|
اخبار
رئیس مجلس شورای اسلامی:
لایحه عفاف و حجاب در سریعترین زمان ممکن تصویب میشود
رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین نشست تخصصی درباره لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب با بیان اینکه موضوع عفاف و حجاب در همه ابعاد و طیفهای جامعه بدون استثنا اثرگذار است، گفت: در حین اینکه قصد داریم موضوع را با سرعت پیش ببریم، به دقت نیز تأکید داریم و لازم است ابعاد مختلف این مساله بررسی و قانونی تدوین شود که هم به همه ساحتهای موضوع عفاف و حجاب توجه کند، هم اجرایی باشد و هم نهادهای مرتبط با این مقوله را در همه زمینهها، مسؤولیتپذیر کند. وی افزود: از پاییز سال گذشته تاکنون در محافل مختلف، نظرات و دیدگاههای نخبگان را شنیدهایم.
محمدباقر قالیباف با تاکید بر لزوم جمعسپاری در بررسی موضوعات مهم در مجلس بویژه درباره لایحه عفاف و حجاب تصریح کرد: با جمعسپاری این موضوع تلاش میکنیم دیدگاههای نخبگان و صاحبنظران این حوزه شنیده شود تا به یک قانون جامع و موثر برسیم، لذا از همه نخبگان جامعه بویژه صاحبنظران دعوت میکنم درباره این لایحه دیدگاههای خود را از طریق سامانه جمعسپاری که روی پایگاه الکترونیکی مجلس در دسترس قرار گرفته است، به ما ارائه کنند.
وی تصریح کرد: به جهت اینکه لازم است این لایحه در سریعترین زمان ممکن به تصویب برسد، این سامانه طراحی شده تا همه بتوانند دیدگاههای خود درباره این لایحه را در زمان کوتاهی به مجلس منتقل کنند.
***
رئیسجمهور هفته آینده به کهگیلویهوبویراحمد سفر میکند
معاون اجرایی رئیسجمهور از ششمین سفر استانی رئیسجمهور در دور دوم سفرها خبر داد و گفت: حجتالاسلام رئیسی و هیات دولت در دور دوم سفرهای استانی روزهای۲۲ و ۲۳ تیر ماه به استان کهگیلویهوبویراحمد سفر میکنند و در این سفر طرحهای مختلف بزرگ اقتصادی با حضور رئیسجمهور به بهرهبرداری میرسد.
محسن منصوری در تشریح برنامههای سفر استانی رئیسی به این استان به بهرهبرداری بزرگترین طرح استان اشاره کرد و گفت: طرح پتروشیمی گچساران که ۱۹ سال از کلنگزنی آن میگذرد و دولت سیزدهم در ۲ سال اخیر توانست با تخصیص اعتبارات بموقع از زیر ۵۰ درصد، اکنون آن را به مرحله بهرهبرداری برساند، با حضور رئیسجمهور با اشتغالزایی ۷۰۰ نفری گشایش مییابد.
***
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
تولید شبیهساز رآکتور هستهای برای نخستینبار در کشور
رئیس سازمان انرژی درباره تولید شبیهساز رآکتور هستهای برای نخستینبار در کشور اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که همکاران پر تلاش ما توانستند امروز یکی دیگر از دستاوردهای اثربخش خود را که در حوزه علوم و فنون پیشرفته تاثیرگذار است، به منصه ظهور برسانند. محمد اسلامی گفت: این شبیهساز در حقیقت یک بخش واقعی و موثر از فرآیند اجزای یک نیروگاه یا رآکتور هستهای است که با مقیاس ۱۰۰ مگاوات حرارتی میتواند مدیریت اتاق کنترل نیروگاه را در اختیار گرفته و هدایت کند. وی تصریح کرد: موضوع مهمی که برای ما در مرحله کنونی وجود دارد، آموزش نیروی انسانی است؛ هم در مقاطع تحصیلی که در دانشگاههاست و هم در آموزشهای مهارتی که برای کارکنان آینده و بهرهبرداران باید آنها را تربیت کنیم تا در فرآیندهای کاری مستقر شده و این مسؤولیتها را بر عهده بگیرند.
اسلامی با بیان اینکه هم به لحاظ سختافزاری و هم به لحاظ نرمافزاری این طرح یک مجموعه یکپارچهای است که بدون هیچ وابستگی و بر اساس اقلام ساخت داخل تهیه شده است، گفت: این شبیهساز را در مرکز علوم و فنون هستهای و در پژوهشگاه نصب کردهایم که اولاً برای آموزش و تربیت نیروی انسانی است و ثانیاً در فرآیند تحصیلات تکمیلی و پژوهشهایی که دانشجویان یا همکاران ما از آنها استفاده کنند، به کار گرفته میشود. وی گفت: نسلهای قدیمیتر این شبیهسازها پیش از این به ۸ دانشگاه واگذار شده تا بتوانند از آنها استفاده کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: از این پس نیز پروژههای بزرگ و نیروگاههایی در دست اقدام داریم.
***
امیر صباحیفرد:
پدافند هوایی ارتش در تسلیحات راداری و موشکی خودکفاست
امیرسرتیپ علیرضا صباحیفرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از بخشهای عملیاتی گروه پدافند هوایی خنداب بازدید و توان رزمی و آمادگی دفاعی این گروه و سایتهای تابعه آن را مورد ارزیابی قرار داد. صباحیفرد ضمن بازدید از سامانههای بومی پدافندی مستقر در گروه خنداب گفت: امروز مجموعه پدافند به سطحی از دانش، توانایی و اقتدار دست یافته است که سامانههای پدافندی به روز در داخل کشور طراحی، تولید و در چرخه عملیاتی قرار میگیرد. وی اظهار داشت: خودکفایی و بهینهسازی تسلیحات راداری و موشکی از دستاوردهای ارزشمند پدافند هوایی ارتش است.
صباحیفرد با تاکید بر اینکه پدافند هوایی اجازه کوچکترین خدشه به امنیت آسمان کشور را به بیگانگان نمیدهد، تصریح کرد: تولید امنیت با ذکاوت و تلاش شبانهروزی مرزبانان آسمان لحظهای متوقف نمیشود.
ارسال به دوستان
پس از شانگهای گام بعدی دولت سیزدهم عضویت در بریکس است
محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور روز گذشته با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر درباره حضور ایران در بیستوسومین اجلاس سران شانگهای به عنوان یک عضو نوشت: عضویت فعال در سازمانهای منطقهای و بینالمللی بخش مهمی از سیاست خارجی دولت آیتالله رئیسی مبتنی بر دکترین همسایگی و همگرایی است. عضویت کامل در شانگهای با موفقیت نهایی شد. گام بعدی بریکس است.
ارسال به دوستان
ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شد
تکمیل راه شرق
رئیسی: مزایای عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای در تاریخ ماندگار خواهد شد
گروه سیاسی: روز گذشته در جریان برگزاری بیستوسومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای، عضویت جمهوری اسلامی ایران در این سازمان به صورت رسمی اعلام شد. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران پس از چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان، نهمین عضو رسمی سازمان همکاری شانگهای شد.
«نارندرا مودی» نخستوزیر هند در سخنرانی افتتاحیه این نشست به عنوان رئیس آن، از ایران به عنوان عضو جدید سازمان شانگهای یاد کرد و به ایران تبریک گفت. ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه نیز طی سخنانی در این نشست عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای را تبریک گفت و افزود: پیوستن رسمی ایران به این سازمان میتواند ظرفیت جدیدی به آن بیفزاید.
سازمان همکاری شانگهای سال ۱۹۹۶ میلادی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف ایجاد موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای 5 پایهگذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای رسما ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد. این سازمان ابتدا بر پایه همکاریهای امنیتی و سیاسی شکل گرفت و در طول سالهای فعالیت نیز تلاش کرد این موضوع را دنبال کند، با این حال در سالهای اخیر بویژه پس از تحریمهای غرب علیه روسیه و چین، گرایش این سازمان به سمت همکاریهای اقتصادی سوق پیدا کرده است.
جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۰۵ و 4 سال بعد از تشکیل رسمی این سازمان به همراه هند و پاکستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای شد و یک سال بعد ( ۲۰۰۶ میلادی) درخواست عضویت دائم در این سازمان را مطرح کرد. هند و پاکستان تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی به عضویت دائم این سازمان درآمدند اما عضویت دائم ایران در بیستویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ با حضور حجتالاسلام رئیسی در تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت و یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای هم ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ توسط حسین امیرعبداللهیان در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.
گفتنی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت قبل، سال 99 در نامهای به مسؤولان نظام FATF را مانع عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری شانگهای میدانست اما اکنون با عضویت ایران در این سازمان مشخص شد این ادعا خلاف واقع و صرفا برای پیشبرد اهداف سیاسی جریان غربگرا بوده است.
* اولین سخنرانی رئیسجمهور ایران در شانگهای
حجتالاسلام رئیسی روز گذشته برای نخستین بار به عنوان رئیسجمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیستوسومین نشست سران این سازمان مهم منطقهای سخنرانی کرد. وی در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلحسازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سر برآورده، باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدنساز شود. سازمان همکاری شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است، اکنون در جایگاهی ایستاده که میتواند افقهای جدیدی از همگرایی منطقهای و همکاریهای امنیتساز را بنا نهد.
بخشنهایی از متن سخنرانی رئیسجمهور در بیستوسومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای به شرح زیر است: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سازمان همکاری شانگهای بهعنوان سازمانی در حال رشد با شاخصهها و ظرفیتهای قابل توجه، از جایگاه ممتازی در ارتقای روند توسعه همکاریهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است. قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در تاریخ ماندگار خواهد شد. بهصورت خاص امیدوارم حضور ایران در این سازمان مهم و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت دستهجمعی، رهنمون شدن به سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام بیش از پیش به حق حاکمیت کشورها و همافزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم آورد.
اینک مایلم در ارتباط با نقشآفرینی جمهوری اسلامی ایران در این 6 حوزه، نکاتی را به اختصار بیان نمایم:
در باب امنیت: تجربه ملل مختلف در 2 دهه گذشته، بیش از پیش نشان داده که امنیت، امری درونزا و دستاوردی جمعی است. صلح و ثبات پایدار، زمانی میسر میشود که ملتهای منطقه با تکیه بر آرمانهای مشترک برآمده از فرهنگ و تمدن خود، بستر همکاری را فراهم آورند. امنیت منطقهای از خواست ملتها آغاز شده، با اراده دولتها قوام یافته و به دور از مداخله قدرتهای سلطهگر میسر میگردد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس چنین دیدگاهی، سیاست «همسایگی و همگرایی» را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده و آن را مسیر مطلوب برای تحقق صلح و ثبات منطقهای میداند. جمهوری اسلامی ایران با تجربه بیش از 2 دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراطگرایی، تعهد خود به تضمین امنیت و مبارزه با سلطهگری در منطقه را به اثبات رسانده است و آمادگی دارد که تجربه و ظرفیتهای خود را در چارچوب سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد تا به سوی منطقهای عاری از تروریسم، افراطگرایی و جداییطلبی پیش رویم.
در باب اقتصاد: سازمان همکاری شانگهای بیش از 60 درصد منطقه اوراسیا و بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است. این ظرفیت عظیم، توان بالقوه گستردهای را به این سازمان برای توسعه تجارت و تعمیق همکاریهای اقتصادی در اشکال مختلف اعطا کرده است. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ابتکارهای سازنده همچون «ابتکار توسعه جهانی»، بر این باور است که همکاری اعضا در حوزه انرژی، فناوری، صنعت، کشاورزی، تجارت و بازرگانی میتواند چشماندازی روشن از نظم منطقهای عادلانه، پیش چشم ملل جهان بگشاید. این در حالی است که قدرتهای سلطهگر غربی با توسل به اجبار اقتصادی و تحریم، امنیت و رفاه اقتصادی و اصول تجارت عادلانه را در جهان به مخاطره انداختهاند. با اتکا به تجربه دهههای گذشته، اینک کاملا مشهود است که در کنار نظامیگری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکلدهی به یک نظام عادلانه بینالمللی، نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون منطقهای است.
در باب تقویت پیوندها: توسعه اقتصادی همگانی مستلزم گسترش پیوندها و مسیرهای ترانزیتی و مواصلاتی در منطقه است. گسترش این پیوندها صرفا با رعایت حق حاکمیت کشورها میتواند به هدف والای همگرایی اقتصادی نایل آید. هماکنون ابتکارات بسیار ارزندهای در سطح اوراسیا در جریان است که توانسته کشورهای عضو را به یکدیگر پیوند داده و زیرساختهای گسترش تجارت میان ملل منطقه را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت کامل خود از کلانپروژههای موجود نظیر گذرگاه شمال- جنوب و پروژه کمربند - راه را اعلام کرده و در اولویت خود قرار داده است. بندر اقیانوسی چابهار و گذرگاههای چابهار- سرخس نقش بیبدیل در اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی به دریای عمان و اقیانوس هند را دارد و ما مصمم به تکمیل این مسیر ترانزیتی هستیم، همچنین با همت متخصصان ایرانی و همکاری مشترک ایران و روسیه، تکمیل مسیر ریلی کریدور شمال- جنوب وارد مرحله اجرایی شده است. بهرهبرداری از این شاهراه ارتباطی میتواند به ارتقا و ثبات زنجیرههای تامین جهانی کمک کرده و امنیت را برای ملل منطقه به ارمغان آورد. همچنین مزیتهای امنیتی و زیرساختی جمهوری اسلامی ایران برای افزایش خطوط انتقال انرژی، میتواند برای اجرای پروژههای مشترک اقتصادی با تضمین بهرهوری بالا در اختیار اعضای محترم شانگهای قرار گیرد.
در باب وحدت: پیوندهای تاریخی و تمدنی میان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای آرمانها، اهداف و منافع مشترک را به ارمغان آورده و ما را به سوی تعریفی مشترک از امنیت و توسعه رهنمون میکند. مهمترین گام در تقویت وحدت، حفاظت از هنجارهای مترقی بومی، قاعدهسازی بر اساس آن هنجارها و ممانعت از غلبه هنجارهای غربی است تا مفاهیم همکاریجویانه از معانی واقعی خود تهی نشوند. بزرگترین ظرفیت ما برای وحدت و صلحسازی، ظرفیت تمدنی ما است. اینک که این قاره کهن دوباره سر برآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدنساز گردد. سازمان همکاریهای شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است، اکنون در جایگاهی ایستاده که میتواند افقهای جدیدی از همگرایی منطقهای و همکاریهای امنیتساز را بنا نهد. احترام به ارزشها و مقدسات ملتها یک اصل وحدتبخش است و هرگونه اهانت به ارزشها بهخصوص اهانت برخی کشورهای اروپایی به قرآن کریم بیانگر سقوط اخلاقی آن و موجب نفرتپراکنی و گسترش ناامنی است که باید با نمایش وحدت ملل متمدن، با آن برخورد شود.
در باب احترام به حق حاکمیت ملتها: چندجانبهگرایی در جهان معاصر به معنای تشریک مساعی و همافزایی کشورهای مستقل برای نیل به خیر مشترک است. چنین برداشتی از چندجانبهگرایی در تعارض با ائتلافسازیهای امنیتی برای ترویج خشونت و خصومت با سایر کشورها است. چندجانبهگرایی واقعی به نفع ملتهاست و نه در خدمت قدرتها. در پرتو احترام به حق حاکمیت کشورها و تکیه بر همکاریهای سودمند متقابل، اهداف والای امنیت و توسعه پایدار قابل تحقق است. دولتی که امروز در چهارم جولای سالگرد استقلال خود را جشن میگیرد، استقلال بسیاری از کشورها را زیر پا میگذارد و حق تعیین سرنوشت را از بسیاری از ملتها بهخصوص ملت بزرگ فلسطین سلب کرده است. هیچ انسان آزاده یا ملت متمدنی نیست مگر آنکه دل در گرو آرمان فلسطین و آزادی این ملت مظلوم داشته باشد. جنایات امروز رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین، یادآور جنایات دردناک اشغال فلسطین در سال 1948 است. رژیم صهیونیستی نماد عینی تجاوز به حق حاکمیت ملتهاست.
در باب محیط زیست: یکی از مهمترین تهدیدهایی که جامعه جهانی را در دوران حاضر تهدید میکند تغییرات آب و هوایی است. تغییرات اقلیمی امکان تبدیل شدن به تنشهای ژئوپلیتیکی را دارد که میتواند کشورها را با بحرانهای امنیتی پیچیده دست به گریبان کند. منطقه ما نیز با انواع تهدیدهای زیستمحیطی نظیر کمبود منابع آب و گرمایش هوا و فرسایش خاک مواجه است. ماهیت این تهدیدها به گونهای است که جز در پرتو همکاریهای چندجانبه، درک آسیبهای احتمالی در درازمدت و تنظیم قواعد و مقررات در چارچوب سازمانهای منطقهای امکان مقابله با آنها وجود ندارد. در همین راستا جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که با ایجاد سازوکارهای چندجانبه از جمله تشکیل کارگروههای مشترک برای مدیریت و توزیع عادلانه منابع آبی، میتوان مانع از تبدیل شدن اینگونه چالشها به تنش شد.
* برافراشتن پرچم ایران در سازمان همکاری شانگهای
با رسمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، پرچم جمهوری اسلامی ایران در مقابل دبیرخانه عمومی این سازمان در پکن برافراشته شد. همزمان با برافراشته شدن پرچم، سرود ملی جمهوری اسلامی ایران نیز نواخته شد. در این مراسم تعداد زیادی از مقامات رسمی، دیپلماتها و خبرنگاران حضور داشتند.
ارسال به دوستان
برخلاف ادعای برخی جریانهای رسانهای مبنی بر آزادی رسانهها در فرانسه، اعمال جریمههای سنگین برای پلتفرمهای اجتماعی راهکار دولت فرانسه برای حذف محتوای نامطلوب و جلوگیری از تحریک جوانان فرانسوی به ایجاد آشوب است
مکرون سانسوری
گروه سیاسی: در اغتشاشاتی که پاییز سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، دولت مکرون از پیشگامان فضاسازی جهانی علیه ایران بود و هر روز با تحریک مردم ایران بر آتش ناامنیها میدمید. دیدار با گروهها و چهرههای بدنام ضدایرانی از جمله مسیح علینژاد گرفته تا درخواست برای سرکوب ایران به دلیل محدود کردن دسترسی به اینترنت در بحبوحه اغتشاشات ایران از جمله اقدامات فرانسه بود که دوشادوش دیگر کشورهای اروپایی در دفاع از جریان آشوب و ترور علیه جمهوری اسلامی انجام میگرفت.
چنانکه ۶۰ نماینده پارلمان اروپا از جمله فرانسه با صدور بیانیهای از جامعه جهانی خواستند ارتباط و دسترسی آزادانه مردم ایران به اینترنت و جهان را تضمین کند.
علاوه بر این، مکرون 20 مهر ۱۴۰۱ در صفحه کاربری توئیتر خود نوشت: «برای جوانان و مردانی که برای حقوق زنان مبارزه میکنند، برای آنچه در این مبارزه جهانی است، فرانسه سرکوبهای اعمالشده توسط ایران را محکوم میکند». رئیسجمهور فرانسه همچنین در واشنگتن در کنار همتای آمریکایی خود جو بایدن، در بیانیه مشترکی از اغتشاشات ایران حمایت و ادعا کرد: «ما به مردم ایران بویژه زنان و جوانان که شجاعانه برای به دست آوردن آزادی حقوق بشر و آزادیهای اساسی خود اعتراض میکنند، احترام میگذاریم». رئیسجمهور فرانسه که در حمایت از آشوبهای ایران سر به افراط گذاشته بود در دیدار برخی اپوزیسیون بدنام ایرانی اعلام کرد «فرزندان انقلاب ایران، در حال انجام انقلاب خود هستند».
حالا به فاصله چند ماه پس از پایان اغتشاشات ایران، فرانسه روزهای ناامن و پر از نارضایتی اجتماعی در واکنش به قتل پسر 17 ساله توسط پلیس این کشور را تجربه میکند.
در روزهای اخیر خیابانهای شهرهای فرانسه شاهد خروش جوانانی است که این جنایت را سمبلی از رفتارهای ضدانسانی در قبال مهاجران و دیگر نژادها میدانند. در مقابل دولت فرانسه نیز از هر ابزاری برای سرکوب معترضان بهره میگیرد. در همین رابطه میتوان به زخمی شدن صدها و بازداشت هزاران نفر از معترضان توسط پلیس فرانسه اشاره کرد.
تصاویر مخابرهشده از حوادثی که در فرانسه رخ میدهد، نشان از آن دارد که پروژه ایجاد ناامنی و آشوب در ایران که توسط غربیها دنبال میشد، اکنون دامنگیر مکرون شده است. با این حال رسانههایی که تا چند ماه قبل تمام ظرفیت خود را برای تهییج و تحریک مردم ایران برای انجام خشونت حداکثری و تداوم آشوبها به کار بسته بودند، حالا تمام اهتمام خود را بر توجیه رفتار خشونتآمیز پلیس و نهادهای امنیتی فرانسه در قبال معترضان گذاشتهاند به طوری که در حال حاضر هر خبر و تصویری که رنگ و بویی از خشونت و تثبیت آشوب داشته باشد، از زیر تیغ سانسور این رسانهها میگذرد و اقدامات پلیس فرانسه در برخورد با معترضان نیز برخلاف اقدامات پلیس ایران که سرکوب وحشیانه معرفی میشد، عقلانی و صحیح خوانده میشود.
اما در این میان، جریان رسانهای آشوب و ترور در ایران بدون اشاره به نحوه اعتراض فرانسویها که عاری از حملات مسلحانه و تروریستی علیه مردم و نیروهای پلیس است، اوباش خشونتطلبی که سال قبل پروژه تروریسم در ایران را دنبال میکردند با معترضان فرانسوی مقایسه میکنند. از طرف دیگر، رسانهها و شبکههای ضدایرانی در راستای دفاع از ارزشهای غرب، مدعی آزادی بیان و رسانهها، بویژه شبکههای اجتماعی در پوشش حوادث فرانسه هستند. از جمله این ادعا که دولت فرانسه در بحبوحه آشوبها هم پلتفرمهای رسانهای را فیلتر نمیکند اما این ادعا چقدر صحت دارد؟
برخلاف ادعای جریان رسانهای ضدایرانی که سعی در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی دارد، دولت فرانسه به دنبال ایجاد محدودیت در ارتباط با شبکههای اجتماعی است؛ شبکههای اجتماعی که به زعم رئیسجمهور این کشور، نقش آنها در اعتراضات روزهای اخیر فرانسه محرز شده است.
جمعه هفته گذشته بود که مکرون با اعلام اینکه شبکههای اجتماعی در حوادث اخیر این کشور نقش داشتند تاکید کرد برای حذف محتوای تحریکآمیز در شبکههای اجتماعی اقداماتی [محدودکننده] را اجرا خواهیم کرد و این شبکهها باید محتوای حساس را حذف کنند و مسؤولیت خود را انجام دهند.
اما این نخستین بار نیست که شاهد محدودیت شبکهها و رسانههای اجتماعی در فرانسه هستیم. فرانسه پیش از این در سال 2020 نیز قوانینی برای محدود کردن فعالیت پلتفرمهای اجتماعی وضع کرده بود.
سال 99 بود که فرانسه به شرکتهای رسانههای اجتماعی دستور داد هر محتوای نامطلوب را ظرف یک ساعت حذف کنند اگرنه با جریمه سنگین مواجه خواهند شد. طبق این مقررات رسانههای اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر ملزم شدند هر محتوای نامطلوب و به زعم دولت فرانسه غیرقانونی را از پلتفرمهای خود حذف کنند تا شامل جریمه سنگین 1.25 میلیون یورویی نشوند. با توجه به این موارد، باید به جریان رسانهای آشوب در ایران یادآور شد ریشه عدم فیلتر و اعمال محدودیت برای رسانهها درباره حوادث فرانسه نه آزادی بیان در این کشور که تمهیدات و محدودیتهایی است که فرانسه چند سال قبل وضع کرده بود؛ محدودیتی که گویا کافی نبوده و از همین رو مکرون به دنبال ایجاد محدودیتهای جدیدی است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|