|
گفتوگوی «وطن امروز» با 2 «مستندساز بحران» به بهانه سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
حقیقت بحران
احسان سالمی: جشنواره «سینماحقیقت» برای مستندسازان و علاقهمندان سینمای مستند دقیقا حکم همان جشنواره فیلم فجر را برای فیلمبازها دارد؛ رویدادی سالانه که بهانه جمع شدن مستندسازان و عشاق سینمای مستند در کنار هم است. گعدهای چند روزه که در آن مستندسازان با تازهترین آثارشان در آن حضور پیدا میکنند و علاقهمندان سینمای مستند نیز با استفاده از این فرصت چندروزه، علاوه بر تماشای این مستندهای تازه، فرصتی برای گپوگفت با مستندسازان را پیدا میکنند. اما سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را که قرار است از چند روز دیگر کار خود را آغاز کند میتوان یکی از مهمترین دورههای این رویداد در چند سال گذشته دانست، از این جهت که در این دوره نامهای سرشناس بسیاری متقاضی حضور در بزرگترین رویداد فیلمهای مستند در کشور شدهاند و از این نظر دوره سیزدهم سینماحقیقت دورهای منحصربهفرد، حداقل در چند دوره اخیر است. امسال همه بخشهای جشنواره شاهد رقابتی سنگین میان چهرههایی سرشناس است و همین موضوع جذابیت این رویداد را مضاعف کرده است. بخش جایزه شهید آوینی هم که یکی از بخشهای مهم این رویداد است امسال شاهد رقابت 29 فیلم از مستندسازان مهم است. مستندهایی که براساس تعریف بخش جایزه شهید آوینی، در حوزه مستندهای با موضوع انقلاب اسلامی، دفاعمقدس و مقاومت در منطقه دستهبندی میشوند. بزرگترین وجه اشتراک این مستندها تلاقی و تماس آنها با موضوعات استراتژیک و البته مفهوم «بحران» است؛ اتفاقی که باعث میشود آثار حاضر در این بخش بیش از سایر مستندها با مفهوم «فیلم مستند» گره بخورند. نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره سینماحقیقت و همچنین برگزاری نشست خبری دبیر این رویداد در روز گذشته، ما را بر آن داشت تا در یک سلسله مصاحبه به گفتوگو با برخی مستندسازان حاضر در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت بپردازیم. در ادامه گفتوگوی ما با محسن اسلامزاده و مصطفی شوقی 2 تن از مستندسازان حاضر در بخش شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت را میخوانید. *** مستندنگاری در خط مقدم جنگ محسن اسلامزاده، مستندساز در گفتوگو با «وطنامروز» در ارتباط با دلایل اهمیت جشنواره سینماحقیقت از منظر مستندسازان ایرانی اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت مهمترین اتفاق مستند کشور است و مخاطبان بسیاری دارد؛ فیلمهایی با رویکردهای مختلف در آن حضور پیدا میکنند و از این نظر برای هر مستندسازی حضور در آن حائز اهمیت است. اسلامزاده که امسال علاوه بر کارگردانی یک مستند، بهعنوان تهیهکننده با 2 اثر دیگر در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت حضور پیدا کرده است، در ارتباط با این 3 اثر گفت: «2 مستند «کرار» و «مرهم» که هر دو در ارتباط با شهدای مدافع حرم هستند را بهعنوان تهیهکننده در جشنواره حقیقت امسال دارم. یکی از این مستندها در بخش ملی و جایزه شهید آوینی و دیگری فقط در بخش جایزه شهید آوینی حضور دارد اما مستند «زندگی میان پرچمهای جنگی» که کارگردانی آن را برعهده داشتم در بخش شهید آوینی جشنواره حقیقت امسال حضور دارد. این مستند موضوع بسیار مهم و استراتژیکی دارد که مربوط به حضور داعش در افغانستان است ولی متاسفانه این فیلم در بخش ملی پذیرفته نشد. البته دلیل آن به نظرم شلوغی و ترافیک بالای جشنواره امسال بود. امسال یکی از سالهای شلوغ جشنواره حقیقت است که بسیاری از مستندسازان سرشناس با آثارشان در جشنواره حضور پیدا کردهاند؛ من از مسؤولان جشنواره انتظار داشتم در سالی به این شلوغی و فیلمهایی با این کیفیت بالا، تعداد پذیرفتهشدگان را افزایش میدادند که متاسفانه تا آنجا که اطلاع دارم در بخش فیلمهای نیمهبلند نسبت به سالهای گذشته فیلمهای کمتری پذیرفته شده است و شاید این دلیلی بود که فیلم من در آخرین مراحل از بخش ملی حذف شد. مستند «مرهم» که دیگر اثر ما در جشنواره حقیقت امسال است، اثری به کارگردانی آقای مسعود زارعیان است. همچنین مستند «کرار» که به نظرم امسال یکی از گزینههای جدی گرفتن جوایز است، کار مستندساز جوان کشورمان آقای «محسن عقیلی» است. عقیلی بیشتر تدوینگر بوده ولی چند فیلم هم ساخته که آثاری قابل قبول بوده است. شخصیت «کرار» در این مستند که همان شهید رضا سنجرانی است، شخصیت بسیار ویژهای است. فیلم درباره شهیدی است که در خط اول جنگ مستندنگاری هم میکند.» اسلامزاده در ارتباط با پیشبینیاش پیرامون کیفیت برگزاری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفت: امسال در همه حوزهها رقابت بشدت سنگین است. نسبت به دورههای قبل، خیلی از چهرههای سرشناس در بخشهای مختلف جشنواره حضور پیدا کردند و سطح بخش آوینی هم امسال بالاست. اگر بخواهم فیلمهای خوب جشنواره امسال را برای دوستداران مستند پیشنهاد کنم، بالغ بر 20 فیلم میشود. این در شرایطی است که در بعضی از دورهها بهعنوان انگشتان یک دست هم فیلمهایی که متفاوت باشند و کارگردان سرشناش داشته باشند، وجود نداشته و این یک اتفاق نادر است. فیلم خود من چند رقیب جدی در بخش شهید آوینی دارد. البته یک دغدغه مهم فیلمسازان برای جشنواره این است که بالاخره راهاندازی بلیتفروشی برای این دوره از جشنواره تا حدودی نگرانکننده است، چون درباره فیلمهای خودمان نمیدانیم باید چگونه از مخاطبان دعوت کنیم؛ ممکن است مخاطبان زیادی بیایند و بلیت نباشد و از طرفی ممکن است ما از تعداد کمی دعوت کنیم و سالنهای پخش فیلم خالی بماند. به واسطه اینکه سازوکار این بخش را هنوز نمیدانیم، نگرانیهایی در ارتباط با آن برای فیلمسازان ایجاد شده است. *** روایتی از زشت و زیبای سیل 98
مصطفی شوقی، کارگردان مستند «روایت سیل» در گفتوگو با «وطنامروز» در ارتباط با دلایل اهمیت جشنواره «سینماحقیقت» از منظر مستندسازان اظهار کرد: جشنواره سینماحقیقت تنها ویترین سینمای مستند و مستندسازی در ایران است. به معنای کلی آن میتوان گفت جشنواره حقیقت جایی است که مستندسازان در آن میتوانند آثار سایر مستندسازان را ببینند و در کنار آن با هم مراوده و ارتباط داشته باشند و از این نظر رویداد بسیار مهمی برای مستندسازان به شمار میآید. شوقی که با مستند «روایت سیل» به بخش جایزه شهید آوینی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت راه پیدا کرده است، در ارتباط با این مستند و موضوع محوری آن اظهار کرد: این مستند در ارتباط با ماجرای سیل نوروز 98 است. البته ما برای کمک به سیلزدگان به آن منطقه رفته بودیم اما با سوژههای نابی روبهرو شدیم که ما را به این تصمیم رساند مستندی در ارتباط با این موضوع بسازیم.
روز چهارم یا پنجم عید بود که کار را از مناطق سیلزده گلستان آغاز کردیم اما در ادامه سیل ما را به لرستان و در نهایت هم به خوزستان کشاند تا در عمل هر جا که سیل بود ما هم حضور داشته باشیم. «روایت سیل» نگاه به وقایعی دارد که در جریان سیل سال 98 به وقوع پیوست؛ مهمترین اتفاق شاید این بود که برای نخستینبار شبکههای اجتماعی، مرجعیت اطلاعرسانی در ارتباط با یک رویداد بزرگی مثل این را برعهده گرفته بودند.
این مستند هم روایت مردم و هم روایت مسؤولان و البته روایت ناظران و کنشگران اجتماعی از واقعه سیل را دربر میگیرد.
ما سعی کردیم 3 مقطع پیش از سیل، زمان وقوع سیل و زمان پس از سیل را در این مستند مورد توجه قرار دهیم. این مستند 4 اپیزود دارد که 3 اپیزود اول آن به ترتیب درباره سیل استانهای گلستان، لرستان و خوزستان است و اپیزود چهارم درباره بیم و امیدهای سیل است. در این اپیزود سعی کردیم درباره مفاهیم محیطزیستی، مفهوم دولت- ملت و برکاتی که سیل در کنار ویرانیهایش داشت، صحبت کنیم و زشت و زیباییهای سیل 98 را مورد بررسی قرار دهیم.
شوقی همچنین درباره نگاهش به جشنواره سینماحقیقت امسال نیز گفت: به نظر من جشنواره سینما حقیقت باید اندکی از نگاه فانتزیای که در سالهای گذشته داشته فاصله بگیرد و بر موضوعاتی که بیشتر مورد توجه مردم است، تمرکز کند. به هر حال ما مستندسازها روایتگر آن چیزی هستیم که در جامعه رخ میدهد. البته به نظرم با توجه به فضایی که از برخی فیلمهای امسال دیدم تا حدودی سعی شده به این دغدغه نزدیک شوند، چرا که جشنواره حقیقت باید «حقیقت جامعه ایران» باشد و سینمای مستند نزدیکترین قالبی است که میتواند به جامعه نزدیک شود.
شوقی در پایان درباره حضور مستند «روایت سیل» در بخش آوینی جشنواره حقیقت امسال نیز به «وطن امروز» گفت: من برای بار دوم است که در این بخش حضور دارم. ما نسلی هستیم که متبرک به نفس سیدمرتضی آوینی هستیم و از زمانی که خودمان را شناختیم «روایت فتح» را دیدیم و کتابهای آوینی را خواندیم. بخش شهید آوینی جشنواره حقیقت، جایی است که من آن را خیلی دوست دارم و از اینکه اثرم در این بخش حضور دارد، خوشحال هستم.
ارسال به دوستان
خلاصهای از آنچه در نشست خبری سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت گذشت
سینماحقیقت به دنبال سود تجاری نیست
نشست خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» روز گذشته در شرایطی برگزار شد که دبیر این رویداد سعی کرد نسبت به برخی حواشی ایجاد شده در ارتباط با این دوره از جشنواره سینماحقیقت شفافسازی کند. به گزارش «وطن امروز»، در این نشست محمد حمیدیمقدم دبیر و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این رویداد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی پاسخگویی سوالات اهالی رسانه بودند.
* «کارآفرینی» بخش ویژه سینماحقیقت امسال
در بخش ابتدایـــی نشســت، حمیـــدیمقدم به ارائه گزارشی از این دوره از جشنواره پرداخت و عنوان کرد: امسال آمار فیلمهای جشنواره ۸ درصد رشد داشته است. جالب است بر اساس آمار ارائه شده از ۷۳ شهر فیلم ارسال کردهاند. امسال بخش ویژه ما «کارآفرینی» است که برای دومینبار اتفاق میافتد و با مشارکت اتاق بازرگانی پویاتر شده است. امسال جشنواره در بخش بینالملل مروری بر مستندهای بلژیک، بالکان و... خواهد داشت، ضمن اینکه تنوع کشورهای متقاضی بسیار جالب است که همین امر رنگ دیگری به بخش بینالملل داده است. همچنین بازار فیلم پویایی با حضور ۱۶ میهمان خواهیم داشت.
*شفافسازی درباره وضعیت بلیتفروشی جشنواره
دبیر جشنواره در ارتباط با دغدغه برخی مستندسازان و مخاطبان در ارتباط با فرآیند بلیتفروشی جشنواره امسال اظهار کرد: فضای محدود و فراگیری مخاطبان باعث شده بود مخاطبان اصلی گلهمند باشند. شلوغی بیش از حد در ورودیها آنها را دچار آسیب کرده بود. ما الگوی جدید نبودیم و این اتفاقی است که در همه جشنوارههای جهان رخ میدهد. خیلی از دوستان میگویند شاید سینماحقیقت میخواهد بلیتفروشی کند در صورتی که اینطور نیست. خبرنگاران، فیلمسازان و مرتبطان به آن، جزو مخاطبان اصلی جشنواره هستند. از همین رو قرار شد صنفهای مرتبط هم اعضای خود را آگاه و در سامانه ثبتنام کنند. همچنین قرار شد علاقهمندان به سینمای مستند در باشگاهی که ما ایجاد کردهایم ثبتنام کنند. ما جلساتی برای این امر برگزار کردیم و قرار شد باشگاه مستند ایجاد شود، البته ممکن است جای آن تغییر کند. این باشگاه حداکثر ۱۵۰ عضو دارد، بنابراین اهالی رسانه و فیلمسازان بهصورت رایگان ولی تا یک ساعت قبل از شروع نمایش فیلم، میتوانند بلیت دریافت کنند.
*درآمد فروش بلیت بهطور کامل به مالک فیلم میرسد
حمیدیمقدم در ادامه تأکید کرد: یک اتفاق مهم دیگر هم این است که با تصویب شورای سیاستگذاری جشنواره که از هر دو صنف اصلی نمایندهای در آن حضور دارد، قرار شد سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزارکننده، کامل و خالص به مالک فیلم داده شود، البته با تایید تهیهکننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم اما خواستیم این امر سامان یابد. مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلمهاست اما مرکز این حقوق را به صاحبان فیلمها میدهد. بلیتفروشی این امکان را ایجاد میکند تا علاقهمندان به سینمای مستند با حداقل قیمت بتوانند به این حوزه دست پیدا کنند. این یک فرآیند نظمدهی است و اصلا بحث تجاری آن مطرح نیست، چون پول چندانی با این قیمت بلیتها حاصل نمیشود. بحث این است که فیلمها عرضه شوند و با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند.
* چرا «پرتره» کیارستمی پخش نمیشود؟
دبیر سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت درباره دلایل پخش نشدن مستند «پرتره» بهمن کیارستمی در جشنواره حقیقت امسال بیان کرد: در وزارت ارشاد یک نکتهای وجود دارد و آن اینکه تمام فیلمهایی که برای مجامع هنری به نمایش در میآیند، باید مجوز داشته باشند. ما امسال هیچ مورد ردی نداشتیم جز مستند «پرتره» بهمن کیارستمی. در باقی آثار هیچگونه مشکلی نداشتیم. بحث عمده این فیلم به حجاب معطوف میشود و بیپردگی در حوزه حجاب دارد. از همین رو این فیلم قابل نمایش نیست، چرا که این مشکل دوسوم فیلم را در بر میگیرد، بنابراین هیچگونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد. بحث محتوایی در فیلم وجود ندارد، بلکه بحث پوشش و حجاب مانع اکران آن میشود.
ارسال به دوستان
طی یک نشست خبری عنوان شد
۵ مؤلف کتاب اولی در میان نامزدهای جایزه جلال
دبیر اجرایی جایزه جلال گفت: در تلاشیم بخشی ویژه به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت جلال در این مراسم داشته باشیم که البته هنوز قطعی نشده است. به گزارش «وطن امروز»، نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آلاحمد با حضور مهدی قزلی، دبیر اجرایی و محمدرضا شرفیخبوشان، دبیر علمی این جایزه در محل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد. در این نشست مهدی قزلی با ارائه آماری از این جایزه عنوان داشت: جایزه در ۶ دوره اخیر خود برای نخستینبار مجاز به معرفی 5 تا 7 نامزد در بخشهای مختلف خود شد و در این دوره میانگین سنی نامزدهای دریافت جایزه نیز ۴۶ سال بود. وی همچنین به انتخاب ۲۳ اثر برای نامزدی دریافت این جایزه از ۲۶ نویسنده خبر داد و گفت: از میان ۲۶ نویسنده و ۲۳ عنوان کتاب نامزد شده، ۳۵ درصد (۹ نفر) آنان کمتر از ۴۰ سال سن دارند. در 5 دوره گذشته جایزه جلال، ۲۲ ناشر توانستند در مرحله نهایی این جایزه صاحب اثر باشند که در میان آنها نشر چشمه تاکنون در 4 نوبت برای آثارش این جایزه را دریافت کرده است و آثاری از موسسات نشر نی، سوره مهر، نیماژ، هرمس و مرکز نیز هرکدام 2 بار برگزیده این جایزه بودهاند. در این دوره نیز نشر چشمه و سوره مهر هر کدام با 3 نامزد در میان برگزیدگان حضور دارند و ۵ نویسنده کار اولی نیز در میان نامزدها دیده میشوند. وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در ۶ دوره اخیر جایزه جلال (دوره هفتم تا دوازدهم)، ۵۴ نفر ظرفیت در هیأت علمی وجود داشته است که ۳۵ نفر (۶۴ درصد بدون تکرار) در این جایگاه حضور پیدا کردهاند، گفت: این در حالی است که در ۶ دوره ابتدایی (دوره اول تا ششم) تنها از ۱۶ نفر برای حضور در جایگاه هیأت علمی استفاده شده است. همچنین در 6 دوره اخیر جایزه جلال (دوره هفتم تا دوازدهم) ۷۲ نفر ظرفیت برای حضور در جایگاه داوری وجود داشته است که ۵۲ نفر از سوی هیأتهای علمی بهعنوان داور انتخاب و معرفی شدهاند. قزلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بر اساس فهرست خانه کتاب آثار چاپ اول سال ۱۳۹۷ در حوزه داستان نزدیک به ۱۲۰۰ عنوان بود اما به دلیل عدم انطباق برخی آثار با شرایط آییننامهای جایزه جلال، تعدادی از کتابها در همان مرحله اول توسط دبیرخانه و زیر نظر دبیر علمی از حضور در فرآیند داوری حذف شدند. ارسال به دوستان
«زندانیها» در خانه
فیلم سینمایی «زندانیها» آخرین اثر مسعود دهنمکی در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. به گزارش «وطن امروز»، فیلم سینمایی «زندانیها» به کارگردانی و تهیهکنندگی مسعود دهنمکی که نوروز امسال در سینماها به فروش حدود ۵ میلیاردی رسید، از دیروز در شبکه نمایش خانگی منتشر شد. «زندانیها» محصول مرکز فیلم و سریال سازمان هنری- رسانهای اوج است که هدایت هاشمی، هومن برقنورد، بهنام تشکر، برزو ارجمند، بهاره افشاری، بهنوش بختیاری، اصغر نقیزاده و امیر نوری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. طنز اجتماعی «زندانیها»، داستان دانشجوی جوانی است که قصد دارد برای پایاننامهاش روی تعدادی زندانی تحقیق کند. دهنمکی قصد دارد در این فیلم تاثیر معنویات بر زندانیها را به تصویر بکشد.
ارسال به دوستان
فروش ۴۰ میلیاردتومانی کتاب در ۱۳ نمایشگاه استانی
مدیرعامل مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون ۱۳ نمایشگاه استانی کتاب برگزار شده که بالغ بر ۴۰ میلیاردتومان کتاب در آنها به فروش رفته است. به گزارش «وطن امروز»، قادر آشنا گفت: از شروع مهرماه سال جاری تاکنون 13 نمایشگاه کتاب استانی برگزار شده است که توانستیم حدود یک میلیون کتاب را در این نمایشگاهها عرضه کنیم. در مجموع نمایشگاههای برگزار شده، بالغ بر 40 میلیاردتومان کتاب به فروش رسیده است. مدیرعامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران در پایان افزود: با توجه به توافقی که بین وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شده و با توجه به بخشنامههای صادرشده، بخشداریهای استانها، همیار و همکار ستاد برگزاری نمایشگاههای کتاب استانی هستند.
ارسال به دوستان
ثبتنام شرکتکنندگان فصل دوم «عصر جدید» آغاز شد
سازندگان برنامه «عصر جدید» در فراخوانی از آغاز ثبتنام شرکتکنندگان برای حضور در برنامه خبر دادند. به گزارش «وطن امروز»، در این فراخوان آمده است: «اگر صاحب استعدادی در زمینههای سرگرمی، هنری و ورزشی هستید، میتوانید در سایت عصر جدید ثبتنام کنید». فصل دوم برنامه «عصر جدید» نیز همانند فصل نخست با رویکرد استعدادیابی در زمینههای هنری، ورزشی و سرگرمی تولید میشود. فصل اول این مسابقه تلویزیونی با اجرای احسان علیخانی و داوری رویا نونهالی، آریا عظیمینژاد، بشیر حسینی و امین حیایی روی آنتن رفت.
ارسال به دوستان
اسکورسیزی بزودی فیلم سرخپوستیاش را کلید میزند
مارتین اسکورسیزی بهار آینده بار دیگر روی صندلی کارگردانی مینشیند تا ساخت فیلم بعدیاش را شروع کند. به گزارش «وطن امروز»، فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی که قرار است با نام «قاتلان ماه کامل» ساخته شود از بهار آینده کلید میخورد و تا تابستان ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. داستان «قاتلان ماه کامل» در دهه ۱۹۲۰ میگذرد و بر مبنای کتابی تاریخی از «دیوید گرانت» ساخته میشود. این داستان متمرکز بر سرخپوستان اوسیج است که پس از کشف نفت در منطقه حفاظتشده آنها، به قتل رسیدند. در این فیلم رابرت دنیرو در کنار دیکاپریو بازی خواهد کرد. این اولین بار است که اسکورسیزی ۲ بازیگر محبوبش را در کنار هم خواهد داشت.
ارسال به دوستان
منیژه حکمت عنوان کرد
سود بخشودگی مالیاتی هنرمندان در جیب صاحبان سرمایههای ناسالم
یک تهیهکننده و کارگردان سینما ضمن انتقاد صریح از طرح موضوع «بخشودگی مالیاتی هنرمندان» از سوی معاون رئیسجمهور، این بحث را مصداق بدسلیقگی و بیتدبیری دانست. به گزارش «وطن امروز»، منیژه حکمت در واکنش به این طرح نوشت: «بخشودن مالیات هنرمندان اگر باج انتخاباتی به یکی از گروههای مرجع جامعه نباشد، مسلما نشانه سردرگمی و عدم شناخت از هدف و کارکرد مالیات است و اعلام آن در این زمان و در این شرایط وخیم اقتصادی، نهایت بدسلیقگی است. ظاهرا جناب نوبخت مثل بقیه همفکرانشان در دولت، وقت و حوصله فکر کردن به عواقب راهحلهای خلقالساعه و نبوغآمیزشان را ندارند و سادهترین راه را برگزیدهاند، یعنی یک کاسه کردن درآمدهای بشدت ناهمگون و حکم واحد بر آنان راندن! در حالی که ناگفته پیداست که اینچنین بذل و بخشش در شرایط امروز ما نتیجهای جز افزایش شکاف طبقاتی و فقیرتر شدن اقشار کمدرآمد عرصه هنر ندارد و سود هنگفتش مستقیما به جیب همان صاحبان دستمزدهای میلیاردی و سرمایههای ناسالم موجود در این حوزه خواهد رفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|