|
کاهش سود وام خرید مسکن به ۱۸ درصد
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی گفت: متقاضیان دریافت وام مسکن از نرخ 23 درصدی و مبلغ اقساط گلایه داشتند که با دستور رئیسجمهور و مصوبه دیروز شورای پول و اعتبار، نرخ سود تسهیلات خرید مسکن که توسط وزارت راه برای مردم تهیه میشود ۱۸ درصد تعیین شد. با توجه به کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن از ۲۳ به ۱۸ درصد قاعدتا مبلغ اقساط آن هم کاهش مییابد. هدف ما افزایش ساخت مسکن و حمایت از خانهدار شدن مردم است.
ارسال به دوستان
نشست ایران، هند و روسیه برای تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب
راه هموار ایران - راه
پیشنهاد مهرداد بذرپاش برای برگزاری کنفرانس با ۱۳ کشور مرتبط با کریدور شمال - جنوب جهت تقویت زیرساختها و ایجاد ظرفیتهای جدید
گروه اقتصادی: وزیر راهوشهرسازی در نشست سهجانبه ایران، هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، پس از شنیدن توضیحات و سخنان نمایندگان 2 کشور هند و روسیه درباره ظرفیتهای کریدور شمال- جنوب، به جمعبندی موضوعات مطرحشده پرداخت.
مهرداد بذرپاش اظهار کرد: با توجه به ارائهها و نظرات مطروحه و با نگاه ویژه به میهمانان بخش خصوصی، همه متفقالقول بر تقویت بخش خصوصی تأکید جدی داشتند که این تأکید بجا و درست است.
بذرپاش ادامه داد: تمام اقدامات انجام شده و رایزنیها همچنین ایجاد زیرساختها و موافقتنامههای مربوط با هدف تسهیل روابط بیشتر میان کشورها و توسعه تجارت است.
وی تأکید کرد: با تقویت زیرساختهای موجود و ایجاد ظرفیتهای جدید، ۳ کشور ایران، هند و روسیه و همینطور ۱۰ کشور دیگر عضو، حداکثر تسهیل و حذف مقررات زائد را برای ذینفعان مؤثر در کریدور شمال - جنوب و بخش خصوصی به کار میگیرند.
وزیر راهوشهرسازی در ادامه تصریح کرد: سرمایهگذاری مشترک در بخش زیرساختها مورد تأکید است که چندی پیش نیز در این خصوص نشست مشترکی با کشور روسیه انجام و موضوع راهآهن رشت - آستارا پیگیری شد، همچنین با کشور هند نیز جهت مشارکت طرح موضوع شد.
بذرپاش در بخش دیگر سخنان خود، تشکیل کنفرانس با ۱۳ کشور عضو را خواستار شد و ادامه داد: در وزارت امور خارجه ایران بستر لازم برای این موضوع فراهم است، نامهنگاریها انجام میشود که قبل از پایان سال ۲۰۲۳ این نشست را برگزار کنیم.
وزیر راهوشهرسازی بیان کرد: این موضوع جهت تسهیل رویهها باید در سطوح دولتی و حکومتی، همچنین بخش خصوصی آغاز شود.
وی تصریح کرد: بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در دستور کار است که در این راستا در بندر چابهار، برنامههایی هدفمند با کشور هند داریم که ظرفیت این بندر مهم و راهبردی در تجارت و از مجرای دریا به دریا از تکیهگاههای اصلی است که آن را در برنامه بلندمدت دنبال میکنیم.
به گفته بذرپاش «در شرایط کنونی و در مسیر این کریدور حداکثر زیرساختهای موجود را برای حمل بار فراهم میکنیم و افزایش آن به ۳۰ میلیون تن را نیز متصور هستیم».
وزیر راهوشهرسازی محور بعدی را داشتن سیاست واحد در این 3 کشور و سایر کشورهای عضو کریدور اعلام کرد و افزود: در خلال سفرهای متعدد به کشورهای مختلف، بناست سیاست یکپارچه و وحدت رویه اتخاذ شود. همچنین از سوی همه کشورها یکسانسازی تعرفهها و وحدت رویه سیاستی در پیش است.
بذرپاش ضمن تأکید بر وحدت میان کشورهای عضو اظهار کرد: کریدور شمال- جنوب تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد و در صورت وحدت و یکپارچگی به سرمنزل مقصود میرسد که این 3 کشور نیز به این موضوع اذعان دارند و مورد تأکید است. محور بعدی فعالسازی بخش گردشگری و توجه به محیط زیست است که ظرفیتها و خدمات زیربنایی این کشورها را فعال میکند و بر این موضوع صحه میگذارد که رسالت این کریدور تنها حمل بار نیست و طبیعتاً جابهجایی مسافر، آسانسازی و تسهیل، در دسترس بودن و در نهایت توسعه شبکه حملونقل به توسعه گردشگری در کشورها کمک شایانی میکند.
وی موضوع بعدی را مشارکت مالی برای توسعه و تقویت زیرساختهای موجود دانست و بیان کرد: ایجاد زیرساختهای این کریدور و نوسازی ناوگان در حوزههای ریلی، جادهای، هوایی و بندری ضرورت دارد و باید در دستور کار قرار گیرد که این موضوع کشورها را ایمن میکند و تابآوری کشورها را در حوزه اقتصادی افزایش میدهد.
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه این سیاست مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی تکمیل کریدور شمال - جنوب را مؤکد به عنوان یک محور راهبردی بیان کردهاند که این امر نشان از اهمیت موضوع یاد شده است.
همچنین بذرپاش در ادامه این جلسه به تشریح 8 اصل اساسی حاکم بر ابتکار ایران-راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال - جنوب است، پرداخت. این اصول اساسی عبارت است از:
1- چندجانبهگرایی یا به عبارتی حرکت به سمت همگرایی اقتصادی در حوزه کریدورها و خنثیسازی یکجانبهگرایی و تحریمها
2- مشارکتجویانه؛ یعنی پاسخ به نیازها و تأمین منافع مشترک ذینفعان
۳- رویکرد همسایگی ترانزیتی به مفهوم ایجاد فرصتهای ترانزیتی و لجستیکی برای کشورهای همسایه و غیرهمسایه از طریق تقویت پیوندهای ترانزیتی
4- رویکرد شبکهای؛ یعنی همافزایی همه زیرساختها و تسهیلات ترانزیتی و لجستیکی ذینفعان به منظور آزادسازی ظرفیتهای بالقوه شرکای ترانزیتی
۵- تسهیلگر؛ یعنی توجه به درهمتنیدگی ترانزیت، لجستیک، تجارت و امور مالی - بانکی و هماهنگسازی رویهها و قوانین در این حوزهها
۶ - مبتنی بر حافظه تاریخی یا به عبارتی، یادآور مناسبات تاریخی کشورها در قرنهای پیشین در مراودات تجاری جهانی
۷- هوشمندانه و فناورانه؛ یعنی تقویت جریان انتقال دانش، تجربیات و فناوری لجستیکی و ترانزیتی با تاکید بر فناوریهای هوشمند و دیجیتال
8- انعطافپذیر و تابآور یا به عبارتی، حفظ کارایی و کیفیت زیرساختها و خدمات حملونقلی و لجستیکی در شرایط گوناگون
بذرپاش در این نشست کلیدی در راستای بهرهمندی حداکثری از پنجره فرصت بیان شده برای رونق مبادلات و توسعه مسیرهای مقرون به صرفه در جهت شمال - جنوب و مشخصا کریدور حملونقل بینالمللی شمال - جنوب در چارچوب مشارکتجویانه، راهبردهای اساسی این ابتکار را به شرح زیر پیشنهاد کرد:
1- حمایت و تشویق فعالان و بازیگران تجارت، لجستیک، حملونقل و ترانزیت به منظور توسعه و تقویت حملونقل ترکیبی و چندوجهی
2- استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی کریدور شمال - جنوب به منظور همسانسازی سازوکارهای همکاری و پیادهسازی مفهوم پنجره واحد ترانزیت
3- استفاده از ظرفیت سازمانهای بینالمللی و منطقهای از جمله سازمان همکاری شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاریهای اقتصادی یا همان اکو
4- مدیریت یکپارچه جریان حملونقل و توسعه حملونقل فناورانه، با تاکید بر اتصال پلتفرمهای آنلاین و اشتراکگذاری اطلاعات و دادهها با تأکید بر امکان رصد محمولهها در مسیر کریدور
5- توسعه همکاریها در حوزه بیمههای حملونقل و افزایش گردش پول در مبادلات و تسویههای مالی در مناسبات حملونقل و ترانزیتی بر اساس پیمانهای پولی دوجانبه جهت دفع ریسکهای مالی و رقابتیتر شدن مسیرهای کریدور شمال- جنوب
6- تعمیق همکاریهای راهبردی در زمینه سرمایهگذاری مشترک در توسعه زیرساختهای کلیدی حملونقل و لجستیکی جهت تسریع در تکمیل و توسعه آنها
وزیر راهوشهرسازی پس از بیان محورهای راهبردی تصریح کرد: حضار محترم! نزدیک به یک ماه قبل در سخنرانیام در بیستوششمین مجمع بینالمللی اقتصادی در سنپترزبورگ، ابتکار جمهوری اسلامی ایران به نام ایران - راه (IRAN-RAH) را به عنوان پنجره فرصتی برای استفاده کشورهای ذینفع و همه بازیگران عرصه تجارت، لجستیک و ترانزیت، از قلمروی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرزمین فرصتهای لجستیکی و ترانزیتی مطرح و اشاره کردم واژه راه در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راهحل است.
بذرپاش ادامه داد: ایران - راه به این معنی است که ایران، هم به عنوان راه و هم راهحل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه اقتصادی، برای رقابت سازنده و مشارکت بازیگران ذینفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقشآفرینی خواهد کرد.
بدین ترتیب، کشورهای منطقه و فرامنطقهای این فرصت را خواهند داشت با استفاده از مسیرها، امکانات و ظرفیتهای ایران، بخش عمدهای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
وی یادآورشد: از منظر تاریخی، سرزمین ایران قرنها به عنوان گذرگاه بین قارهای، نه تنها نقشی کلیدی در تجارت و مبادلات کالا ایفا کرده، بلکه دریچههای تعامل را میان انسانها گشوده و فصلی باشکوه را در تاریخ بشریت رقم زده است. در این عصر طلایی، در مسیرهای باستانی که از قلمروی ایران میگذشتند، روح صلح و همکاری و سود متقابل بر مبنای تشریکمساعی نژادها، اقوام و تمدنها و ادیان گوناگون و نیز جریانهای پایدار مبادله فرهنگ، دانش و تجربه موج میزد و اینچنین شد که میراث بزرگ بشریت در این تعاملات و تبادلات شکل گرفت که آثار باستانی به جا مانده از آن دوران، نظیر کاروانسراها، مؤید این واقعیات انکارناپذیر است.
این اصول حاکم بر ابتکار ایران - راه، کاملا همسو با مفاهیم بنیادین کریدور شمال - جنوب، آزادکننده ظرفیتهای عظیم ناشی از مزیتهای متعدد نسبی و رقابتی جغرافیایی و اقتصادی است.
به گفته وزیر راهوشهرسازی اهم این مزیتهای نسبی و رقابتی عبارت است از:
1- همجواری «کریدور شمال- جنوب» با قطبهای تولید و مصرف انرژی جهان
2- ایجاد ائتلافهای جدید ترانزیتی بر مبنای تجارت و توسعه زنجیره تامین نوین
3- پیوند و دسترسی کشورهای حوزه غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه و خلیجفارس
4- ایران به عنوان پلی باثبات، امن، مقرون به صرفه و بهینه برای ترانزیت
5- فرصتهای جذب سرمایهگذاری مشترک کشورهای ذینفع در کریدور شمال - جنوب در زیرساختهای کلیدی
6- امکان تعریف و توسعه مسیرهای ترانزیتی ترکیبی و چندوجهی
7- امکان بهرهگیری از ظرفیتهای همکاری همهجانبه سازمانهای منطقهای
بر اساس این گزارش نتیجه این نشست سهجانبه میتواند تاثیر مثبتی بر ترانزیت در مسیر کریدور شمال - جنوب گذاشته و موجب تسهیل این امر شود.
ارسال به دوستان
مزایای اقتصادی عضویت رسمی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای
سکوی پرش تجارت ایران
گروه اقتصادی: ایران دیروز رسماً عضو سازمان همکاری شانگهای شد.
کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بزرگترین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان انرژی در جهان محسوب میشوند، به همین دلیل مهمترین فرصت پیش روی ایران با عضویت در این سازمان را باید در حوزه منابع انرژی جستوجو کرد. جمهوری اسلامی ایران از لحاظ منابع گازی دومین کشور و از لحاظ منابع نفتی چهارمین کشور مهم جهان محسوب میشود و عضویت در این سازمان باعث افزایش فروش منابع انرژی از سوی ایران میشود. پتروشیمی نیز یکی دیگر از موارد همکاری میان ایران و اعضای این سازمان به شمار میرود که نباید از آن غافل شد.
همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به ایران کمک میکند بتواند در بخش اکتشاف، تولید، سرمایهگذاری و صادرات مواد معدنی فرصتهای بیشتری را به دست آورد. چین که عضو موثر سازمان به شمار میرود، در ۳۲ ماده معدنی رتبه اول دنیا و ایران هم در برخی تولیدات معدنی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا محسوب میشود که همکاری این دو کشور در کنار سایر اعضا باعث پیشرفت و شکوفایی میشود.
همکاریهای اقتصادی نیز فرصتی مشترک برای اعضای سازمان محسوب میشود تا بتوانند مبادلات تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهند. عضویت ایران در این سازمان تأثیر بسزایی در زمینه افزایش سطح بازرگانی با کشورهای عضو سازمان دارد و فرصت بهرهبرداری از امکانات و تسهیلات سازمان را در این زمینه فراهم میکند. ایران با عضویت دائم در این سازمان میتواند از امتیازات این پیمان استفاده کند و به بازار بزرگ و پرجمعیت کشورهای عضو سازمان دسترسی یابد.
در حال حاضر کشورهای عضو شانگهای نیز زمینه و بستر همکاری با جمهوری اسلامی ایران را از هر زمان دیگری مهیاتر میدانند و بر این باورند میتوانند همکاریهای بهتر و بیشتری با ایران داشته باشند. هر یک از اعضای سازمان بسته به ظرفیتهایی که دارند مقصدی برای صادرات و همچنین واردات کالا و... به شمار میروند.
همچنین ایران یک مرکز ارتباطی و ترانزیت مهم و حیاتی است، چرا که موقعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیکی ایران به گونهای است که در چهارراه جهان قرار دارد و شرق و غرب و شمال و جنوب را به یکدیگر متصل میکند. موضوع ترانزیت کالا موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت؛ در این زمینه بانک جهانی میگوید ایران پرمنفعتترین کریدور اقتصادی منطقه به شمار میرود که این خود نشاندهنده این است که ایران میتواند از برندگان بزرگراه ابریشم جدید باشد.
عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای میتواند فرصت میلیاردها دلار سرمایهگذاری را به اعضا معرفی کند. از آنجا که این فرصتهای سرمایهگذاری با اهداف دیگر اعضای پیمان شانگهای هماهنگی دارد، لذا میتوان از آنها بهرهبرداری کرد. به این واسطه مشاغل زیادی در ایران به وجود خواهد آمد، راههای دسترسی به ایران خصوصا در مسیر کریدور شمال - جنوب توسعه مییابد، ناوگان حملونقل گسترش یافته و از همه مهمتر در دریای خزر زیر ساختهای حمل نقل ایران توسعه خواهد یافت.
لازم به ذکر است که جز حوزه حملونقل، در حوزههای دیگر مثل بخش آب میتوان شاهد تغییرات بود. یکی از موضوعاتی که مد نظر پیمان شانگهای است تامین آب شیرین برای کشورهای عضو است تا شاهد شرایط بحران نباشند. ایران یکی از کشورهایی است که هم میتواند دسترسی آب خلیجفارس را به این منطقه داشته باشد و هم میتواند از دریای خزر استفاده کند.
در کنار تمام موارد یاد شده اگر ایران بتواند با ارزهای محلی با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مبادله اقتصادی داشته باشد گام بلندی در مسیر دلارزدایی برخواهد داشت.
***
عضویت ایران در شانگهای فرصت بینظیر برای توسعه صادرات
رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون با اشاره به اینکه ایران رسماً عضو پیوسته پیمان شانگهای شد، اظهار داشت: کشورهای عضو این پیمان 20 درصد انرژی دنیا و 3.5 میلیارد نفر از جمعیت جهان را در اختیار دارند و چین و روسیه به عنوان 2 عضو دائم این پیمان از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز هستند. ارسلان قاسمی افزود: برخی میگویند پیمان شانگهای بیش از اینکه اقتصادی باشد، امنیتی و سیاسی است اما در این پیمان بخش اقتصادی پررنگ هم وجود دارد و در شرایطی که کشورهای غربی ما را تحریم کردهاند، حضور قدرتمند بخش اقتصادی ایران بویژه بخش تعاون در بستر پیمان شانگهای میتواند به توسعه صادرات غیرنفتی و تامین کالاهای اساسی کمک کند. وی با بیان اینکه پیمان شانگهای و اتحادیه اوراسیا و همچنین بازار روسیه فرصت مغتنمی برای شرکتهای ایرانی به شمار میرود، گفت: بازار جدید عربستان و مصر برای ایران فرصت مغتنمی است تا به توسعه صادرات و افزایش تجارت با این کشورها اقدام کند. قاسمی اضافه کرد: ما با برنامهریزی درست میتوانیم از فضای ایجادشده در پیمانها و سازمانهای منطقهای و کشورهای همسایه استفاده کنیم. به گفته وی بازارهای روسیه، عربستان و مصر میتواند حجم تجارت غیرنفتی ما را 2برابر کند، در حالی که حجم تجارت غیرنفتی ما در سال گذشته 103 میلیارد دلار بوده است. رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون اظهار داشت: با استفاده از پیمانهای شانگهای و اتحادیه اوراسیا میتوانیم به توسعه صادرات بویژه با کشورهای پیرامونی که نیاز به محصولات صادراتی ایران دارند اقدام کنیم و ما میتوانیم محصولات خود را به این کشورها صادر کنیم. بنا بر این گزارش، با بررسی دقیقتر تاثیرات اقتصادی عضویت در سازمان شانگهای، انرژی و پتروشیمی، معادن، تجارت و صادرات و ترانزیت مرزی نیز تحت تاثیر مستقیم قرار خواهند گرفت.
ارسال به دوستان
اصلاحات نظام بانکی ادامه دارد
محمدرضا فرزین در آیین رونمایی از سامانه یکپارچه احکام قضایی (سیاق) گفت: خوشبختانه اجرای این سامانه مهم که با همکاری بانک مرکزی و قوهقضائیه عملیاتی شده است دستاوردهای بسیار خوبی داشته و هدف اصلی آن هم تسهیل امور برای عموم مردم است.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به راهاندازی سامانههای مختلف در بانک مرکزی برای حل مشکلات مردم اشاره کرد و ضمن تاکید بر اجرای دقیق قانون جدید چک گفت: خوشبختانه با اجرای این قانون تعداد زندانیان چک برگشتی به طور قابل ملاحظهای کاهش یافته به گونهای که این تعداد از روزانه 10 نفر در سال 96 به یک نفر در هر ۲ روز در سال 1401 و یک نفر در هر ۳ روز در سال 1402 کاهش یافته است.
فرزین با تشریح اقداماتی که طی 6 ماه گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است، گفت: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده اجرای برنامه تثبیت اقتصادی بوده که اساس آن، کنترل ارز و پول است و معتقدیم اگر این ۲ کار به درستی انجام شود آرامش در بازارها ایجاد میشود و در این مسیر باید نقدینگی و ترازنامه بانکها کنترل شود تا آرامش لازم در شاخصهای کلان ایجاد شود.
رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه مهار نرخ ارز و نقدینگی اساسیترین محورهای برنامه تثبیت به شمار میروند، تاکید کرد: اگر چه معتقد به رشد تولید هستیم و برنامههای بانک مرکزی باید به رشد تولید کمک کند اما رشد تولید با پولپاشی انجام نمیشود و تجربه تاریخی کشور هم این را نشان داده است.
عالیترین مقام بانک مرکزی گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی و بدنه اقتصادی دولت در ماههای گذشته آرامش نسبی در بازارها برقرار شده و شاهد کاهش تورم هستیم. این شرایط در خردادماه به وضوح دیده شد و برآوردهای بانک مرکزی نیز نشان میدهد کاهش تورم همچنان ادامه خواهد داشت.
وی در پایان گفت: نرخ ارز نیز به ثبات رسیده و معتقدیم این ثبات باید تداوم داشته باشد و ادامه این ثبات میتواند منجر به تغییرات اساسی در انتظارات و اعتماد فعالان اقتصادی کشور شود.
ارسال به دوستان
اخبار
آب ۱۰ اداره قطع شد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: طرح الزام کاهش ۲۵ درصدی مصارف آب شرب ادارات و ارگانهای پایتخت آغاز شد. محسن اردکانی افزود: بر اساس مصوبه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استانداری تهران مبنی بر الزام کاهش ۲۵ درصدی مصرف آب ادارات و ارگانهای شهر تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، این شرکت این اختیار را دارد تا آن دسته از ادارات را که از این مصوبه تخلف کردهاند با محدودیت قطع موقت آب مواجه کند. وی ادامه داد: همزمان با شروع این طرح، ۱۰ اداره و ارگان با محدودیت مواجه خواهند شد که در نخستین نوبت از اعلام نام این ارگانها خودداری میشود اما چنانچه مصارف خود را تا حد ۲۵ درصد کاهش ندهند و رفتار مصرف آنها تغییر نیابد، اسامی این ارگانها در رسانهها اعلام خواهد شد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه به این دسته از ادارات چندین بار تذکر داده شده است اما تاکنون این مصوبه را رعایت نکردهاند، گفت: در شروع این طرح، آب این دسته از ادارات بهصورت موقت از ساعت ۹ تا ۱۲ قطع شد.
اردکانی با بیان اینکه ۶ هزار و ۷۰۰ اشتراک اداری در شهر تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: میزان مصرف آب ادارات در پایتخت بهصورت ماهانه پایش میشود و تا زمان تغییر رفتار مصرف و کاهش ۲۵ درصدی مصارف، اعمال این محدودیتها ادامه دارد.
***
حملونقل شهری در تهران برقی میشود
وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز برقیسازی حملونقل شهری خبر داد و گفت: این طرح در تهران به صورت آزمایشی اجرا میشود. عباس علیآبادی اظهار داشت: با همکاری شهرداری برای ورود خودروها و موتوسیکلتهای برقی به شهر برنامههای جدی در دستور کار داریم. وی گفت: به دلیل اینکه شهر تهران به خاطر مسائل زیستمحیطی در برخی از ایام سال وضعیت بسیار ناهنجاری دارد و شاید مهمترین دلیل آن، همین خودروها باشند، این برنامه ابتدا از تهران آغاز میشود. علیآبادی افزود: روند برقیسازی، تابع شرایط خاصی است. خوشبختانه شهرداری تهران علاقه زیادی به این موضوع نشان داد و همکاری بسیار خوبی میان وزارت صمت و شهرداری تاکنون انجام شده و به نتایج خوبی هم دست پیدا کردهایم. وی اظهار کرد: سرعت و میزان فعالسازی خودروها و موتوسیکلتهای برقی باید با توجه به شرایط و مسائل فنی بررسی شود. وزیر صمت با اشاره به اینکه نخستین کاری که قرار است انجام دهیم تأمین زیرساختهاست، گفت: در اقصی نقاط شهر تهران، امکانات و زیرساختهای لازم برای تأمین برق وجود دارد، البته اقدامات اولیه فنی با هماهنگی وزارت نیرو انجام شده است. علیآبادی افزود: سعی خواهیم کرد از ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم اما خود خودروسازان نیز حائز اهمیت هستند به این صورت که هر کدام از خودروسازان را که آمادهتر باشند در اولویت قرار خواهیم داد. وی همچنین گفت: رویکرد و برنامه وزارت صمت این است که در زمینه کیفیت و کمیت متناسب با نیاز جامعه اقداماتی انجام دهد و با توجه به اینکه بحث خودروهای برقی یکی از بحثهای جدی در سطح جهان است و این تحول در حال شکلگیری است، اولویت اول ما پرداختن به موضوع خودروهای برقی است اما در سایر زمینهها هم کماکان مکاتباتمان را دنبال و اطلاعرسانی دقیق خواهیم کرد.
***
افزایش چاههای غیرمجاز
وزیر نیرو درباره برداشت غیرقانونی آب از چاهها اظهار داشت: باید ضمن شناخت دقیق جایگاه و موقعیتی که در آن قرار داریم، روشها و برنامههایی را در پیش بگیریم که بر اساس آن بتوانیم بالاترین سطح خدمت را به مردم عزیز کشورمان ارائه کنیم. علیاکبر محرابیان با اشاره به پیشرفتهای چشمگیر کشور در بسیاری از حوزهها ادامه داد: برای نمونه ظرفیت تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی چیزی حدود 30 میلیون تن در سال بود اما اکنون و به صورت سالانه بیش از 130 میلیون تن محصول تولید میشود که همه این نمونهها بخوبی بیانگر پیشرفت و توسعه کشور در ابعاد مختلف طی دهههای پس از انقلاب اسلامی است. وی در ادامه با انتقاد از سوءمدیریتهای پیش آمده در حوزه مدیریت منابع آب کشور، توضیح داد: با اینکه در 44 سال گذشته شاهد رشد و توسعه کشور در بسیاری از شاخصها بودهایم اما در حوزه مدیریت منابع آبی خطاهایی داشتهایم که مجموع این خطاها موجب شده است، وضعیت منابع آب کشور اکنون آسیبپذیر شود. محرابیان در همین رابطه تصریح کرد: بررسی آمار نشان میدهد در سال 1370 شمسی میزان منابع آب تجدیدپذیر کشور چیزی بالغ بر 130 میلیارد مترمکعب بود که باعث شده بود سرانه آب کشور رقمی معادل 3600 متر مکعب باشد اما اکنون سرانه آب کشور به 1200 متر مکعب رسیده که بیانگر کاهش ۳ برابری است. وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه کاهش قابل توجه سرانه آب کشور در حالی رقم خورده است که میزان نیاز آبی کشور به واسطه توسعه افزایشی است، افزود: امروز تأمین رفاه مردم و افزایش آن وابستگی بسیار بالایی به تأمین آب کافی و نحوه مدیریت منابع آب دارد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه مدیریت صحیح منابع آب و اجرای سریع پروژههای آبی ۲ محور اصلی فعالیتهای مدیریتی وزارت نیرو در حوزه آب است، بیان کرد: معنای اصلی اینکه میزان تقاضای آب در کشور افزایش قابل توجهی یافته است، رشد و پیشرفت و افزایش رفاه عمومی است که این موضوع نیز یکی از افتخارات انقلاب اسلامی در طول دهههای گذشته است. محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مدیریت آبهای زیرزمینی و جلوگیری از برداشتهای غیرقانونی در سراسر کشور، گفت: یکی از مسؤولیتهای اصلی ما در حوزه مدیریت منابع آبی، رعایت و اجرای عدالت است که بر اساس آن نباید اجازه دهیم برخی افراد و بهرهبرداران خارج از ضابطه و بیمحابا نسبت به استخراج منابع آب زیرزمینی اقدام کنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|