|
ارسال به دوستان
اخبار
سریال «سرزمین مادری» بالاخره به تلویزیون رسید
سریال «سرزمین مادری» پنجشنبه بیستم مهر از شبکه 3 سیما روی آنتن رفت.
به گزارش مهر سریال «سرزمین مادری» به کارگردانی کمال تبریزی طی چند هفته اخیر از طریق تلوبیون عرضه شد و پنجشنبه بیستم مهر ماه پس از 3 هفته بالاخره به جدول پخش صداوسیما راه یافت.
تاکنون ۵ قسمت از «سرزمین مادری» از طریق پلتفرم تلوبیون عرضه شده است و حالا بعد از پخش چند قسمت به شکل اینترنتی، این مجموعه به تلویزیون هم راه یافت.
این سریال با نام سابق «سرزمین کهن» ۱۰ سال پیش در دی ۹۲ روی آنتن رفت و بعد از پخش ۳ قسمت، پخش آن متوقف شد. در همه ۱۰ سال بارها مطالبه شد مشکلات این سریال پرستاره حل شود و مخاطبان بتوانند شاهد تماشای این مجموعه تاریخی که بیش از چند دهه را از قبل از انقلاب به تصویر میکشد، باشند.
سریال «سرزمین مادری» در ابتدای پخش با اعتراض بختیاریها مواجه شد و بعد از آن جلسات متعددی برای دلجویی از بختیاریها از طرف صداوسیما برگزار شد؛ جلساتی که در ادامه به اصلاحیههای متعدد سریال انجامید. بالاخره با تمام کشوقوسها مشکل «سرزمین مادری» حل شد و این سریال از شبکه 3 سیما روی آنتن رفت.
***
روایت «پانتومیم» در بستر نمایش
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: روایت «پانتومیم» در بستر نمایش، روایتی متفاوت است که طیف وسیعی از مخاطبان را به تماشای سکوت پرهیاهوی خود میکشاند. محمود سالاری در حاشیه آیین اختتامیه دومین جشنواره بینالمللی زنجان در گفتوگو با هنرآنلاین درباره این جشنواره و جایگاه پانتومیم گفت: اگر به پانتومیم درست و مبنایی پرداخته شود، میتواند به بقیه هنرهای ما و به مفاهمه بین افراد در جامعه فارغ از هر اتفاق هنری کمک کند. پانتومیم یعنی جامعهشناسی، روانشناسی فردی و انتقال مفهوم به زبان بدن.
وی افزود: روایت «پانتومیم» در بستر نمایش، روایتی متفاوت است که طیف وسیعی از مخاطبان را به تماشای سکوت پرهیاهوی خود میکشاند.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: من از کسانی که این جشنواره را فراهم آوردند، بویژه از اساتید و داوران و هنرمندانی که در این جشنواره حضور یافتند، قدردانی میکنم. این جشنواره فرصتی است برای توجه به استعدادهای ویژه هنری، در آن بخشهایی از ایران که در صورت توسعه فرصتهای ناب هنری در بین جوانان و نوجوانان، میتوانند بروزدهنده استعدادها و قابلیتهایی درخور و شایستهتر از پیش باشند.
***
پرواز پروانهها در جشنواره فیلم کودک
مراسم اختتامیه سیوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان روز پنجشنبه در سالن کوثر مجموعه ارتش با حضور پرشور کودکان و خانوادههایشان، بیش از 200 نفر از مسؤولان لشکری، کشوری و استانی، صاحبان آثار، اصحاب رسانه، چهرههای محبوب سینمای ایران، میهمانان خارجی و مدیران سینمایی و رسانه ملی برگزار شد. در این مراسم، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره به فیلم «سینگو» تقدیم شد.
همچنین در خاتمه برنامه از پوستر هفتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران که با دبیری وحید ملتجی برگزار میشود، با پخش یک کلیپ رونمایی شد. پایانبخش مراسم اختتامیه حضور ملیکا زارعی، خاله شادونه بچههای ایران بود که دقایقی را برای حاضران به صحبت پرداخت و در پایان با داوران کودک و نوجوان روی صحنه عکسی به یادگار انداخت.
***
پخش سریال جدید «من یک خبرنگارم» از شبکه تماشا
سریال جدیدی با نام «من یک خبرنگارم» از شبکه تماشا پخش میشود. این سریال درام و معمایی به کارگردانی روزمری رادریگوز و کت کندلر سال 2020 ساخته شده است.
سریال «من یک خبرنگارم» برگرفته از زندگی خبرنگار نوجوانی به نام هیلد لیزیاک است که از بروکلین به سمت شهر کوچک دریاچهای حرکت میکند که اتفاقات آنجا او را به سمت کشف پروندهای میبرد ...
در این سریال جیم استرجس، بروکلین پرینس، ابی لی میلر، کیلی راجرز، مایکل وستون و جوئل کارتر به هنرمندی پرداختهاند.
سریال «من یک خبرنگارم» هر شب ساعت 23 پخش و در ساعات 11،5 و 17 بازپخش میشود.
ارسال به دوستان
مراسم بزرگداشت حافظ با حضور رئیس جمهور در حافظیه برگزار شد
حافظ؛ جلوه پیوند اسلام و فرهنگ ایرانی
گروه فرهنگ و هنر: رئیسجمهور حافظ را جلوه ارتباط ایران و پارسیزبانان با دین معرفی کرد و گفت: هیچ تقابلی میان نمادهای تمدنی، فرهنگی و دینی ایران نیست. حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی در آخرین برنامه روز اول سفر استانی دولت مردمی به فارس، شامگاه پنجشنبه در مراسم «بزرگداشت حافظ» که به مناسبت بیستم مهر، روز حافظ در جوار آرامگاه این شاعر نامی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم در کنار شاعران و ادیبان و اهالی فرهنگ، گفت: تجلیل از مقام شاعری که قرنها پس از فقدانش، شعر او همچنان بیان حال و قال ماست، برای همه فرهنگدوستان و اهالی هنر و ادب ضروری است. رئیسجمهور اشعار حافظ شیرازی را برگرفته از حقیقت دین، قرآن کریم و آموختههای انبیا و ائمه دانست و افزود: سوگند خداوند به قلم، سوگند به قلمی است که هدف از نگارشش سعادت دنیوی و اخروی انسان است و شعر حافظ مصداق همین قلم است؛ اشعاری که نه تنها در عصر خودش، بلکه در همه عصرها و نسلها اثرگذار است.
رئیسی با بیان اینکه هیچ شاعر دیگری نتوانسته در چنین سطحی اثرگذاری کرده و نفوذ کلام داشته باشد، اظهار داشت: اشعار هیچ شاعر دیگری و هیچ کتاب شعر دیگری نتوانسته در کنار قرآن کریم در همه خانهها جا گرفته و هدایتگری کند. اشعار حافظ زنده است و با انسانها در هر عصری سخن گفته و پیام زندگیساز داشته است. رئیسجمهور همچنین با بیان اینکه حضرت لسانالغیب مصداق آن روایت است که مانند شهیدان بزرگوار ما همواره زنده است و با ما سخن گفته و برای ما پیام دارد، تصریح کرد: اشعار حافظ در هر زمان که خوانده شود، گویا از دل و زبان خود انسان برمیخیزد و دل انسان را جلا میدهد.
رئیسی خاطرنشان کرد: از آقا میرزاجواد ملکی عارف بزرگ، تا علامه طباطبایی مفسر بزرگ قرآن و تا امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی همه در نجوای خود با خدا و در وعظ و خطابه اشعار حافظ را بر لب دارند و به ابیات او استناد میکنند. همه میتوانند خواست خودشان را در تابلوی این اشعار و سرودههای ارزشمند ببینند. رئیسجمهور تاکید کرد: حافظ بهترین جلوه پیوند اسلام با فرهنگ و رسوم ایرانی برای همه کسانی است که با اسلام و ایران دشمنی دارند، تا ببینند و دریابند که به هیچ وجه نمیتوان از ایران اسلامزدایی کرد. حافظ شیرازی بهترین نماد و مثال از یک ایرانی مسلمان است که با تمام جان و وجودش به اسلام عشق میورزد و بیانش از دین و مبانی و ارزشهای الهی نشأت گرفته است. رئیسی در ادامه با بیان اینکه شیراز هم تخت جمشید دارد، هم حافظ و هم در قله شاهچراغ را دارد، گفت: همزیستی این 3 در تمام طول تاریخ بهگونهای بوده که کسی نمیتواند بین آنها تقابل تعریف کند؛ تخت جمشید نماد تمدن، هنر و دانش ایرانیان است و ایرانیان با اتکا بر همین داشتههای فرهنگی، زمانی که اسلام به آنان عرضه شد با همه وجود آن را پذیرا شدند و این داشتههای تمدنی را نیز به آن ضمیمه کردند. رئیسجمهور حافظ را جلوه ارتباط ایران و پارسیزبانان با دین معرفی کرد و افزود: هیچ تقابلی میان نمادهای تمدنی، فرهنگی و دینی ایران نیست. رئیسی با بیان اینکه وضع پریشان انسان معاصر را میتوان با اشعار حافظ به آرامش تبدیل کرد، گفت: معرفی شخصیت حافظ بسیار اهمیت دارد و امروز میتوان ضمن اشعار حافظ، دغدغههای نسل جوان را مطرح کرد.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه شعرای ما با الهام از حافظ، اشعار بسیار زیبایی سرودند، گفت: شخص مقام معظم رهبری که خود شاعر و شعردوست هستند با برگزاری جلسات با شاعران، نقش مهمی در ترغیب شاعران بویژه شعرای جوان به سرودههای زیبا، دلنشین و اثربخش داشتند. رئیسی با طرح این پیشنهاد که برای اداره میراثهای فرهنگی باید یک کار هیات امنایی انجام شود که سازمانی میراث فرهنگی را اداره نکنیم، تصریح کرد: اهل فکر و یک اتاق اندیشهورز از فرهیختگان حوزه و دانشگاه میتوانند برای ترویج فرهنگ و حفظ میراث فرهنگی در جامعه تصمیمگیری کنند و باید شرایط را برای موسساتی که قصد فعالیت در حوزه میراثی و فرهنگی دارند تسهیل کرد. رئیسجمهور همچنین با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین گفت: فلسطینیها کار بزرگ و بینظیری در این 75 سال اشغال فلسطین عزیز انجام دادند. اقدامات صهیونیستها در کودککشی و ویران کردن خانههای فلسطینیان نیز صرفا بر جنایتشان علیه بشریت میافزاید و نمیتوانند حرکت عظیمی را که به نام فلسطین، به نام مجاهدان فلسطینی و به ابتکار جوانان عزیز فلسطینی انجام شد تحت شعاع قرار دهند. این یک قله در حیات مبارزاتی و مقاومت مردم مقاوم فلسطین بود.
رئیسی در پایان با بیان اینکه استان فارس باید مهد فرهنگ و ادب باشد، تاکید کرد: مهد فرهنگ و ادب بودن، به روز بودن و بههنگام بودن را میطلبد و این نیاز به الزامات و امکاناتی دارد که دولت موظف به تامین آنهاست.
ارسال به دوستان
نگاهی به «بچه زرنگ» سینمای ایران
نوید اتفاقهای خوب برای ساخت آثار انیمیشن در سینما
پیمان خزلی: این روزها در اکثر سینماها و فضاهای شهری، تبلیغات یک انیمیشن سینمایی به چشم میخورد. انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» از همان ابتدای اکران در سینماها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. شاید موفقیت «بچه زرنگ» مرهون سالها کار، تجربه، تلاش و فعالیت سازندگان این اثر باشد که سیر تکامل ساخت انیمیشنهای بلند سینمایی را به درستی پیمودهاند.
البته در چند سال اخیر هم نمونههای موفق انیمیشنهای ایرانی بر پردههای سینما خودنمایی کردهاند، به نحوی که هر ساله مخاطبان ایرانی انتظار چند اثر با کیفیت را دارند. جشنواره فیلم فجر نیز هر سال معمولا یک اثر پویانمایی خوشساخت در دل خود جای میدهد که متاسفانه در رقابتی نابرابر با فیلمهای داستانی به رقابت میپردازد.
داستان پویانمایی «بچه زرنگ» ماجرای محسن، پسربچهای است که عاشق ابرقهرمانهای فیلمها است و همیشه تلاش میکند با وسایل ابرقهرمانیاش به هرکس و هر چیزی کمک کند. «بچه زرنگ» به لحاظ فنی و تکنیکی کیفیت بالایی دارد و با ریتم مناسب مخاطب را خسته نمیکند. این انیمیشن جذاب به لحاظ محتوایی هم توجه به مفاهیم دینی و ملی را نیز در دل داستان خود جای داده است. توجه به گویشهای مناطق مختلف ایران نیز در این انیمیشن به درستی پرداخته شده و همه این موارد نشان از توجه به نیاز مخاطب کودک و نوجوان در بین سازندگان آن دارد.
به طور خلاصه میتوان گفت انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» نمره بالایی از مخاطبان خود میگیرد. نکته مهم این است که در شرایطی که در سینمای جهان همیشه فیلمهای انیمیشن جزو پرفروشترین فیلمهای سال هستند لزوم توجه به ساخت آثاری متناسب با فرهنگ و زیستبوم ایرانی - اسلامی بیش از پیش مهم و قابل اعتناست.
کارکرد مهم دیگری که سازندگان انیمیشن با شایستگی در مسیر تحقق آن گام برمیدارند، نشان دادن روحیه خودباوری و ایمان به قابلیتها، ظرفیتها و تواناییهای جوانان و نوجوانان ایرانی است که میتواند هر یک از آنها را در قامت یک قهرمان بالقوه و در تناسب با الگوی اسلامی - ایرانی تعریف کند. چنین اتفاق مهمی بویژه در برهوت تشنه و خالی از قهرمان سینمای ایران شایسته توجه و قدرشناسی است.
بهرهبرداری بجا و مناسب از صداپیشگان توانمندی چون هومن حاجیعبداللهی، هدایت هاشمی و میرطاهر مظلومی یکی دیگر از برگبرندههایی است که سازندگان «بچه زرنگ» رو کردهاند. این اتفاق به طریق اولی موجب تقویت حس همزادپنداری، قرابت و همراهی تماشاگران با کاراکترهای قصه میشود.
درخشش «بچه زرنگ» نشان میدهد انیمیشنسازی ما در مسیر درستی قرار گرفته و نوید اتفاقهای خوبی را در آینده میدهد.
ارسال به دوستان
اهالی سینما «آتیلا پسیانی» هنرمند بنام عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون را به خانه ابدی بدرقه کردند
وداع با پسیانی
اهالی سینما پنجشنبه گذشته (۲۰ مهر) در مقابل تالار وحدت با «آتیلا پسیانی» هنرمند بنام عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که چند روز پیش پس از ماهها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت، خداحافظی و او را به سمت خانه ابدی بدرقه کردند.
مراسم وداع با زندهیاد آتیلا پسیانی روز پنجشنبه با حضور هنرمندان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون مقابل پهنه رودکی تهران برگزار شد. در این مراسم پژمان بازغی، سیروس مقدم، بهزاد خداویسی، رامبد جوان، سحر دولتشاهی، پریناز ایزدیار، سیاوش خیرابی، محمد چرمشیر، مهوش وقاری، حسن معجونی، مستانه مهاجر، صابر ابر و بازیگران و فعالان حوزه سینما و تئاتر حضور داشتند.
آتیلا پسیانی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون متولد دهم اردیبهشت ۱۳۳۶ و فرزند جمیله شیخی از هنرمندان فقید ایران بود. وی فارغالتحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که بازی در تئاتر را از سال ۱۳۵۶ آغاز و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۰ با فیلم «عفریت»، کاری از فرشید فلکنازی، تجربه کرد.
پسیانی پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان، جمعه ۱۴ مهر در ۶۶ سالگی چشم از جهان فروبست و جامعه هنری کشور را سوگوار کرد و تاسف و اندوه بسیاری را برانگیخت.
پسیانی چندی پیش برای سفری شخصی به فرانسه رفته بود که متاسفانه در پی نامساعد شدن شرایط جسمیاش به دلیل عوارض بیماری سرطان مجبور شد در بیمارستانی در این کشور بستری شود.
در بخش پایانی مراسم با حضور حجتالاسلام یاری نماز بر پیکر آتیلا پسیانی اقامه شد و در ادامه پیکر این هنرمند با نوای سنج و دمام و در میان اشک و اندوه حاضران به سمت خانه ابدی بدرقه شد.
ارسال به دوستان
کابوس لایه ازن
الهه پهلوان*: اندازه سوراخ ازن در نوسان است. بر اساس گزارش دیلیمیل وسعت سوراخ لایه ازن بر فراز قطب جنوب به ۳ برابر وسعت برزیل میرسد! حدس و گمان دانشمندان نسبت به موضوع، این بوده است که این امر تا حدی به دلیل آتشسوزیهای جنگلی استرالیا در سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ یا فوران آتشفشان زیر آبی Tongaدر ژانویه ۲۰۲۲ مرتبط است که مقادیر زیادی از دود تخریبکننده ازن را منتشر کردند. اگرچه دانشمندان درباره علت دقیق این موضوع اتفاق نظر ندارند اما حدسیات دیگری نیز مطرح است که نباید دور از ذهن قرار گیرد؛ صنعت هوایی نیز یکی از تخریبکنندههای لایه ازن و تغییرات آب و هوایی است. جذابیت سرعت بالا و مدیریت زمان در صنعت هوایی به قدری بالاست که رقابت بر سر سرعت و مسافت بیشتر در این سالها بالا گرفته است. امروز با استفاده از سامانه حملونقل هوایی و هواپیماهای پیشرفته، مدرن و راحت در کوتاهترین زمان میتوان مسافتهای طولانی را طی کرد، از اقصی نقاط جهان دیدن کرد و اوقات فراغت بیشتری را (با کاهش زمان پیمایش در مسیر) به دست آورد. سال 1401 محققان چینی ادعا کردند نخستین موتور موج انفجاری مافوق صوت را ابداع کردهاند که با سوخت معمولی جت پرواز میکند و میتواند سرعت یک هواپیما را به ۹ ماخ یا ۹ برابر سرعت صوت رساند یا ۲ غول هوانوردی انگلیس (رولز رویس و ویرجین آتلانتیک) سال 1399 وعده ساخت هواپیماهای مسافری جدید را دادند که میتواند ۳ برابر سرعت صوت حرکت کرده و مسافت ۵ هزار کیلومتری را در عرض ۹۰ دقیقه در ارتفاع ۱۸ کیلومتری و با تعداد مسافر بین ۹ تا ۱۹ نفر طی کند!
توسعه هواپیماهای حملونقل مافوق صوت غیرنظامی از اواخر دهه 1960 و 1970 نگرانیهایی را ایجاد کرد که انتشار اکسیدهای نیتروژن هواپیما ممکن است بر لایه ازن استراتوسفر تأثیر بگذارد و علاوه بر آن تاثیر سوء بر تغییرات آب و هوایی داشته باشد. سال 1398 مطالعه محققان آلمانی نشان داد هواپیماها بیش از چیزی که پیش از این تصور میشد و حتی فراتر از انتشار دیاکسیدکربن بر محیط زیست تاثیر میگذارند و اثر گرمایشی ناشی از ابرهای خطی بر جا مانده از آنها در آسمان که از بخار آب فشرده است تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۳ برابر خواهد شد. تخریب لایه ازن به دمای بسیار سرد بستگی دارد، زیرا تنها در دمای منفی ۷۸ درجه سلسیوس ابرهای استراتوسفر قطبی تشکیل میشود که حاوی بلورهای یخ هستند و مواد شیمیایی بیاثر را به ترکیبات واکنشپذیر تبدیل میکنند و به تخریب ازن منجر میشوند.
با وجود مزایای بالای هواپیما، اثرات منفی این نوع حملونقل همچنان بر زمین مانده است. مصرف سوخت و تولید آلایندهها در این صنعت زیاد است. به عنوان مثال در مسیر زوریخ به نیویورک، یک هواپیمای بویینگ 400-747، یک تن/ حدود 80 هزار لیتر کروزن (نوعی نفت سفید) را مصرف کرده و 252 تن دیاکسیدکربن، 1.6 تن گوگرد و 100 تن بخار و دوده تولید میکند. بر اساس منابع و مطالعات انجام شده، هواپیماها در لایههای حساس جو پرواز میکنند و زمان اقامت و ماندگاری مواد آلاینده در لایههای مذکور 500 برابر بیش از لایههای نزدیک به سطح است.
بر اساس مطالعات و مقالات موجود مانند پژوهش عباسپور و همکاران (1380) با عنوان «گرمایش جهانی، انرژی و حملونقل هوایی»، ادامه کار حملونقل هوایی با توجه به سهولت و سرعت و وابستگی شدید جوامع به آن، چنانچه همراه با ملاحظات زیست محیطی و برخی تدابیر به انجام برسد، نه تنها از شدت تبعات آن کاسته خواهد شد، بلکه در مصرف انرژی صرفهجویی میشود و از بروز خطرات احتمالی در بلندمدت نیز در سطح جهانی جلوگیری به عمل خواهد آمد. آنچه نشان از اهمیت این مساله دارد این است که هواپیما با سوختهای متداول فعلی از عوامل مخرب لایه ازن محسوب میشود و مطالعاتی مانند مطالعه Owen و همکاران (2022) با عنوان Review: The Effects of Supersonic Aviation on Ozone and Climate یا مطالعه Tie و همکاران (1994) با عنوان The impact of high altitude aircraft on the ozone layer in the stratosphere بر این موضوع صحه میگذارد.
علیایحال هنوز پرونده اثرات و پیامدهای پرواز با هواپیما یعنی تاثیر بر گرمایش زمین و تخریب لایه ازن بسته نشده بود که به آن سفرهای فضایی نیز اضافه شد! تحقیقات جدید محققان دانشگاه کانتربوری نیوزیلند نشان داده است افزایش سفرهای فضایی میتواند تلاشها برای ترمیم حفره لایه ازن را خنثی کند.
اگرچه کارشناسان سازمان ملل ادعا کردند لایه ازن در حال ترمیم است و تا ۵۰ سال دیگر سوراخ موجود در لایه استراتوسفر بر فراز قطب جنوب به طور کامل بسته خواهد شد اما آیا امکان دارد این ترمیم به تعویق بیفتد؟ محققان دانشگاه کانتربوری اشاره کردند اگرچه انتشار آلاینده ناشی از پرتاب موشک در حال حاضر در مقایسه با سایر فعالیتهای انسانی نسبتا کم است اما میتواند در دهههای آینده به انتشار گازهای گلخانهای از صنعت هوانوردی تبدیل شود. بر اساس گزارش فرانس24، در حال حاضر حدود 70 کشور آژانس فضایی دارند و شرکتهای گردشگری فضایی خصوصی، محل تجارتی برای میلیاردرها هستند که پتانسیل رشد دارند. ارزش بازار جهانی پرتاب فضایی در سال 2022 تقریبا 14.5 میلیارد دلار بود و پیشبینی میشود تا سال 2030 تقریبا ۳ برابر شود و به نزدیک 43 میلیارد دلار برسد. به گفته دالاس کاسابوسکی (تحلیلگر در موسسه مشاوره فضایی نورثرن اسکای)، یک پرواز گردشگری فضایی که حدود یک ساعت و نیم طول میکشد، میتواند به اندازه یک پرواز ۱۰ ساعته در اقیانوس اطلس آلودگی ایجاد کند. یکی از آلایندهها، کربن سیاهی است که بر اثر پرتاب هر موشک به صورت ذرات دوده در جو آزاد میشود. این ذرات میتوانند به مدت ۲ سال و نیم در سطوح بالاتر اتمسفر، جایی که بارانی برای شستن آنها وجود ندارد، باقی بمانند تا اینکه به مرور روی زمین مستقر شوند. تمام موتورهای موشکی که سوخت هیدروکربنی میسوزاند، دوده تولید میکند. موتورهای موشک سوخت جامد مانند موتورهایی که در گذشته در تقویتکنندههای شاتل فضایی ناسا استفاده میشدند، ترکیبات فلزی را میسوزانند و ذرات اکسید آلومینیوم را همراه با اسید هیدروکلریک منتشر میکنند که هر دو اثر مخربی بر جو دارند. از طرف دیگر موتور BE-3 هیدروژن مایع و اکسیژن مایع را برای ایجاد نیروی رانش ترکیب میکند. کارشناسان میگویند این موتور در مقایسه با سایر موتورهای موشک آلاینده بزرگی نیست و عمدتا آب همراه با برخی محصولات احتراق جزئی منتشر میکند.
دانشمندی با نام کارن روزنلوف میگوید بزرگترین مشکل این است که موشکها لایههای بالاتر جو را آلوده میکنند. به گفته مارتین راس (دانشمند جوی) میزان سوختی که در حال حاضر توسط صنعت فضایی سوزانده میشود، کمتر از یک درصد سوختی است که توسط هوانوردی میسوزد. از دید وی اگر تاکنون تاثیر پرتاب موشک بر جو ناچیز بوده، به این دلیل بوده است که راهاندازی چنین موشکهایی زیاد نبوده است.
اگر در این باره بخواهیم جمعبندی داشته باشیم باید گفت دولتها، هنوز حد دقیق و مشخصی میان قلمرو هوایی و فضایی تعریف نکردهاند. باید مانند مقررات حقوق هوایی برای سفرهای گردشگری فضایی نیز مقررات جامعی را برای پیشگیری از آلودگی محیط زیست فضا و زمین تدوین کرد تا فرآیند احراز صلاحیت دولتها در رسیدگی به جرائم زیستمحیطی ارتکابی در داخل سفینه فضایی یا روی اجرام آسمانی نظیر ماه و در روی عرشه ایستگاه فضایی را تسهیل کند. بر همین اساس کوشا و همکاران (1399) در مقاله خود با عنوان «تعهدات زیستمحیطی دولتها در سفرهای گردشگری فضایی» به این مساله پرداختهاند. بر اساس نتایج این مقاله، هنوز نکات مبهمی درباره حفاظت از محیط زیست فضا و زمین وجود دارند.
با توجه به گزارش دفتر طرح ملی حفاظت لایه ازن، درباره برنامه زمانبندی میزان مصرف هیدروفلورکربنها در کشورهای در حال توسعه و جلوتر بودن 32 درصدی ایران از مفاد پروتکل مونترال و تعهدات و از آنجایی که شعار روز جهانی ازن 2023 «پروتکل مونترال: ترمیم لایه ازن و کاهش تغییرات اقلیمی» انتخاب شده است و کشور ما نیز جزو کشورهای پیشرو بوده و مورد قدردانی سازمان ملل نیز قرار گرفته است، پیشنهاد میشود درباره تاثیر حملونقل هوایی و سفرهای گردشگری تفریحی فضایی، مطالعات و گردهماییهایی تخصصی انجام و به این موضوع مهم چه در سطح ملی و چه در سطح بینالملل پرداخته و ایران در این موضوع مهم پیشگام شود زیرا سوراخ شدن لایه ازن یک مشکل بهداشتی و زیستمحیطی است و تابش بیش از حد اشعه فرابنفش نور خورشید تهدیدی برای هر نوع زندگی روی کره زمین محسوب میشود. لذا پیشنهاد میشود در گام اول با موضوعات ترویجی و فرهنگسازی آغاز شود؛ به عنوان مثال به رغم وابستگی شدید برخی به حملونقل هوایی حتی در مسافتهای کوتاه، حتی المقدور و در صورت داشتن زمان و... از قطار یا وسائل نقلیه دیگری جز هواپیما استفاده شود که یا مصرف سوخت کمتر یا نسبتا پاکتری دارند یا اثر مخرب کمتری بر محیط، گرمایش زمین و بحرانهای آب و هوایی داشته باشند و از همه مهمتر به حفظ محیط زیست و بویژه ترمیم لایه ازن کمک شایانی کنند.
کارشناسارشد برنامهریزی محیط زیست - عضو بنیاد حفاظت از محیط زیست و حیاتوحش ایران *
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|