|
بازگشت بورس به کانال یک میلیونی
شاخص بورس روز گذشته با 6 هزار و 944 واحد افزایش از مرز یک میلیون واحد عبور کرد و به رقم یک میلیون و 2 هزار و 124 واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با 6 هزار و 707 واحد رشد به عدد 321 هزار و 158 واحد رسید. در جریان معاملات دیروز بورس اوراق بهادار، یک میلیون و 391 هزار معامله با حجم 9 میلیارد و 380 میلیون سهم و به ارزش بیش از 10 هزار و 27 میلیارد تومان انجام شد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ 5 نفتکش با پرچم جمهوری اسلامی ایران در حال انتقال محموله بنزین به ونزوئلا هستند
بادبانهای برافراشته
گروه اقتصادی: بررسیهای ماهوارهای نشان میدهد هر 5 نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان به صورت رسمی در آبهای آزاد به سمت کاراکاس در حال حرکت هستند.
به گزارش «وطن امروز»، 5 نفتکش ایرانی حامل بنزین که از نزدیک 40 روز پیش حرکت خود را به سمت کاراکاس شروع کرده بودند بدون هیچ وقفهای به سمت ونزوئلا حرکت میکنند.
طبق آخرین گزارش مراکز ردیابی نفتکشها، تاکنون به غیر از نفتکش Clavel تمام 4 نفتکش دیگر از تنگه جبلالطارق عبور کردهاند و مسیر خود را در اقیانوس اطلس ادامه میدهند. تنگه جبلالطارق واقع در جنوب اسپانیا و شمال مراکش است که دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس متصل میکند.
Clavel آخرین نفتکش ارسال شده ایران به سمت ونزوئلاست که هماکنون در آستانه رسیدن به تنگه جبلالطارق است. نفتکشهای Forest و Faxon که قبل از آن مسیر خود را به سمت کاراکاس شروع کرده بودند هماکنون در نزدیکی جزایر قناری مسیر خود را ادامه میدهند.
2 نفتکش پیشرو کاروان طلایی یعنی Petunia و Fortune چند روزی است سامانه موقعیتیاب خود را از دسترس خارج کردهاند. به نظر میرسد این اقدام در راستای شناسایی نشدن آنها توسط آمریکاییها انجام شده است. با این وجود محاسبات تقریبی نشان میدهد این دو نفتکش با عبور از جزایر قناری هماکنون در میانه اقیانوس اطلس هستند و تا چند روز آینده به ونزوئلا میرسند. البته باید توجه داشت گزارشهای ماهوارهای با اختلافی چند ساعته و بعضا چند روزه منتشر میشود و از سوی دیگر موقعیت قید شده برای زمان تنظیم این خبر یعنی ساعت 18 دیروز است. بررسیها نشان میدهد نفتکش Clavel در تاریخ 9 اردیبهشتماه، نفتکش Forest در تاریخ 12 فروردینماه، نفتکش Petunia در تاریخ 7 اردیبهشتماه و نفتکش Fortune در تاریخ 23 اسفندماه به ترتیب از بنادر عباس، ماهشهر، عباس و شهید رجایی به سمت ونزوئلا حرکت کردهاند. از زمان حرکت نفتکش Faxon اطلاعاتی در دست نیست اما آنطور که پیداست از بندر عسلویه حرکت خود را شروع کرده است.
* تجارت برد- برد ایران و ونزوئلا
فارغ از جنبههای سیاسی - امنیتی حرکت نفتکشهای ایرانی به سمت ونزوئلا، این اقدام را میتوان یکی از اصلیترین گامهای از بین بردن تحریمهای اقتصادی دانست؛ مدل و روشی مترقی که میتواند در آینده نزدیک در کشورهای دیگر عضو کلوپ تحریمیها اجرایی شود. صادرات بنزین برای کشورمان که با مازاد 60 میلیون لیتری در روز پس از سهمیهبندی بنزین و شیوع کرونا مواجه بود، یک فرصت مناسب برای احیای ذخایر دارایی است. دارایی بسیار ارزشمندی مانند طلا که با قدرت نقدشوندگی بالا میتواند پشتوانه هر اقتصادی باشد. از سوی دیگر ونزوئلا با اینکه کشوری نفتی است اما توان تولید بنزین ندارد و واردکننده آن است.
* سبد ارزی کشورهای تحریمی؛ بدل تحریم بانکی
یکی از مهمترین مسائل اقتصادی پیش روی کشورهای تحریمشده، مسدود بودن دسترسی آنها به چرخه دلار و ناممکن بودن روابط بانکی بینالمللی است. در چنین شرایطی استفاده از طلا برای تسویه معاملات اقدام رایجی است اما محدودیت ذخایر طلای کشورها، دوام این روش را به خطر میاندازد. با این حال راهکار دیگری برای تسویه مبادلات تجاری میان کشورها وجود دارد؛ گسترده شدن فهرست کشورهای طرف جنگ اقتصادی با آمریکا این امکان را برای این کشورها فراهم کرده تا ضمن افزایش حجم مبادلات تجاری میان خود، بخش قابل توجهی از مبادلات مالی خود را از طریق ارزهای یکدیگر تسویه کنند. روی آوردن کشورهای تحریم شده به اجرای پیمانهای چندجانبه ارزی میتواند راهکار مناسبی برای بیاثر کردن تحریمهای بانکی باشد. در همین راستا چین یکی از فعالترین کشورهای جهان در استفاده از پیمانهای پولی برای تسویه معاملات بدون نیاز به چرخه دلار است. بزرگی حجم اقتصاد چین این فرصت را به دیگر کشورهای طرف مقابل آمریکا میدهد تا از رهگذر اجرای پیمانهای پولی، بخش عظیمی از مسأله بانکی خود را حل کنند.
ارسال به دوستان
قیمت کارخانه خودرو پس از یک هفته فشار رسانهای بالاخره اعلام شد
خودرو رسما گران شد
گروه اقتصادی: پس از یک هفته تعلل وزارت صمت و شورای رقابت در تعیین قیمت کارخانه خودروهای داخلی، بالاخره شورای رقابت پیشنهادهای قیمتی خود را به ستاد تنظیم بازار فرستاد؛ قیمتهایی که با در نظر گرفتن التهابات روزهای اخیر بازار خودرو با استقبال مصرفکنندگان روبهرو شد. این در حالی بود که عملا افزایش میانگین 15 درصدی قیمت خودرو هم میتوانست تبعات منفی داشته باشد اما با شرایط کنونی چنین افزایشی بسیار معقول به نظر میرسد. به گزارش«وطن امروز»، قیمت جدید خودروهای داخلی براساس دستورالعمل شورای رقابت یعنی افزایش متوسط 23 درصدی محصولات سایپا و 10 درصدی محصولات ایرانخودرو بالاخره پس از یک هفته کشمکش بین وزارت صمت و شورای رقابت برای اعلام این مهم اعلام شد. بررسیها نشان میدهد دلیل این وقفه نپذیرفتن تبعات چنین خبری بود، به طوری که با وجود مشخص بودن فرمول افزایش قیمت خودرو کسی مسؤولیت اعلام آن را نمیپذیرفت. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی، قیمتهای جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند. در این شرایط معاون وزیر صنعت نیز اخیرا اعلام کرد قیمتهای جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود. بر این اساس به نظر میرسد قیمتهای جدید پس از اعمال نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و اعلام شود. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه پراید سایپا 131 معادل 37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است. بر این اساس، شورای رقابت درباره بررسی موضوع دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو ضمن تأکید بر مصوبه ۴۱۴ شورا مورخ 12 اسفند 98 با توجه به مباحث انجام شده و مستندات واصله طی جلسه شماره ۴۲۰ شورا مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ موارد زیر را تصویب کرد:
۱- با توجه به شرایط موجود بازار بویژه تحریمهای ظالمانه درباره صنعت خودروی کشور، هزینههای مربوط به تامین قطعات و تجهیزات از خارج از کشور علاوه بر نرخ ارز و سایر هزینههای متعارف، هزینههای معاملاتی را تحمیل میکند که برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۵ درصد در نظر گرفته میشود.
۲- بر اساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهرهوری و کیفیت خودروهای تولیدی در شرایط فعلی، محاسبات مرکز ملی رقابت نشان میدهد قیمتهای پایان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قیمتهای اعلام شده در بهمنماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالی از سوی سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان که به شورای رقابت اعلام شده و به تایید ستاد تنظیم بازار رسیده است برای شرکت ایرانخودرو به طور میانگین ۱۰ درصد و برای شرکت سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت (مشروط بر آنکه میانگین وزنی افزایش با احتساب تیراژ از درصدهای مذکور تجاوز نکند).
* شروط طرف عرضه
- به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو به صورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تایید و اخذ مجوز از شورای رقابت.
- تمام فروشهای مستقیم به مصرفکننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمینشده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگیها) خودداری شود.
- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد، تامین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی یا فروش رفته خود را برای حداقل 3 سال از تاریخ فروش، تضمین کنند (که با نظارت متخصصان فنی صورت گیرد؛ -گارانتی – وارانتی).
- خودروسازان موظف هستند گزارش عملکرد فروش، پیشفروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع 3 ماهه به شورای رقابت گزارش کنند.
* شروط طرف تقاضا
- با هر کد ملی فقط امکان ثبتنام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز است. در غیر این صورت قرارداد از سوی خودروساز به صورت یکطرفه لغو میشود.
- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکتهای «خودرو ساز تحت تنظیم» کردهاند، مجاز به ثبتنام نیستند. در غیر این صورت، قرارداد به صورت یکطرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده میشود.
- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی است.
۳- درباره خودروهایی که تاکنون شورای رقابت مشمول شرایط انحصاری تشخیص نداده است یا آنهایی را که از شمول دستورالعمل خارج کرده است، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودرو، بازار این خودروها نیز از شرایط بازار انحصاری برخوردار شده است. لذا شورای رقابت درباره خودروهای به شرح پیوست با پایه قرار دادن قیمتهای سال ۱۳۹۶ که بازار آنها در شرایط متعادل قرار داشته است، اعمال دستورالعمل مصوب خود را تایید میکند و مرکز ملی رقابت ضمن اعمال نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی با همان شرایط خودروهای مشمول محاسبات لازم را انجام داده و جهت اجرا به ستاد تنظیم بازار اعلام کند.
تبصره: به دلیل ضرورت تسریع در اعمال دستورالعمل و نبودن سوابق ترکیب هزینه و نرخ تورم بانک مرکزی درباره هر یک از این خودروها، تا زمان انجام محاسبات به تفکیک توسط بانک مرکزی، میانگین نرخ تورم خودروهایی که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام شده است، مبنای نرخ تورم در فرمول دستورالعمل مصوب شورا برای این خودروها قرار میگیرد.
البته قیمتهای اعلام شده از سوی شورای رقابت درباره 4 خودرو که قبلا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است.
شیوا پیشتر درباره قیمتهای تقریبی برخی خودروها گفته بود: قیمت سایپا 111 معادل 42 میلیون و100 هزار تومان و ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است. وی همچنین گفته بود: قیمت تیبای صندوقدار 52 میلیون و تیبای هاچبک 59 میلیون تومان تعیین شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
شورای بورس درباره معاملاتی شدنETF پس از یک ماه تصمیم میگیرد
معاون وزیر اقتصاد گفت: به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی صندوقهای سرمایهگذاری پیشنهاد دادیم محدودیت معاملاتی شدن صندوقهای ETF از 2 ماه به یک ماه کاهش یابد. عباس معمارنژاد در گفتوگو با مهر گفت: به منظور افزایش قابلیت نقدشوندگی واحدهای صندوق سرمایهگذاری پیشنهاد دادیم به جای اینکه 2 ماه بعد از اتمام تاریخ پذیرهنویسی امکان معاملاتیشدن واحدها فراهم شود، این مدت به یک ماه کاهش یابد. وی ادامه داد: دلیل اینکه ما زمان معاملاتی شدن را 2 ماه در نظر گرفته بودیم، مهلت برای دریافت کد بورسی پذیرهنویسان بود اما چون دریافت کد بورسی تسریع شده و بر اساس شبا نیز کد بورسی داده میشود این زمان میتواند یک ماه کم شود. معمارنژاد افزود: البته قابل معامله شدن پس از 2 ماه دغدغه مردم هم بود، چراکه نمیدانستند تا 2 ماه دیگر چه اتفاقی برای پولشان خواهد افتاد و به همین دلیل در خرید ETF احتیاط میکردند. وی اظهار داشت: به این دلایل به شورای عالی بورس پیشنهاد دادهایم محدودیت معاملاتی شدن صندوقهای ETF از 2 ماه به یک ماه کاهش یابد که در صورت تصویب، قطعا در ترغیب بیشتر مردم به خرید موثر خواهد بود.
***
هلدینگ انرژی بنیاد مستضعفان در بورس عرضه میشود
مدیرعامل هلدینگ انرژیگستر سینا از عرضه این هلدینگ و یک شرکت زیرمجموعه آن در بازار سرمایه طی سال جاری خبر داد. جواد اوجی با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای حضور هر چه بیشتر در بازار سرمایه و بورس اظهار کرد: اکنون شرکت حفاری شمال و یک شرکت دیگر از زیر مجموعههای هلدینگ انرژیگستر سینا، در بازار سرمایه حضور دارند. مدیرعامل هلدینگ انرژیگستر سینا ادامه داد: با توجه به سیاست بنیاد مستضعفان مبنی بر حضور حداکثری شرکتهای زیرمجموعه این بنیاد در بازار سرمایه، برنامهریزیهای لازم انجام شده است تا بزودی شرکت قطران زغالسنگ از شرکتهای زیرمجموعه این هلدینگ، وارد بورس شده و سهام آن در بازار سرمایه عرضه شود. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرکت قطران زغالسنگ، مقدمات عرضه سهام هلدینگ انرژیگستر سینا نیز در بازار سرمایه و بورس فراهم شده و این هلدینگ نیمه نخست امسال در بورس عرضه میشود. شرکتهای حفاری شمال، قطران زغالسنگ، پایندان و انرژیگستر پارس از زیرمجموعههای این هلدینگ هستند که در حوزه انرژی و فعالیتهای پیمانکاری این صنعت فعالیت میکنند.
***
درخواست توانیر از مردم برای پرداخت قبض برق
سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان صنعت برق به منظور استمرار خدمات مطلوب، نسبت به پرداخت قبض برق خود اقدام کنند. مصطفی رجبیمشهدی در گفتوگو با ایرنا، افزود: صنعت برق بر اساس درآمد مدیریت میشود و به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و حسب دستور وزیر نیرو، به مشترکانی که در پرداخت قبض خود مشکل دارند تا پایان اردیبهشتماه ۹۹ مهلت لازم داده شده است. وی در ادامه افزود: بیش از ۷۰ درصد از سهم هزینهای صنعت برق مربوط به تولیدکنندگان برق خصوصی یا پیمانکاران تعمیر و نگهداری و تامینکنندگان تجهیزات شبکه برق است که با پرداخت بموقع قبوض برق توسط مشترکان کمک شایانی به استمرار خدماترسانی مطلوب و پرداخت مطالبات بخش خصوصی خواهد شد. رضا اردکانیان، وزیر نیرو اسفندماه پارسال در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: در جهت همراهی با هموطنانی که در شرایط فعلی دچار مشکلات اقتصادی شدهاند به سهم خودمان به شرکتها ابلاغ کردیم حق انشعابها با تقسیط دریافت و در حوزه پرداخت بهای آب و برق در صورتی که خدمترسانی ما را دچار اختلال نکند تا پایان اردیبهشت سال ۹۹ به کسبه فرصت داده شود با همکاری و همراهی لازم، رفاه مردم نیز تامین شود.
***
خرید و فروش خودرو به صفر رسید
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران گفت: در حال حاضر معاملات در بازار به صفر رسیده است و مردم منتظر اعلام قیمتها هستند. سعید مؤتمنی در گفتوگو با ایلنا، با بیان اینکه بازار خودرو در حال حاضر وضعیت بسیار آرامی را تجربه میکند، گفت: تعلل شرکتهای خودروساز از ارائه قیمتها موجب رکود در بازار خودرو و انتظار برای اعلام قیمتها شده است، زیرا بنا بر مصوبات اعلامشده قیمت خودرو در بازار باید 10 درصد بیش از قیمت اعلام شده شرکتهای خودروساز باشد. وی ادامه داد: بر همین اساس در حال حاضر هیچگونه خرید و فروشی در بازار وجود ندارد، چرا که خریداران واهمه خرید بیش از قیمت اعلامشده و فروشندگان واهمه فروش کمتر از میزان مصوب را دارند. همین مسأله موجب انتظار مردم برای اعلام قیمتها شده و خرید و فروش در بازار به صفر رسیده است. موتمنی افزود: بر همین اساس قیمت پراید 65 میلیون تومان، پژو 109 تا 108 میلیون تومان، سمند 113 تا 114 میلیون تومان، پارس 127 میلیون تومان و پژو 206 نیز 114 میلون تومان در بازار اعلام شده است. توجه شود که این اعلام قیمتها صرفا روی کاغذ است و در حال حاضر تقریبا معاملهای انجام نمیشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|