|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با عوامل مستند «ثبت با سند برابر نیست» که به بهانه صدمین سال کودتای رضاخان از تلویزیون پخش میشود
شاخهنبات رضاخانی
مصطفی پورکیانی: «ثبت با سند برابر نیست» از اسناد منتشرنشده مربوط به املاک رضا پهلوی رونمایی میکند؛ املاکی که در بسیاری از اتفاقات تاریخی عصر حاضر نقشی تعیینکننده داشته است.
مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیهکنندگی وحید کاظمی در ۸ قسمت ۵۰ دقیقهای برای نخستینبار روی آنتن تلویزیون میرود.
تهیهکننده «ثبت با سند برابر نیست» درباره ایده ساخت این مجموعه مستند ۸ قسمتی به «وطن امروز» گفت: ۴ سال پیش مجموعهای را مربوط به دوره رضاخانی کار کردیم. یک گروه تحقیقاتی نزدیک به ۲ سال، تمام اسناد مربوط به دوران پهلوی اول را مورد بررسی قرار دادند که در نتیجه، نکات تأملبرانگیزی توجه ما را جلب کرد. مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست»، بیرون آمده از نتایج همان تحقیق و پژوهش است.
وحید کاظمی در ادامه گفت: اساسا ساختار کلی در مستندهای تاریخی و آرشیوی، جنبه کارگردانی آن نیست، بلکه بخش پژوهش و تحقیقات کار از اهمیت بسیار فوقالعادهای برخوردار است. تیم پژوهشی این مستند سعی کردند همه اسناد موجود در این دوره که به موضوع ما مرتبط است را بررسی کنند؛ از رفتن به کتابخانه ملی گرفته تا مجموعه اسناد سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و هر مجموعهای که سندی از این داستان در اختیار ما قرار میداد. حتی خود من به جزیره موریس و هند سفر کردم تا نکتهای در این باره از قلم نیفتد.
کاظمی با معرفی خط سیر مستند «ثبت با سند برابر نیست» بیان کرد: چند نکته در دوران پهلوی اول وجود دارد که تاکنون در رسانهها کمتر بیان شده یا به هر دلیلی به عنوان بخشی از تاریخ بازگو نشده است و مردم از آن اطلاع زیادی ندارند. یکی از این نکات، املاکی است که به نام رضا پهلوی ثبت شده است. در دفتری به نام «املاک اختصاصی»، اموال و املاکی ثبت شده است که نشان میدهد چه املاک و داراییهایی در تصرف رضاخان بوده است. این دفتر اکنون در موسسه مطالعات تاریخ معاصر نگهداری میشود؛ در آن بیش از ۴۴ هزار سند ثبتی مربوط به رضا پهلوی ذکر شده است که بعدا به قیمت یک شاخه نبات به پسر او یعنی محمدرضا پهلوی منتقل شده است.
این مستندساز با اشاره به پیوند پیچیده املاک رضاخانی با اتفاقات سیاسی دوران پهلوی اول، گفت: نکته قابل توجهی که در این اسناد وجود دارد، این است که وقتی از سند ثبتی حرف میزنیم، منظورمان سند آپارتمان نیست، بلکه سند شهر و قریه (روستا) است. برای مثال نوشته شده است قریه «عالیه کلا» یا «ولیکدان» متعلق به رضا پهلوی است یا سند کل منطقه یوسفآباد تهران یا کل شهرستان قائمشهر که نامش را شاهی گذاشته بود به نام رضا پهلوی خورده است. وی افزود: موضوع قابل توجه، ارتباط بین این اسناد با برخی اتفاقات مهم کشور است. برای مثال، در حین احداث راهآهن در کشور میبینیم که تمام املاک و زمینهای مرغوبی که در محدوده ریل قطار بوده است به نام رضاشاه شده است. مثلا خرده مالکان این مناطق را تحت فشار قرار میدادند تا زمینها را با قیمت ناچیز تقدیم رضا پهلوی کنند. این ماجرا مربوط به قبل از کودتا یا شاه شدن رضاخان است. این رویه سالها ادامه داشت. تقریبا کل مازندران، گیلان، گرگان، شمال خراسان، بخش بزرگی از تهران و رودهن تا دماوند و ساوجبلاغ بخشی از املاک ثبت شده رضاخان است.
کاظمی یادآور شد: با توجه به همین سوژه و ابعاد مختلف آن که مرتبط با اتفاقات مهم تاریخ ایران است، تصمیم گرفتیم مجموعه مستندی را تولید کنیم که نتیجه آن مجموعه ۸ قسمتی «ثبت با سند برابر نیست» به کارگردانی مهدی شامحمدی شده است. در حقیقت، در این مجموعه، ارتباط بین اتفاقات و رخدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور با این املاک، مبتنی بر اسناد به تصویر کشیده شده است. به عبارت دیگر، املاک رضاخان بستری شده است تا اتفاقات آن عصر را بهتر بفهمیم و تحلیل کنیم. وی با معرفی سوژه قسمتهای مختلف این مجموعه مستند گفت: در قسمت اول، بیوگرافی دقیقی از شکلگیری شخصیت رضا پهلوی ارائه شده است. برای مثال به عبدالحسین فرمانفرمائیان که به نوعی الگوی سیاسی رضاخان است، میپردازیم و شکلگیری شخصیت سیاسی و اقتصادی رضا پهلوی را نشان میدهیم. فرمانفرمائیان یکی از بزرگترین ملاکهای ایران بوده و چون رضا پهلوی نگهبان او بوده است، خوب فهمیده بود که برای موفقیت در سیاست باید قدرت اقتصادی داشت و صاحب املاک بود. رضاخان شاگرد خلف این پیر سیاست است و با الگو گرفتن از او شروع به جمعآوری املاک میکند تا اینکه تبدیل به بزرگترین زمینخوار کشور در دوره خود میشود.
تهیهکننده مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» افزود: در قسمتهای بعدی به موضوعاتی مانند تغییر شکل ظاهری جامعه از جمله لباس و کلاه تا معماری شهرها و... میپردازیم. رضا پهلوی در این دوره بسیار تلاش میکند تا شکل ظاهری جامعه را به گونهای تغییر دهد که همه بگویند این شکل متاثر از او است و ایران جدید را بنا نهاده است.
وی درباره لزوم ساخت چنین مجموعهای عنوان کرد: امروز، عدهای از طرفداران رضاخان میگویند او مستبد بود اما مستبد مفید بود و جامعه آن دوران نیاز به چنین فرد مستبدی داشت تا کشور پیشرفت کند و ایران به سوی تجدد گام بردارد. در این مجموعه نشان میدهیم که استبداد به هیچوجه سودمند نیست و استبداد، استبداد است. در حقیقت مستبد مفید بیمعنی است.
کاظمی درباره محتوای تصویری این مستند توضیح داد: در این مجموعه بازسازی نداریم و تصاویر آرشیوی به همراه نریشن و مصاحبه با پژوهشگران تاریخ را داریم. علاوه بر این، سراغ نوادگان کسانی رفتیم که در دوران تظلمخواهی توانسته بودند املاک خود را پس بگیرند. باید بدانید که در دوران پهلوی دوم، عدهای از رضاخان شکایت کردند و گفتند او زمینهای ما را به زور گرفته است. دادگستری وقت بخش کوچکی از این زمینها را به آنان برگرداند؛ بنا به تصویب قانون واگذاری املاک در مجلس شورای ملی قرار بر این بود تا املاک به صاحبان اصلی آن بازگردد اما بخش بزرگی در تملک بنیاد پهلوی باقی ماند.
* به تاریخ وفادار ماندیم
همچنین مهدی شامحمدی، کارگردان مستند 8 قسمتی «ثبت با سند برابر نیست» با ذکر این نکته که علاقه اولم موضوع تاریخ معاصر است، گفت: تا به حال در کارنامه کاریام کارهای زیادی با موضوعات تاریخی ساختهام؛ از دوره قاجار گرفته تا دوره پهلوی دوم و دهه 60 و وقتی این پیشنهاد به من شد، استقبال کردم. 60 درصد این کار به صورت آرشیوی تهیه شده و مابقی کار در مصاحبه با مورخان و کارشناسان این حوزه مانند مجید تفرشی، احمد نعمتی، امید اخوی و دیگر صاحبنظران این حوزه کار شده است. یکسری تصاویر هوایی هم مربوط به زادگاه رضاخان و مناطقی که به زور به املاک خودش اضافه کرده و بعدها به فرزندانش به ارث رسیده، در این مستند به تصویر کشیده شده است.
شامحمدی با گلایه از عدم سیاستگذاریهای درست مسؤولان و بیسلیقگیهای آنها در تولید و پخش مستندهای سیاسی و تاریخی، گفت: همین کمکاریها باعث شده تا شبکههای معاند نظام با استفاده از تصاویر و فیلمهای آرشیوی کمتر دیده شده، گوی سبقت را از تلویزیون ما بگیرند و اهداف خودشان را آنچنان که میخواهند در ذهن مردم ما جایگزین کنند. وی افزود: من سعی کردم به این موضوع با نگاه خاکستری نگاه کنم نه سیاه و سفید و تا جایی که بتوانم به تاریخ وفادار بمانم. دغدغه اصلی من در ساخت این مستند این بود که آن تفکری که در حال حاضر در جامعه ما در ذهن برخی جوانان ما نفوذ کرده و مدام از خدمات رضاخانی تعریف میکنند را با رعایت انصاف در ذهنشان به عدالت بکشانم و اصلاح کنم.
شامحمدی در پایان گفت: در صورتی که به نقل از سازمان سینمایی در سالهای 97 و 98 بیش از 78 درصد جوایز بینالمللی سینمای ایران مربوط به سینمای مستند ما بوده اما متاسفانه مدیران حال حاضر تلویزیون اهمیتی به ساخت مستندهای درخور و شایسته نمیدهند و این خیلی دردناک است که کمترین بودجهها به ساخت این آثار اختصاص مییابد.
بر اساس این گزارش شبکه مستند به بهانه صدسالگی کودتای رضاخان در سوم اسفند ۱۲۹۹، مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» را برای نخستینبار روی آنتن تلویزیون میبرد.
این مجموعه مستند به کارگردانی مهدی شامحمدی و تهیهکنندگی وحید کاظمی در ۸ قسمت ۵۰ دقیقهای پخش خواهد شد.
مستند «ثبت با سند برابر نیست» از شنبه ۲ اسفندماه هر شب ساعت ۱۹ جز جمعهها از شبکه مستند پخش میشود و نگاهی متفاوت به دوران حکومت رضا پهلوی در کشور دارد.
ارسال به دوستان
موسیقی
جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به تعویق افتاد
سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، به علت تشدید شیوع ویروس کرونا در بوشهر تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. به گزارش «وطنامروز» به نقل از روابط عمومی سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، بنا بر اعلام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا و تغییر وضعیت این بیماری در استان بوشهر و اعلام ستاد مقابله با کرونای استان، با وجود برنامهریزیهای انجام شده، این جشنواره در تاریخ ۱۲ لغایت ۱۵ اسفندماه برگزار نخواهد شد. در آینده نزدیک با بهبود روند اوضاع ویروس کرونا و تغییر وضعیت در استان بوشهر، تاریخ جدید برگزاری جشنواره متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
***
آمار مخاطبان چهارمین روز سیوششمین جشنواره موسیقی فجر
۱۰ هزار و ۱۵۸ نفر اجراهای چهارمین روز سیوششمین جشنواره موسیقی فجر را تماشا کردند. به گزارش «وطن امروز» به نقل از روابط عمومی سیوششمین جشنواره موسیقی فجر، براساس آمار سایتهای پخش اجراهای جشنواره، در چهارمین روز از جشنواره، ۱۰ هزار و ۱۵۸ نفر اجراها را تماشا کردند. اجرای همنوازان چکاد ۲۲۱۰ نفر، گروههای آوای اصلان کتول و دالاهو ۱۴۳۸ نفر، دوئت سان موس ۱۰۵۹ نفر، رسیتال پیانو، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی ۲۰۶۲ و ارکستر سمفونیک تهران ۳۳۸۹ نفر در چهارمین روز سیوششمین جشنواره موسقی فجر تماشاگر داشتند. اجراهای سیوششمین جشنواره موسیقی فجر تا چهارم اسفند از سایت جشنواره، انجمن موسیقی ایران، تیوال، تماشاخونه، بیپ تونز، گپ فیلم و نواک پخش میشود.
***
4 اجرای بخش بینالملل در خارج از کشور ضبط شده است
مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و رئیس سیوششمین جشنواره موسیقی فجر از جزئیات این دوره جشنواره موسیقی فجر گفت. به گزارش «وطنامروز»، محمد اللهیاری درباره نحوه برگزاری این دوره جشنواره گفت: در بخش غیررقابتی با توجه به شیوع ویروی کرونا، تجمع مردم در سالنها مخاطراتی را با خودش به همراه داشت، بنابراین ستاد جشنواره تصمیم گرفت حفظ سلامتی مردم را در اولویت قرار دهد و اجراها را بدون حضور فیزیکی مخاطب برگزار کنیم. وی درباره ضبط اجراها بیان کرد: ۴۲ گروه ۵۷ اجرا را در قالبهای ردیف دستگاهی، کلاسیک، تلفیقی، ارکسترال و بینالملل خواهند داشت. همچنین اجراها با کیفیت مناسب ضبط شده و در جدول پخش قرار گرفته است. ۶ اجرا در تالار وحدت برگزار میشود که ضبط و پخش آنها همزمان خواهد بود. اللهیاری درباره بخش بینالمللی جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در بخش بینالملل تلاش کردیم باتوجه به اهمیتی که موضوع توسعه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی دارد و همچنین گامهایی که جشنواره در سالهای گذشته برداشته بود، بخش بینالملل حذف نشود. به همین دلیل امسال شاهد ۶ اجرا در این بخش هستیم. ۴ اجرا با ضوابط فنی اعلام شده از سوی ستاد جشنواره و نشانهای تبلیغی جشنواره در کشورهای مبدا ضبط شده و فیلمهای ضبط شده به دست ما رسیده است. ۲ اجرا از کشور آلمان و ایتالیا هم در تهران ضبط و پخش میشود.
ارسال به دوستان
«جنگ دوستداشتنی» تماشایی شد
خاطراتی ناگفته از شوخیهای پشت جبهه
مجموعه «جنگ دوستداشتنی» به کارگردانی حسین همایونفر و محصول گروه مستند «بنیاد فرهنگی روایت فتح» با محوریت خاطرات شاد رزمندگان دوران دفاعمقدس از روز دوشنبه ۲۷ بهمنماه در بستر اینترنت عرضه شد.
به گزارش «وطنامروز»، اصغر نقیزاده مجری و میزبان مجموعه «جنگ دوستداشتنی» درباره ویژگیهای متمایز این مجموعه 30 قسمتی گفت: سال گذشته که آقای حسین همایونفر قصه را برای من مطرح کرد تأکید داشتم این مجموعه باید متمایز باشد. متأسفانه در سالهای اخیر مرسوم بوده که بعضا خاطرات رزمندگان همراه با حزن و اندوه بیان میشد، در حالی که جبههها چنین نبوده است.
وی ادامه داد: ما باید زندگی این سوی خاکریزها را بیان کنیم و بگوییم که حضور در پادگانها و پشت جبههها چگونه بوده است، آنجا زندگی عادی در جریان بود و همین موضوع میتواند بسیار متمایز باشد. ما نیز با همین ایده جلو رفتیم که انشاءالله اگر مردم ببینند و خوششان بیاید باید به سمت کاراکترهایی که معروف و مشهور هستند نیز برویم و با افرادی که مسؤولیتهای بیشتری در زمان دفاعمقدس داشتند، صحبت کنیم.
این بازیگر تلویزیون همچنین درباره رویکرد طنز این مجموعه و مخاطرات احتمالی که در مسیر این گفتوگوها به وجود خواهد آمد نیز اظهار کرد: ما در حال حاضر در کشورمان به نوعی دچار خودسانسوری هستیم، در صورتی که بسیاری از خاطرات جنگ ما اصلا بیان نشده است. اولاً این خاطرات عنوانش طنز نیست، طنز با آنچه ما نشان دادیم بسیار فرق دارد، به این مجموعه، خاطرات شاد و شوخیهایی که در جبههها صورت میگرفته باید اطلاق شود. اینها زندگی واقعی پشت جبههها بود که شامل شوخیها و ناگفتههایی میشود که هیچ ربطی هم به درگیریهای نظامی نداشته است. پس من نمیتوانم نام این کار را طنز بگذارم و بهتر است بگویم خاطرات شاد، خندهدار و خوب از پشت صحنه جنگ.
نقیزاده همچنین با اشاره به مخاطبان و بازخوردهای پخش این مجموعه به مهر گفت: در درجه اول مخاطبان «جنگ دوستداشتنی» همنسلان من هستند؛ رزمندگانی که آن زمان بودند و آن روزگاران را یادشان هست قطعا با تماشای این مجموعه خاطرات برایشان زنده میشود و قطعا ارتباط بیشتری برقرار خواهند کرد. نسل جوان و نوجوان نیز اگر این کار را ببینند و بدانند فضایی که طی سالها از جنگ گفتهشده وجه دیگری نیز دارد به جرأت میگویم که ارتباط خوبی برقرار خواهند کرد.
وی در پایان بیان کرد: پیشبینی من این است که مجموعه بسیار جذابی خواهد شد و به عنوان نمونه به این سوالها پاسخ میدهد که چگونه این نسل ازدواج و زندگی میکرده است؟ پاسخ اینها برای مخاطب جالب است. فکر میکنم اگر قدرت پخش بالایی داشته باشیم و بتوانیم در سایر شبکهها پخشکنیم و انشاءالله بازخوردهای خوبی خواهیم گرفت.
ارسال به دوستان
تمدید مهلت شرکت در جشنواره کتابخوان و رسانه
با توجه به افتتاح کتابخانههای مرکزی نهاد کتابخانههای عمومی در ایام پیش رو و با هدف جلب مشارکت بیشتر رسانههای استانی و محلی، دبیرخانه نخستین جشنواره کتابخوان و رسانه مهلت شرکت در این رویداد رسانهای را در آخرین ماههای قرن تمدید کرد. به گزارش «وطنامروز»، پس از ارزیابی اولیه آثار ارسال شده، با توجه به افتتاح کتابخانههای مرکزی نهاد عمومی در ایام پیش رو و همچنین با هدف تمرکززدایی و جلب مشارکت بیشتر رسانههای استانی و محلی، دبیرخانه مجازی نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» مهلت شرکت در این جشنواره را تا اول اردیبهشتماه ۱۴۰۰ تمدید کرد. دبیرخانه مجازی نخستین جشنواره «کتابخوان و رسانه» در اطلاعیه خود همچنین تأکید کرده است: مشارکتکنندگانی که اقدام به ارسال اثر کردهاند، میتوانند با مراجعه به پروفایل خود در سایت جشنواره به نشانی «festivalpl.ir» نسبت به بارگذاری آثار تازه خود در این بازه زمانی نیز اقدام کنند. این جشنواره در ۶ بخش اصلی شامل «خبر»، «گزارش» (خبری، توصیفی، تحلیلی و تحقیقی و...)، «سرمقاله و یادداشت»، «گفتوگو»، «مقاله» و «عکس» (خبری، عکس غیرخبری، گزارش تصویری) برگزار میشود و دارای ۲ بخش جنبی شامل «اهدای جایزه به بهترین مطلب با محوریت افتتاح کتابخانههای مرکزی و اثرات آن در توسعه فضاهای فرهنگی ایران اسلامی» و همچنین «اهدای ۱۱ جایزه به بهترین گزارش از توسعه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی نهاد در کتابخانههای عمومی» است.
ارسال به دوستان
با تقدیر از هنرمندان انقلابی
برگزیدگان «هنر مقاومت» معرفی شدند
مسعود نجابتی در مراسم پایانی جشنواره «هنر مقاومت» بیان کرد: هنر انقلاب در دست ما امانت است و برای حفظ آن کوشیدهایم؛ ما فضای هنر را خطکشی نکردهایم اما خطکشی در این فضا وجود دارد.
به گزارش «وطنامروز»، مراسم پایانی ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» با حضور سیدمحمدیاشار نادری مدیرعامل بنیاد روایت فتح، مسعود نجابتی دبیرکل و محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره «هنر مقاومت» و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
مسعود نجابتی، دبیرکل ششمین جشنواره هنر مقاومت به عنوان نخستین سخنران به سختیهای بسیاری که برای حفظ هنر انقلاب کشیده شده، اشاره کرد و گفت: «هنر مقاومت» نزد ما امانت است؛ این امانت را از اساتید و پیشکسوتان هنر انقلاب اسلامی دریافت کردیم و سعی بر حفظش نیز داشتیم و داریم اما در این سالها که برای حفظ آن کوشیدیم، طعنهها و حرفهای زیادی شنیدیم.
دبیرکل جشنواره «هنر مقاومت» همچنین بیان کرد: در این جشنواره به همان میزانی که به شهدای مدافع حرم پرداختیم، به شهدای مدافع سلامت هم پرداختیم و همانقدر که به شهدای غواص پرداختیم، به شهدای آتشنشان هم اشاره کردیم.
در ادامه این مراسم، از عباس ساکی، هنرمند جانباز رشته نقاشی در ششمین جشنواره «هنر مقاومت» تجلیل به عمل آمد. همچنین از محمدعلی رجبیدوانی هنرمند پیشکسوت نقاش و نگارگر، محمدعلی کشاورز طراح پیشکسوت و گرافیست، سیدعباس میرهاشمی هنرمند پیشکسوت عکاس و محمدحسین صلواتیان هنرمند پیشکسوت تصویرساز و کارتونیست نیز به عنوان هنرمندان پیشکسوت عرصه هنر مقاومت تجلیل شد. محمدعلی رجبی پس از دریافت لوح تقدیرش، تاکید کرد: باید از هنرمندانی تجلیل کرد که هنر انقلاب را با آثار خود زنده نگه داشته و لحظهای از آرمانهایشان کوتاه نیامدهاند؛ هنرمندانی که در برابر همه لحنها و طعنهها مقاومت کردند و از هنر انقلاب دست برنداشتند. همچنین برگزیدگان برخی رشتههای مهم این جشنواره به این شرح معرفی شدند: رشته نقاشی؛ نفر اول: طهمورث آشنا، نفر دوم به صورت مشترک: حسین شیخعلیشاهی و غلامرضا شاملو، نفر سوم به صورت مشترک: مونا فرزانه و مهدی پرستار، رشته گرافیک؛ احسان صناعیراد، مرضیه چوپان و ساناز برجیخانی تقدیر شدند و رشته کارتون؛ نفر اول: سعید صادقی، نفر دوم: جیجت کاستانا از اندونزی و نفر سوم به صورت مشترک: علیرضا پاکدل و سجاد رافعی.
ارسال به دوستان
نمایشگاه کتاب تهران پس از کرونا برگزار میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جایزه کتاب سال با اشاره به کاهش ۱۰ درصدی روند انتشار کتاب در دوران کرونا گفت: نمایشگاه کتاب تهران در دوران پساکرونا برگزار میشود.
به گزارش «وطنامروز»، سیدعباس صالحی در اختتامیه سیوهشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوریاسلامی گفت: سال 92 حدود 66 هزار عنوان انتشار کتاب در سال داشتیم که این رقم سال 98 به بالغ بر 105 هزار عنوان رسید که از این میان 56 هزار عنوان، چاپ اول هستند. یک بررسی ساده نشان میدهد ما روند رو به رشدی را در انتشار کتاب از سال 92 تا 98 شاهد بودیم. در مسیر رشد کمی، رشد کیفی نیز قابل توجه بوده است و حتی در برخی حوزهها رشد کیفی همپای رشد کمی پیش رفته است. صالحی در ادامه از کاهش 10 درصدی انتشار کتاب در نتیجه شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: از نظر کمی کاهش محسوس 10 درصدی را داریم، البته برای چاپ اول فضای بهمن 99 و بهمن 98 تغییر زیادی نداشته است. وی با اشاره به طرحهای فصلی در کتابفروشیها نیز گفت: امسال در ۳ طرح فصلی مخصوص کتابفروشیها، حدود 5/1 میلیون کتاب به فروش رفت که 50 میلیارد تومان فروش ریالی داشت. وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: این رویداد با همکاری اصناف این حوزه از یکم تا دهم بهمن برگزار شد. شاهد بودیم 100 هزار عنوان کتاب داخلی در این نمایشگاه عرضه شد و 1722 ناشر حضور داشتند. یکونیم میلیون عنوان کتاب در این نمایشگاه مجازی فروش رفت که حدود 64 میلیاردتومان فروش ریالی به همراه داشت. همچنین 850 هزار مرسله پستی به سراسر کشور ارسال شد که 97 درصد این مرسولهها به دست خریداران رسیده است. صالحی در ادامه گفت: فضای مجازی و دولت الکترونیک میتواند فرصت ملی باشد، نباید فرصتهای فضای مجازی را نادیده گرفت. این مساله کاملا در نمایشگاه مجازی کتاب آشکار بود. این روند در حوزه فرهنگ هم مانند اقتصاد میتواند تاثیر خود را داشته باشد. وی با اشاره به برخی ویژگیهای نمایشگاه مجازی کتاب گفت: نمایشگاه فیزیکی محدود به ساعت خاص بود، در حالی که نمایشگاه مجازی 24 ساعته بود و 30 درصد خریدها از 9 شب تا 6 صبح اتفاق افتاد. همیشه در نمایشگاه فیزیکی مشکل فضا و مکان داشتیم اما امسال در نمایشگاه مجازی کتاب تعداد ناشران ۲ برابر نمایشگاه فیزیکی بود. وی ادامه داد: با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، گستره مخاطب و محمولههای پستی افزایش یافت. حدود 18 هزار مرسوله پستی به روستاها ارسال شده است. در مجموع نمایشگاه مجازی کتاب تهران فرصتی را برای دامنه وسیعی از مخاطبان فراهم کرد، هم برای اهل قلم، هم نشر و هم اقتصاد نشر. وزیر ارشاد ادامه داد: این نمایشگاه فرصتهایی برای دسترسی برابر برای نشر و کتاب فراهم کرد. نخستین تجربه را برای برگزاری مجازی و فروش داشتیم. این نمایشگاه نواقصی داشت که باید رفع شود. نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست و ما پس از کرونا نمایشگاه فیزیکی را برگزار خواهیم کرد اما امکان جدید برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برای فعالان حوزه نشر فراهم شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|