|
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
چرا دغدغه برخی تهیهکنندگان در نشست با معاون سیمای رسانه ملی صرفا معطوف به مسائل مالی بود
مسأله اصلی «قصه» است، پول نیست
گروه فرهنگوهنر: یکی از انتقادات پرتکرار در نشست تهیهکنندگان سریالهای تلویزیونی با حمید شاهآبادی، معاون سیما، به مسائل مالی بازمیگشت. اما آیا مساله اصلی سریالسازی در تلویزیون«پول» است؟ به گزارش «وطن امروز»، در حالی که بیشتر سریالهای تلویزیونی از نداشتن قصه رنج میبرند، تهیهکنندگانی که در نشست با معاون جدید رسانه ملی حضور داشتند، در این باره کم صحبت کردهاند و عمده مشکلات حوزه سریالسازی را به مسائل مالی معطوف کرده و خواستار حمایتهای بیشتر در این حوزه شدهاند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما مهدی فرجی، حسن نجاریان، الهام غفوری و برخی تهیهکنندگان دیگر به طور خاص به مشکلات مالی و بودجهای و عدم حمایتهای اینچنینی اشاره کردهاند. مهدی فرجی، تهیهکننده «نون خ» با تأکید بر اینکه باید بیشتر از تهیهکنندگان حمایت شود، گفته است: «در شرایط سخت مالی کنونی، نیاز است کمک بیشتری به تهیهکنندگان شود». فرجی یکی از تهیهکنندگانی است که همواره از حمایت تلویزیون برخوردار بوده و در حال حاضر به طور همزمان پروژههای «نون خ 3» و «صفر21» را در دست دارد؛ سریالی که این روزها بخشی از انتقادات را متوجه خود کرده است. الهام غفوری نیز در نشست تهیهکنندگان تلویزیون با معاون سیما، به اختلافات فاحش دستمزدهای نمایش خانگی و تلویزیون اشاره کرده و گفته است: «پرداختیها در رسانههای رقیب در حوزه آثار نمایشی سبب شده تا بازیگران حرفهای به دلایل مالی و اختلافات فاحش در پرداخت دستمزدها انگیزه لازم را برای همکاری مجموعههای تلویزیونی نداشته باشند». جالب اینجاست که تهیهکننده مجموعه سریالهای پایتخت اختلافات فاحش دستمزدهای نجومی رسانههای رقیب تلویزیون را مورد اشاره قرار داده، آن هم در حالی که هنوز درباره پروژه پایتخت 6، جزئیاتی منتشر نشده است و وضعیت این سریال به جایی رسید که سیمافیلم صراحتا اعلام کرد مسؤولیت این مجموعه با این مرکز نیست و بخش بازرگانی تلویزیون زیر نظر معاون وقت سیما (سیدمرتضی میرباقری) آن را تولید کرده است. اعداد شگفتانگیزی که برای این سری از پروژه پایتخت مطرح میشد تقریبا با شبکه نمایش خانگی تفاوتی نداشت. با همه اینها انتقادات فراوانی متوجه این فصل از مجموعه پایتخت شد. شرایط قسمت پایانی این سریال وضعیتی را ایجاد کرد که عبدالعلی علیعسگری، رئیس سازمان صداوسیما با دستور ویژه جهت بررسی حواشی قسمت آخر پایتخت خطاب به معاون سیما نوشت: «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بیتوجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنهانگیز «ستون پنجم فرهنگی دشمن».
تعداد دیگری از تهیهکنندگان نیز با اشاره به مساله حمایت از تهیهکنندگان، وجوه بودجهای را پررنگ کردهاند اما واقعیت این است که حتی با همین اختلاف قیمتها در نمایش خانگی و صداوسیما، حتی با همین میزان بودجهای که سریالها دریافت میکنند، آثار نمایشی کمکیفیتی تولید میکنند؛ سریالهایی که حتی با همین اعداد و برآوردهای فعلی هم گران هستند.
برخی دیگر از تهیهکنندگان البته اشارههای خوبی به ماجرای قصه نیز داشتهاند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاعرسانی سیما، مجید مولایی، تهیهکننده سریال «بانوی عمارت» نیز با تأکید بر اینکه نیاز است شناخت بهتری از مخاطبان حاصل شود، تصریح کرد: «حتما نیاز است از تکرار کلیشهها در سریالسازی خودداری کرد و طرحهای جدید و تولیدات بهتری داشت». واقعیت هم همین است، «قصه» مساله اصلی سریالسازی در تلویزیون است.
اما حمید شاهآبادی، معاون جدید سیما نیز در این جلسه با تأکید بر پیگیری دغدغههای بحق در حوزه تولید آثار نمایشی وعده داد تحولات ساختاری در سیما برای روان شدن روند تولید آثار تلویزیونی بر مبنای برنامهای مدون پیگیری شود. وی با اشاره به تولید حدود ۱۲۰۰ قسمت سریال تلویزیونی در سال تصریح کرد: تهیهکنندگان مجموعههای نمایشی به عنوان عناصر فرهنگی کشور باید صاحب اعتبار و توانایی باشند و با بهکارگیری خلاقیت، آثار فاخر و جذاب برای بینندگان تدارک ببینند. شاهآبادی مسالهای قابل تامل را نیز مطرح کرد. وی با تأکید بر اینکه صداوسیما رسانهای جریانساز است، تصریح کرد: یکی از علتهای مشکلات موجود در راه تولید آثار تلویزیونی آن است که دنیای نویسندگان با نیاز آنتن متفاوت است؛ در حالی که باید میان رسانهای تجاری با رسانهای جریانساز همچون صداوسیما تفاوت قائل شد. معاون سیما با تشریح چشمانداز و افق مدنظر برای تقویت تولیدات نمایشی در آنتن رسانه ملی گفت: تمرکز بر نظارت، تصویب فیلمنامه و برآورد قراردادها را برای کمک به بهبود تولیدات نمایشی اجتنابناپذیر میدانم و بر این باورم که برای تولید آثار جریانساز، باید موانع را برطرف کنیم.
پیشتر در «وطن امروز» به این موضوع پرداختیم که سریالسازی در دام «محافظهکاری در ژانر» و «کلیشهپردازی» افتاده است و یکی از پیشنهادها به معاون سیما این است که فرآیندهایی را که به محافظهکاری در این حوزه میانجامند، اصلاح کند.
ارسال به دوستان
صفر تا صد بحران سوریه در «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ»
گفتوگوهایی خاص در مستندی متفاوت
در طول نزدیک به 10 سال گذشته از آغاز بحران در سوریه و برخی کشورهای منطقه، همواره سوالات فراوانی درباره این بحران در افکار عمومی وجود داشته که رسانهها پاسخ مناسبی به آن ندادهاند. به گزارش «وطن امروز»، اقناع رسانهای در این حوزه آنچنان که باید صورت نگرفته است. همواره محافظهکاریها و مصلحتسنجیهایی وجود داشته و باعث شده رسانه زبان گویایی برای تشریح اتفاقات و مسائل مربوط به بحران سوریه نداشته باشد. گاهی به خاطر همین محافظهکاری، تولیدات درخوری هم درباره این بحران ساخته نشده است و دست رسانه برای اقناع خالی بوده است. در این میان برخی تولیدات با صراحت و البته رعایت جهات فرمی قابل قبول نیز تولید شدهاند که تعداد آنها زیاد نیست. «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» یکی از مستندهای خوبی است که در عین رعایت ظرافتهای مستندسازی، دارای محتوای شجاعانهتری نسبت به دیگر مستندهای مربوط به ماجرای سوریه است. سیاوش سرمدی، تهیهکننده و کارگردان مستند «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» گفته است: روایت این فیلم کمی متفاوت با روایتهایی است که تاکنون از سوریه بیان شده است و سعی کردیم زمینههای بحران را دقیقتر شناسایی کنیم.
وی با اشاره به سوژه این مجموعه مستند، گفت: این فیلم مستند روزشمار اتفاقات و بحرانهای سوریه است. از زمینههای شکلگیری آن در سال 2011 تا 2018 که میتوان گفت تقریبا جنگ تمام شده است را روایت کرده است. وی با اشاره به حجم بالای اتفاقات و حوادث در سوریه، گفت: از آنجا که حجم حوادثی که در سوریه رخ داده بسیار زیاد است و بازیگران بسیار زیادی دارد، با کار سختی مواجه بودیم. آنقدر اتفاقات در سوریه زیاد بوده است که حتی افرادی که درگیر آن بوده و مسؤولیت داشتند نیز همه جزئیات را نمیدانند، بنابراین با موضوع پیچیدهای روبهرو هستیم. برای مثال خیلی از کشورها در طول این سالها موضعشان نسبت به این بحران و داعش تغییر کرد. برای مثال عربستان در نیمه اول اتفاقات بازیگر اصلی بوده اما بعدا قطر و ترکیه آن را حذف کردند. البته در مجموع باید بگویم که ایده کلیمان از ساخت این مستند پاسخ به این پرسش مهم است که «چرا ایرانیان باید در سوریه حضور داشته باشند؟»
سرمدی با اشاره به اینکه این مجموعه مستند نگاهی متفاوت به بحران در سوریه داشته و با مستندهایی که تاکنون ساخته شده است، تفاوت دارد، گفت: برای مثال از نظر ما داعش وابسته به عربستان است، در حالی که عربستان در دورههایی از داعش حمایت کرده و در دورههایی دیگر از آن حمایت نکرده است. روایت ما در این فیلم کمی متفاوت با روایتهایی است که تاکنون بیان شده است. در این فیلم با هیچ مسؤول ایرانی صحبت نشده و تمام مصاحبهشوندگان مسؤولان خارجیاند. حتی حدود 40-30 درصد مصاحبهشوندگان ما معارضان هستند، یعنی کسانی که با بشار اسد مخالفند و در این فیلم نظرشان را میشنویم. وی اضافه کرد: در این فیلم با افرادی حرف زدیم که قبلا حتی در مستندهای خارجی هم حرف نزده بودند. برای مثال با رابرت فیسک، خبرنگار ایندیپندنت مصاحبه کردیم که یکی از تحلیلگران برجسته خاورمیانه است و بتازگی درگذشته است. با مسؤولان جنبش حماس گفتوگو کردیم و... این مستند در 5 کشور تصویربرداری شده و نخستین کاری است که در جهان ساخته شده که در آن مسؤولان حماس درباره اتفاقاتی ناگفته توضیح میدهند.
کارگردان مستند «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» با اشاره به روند تولید این فیلم گفت: ساخت این مستند نزدیک به 4 سال طول کشید. از سال 1395 تولید را آغاز کردیم و تا امسال ادامه داشته است. خیلی از اتفاقاتی که در ماههای اخیر رخ میدهد و به آن پرداختیم در سال 1395 اصلا رخ نداده بود. در ابتدا 4 قسمت ساختیم اما آنقدر اتفاقات جدیدتر رخ داد که تصمیم گرفتیم 4 قسمت دیگر بسازیم.
مستند 8 قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران بزرگ» تولید مشترک مرکز مستند سوره و شبکه مستند است و از پنجشنبه گذشته 22 آبان در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است. این مجموعه پنجشنبهها ساعت 22 از شبکه مستند پخش و روزهای یکشنبه ساعت 20 بازپخش میشود.
ارسال به دوستان
جزئیاتی تازه از سریال «الفویژه» تلویزیون
موسی(ع) را کارگردان جدید میسازد
تهیهکننده سریال موسی(ع) گفت: این پروژه با کارگردان جدید و البته مشاوره آقای شورجه کار را آغاز میکند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سیداحمد میرعلایی، تهیهکننده سریال موسی درباره ادامه ساخت این سریال با کارگردان جدید گفت: با توجه به اینکه سلامتی آقای شورجه برای ما و رسانه ملی مهم است، با اطلاع و هماهنگی وی، کارگردان جدید بر سر کار حضور پیدا کرد تا کار را با مشاوره آقای شورجه ادامه دهد. امیدواریم آقای شورجه با سلامت کامل به گروه بپیوندد. وی ادامه داد: سلامت چهرههای انقلابی، ارزشمند و کمنظیری همچون آقای شورجه به عنوان چهره ماندگار فرهنگ و هنر برای رسانه ملی بسیار مهم است و حفظ یک چهره کمنظیر فرهنگی از ساخت یک سریال برای رسانه ملی مهمتر است. میرعلایی عنوان کرد: کارگردان جدید با مشاوره جدی آقای شورجه کار را آغاز میکند، کارگردان جدید فعلا در حال خواندن فیلمنامه است و بزودی کار را شروع خواهیم کرد. به گزارش «وطن امروز»، سریال موسی یکی از پروژههای ویژه تلویزیون در سالهای اخیر است که در رده کارهای تاریخی الف فاخر قرار میگیرد و تاکنون حرف و حدیثهای فراوانی پیرامون تولید آن وجود داشته است. با کسالت و بیماری جمال شورجه که در ابتدا قرار بود کارگردانی این سریال را عهدهدار شود، حالا از حضور یک کارگردان جدید برای ساخت این سریال سخن به میان آمده است، البته اهمیت و بزرگی پروژه سریال موسی(ع) میطلبد که کارگردانی خبره عهدهدار این مسؤولیت شود. ارسال به دوستان
مدیر گروه اجتماعی شبکه یک از جزئیات تازه برنامهای با اجرای سیدعلی ضیا خبر داد
«فرمول یک» شبانگاهی شد
سومین فصل برنامه «فرمول یک» به تهیهکنندگی و اجرای سیدعلی ضیا از دوشنبه ۲۶ آبانماه روی آنتن شبکه یک میرود. به گزارش «وطن امروز»، مدیر گروه اجتماعی شبکه یک با اعلام این خبر افزود: از آنجا که قرار است این برنامه به انتخاب چهره مردمی سال منجر شود، مسلما یکی از اهداف آن هم معرفی افرادی است که در سطح جامعه فعالیتهای انساندوستانهای انجام میدهند و به نحوی حال مردم را خوب میکنند، بویژه در این شرایطی که بیماری کرونا جامعه و مردم را در برگرفته است؛ بنابراین بنای فصل جدید «فرمول یک» دعوت از افراد خیری است که در ترویج کار نیک و خیرخواهانه نهتنها پیشقدم هستند بلکه الگوسازی هم میکنند. فضلالله شریعتپناهی تاکید کرد: «فرمول یک» از دوشنبه ۲۶ آبانماه با ساختار جدید، حال و هوای جدید و در ساعت جدید پخش خواهد شد. او اظهار کرد: «فرمول یک» دیگر برنامه روتین روزانه نیست، بلکه قرار است برنامهای شبانگاهی باشد که ۳ شب در هفته و روزهای دوشنبه، سهشنبه و چهارشنبه پس از سریال شبانگاهی پخش شود. شریعتپناهی با بیان اینکه فصل جدید فرمول یک تولیدی خواهد بود، عنوان کرد: قطعا فضای این برنامه با ساختاری جدید، در عین گفتوگومحور بودن، فضای شاد و مفرح و آرامبخشی را به همراه خواهد داشت. «فرمول یک» به تهیهکنندگی سیدعلی ضیا، کاری از گروه اجتماعی شبکه یک سیما است که دوشنبه، سهشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ و به مدت ۷۰ دقیقه پخش خواهد شد. ارسال به دوستان
تلویزیون
خاطره مادر شهیدان خالقیپور از شهید آوینی
برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» هفته گذشته با پخش مستند «مظنه» روی آنتن شبکه مستند رفت. پس از پخش مستند، میز گفتوگوی برنامه با حضور مادر شهیدان خالقیپور که ۳ فرزند خود را در ۸ سال دفاعمقدس تقدیم کرده است، برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، مادر شهیدان خالقیپور در بخشی از صحبتهای خود در برنامه «به اضافه مستند» با اشاره به خاطرهای ناگفته از شهید آوینی خاطرنشان کرد: خاطرم هست وقتی برای اعزام علیرضا به جبهه به ستاد رفته بودم، آقایی آنجا نشسته بود که از من پرسید شما همسرتان جبهه است، داوود شهید شده و پسر دومتان هم در منطقه است، از اینکه پسر سومتان را به جبهه میفرستید ناراحت نیستید؟ پاسخ دادم از این ناراحتم که چرا پسران کمی دارم، ای کاش به تعداد موهای سرم پسر داشتم و در این راه فدا میکردم. آن آقا سرش را تکان داد و اشک ریخت. به من گفت امکان دارد این جملهتان را دوباره تکرار کنید؟ دوباره تکرار کردم و باز هم اشک ریخت. بعدا فهمیدم آن آقا که روبهرویم بود، سید شهیدان قلم، مرتضی آوینی بوده است. آن موقع متوجه نشدم و بعدها فهمیدم.
***
ادای دین به حاج قاسم در «خانه امن»
حمیدرضا پگاه، بازیگر نقش کمال در سریال خانه امن، درباره این سریال گفت: بعد از اینکه سردار سلیمانی به شهادت رسیدند این تصمیم گرفته شد در سریال «خانه امن» ادای دین کنیم. همان تکیهکلامی که در تیزرها مردم دیدهاند زیاد در داستان داریم، الان هم جزئیات بیشتری از آن اتفاقات نمیگویم تا از جذابیت تماشایش کم نکند. از رشادتها و فعالیتهای ایشان گفته میشود و آن سکانس هم واقعا دیدنی است و باید کامل ببینید، آن وقت بهتر میتوان دربارهاش صحبت کرد. ایشان در خط مقدم مبارزه با داعش بودند و اینجا درباره گوشه خیلی کوچکی از فعالیتهای ایشان صحبت میشود.
***
کتابخوانی در شبکه نمایش
شبکه نمایش به مناسبت پیش رو بودن روز کتاب و کتابخوانی، در ژانر منتخب هفتگی خود به فیلمهایی با مضامین این روز میپردازد. به گزارش روابط عمومی شبکه نمایش، این شبکه با توجه به اهمیت «کتاب و کتابخوانی» و توجه رسانه ملی به ترویج این موضوع، فیلمهایی با مضامین کتابخوانی و نویسندگی را در جدول هفتگی خود قرار داده است که هر روز ساعت ۱۹ در بخش موضوعی منتخب پخش خواهد شد. همچنین این شبکه ساعت 21 در بخش صحنهگران به مرور آثار و فیلمهای مل گیبسون خواهد پرداخت. این هفته شبکه نمایش در بخش موضوع منتخب هفتگی خود به فیلمهایی با مضامین کتابخوانی و نویسندگی میپردازد که از شنبه تا جمعه به ترتیب «میزری»، «دزد و نویسنده»، «نابغه»، «خانم پاتر»، «خانه خلوت»، «چارلز دیکنز- مردی که سرود سال نو را نوشت» و «عجیبتر از داستان» پخش خواهند شد. همچنین این شبکه در بخش صحنهگران به مرور آثار مل گیبسون، بازیگر و کارگردان میپردازد. او توانست با کارگردانی و بازیاش در نقش اصلی «شجاع دل» آنچنان مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار بگیرد که همزمان ۲ جایزه اسکار را برای بهترین فیلم و کارگردانی از آن خود کند.
***
کد ویژه سیمافیلم برای تولیدات کرونایی
مهدی آذرپندار، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه 3 درباره اینکه هزینه تولیدات در شرایط کرونایی چقدر افزایش پیدا کرده است، گفت: خوشبختانه در سیمافیلم یک کد ویژه برای هزینههای کرونایی تولیدات در نظر گرفته شده است که مربوط به هزینه فراهم کردن ماسک و دستکش و تستها و مواردی از این قبیل است. به گزارش مهر، آذرپندار افزود: البته باید گفت تاثیر مستقیم کرونا در افزایش هزینهها به نسبت تاثیر غیرمستقیم آن ناچیز بوده است. البته در این ایام و شرایط سخت اقتصادی هزینهها به طور کل بالاست ولی به طور مثال از نتایج غیرمستقیم کرونا، موارد مربوط به بهره گرفتن از بازیگرانی با سنین بالاتر است که در شرایط کرونایی آسیبپذیرتر از سایرین هستند و در نتیجه، دستمزدهایشان چند برابر شده است. وی اضافه کرد: در بحث حملونقل هم این هزینهها بیشتر شده است، چون قبلا با یک ماشین ۳ نفر جابهجا میشدند و الان امکان این کار نیست. یا اگر سریالی در شهرستان تولید شود و مساله اسکان وجود داشته باشد، حتما باید برای هر نفر یک اتاق جداگانه گرفت. مراودات، غذا و... همه هزینههایشان بالاتر رفته است یا در برخی لوکیشنها مثل همان بیمارستان نمیتوان کار کرد و باید دکور ساخت. از همه مهمتر اینکه ساعت کار عوامل پایین آمده است و نمیتوان خیلی به گروه فشار آورد. مثلا اگر یک نفر سردرد داشته باشد، کسی ریسک نمیکند و او را راهی منزل میکنند و این باعث میشود خلل در کارها پیش بیاید که البته چارهای هم نیست.
ارسال به دوستان
«کمند» روی آنتن رادیو نمایش
سریال اجتماعی «کمند» تولید اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به کارگردانی میرطاهر مظلومی، برای پخش از شبکههای رادیویی نمایش و تهران آماده شد. به گزارش تسنیم، سریال رادیویی «کمند» به سفارش رادیو تهران در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که از رادیو نمایش نیز پخش میشود. داستان این سریال رادیویی که روحالله نوری آن را نوشته درباره دغدغههای اجتماعی دختری جوان به نام کمند است. در سریال رادیویی «کمند»، مینو جبارزاده، ماندانا اصلانی، مونا صفی، عباس توفیقی، سیما خوشچشم، مهرخ افضلی، مروارید کریمپور، مینا شجاع و پریسا مقتدی به ایفای نقش میپردازند و محمدرضا قبادیفر افکتوری آن را بر عهده دارد. سریال «کمند» به کارگردانی میرطاهر مظلومی و تهیهکنندگی مهدی نمینیمقدم از فردا 25 آبان ساعت یک بامداد روی آنتن رادیو نمایش میرود و در طول هفته ساعت 22:30 از رادیو تهران پخش میشود.
ارسال به دوستان
درباره مستند «بیجه» که متقاضی شرکت در جشنواره سینما حقیقت شده است
مستند دارو است نه زهر
مهدی طاهرخانی: بعضی چیزها به تلخی زهر است ولی با علاج دارو؛ درست شبیه مستند خوشساخت و تکاندهنده «بیجه» که ابعاد هولناکی از مهمترین فاجعه جنایی دهه 80 تاریخ ایران را روایت میکند. این مستند ساخته «میکائیل دیانی» در 65 دقیقه همه آنچه را لازم است بیهیچ پردهپوشی و اغماضی به کام بیننده میریزد؛ با رعایت همه استانداردها و رعایت اصول حرفهای یک روایت مستند. متاسفانه فیلم تا این لحظه اکران عمومی نشده است. در یک اکران خصوصی به همراه تنی چند از همکاران، موفق به دیدنش شدیم و از تاثیرگذاریاش همین بس که در پایان همانند افرادی بودیم که گویی با یک قطار برخورد کردهاند. ما چه چیزی از 20 سال قبل درباره یکی از تلخترین پروندههای جنایی تاریخ ایران میدانیم؟
دهه شصتیها شاید چیزهایی را به یاد داشته باشند اما دهه هفتاد و هشتادیها چه؟ دکترین احتیاط میگوید لازم نیست همه چیز را برای مردم شرح دهیم؛ میترسند، کامشان تلخ میشود و دهها دلیل دیگر از منظر خودشان که نباید چنین مستندی را عرضه همگانی کرد اما این کار تنها پنهان کردن خاکروبهها زیر قالی خانه است. هیچ چیز را درمان نمیکنیم، از هیچ چیز جلوگیری نمیکنیم، چون سواد جامعه هیچ پیشرفتی نسبت به دهه 80 نکرده است. برخیها به محض دیدن «مستند بیجه» که درباره جزئیات جنایات هولناک قاتل سریالی به نام «محمد بیجه» است، میگویند لازم نیست این همه تلخی را همچو زهر به رگ جامعه تزریق کنیم اما سوال جدی و اساسی این است که دیدن و پرداختن به این موضوع مهم از بعد روانشناسانه، بعد از ۲ دهه زهر است یا دارو؟
هر ۲ تلخاند اما یکی کشنده و دیگری شفابخش. چند نفرتان میدانستید که بعد از قتل چهارم، با پیگیری خانواده یکی از مقتولان، قاتل سرشناس دستگیر شد اما متاسفانه مسؤولان پرونده، با بیدقتی و اهمال، خیلی راحت یک قاتل را به واسطه پیدا نکردن هیچ سرنخی رها کردند تا برود و 5 برابر آنچه تا قبل کشته است را بکشد! محمد بیجه سرانجام در دام پلیس افتاد و به دار مجازات آویخته شد اما چند نفرتان میدانستید همه آن 20 و اندی خانواده به واسطه فقر مطلق، حاضر شدند از قصاص قاتل عزیزانشان بگذرند تا دیه کامل را از دولت بگیرند؟ من نمیدانستم، یا به یاد نداشتم یا از خاطر برده بودم که همه آن خانوادههای فقیر از خون جگرگوشههایشان گذشتند برای رسیدن به دیه. البته برای قاتل سریالی هیچ راه فراری وجود نداشت چرا که عوض قصاص نفس، بار دیگر در دادگاهی مجزا به جرم افساد فیالارض به اعدام محکوم شد و در فاصله چند روز به پایان سال 1383 به آنچه لایقش بود رسید.
نمیدانم و خبر ندارم آیا قرار است این مستند خوشساخت و تاثیرگذار توسط تهیهکننده اکران عمومی شود یا به واسطه همان احتیاطهای همیشگی و ترمزهای بیعلت به گوشهای از آرشیو بخزد؛ آرام و بیصدا. گویی پنهان کردن این پرونده باعث اصلاح جامعه میشود اما در یک چیز اطمینان دارم، اگر مستند بیجه ۲ سال قبل ساخته میشد و همه یک بار آن را میدیدند، شاید امروز با پرونده تازه پیرمرد قاتل در شرق پایتخت مواجه نمیشدیم؛ قاتلی که تصور میرود علاوه بر یک دختر نوجوان 15 ساله، چندین قتل دیگر انجام داده است اما نکته این پرونده تازه، شباهتش به قصه بیجه است. 15 ماه قبل به واسطه پیگیریهای پدر دختر گمشده، پلیس موفق به دستگیری این پیرمرد میشود و در خانه عجیبش به کفشهای دخترانه برمیخورد. اما همانند بیجه که بار اول موفق شد براحتی از دست قانون بگریزد و قتل چهارمش را به عدد 20 و 21 برساند، گویا پیرمرد قاتل هم 15 ماه بعد از اینکه بار اول دستگیر شد و پلیس نتوانست به چیزی برسد، رها شد تا چندین قتل دیگر را براحتی انجام دهد. این شباهت همانند سیلی محکمی است به صورت همه ما؛ به مایی که به عنوان رسانه به وظیفه اصلی خود عمل نکردیم؛ مردممان همان مردم زمان بیجه هستند، متاسفانه گویا باز دچار همان قصور ساده 2 دهه قبل شدیم. کاش عوض امروز چند سال قبل بیجه را میساختیم و به تکتک مردم و مسؤولان امنیتی و قضایی نشان میدادیم تا زنگ خطر را به صدا در بیاوریم؛ وقتی یک قاتل را بعد از بار اول گرفتن، رها کنیم چه عواقبی در انتظارمان است. گویا ما همه از آن لحظه به بعد شریک جرم او هستیم. میدانم این حرفها تلخ است اما باید تلخی را همانند دارو به کام مردم ریخت؛ به بهای آگاهی.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|