکت (ودیعه) ندارد. به گزارش «وطن امروز»، پس از گرانی بنزین، بازار ارز شاهد تلاطمهایی بود بهطوری که نرخ دلار با افزایش حدود هزار تومانی از 11 هزار و 500 تومان به 12 هزار و 500 تومان رسید.
ارسال به دوستان
مخالفت سازمان مالیات با معافیت مالیاتی غیرصادراتی در مناطقآزاد
رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد این سازمان با معافیت مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای مقاصد غیرصادراتی مخالف است. امیدعلی پارسا با اشاره به اینکه لایحه اصلاح مالیاتی در مجلس در دستور کار قرار دارد، به ایسنا گفت: احتمالا در یکی دو هفته آینده درباره این موضوع تصمیمگیری میشود که حتما مخالفتها و موافقتهای خاص خود را دارد اما به هر حال مجلس در این باره تصمیم میگیرد. وی توضیح داد: هدف مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکننده و توزیعکننده و منطقه جغرافیای خاصی نیست، بلکه هدف این است که کالا و خدمات خاصی مشمول مالیات شوند یا نه؛ بنابراین هدف، منطقه خاصی از جمله مناطق آزاد نخواهد بود. رئیس سازمان امور مالیاتی در این باره که معافیتهای مالیاتی جزو مشوقهای سرمایهگذاری و جذب سرمایه در مناطق آزاد بوده و حذف آن در شرایط موجود میتواند موجب ایجاد موانعی در این رابطه شود، گفت: نباید خلط بحث شود. مناطق آزاد قرار است سکوی صادرات و محلی برای تولید اقتصادی و سایر منافعی که به همراه دارند باشند، ولی مالیات بر ارزش افزوده اصلا موضوع تولیدکننده و صادرکننده نیست، بلکه بحث مصرفکننده است و باید در تمام کشور با آن برخورد یکسانی شود.
ارسال به دوستان
رئیس دیوان محاسبات:
فقط به ۱۰ درصد صورتهای مالی دستگاهها دسترسی داریم
رئیس دیوان محاسبات گفت: اسناد و صورتهای مالی تنها ۱۰ درصد از دستگاهها را میتوانیم ببینیم، آن هم بهصورت نیمهآنلاین. به گزارش مهر، عادل آذر دیروز در همایش روز حسابدار اظهار داشت: باور ما این است که اگر در درون دستگاههای ما نظام کنترلهای داخلی و رصد این نظام وجود داشته و حسابدار ما اخلاق حرفهای داشته باشد، شاهد انضباط مالی، شفافیت و پاسخگویی خواهیم بود. رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: ارتباط سیستمی بین واحدهای حسابرسی و حسابداری داخل دستگاهها بسیار با اهمیت است، این در حالی است که برخی دستگاهها هیچگونه حسابرسیای ندارند. وی ادامه داد: در حال حاضر سامانههای زیادی در خزانه، دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی، بورس و... مستقر شده است اما به دلیل نحوه عملکرد دستگاهها در بارگذاری اسناد و صورتهای مالی، هنوز دیوان محاسبات با کاغذ و سیدی کار را جلو میبرد. آذر با بیان اینکه تا زمانی که به سمت حسابرسی عملکرد نرویم، وضعمان همین است، اظهار داشت: حسابرسی عملکرد نیازمند بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است. تا زمانی که بودجهریزی مبتنی بر عملکرد نهایی نشود، نمیتوانیم حسابرسی عملکرد داشته باشیم. رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: ۲۰ سال است که روی درآوردن قیمت تمام شده استاندارد کار میکنیم اما پیشرفت ما در این حوزه بسیار کم بوده است. باید این موضوع دغدغه و اولویت ما باشد.
ارسال به دوستان
مهلت مراجعه به سامانه حمایت معیشتی تا ۲۰ آذر است
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز طی اطلاعیهای اعلام کرد: تعداد زیادی از سرپرستان خانوار برای دریافت بسته حمایت معیشتی کد رهگیری دریافت کردهاند، آن دسته از افرادی که کد رهگیری دریافت نکردهاند، ظرف امروز و فردا این کد را دریافت خواهند کرد و در این باره جای هیچگونه نگرانی نیست. همچنین هموطنان میتوانند تا تاریخ 20 آذر سال جاری برای ثبت درخواست رسیدگی به سایت Hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.
به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه شمارهگیری با کد دستوری #6369* نیز به حداقل رسیده است، طبق اعلام قبلی، دیروز سهشنبه 12 آذر آخرین فرصت شمارهگیری با این کد دستوری بود و در صورت نیاز و ایجاد تقاضا، هفته آینده نیز فرصتی برای سرپرستان خانواری که از این کد دستوری استفاده نکردهاند، فراهم میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|