|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
ریاکاری، استبداد و خشونتطلبی مدعیان آزادی بیان در حمله عجیب و غریب به شهاب حسینی
اعتراض به دیکتاتوری منوّر
بیانیه دوم شهاب حسینی در انتقاد از فحاشیهای صورت گرفته به او
محمدرضا کردلو: مدتی پیش به بهانه اتفاقی یادداشتی نوشتم درباره «ریاکاری روشنفکران» و اینکه چرا فضای رسانهای کمتر به تضادها و استانداردهای دوگانه در فضای مصطلح روشنفکری میپردازد! همانجا اشاره کردم برای سالها بخشی از روشنفکران، تلاش کردند با استفاده از ادبیات و سینما، ریاکاران را مذهبی یا با نشانههای مذهبی معرفی کنند. موفقیت آنها در تثبیت این گزاره به نحوی بود که اگر خود مذهبیها هم میخواستند «ریا» را نشان دهند، تصویرسازیهایی عموما مذهبی داشتند. مثلا افرادی با یقه بسته و دارای محاسن و... . این رفتار از سوی بخشی از روشنفکران در واقع یک فرار رو به جلو بود، برای اینکه در میان خود آنها کسی به دنبال نشانهها و مولفههای ریاکاری نگردد. نه تنها در مسأله «ریاکاری»، بلکه در نمایش تصویر «آزادی» نیز (همین بخش از روشنفکران) برای سالها به مردم دروغ گفتند. مستبدترین چهرههای ادبی و هنری چنان مدعی مسأله «آزادی» میشدند که راه برای سخن گفتن درباره ضدیت آنها با آزادی بسته میشد، در حالی فقط گذر زمان لازم بود تا روی دیکتاتور و مستبدشان آشکار شود.
طی چند روز گذشته مواجهه محفلی و عمومی با یک اظهار نظر، اثبات گزارههایی بود که در بالا ذکرشان رفت؛ ریاکاری و استبداد بخشی از جامعه به اصطلاح روشنفکری این بار خود را در برخورد زننده با نامه شهاب حسینی درباره انصرافها از جشنواره فجر آشکار کرد. شهاب حسینی 3 روز پیش در نامهای انتقادی بخشی از انصرافها و کنار کشیدنها از جشنواره فیلم فجر را «موجسواری» و «پنهان شدن پشت احساسات پاک مردم» قلمداد کرد و در متنی بلندبالا به تشریح دلایل مخالفتش با اعتراضهای اینچنینی پرداخت و آنها را متاثر از غلبه احساسات بر عقل و منطق دانست. نوشته شهاب حسینی اما تحمل نشد. عمده کسانی که در طول یک هفته گذشته تلاش داشتند خود را مدعی آزادی بیان معرفی کنند، تشت رسواییشان با کامنتهایی که درباره متن اعتراضی شهاب حسینی منتشر کردند، از بام افتاد. البته حسینی نیز توهین آنها را بیپاسخ نگذاشت و در مطلب تازهای که منتشر کرده با اشاره به توهینهایی که به خاطر مخالفتش با انصراف از جشنواره فجر نثارش کردهاند، نوشته است: «سلام. باز هم سلام، این بار خاصه به همه کسانی که از دیروز بنده را آماج سیل انتقادات، قضاوتها، فحاشیها و نفرینها قرار دادند و حتی به فرزندان بیگناه بنده هم رحم نکردند. در برابر شما ادب میکنم و با نگاهی چون لقمان به شما مینگرم و پرهیز میکنم از آنچه شما انجام دادید. همین قدر که فهمم شد با این خشونتی که در وجود شماست، چنانچه در مسند قدرت بودید، عملکردی بهتر از آنچه امروز شاهد هستیم نداشتید. این بار چندمی است که بنده را به دلیل ابراز عقایدم به بدترین شکل مورد عتاب و خطاب قرار میدهید و انگ وابستگی سیاسی به بنده میزنید».
حسینی در بخشی از واکنش تازهاش به فحاشیها و توهینهایی که خشونتطلبان علیه او روا داشتهاند، مجددا به ماجرای تحریم جشنواره اشاره کرده و مینویسد: «تحریم فستیوال و عدم حضور راه چاره نیست، چرا که جا برای دیگرانی باز میشود که انگیزههای دیگری دارند. الان باید بود و حرف زد. الان باید طیف هنرمندان یکصدا مطالبات و انتظارات خود را در یک قالب واحد مطرح نمایند. دست از ظاهربینی برداریم، نگاه اجمالی به کارنامهها خود مشتی است نمونه خروار».
این بازیگر سینما، ریاکاری برخی هنرمندان را هم مورد انتقاد قرار داده است: «چطور میتوانیم دم از انصراف بزنیم در حالی که کارهایی در کارنامه خود داریم که بودجه آن مشخصا از نهادهای قدرت تأمین شده؟ این اگر ریاکاری نیست پس چیست؟»
او درباره 2 اثری که به خاطر بازی در آنها با حمله جریان روشنفکری مواجه شده نیز اینطور توضیح داده است: «در کجای کارنامه بنده حقیر چنین کارهایی یافت میشود؟ تنها درباره 2 اثر که ممکن است چنین ظنی به وجود آورده باشد همین قدر بگویم که فیلم دلشکسته را تنها بهدلیل اینکه سعی داشت برای جوانان علاقهمند به حضور در بسیج الگوی رفتاری درستی بر پایه ادب و احترام به افکار مخالف ترسیم کند، با دستمزدی بسیار ناچیز کار کردم و نقش پرافتخار شهید بابایی را به دلیل ارادتم به شهدایی که با نثار جانشان مدافع راحت جان و مال مردمشان بودند». این خشونت عجیب و غریب در مواجهه با شهاب حسینی برای من یادآور قرائتی بود که اصغر فرهادی در نشست خبری فیلم «فروشنده» در تبیین خشونت ایدئولوژیک مطرح میکرد. اگرچه فرهادی آن روزها تلاش داشت بدون تفکیک انواع خشونت، به مسألهای مانند غیرت نیز برچسب ایدئولوژیک بزند اما بخشی از صحبتهایش این روزها در رفتار زننده مخالفان شهاب حسینی مصداق پیدا کند. اصغر فرهادی درباره خشونت میگوید: «یک خشونتی است که حاصل یک عصبانیت است ولی یک زمانی خشونتی داریم که برایش دلیل داریم و برای این دلیل هم ایمان داریم که حاصلش میشود همان رفتارهای تروریستی که در دنیا وجود دارد و آنها بر این خشونت باور دارند». دقیقا شبیه خشونتی که این روزها علیه شهاب حسینی اعمال میشود.
فرهادی در بخش دیگری از اظهاراتش در نشست خبری کن تعبیرات عجیب و غریبی به کار میبرد که باز درباره واکنشهای سازمانیافته علیه شهاب حسینی قابل تعمیم است. او میگوید: «امروز جهان سرشار از خشونتهای ناشی از باورهای ایدئولوژیک است. خیلی کار میبرد که بتوان مقابل این خشونت ایستاد. اگرچه اشاره مستقیم به جهان بیرون فیلم ندارم ولی این فیلم به عنوان یک مثال کوچک از این نوع خشونت است».
واقعا عبرتآموز است، گروهی که با برچسب ایدئولوژیک زدن به همه واکنشهای از سر دغدغه تلاش میکردند خود را بدون پیشفرض و بیطرف و آزاداندیش نشان دهند، این روزها به ایدئولوژیکترین شکل ممکن در صفحات مجازی دست به خشونت و تهدید میزنند. شهاب حسینی نه اولین نفر از کسانی است که با حمله به اصطلاح روشنفکران مواجه شده است و نه آخرینشان خواهد بود.
ارسال به دوستان
معرفی کتاب «آخر شهید میشوی»، مروری بر خاطرات شهید صادق عدالتاکبری
دعا کن شهید برگردم
محمد حسینآبادی: «آخر شهید میشوی» روایتی مادرانه از زندگی و شخصیت شهید صادق عدالتاکبری است؛ روایتی از زبان مادر این شهید مدافع حرم که عاشقانه فرزندش را دوست داشت و حتی به نوعی میتوان این کتاب را روایتی از زندگی مادر این شهید نیز دانست که از پیش از تولد صادق روایت خود را آغاز میکند و تا ماجراهای ازدواج و حضور او در سپاه و بعد از آن اعزامش به سوریه و شهادت شهید را در این اثر روایت میکند.
شاید بزرگترین نکته مثبت در ارتباط با این اثر را باید شکستن تصویر ذهنی اشتباه از شهدای مدافع حرم و زندگی شخصی آنها دانست؛ شهید صادق عدالتاکبری با وجود آنکه نمادی کامل از یک انسان آرمانگرا و بااخلاص است اما همچون همه جوانان این سرزمین روحیهای شاد و پرانرژی و شخصیتی امروزی دارد که میتواند الگوی خوبی برای جوانان امروز جامعه ایرانی باشد. شهیدی که روحیهای بشدت شوخ و باانرژی دارد، اهل نگهداری و رسیدگی به پرندههاست و همه اطرافیان او را به عنوان یک جوان شلوغ و پرانرژی میشناسند، در عین حال وقتی برای اولین اعزامش به جبهههای نبرد با داعش خود را آماده میکند این بیت را بیش از هر چیز تکرار میکند: «عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است/ دادن سر نه عجب، داشتن سر عجب است».
داستان زندگی صادق عدالتاکبری و مادری که او را بزرگ کرده و به ثمر رسانیده و راهی جبههاش کرد، آنقدر شیرین و پر از حماسه است که همه 144 صفحه «آخر شهید میشوی» را میتوان یک نفس و در یک روز خواند. کتابی که نویسنده آن حسین شرفخانلو خود فرزند شهید قربانعلی شرفخانلو است و سعی کرده روایتی صادقانه و شفاف و البته روان و خواندنی از زندگی این شهید جوان به مخاطبانش ارائه کند.
در بخشی از این کتاب در ارتباط با آخرین وداع پیش از شهادت شهید عدالتاکبری با خانوادهاش میخوانیم: «از وقتی ازدواج کرده بود، قناری و سهرههایش را هی کم و کمتر میکرد. محدثه میگفت: «دلم میگیرد طفلیها را توی قفس میبینم». از آنهمه پرنده قفسی که روزی جانش به جانشان بسته بود، یک سهره مانده بود برایش که آن را هم همان روز بعدازظهر، قبل رفتنش برد با محدثهسادات رهایش کرد. شب، وقتی میخواست برود، با همه که آمده بودند برای بدرقهاش، تک به تک خداحافظی و دیدهبوسی کرد و آخر از همه، خم شد و کف دستهایم را گذاشت روی صورتش و بوسیدشان. دستهایم را حلقه کردم دور گردنش و یک دل سیر بویش کردم. در گوشم گفت: «ننه! دعا کن شهید برگردم...» و زل زد توی چشمهایم و گفت: «اگر شهید شدم، رخت سیاه نپوش و نگذار کسی رخت سیاه بپوشد. توی مجلسم جای خرما و حلوا، شیرینی و شکلات خیرات کنید...» و تنگ در آغوشم کشید و لحظهای بعد، از حلقه دستهایم بیرون خزید و رفت که رفت...».
ارسال به دوستان
مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر خبر داد
بلیتهای 10 و 15 هزار تومانی برای جشنواره
مسعود نجفی درباره قیمت بلیت این دوره جشنواره فیلم فجر گفت: امسال بهای 10 هزار تومان برای 4 سینمای جنوب شهر و ۱۵ هزار تومان برای سینماهای باقی مناطق شهر تهران در نظر گرفته شده است. به گزارش «وطن امروز»، مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: امسال افتتاحیه جشنواره را برگزار نمیکنیم و بهجای آن با همراهی اهالی سینما، نسبت به ارسال کمکهای امدادی به مناطق سیلزده کشور اقدام خواهیم کرد. نجفی همچنین درباره اهدای تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در این دوره از جشنواره گفت: امسال تمام فیلمها با موضوع جهاد و مقاومت از بخش مستند و فیلم کوتاه تا فیلمهای بخش نگاه نو و سودای سیمرغ برای دریافت این تندیس بررسی خواهند شد. نجفی همچنین درباره حضور رسانهها در این دوره از جشنواره بیان کرد: یکی از بندهایی که ما امسال اضافه کرده بودیم و خیلی روی آن پافشاری کردیم، ارزیابی فعالیت رسانهها بود. خیلی از رسانهها صرفا هنگام جشنواره فعال میشدند و معمولا هم مطالب بازنشری میگذاشتند. با همین بند خیلی از فعالان رسانهای که متقاضی حضور در جشنواره بودند حذف شدند، در نهایت با بازنگری که انجام شد، از ۲۱۲۹ نفر، ۱۰۸۵ نفر تایید و تقریبا نزدیک به 50 درصد هم حذف شدند. مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر همچنین تأکید کرد: امسال عوامل فیلمها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و سایر میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلمها خواهند نشست. وی در پایان گفت: درباره هیأت داوران جشنواره فیلم فجر هنوز با هیچ کسی صحبت نشده است.
ارسال به دوستان
کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی افتتاح شد
تلاشی برای آشنایی با یک نویسنده بزرگ
مراسم افتتاح کتابخانه و موزه زندهیاد نادر ابراهیمی، در خانه شعر و ادبیات منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این مراسم همسر نادر ابراهیمی، سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباسآباد، محسن مؤمنیشریف رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، مهدی قزلی رئیس بنیاد شعر و ادبیات داستانی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر حضور داشتند. حجازی در اینمراسم افتتاح کتابخانه و موزه نادر ابراهیمی در خانه شعر و ادبیات را گام مؤثری در زمینه بهبود هنر و ادبیات معاصر ایران دانست و گفت: نادر ابراهیمی را همگان نویسندهای خردمند، متعهد، ژرفاندیش و انقلابی میدانند. در سالهای پرشور نهضت اسلامی مردم ایران از یکسو در عرصه مبارزات مردمی نقشی پررنگ داشت و از سوی دیگر به عنوان آموزگار، نویسنده و فعال حوزه کودک و نوجوان، تلاشی مجدانه در جهت تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی بر اساس آموزههای انقلابی کرد. در ادامه این مراسم، احمد مسجدجامعی نیز گفت: نادر ابراهیمی از جمله نویسندگانی بود که در بسیاری از حوزهها دستی داشت و عشقش به ایران ستودنی بود. ادبیات نادر بسیار به اوضاع جامعه نزدیک بود. جوهر هر فردی در آثار او دیده میشود و از نادر هر چه آثار هنری منتشر میشد ادا نبود و از ذات او میجوشید. فرزانه تهرانیمقدم، همسر نادر ابراهیمی نیز در بخشی از این مراسم از اختصاص این مکان برای حفظ آثار نادر ابراهیمی تقدیر و ابراز امیدواری کرد که تأسیس این مکان باعث آشنایی افراد بیشتری با آثار و زندگی نادر ابراهیمی شود. ارسال به دوستان
سعید تشکری:
بسیاری از نویسندگان ایرانی از وظایف خود پرهیز میکنند
سعید تشکری که اینروزها رمان جدیدش «آرتیست» را روانه بازار کرده است، میگوید: نویسندگان بسیار بزرگی در ایران داریم که از وظایف خود پرهیز میکنند.
ما وظیفه داریم آثاری خلق کنیم که لذت خواندن و مکاشفه را در همین شرایط کنونی از مخاطب نگیریم. به گزارش «وطن امروز»، سعید تشکری که یکی از نویسندگان باسابقه کشورمان است بتازگی و پس از انتشار رمان جدیدش با عنوان «آرتیست» در گفتوگو با تسنیم، در ارتباط با وظایف نویسندگان امروز نسبت به مخاطبان آثار ادبی اظهار کرد: «ما نویسندگان بسیار بزرگی در ایران داریم که از وظایف خود پرهیز میکنند.
ما وظیفه داریم آثاری خلق کنیم که لذت خواندن و مکاشفه را در همین شرایط کنونی از مخاطب نگیریم. من با تعدد آثاری که مینویسم، بیشتر میخواهم مخاطب را به این تامل برسانم که همچنان که تو به عنوان مخاطب هر روز متفاوت میشوی، سعید تشکری هم متفاوت میشود و به تو به عنوان مخاطب فکر میکند تا هر بار به تو لذت خواندن متفاوتی بدهد.
اگر چه در ایران باب است که نویسندگانی از روی دست هم یا روی دست خودشان مینویسند اما من از روی دست دیگری یا حتی خودم نمینویسم و این برای من مبنای نویسندگی نیست و معتقدم هر جریان ادبی که در جهان معاصر شکل میگیرد، به من این فرصت را میدهد تا اثر جدیدتری بنویسم».
او همچنین در ارتباط با نسبت نویسندگان با مخاطبان در جهان امروز اظهار کرد: «من معتقدم در ادبیات و هنر باید درباره انسان صحبت کنیم، انسانی که بشدت کشاف و بروز است.
من فکر میکنم تعداد زیادی از نویسندگان بزرگ دنیا در حالی که در حال زندگی میکنند و مسائل حال و روزگار خود را مینویسند، بشدت دیروز را هم به عنوان یک رویکرد، به امروز میآورند، مثلا در آثار ویکتور هوگو، داستایوفسکی و ناباکوف. در رمان مرشد و مارگاریتا انسانها کجا و در چه زمانی زندگی میکنند؟ در این رمان ما با انسانی روبهرو میشویم با عمر هزار ساله، از عهد عیسی مسیح(ع) تا انسان روز. چرا این نوع رفتارها را ما در جامعه ادبیات خودمان طبقهبندی میکنیم و به آن برچسب ادبیات تاریخی میزنیم؟ چه کسی گفته اینها داستان تاریخی است؟ داستان تاریخی چه معنایی دارد؟ داستان تاریخی یعنی بازنویسی تاریخ. اما رمانی که شما آن را رمان تاریخی مینامید در نظر من یک رمان است و من رمان مینویسم. فقط عصری که آدمهای رمان در آن زندگی میکنند متفاوت است و در یک موقعیت محوری مشترک و مربوط به امام رضا(ع) در دورانهای مختلف اما با روایتهایی که من به آنها میزانسن و جوهره معاصرسازی میدهم».
ارسال به دوستان
«بریم بسازیم» مستندمسابقه جدید تلویزیون با محوریت کار جهادی
مجموعه مستندمسابقه «بریم بسازیم» به عنوان جدیدترین رئالیتیشوی رسانه ملی با ساختاری کاملا متفاوت و بدیع، توسط استودیو نوبین، سازنده موفق برنامههای «فرمانده» و «خانه ما» کلید خورد. به گزارش «وطن امروز»، مجموعه رئالیتیشوی «بریم بسازیم» روایتی از تلاش چهار جوان است که با هدف ایجاد توسعه پایدار و ارتقای سطح رفاه مردم، وارد روستایی در حاشیه ورامین میشوند. در هر قسمت از این برنامه، این چند نفر که شخصیتهای اصلی مجموعه هستند در قالب قصهای جذاب با کاستیها و مشکلات موجود در روستا مواجه شده و سعی میکنند با کمک اهالی، آن مشکل را برطرف کنند. ماموریتهایی که برای این شخصیتها بهوجود میآید، از جنسی است که مردم عادی نیز توان انجامش را دارند و صرفا نیازمند بیدار شدن حس دغدغه کمک به همنوع و پیشرفت در مردم روستاست. ضبط فصل اول مجموعه «بریم بسازیم» در 10 قسمت به کارگردانی مهدی ماهان و مجید عزیزی و تهیهکنندگی احمد شفیعی بیش از یک ماه به طول انجامیده است و برای پخش از رسانه ملی آماده میشود. مستندمسابقه «بریم بسازیم» محصول مشترک سازمان هنری- رسانهای اوج و مرکز بسیج سازمان صداوسیما است.
ارسال به دوستان
جشنواره موسیقی فجر به سیستانوبلوچستان میرود
ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر در راستای مسؤولیت اجتماعی خود ضمن اعلام همدردی با هنرمندان و مردم آسیبدیده سیل اخیر سیستانوبلوچستان، در نظر دارد بودجه برگزاری این جشنواره در استان را تأمین کند. به گزارش «وطن امروز»، با توجه به ضرورت همدلی و یاری روحی و معنوی هموطنان سیلزده در کنار کمکهای معیشتی و مادی، ستاد برگزاری سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر در نظر دارد با تأمین هزینههای برگزاری این جشنواره در استان سیستانوبلوچستان در اواخر بهمنماه، با ایجاد فضایی امیدبخش به کاهش رنجهای مردم عزیز استان کمک کند. سیوپنجمین جشنواره موسیقی فجر به دبیری شاهین فرهت از 24 تا 30 بهمنماه سال جاری برگزار میشود.
ارسال به دوستان
آغاز پویش مطالعاتی روایتهای بارانی همزمان با ایام فاطمیه
همزمان با ایام فاطمیه و شهادت مظلومانه حضرت زهرا(س)، انتشارات شهید کاظمی پویش مطالعاتی «روایتهای بارانی» را با محوریت کتاب «مگر چشم تو دریاست!» برگزار میکند. به گزارش «وطن امروز»، کتاب «مگر چشم تو دریاست!» زندگی شهیدان محمد، عبدالحمید، نصرالله و رضا جنیدی را از زبان مادرشان روایت میکند که به قلم جواد کلاتهعربی نگاشته شده است. بخشهایی از متن این کتاب به فعالیتهای حاجآقا جنیدی، حاجخانم جنیدی، دامادها و عروسهای این خانواده مجاهد در پشت جبهه میپردازد. همچنین، بخشهایی از متن کتاب نیز شامل روایتهایی از 4 بازدید مقام معظم رهبری از بیت شهیدان جنیدی است. بر این اساس شرکتکنندگان میتوانند با تهیه کتاب از فروشگاههای سراسر کشور یا ارسال نام کتاب به شماره پیامک 3000141441 و همچنین مراجعه به سایت manvaketab.ir و خرید اینترنتی کتاب در مسابقه شرکت کنند.
ارسال به دوستان
«خوابزده» در شبکه نمایش خانگی
سریال «خوابزده» اولین اثر سیروس مقدم از اول بهمن در شبکه نمایش خانگی، توزیع میشود. به گزارش «وطن امروز»، سیروس مقدم، کارگردان سریالهای شاخص تلویزیونی همچون «پایتخت»، «اغما»، «مدینه» و «زیر هشت»، برای نخستینبار در شبکه نمایش خانگی سریال «خوابزده» به نویسندگی سعید نعمتالله و تهیهکنندگی الهام غفوری را ساخته است. علیرضا شجاعنوری، لادن مستوفی، سیما بابایی، امیرعلی دانایی، مهدی سلطانی، پریوش نظریه، ایرج نوذری، کورش سلیمانی و مارال فرجاد از جمله بازیگران این سریال هستند.
ارسال به دوستان
پسران بد برای بار چهارم به سینما میآیند
سونیپیکچرز با اکران قسمت سوم «پسران بد» اعلام کرد قسمت چهارم این فیلم را میسازد. به گزارش مهر به نقل از ورایتی، این در حالی است که «پسران بد برای زندگی» که سومین فیلم از این مجموعه است، از پنجشنبهشب در سینماهای آمریکا اکران شد و همان شب 4/6 میلیون دلار فروخت و رکوردی برای افتتاحیه شب اول یک فیلم در ماه ژانویه ثبت کرد که تا پیش از آن در اختیار «تکتیرانداز آمریکایی» با فروش 3/5 میلیون دلار بود. پیشبینی میشود این فیلم تا پایان تعطیلات ۴ روزه رکوردی ۷۰ میلیون دلاری را به ثبت برساند. سونیپیکچرز با اکران «پسران بد برای زندگی» اعلام کرد قصد ساخت قسمت چهارم آن را دارد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|