|
ارسال به دوستان
اخبار
«در آغوش درخت» نماینده سینمای ایران در اسکار
هیات انتخاب و معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار، پس از ۱۰ روز بررسی و بازبینی فیلمهای حائز شرایط، فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجهپاشا را به عنوان نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۵ معرفی کرد. نرگس آبیار، شبنم مقدمی، فریدون جیرانی، علی دهکردی، مرتضی رزاقکریمی، مهدی سجادهچی، اکبر نبوی، بهروز شعیبی و مجید زینالعابدین اعضای ۹ نفره هیات انتخاب نماینده سینمای ایران برای حضور در نودوهفتمین دوره آکادمی اسکار را تشکیل میدادند.
فیلم مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و فیلم «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجهپاشا 3 نامزد نهایی این هیات بودند. در نشست نهایی این هیات، شبنم مقدمی به اتفاق آرا به عنوان سخنگو انتخاب شد.
***
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت محمود حکیمی
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت محمود حکیمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام پیام تسلیتی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:
«خبر کوتاه اما ناگوار آسمانی شدن نویسنده پیشکسوت و پژوهشگر فروتن، استاد محمود حکیمی موجب تألم و تاثر فراوان شد. روایتگری دغدغهمند، قصهگویی روشنگر و نویسندهای چیرهدست که با شناخت از زبان و ذایقه نسل نورسته هم روزگار خویش، بیش از نیمقرن با قلم توانای خود به بیان شیرین و دلنشین زوایایی ماندگار از تاریخ و تمدن ایران و معارف اسلام و اهلبیت علیهمالسلام پرداخت و جمله آثارش، کتابهایی شد که نقشبند باورهای نوجوانان و جوانان سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و دهههای پس از آن شد. بیتردید این نویسنده دردآشنا، با بهکارگیری زبان روزآمد آن دوران، نقشی قابل اعتنا در تعمیق آموزههای دینی و معرفتی و آگاهیهای تاریخی نسل برخاسته از انقلاب ایفا کرد و از این منظر رواست که بگوییم وامدار معرفتبخشی اوییم».
محمود حکیمی، پژوهشگر و نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی و کودک و نوجوان پس از تحمل یک دوره بیماری در ۸۰ سالگی از دنیا رفت. «رودخانه خروشان عشق»، «راه بازرگان»، «در مدرسه ناصرخسرو قبادیانی»، «مبانی ادبیات کودک و نوجوان» و... از جمله آثار این مولف به شمار میرود.
حکیمی پس از تحمل یک دوره بیماری و وخامت وضعیت جسمانی در روزهای اخیر، صبح جمعه ۳۰ شهریور در بیمارستان شریعتی تهران درگذشت.
***
نمایشهای «بیپایانی» و «خالی» در تئاتر شهر تمدید شدند
نمایشهای «بیپایانی» به کارگردانی صحرا فتحی و «خالی» به کارگردانی مجید رحمتی با استقبال مخاطبان تا پایان هفته جاری در مجموعه تئاتر شهر تمدید شدند.
نمایش «بیپایانی» که نویسنده آن صحرا فتحی است و تهیهکنندگی آن را رها جهانشاهی بر عهده داشته، روایتی از ۳ دوست قدیمی است که بعد از مدتها دور هم جمع میشوند و دست تقدیر سرنوشتشان را زیر و رو میکند. الهام شعبانی، حدیث میرامینی و مهسا طهماسبی بازیگران این نمایش هستند، بیپایانی همهروزه ساعت 18:15 در سالن سایه میزبان علاقهمندان است. همچنین نمایش «خالی» با نویسندگی کهبد تاراج و تهیهکنندگی حسن جودکی نیز با توجه به استقبال مخاطبان تا جمعه 6 مهرماه در سالن قشقایی روی صحنه میرود. این نمایش روایتی از مواجهه ۳ شخصیت با احمد دلجو، مداح و چهارپایهخوان معروف بازار تهران است. مهرداد ضیایی، ارسطو خوشرزم، مازیار مهرگان، لبخند بدیعی و امین میری بازیگران این نمایش هستند.
***
«جهان غیرموازی» بهترین فیلم جشنواره انگلستان شد
فیلم کوتاه «جهان غیرموازی» به نویسندگی و کارگردانی محمد یراقی که پیشتر به عنوان یکی از آثار منتخب بیستونهمین دوره جشنواره بینالمللیPortobello Film Festival انگلستان به نمایش درآمده بود، در مراسم اختتامیه توانست جایزه بهترین فیلم کوتاه بینالمللی را از آن خود کند. جشنواره پرتوبلو انگلستان از ۲۹ آگوست تا ۱۵ سپتامبر برگزار شد. ماه گذشته نیز «جهان غیرموازی» در بیستمین دوره جشنواره فیلم کوتاه Budapest Short Film FestivalBuSho مجارستان، معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه این کشور، در بخش پانوراما اکران شد. حق پخش انحصاری فیلم کوتاه «جهان غیرموازی» در اختیار کمپانی ایتالیایی «Alpha Film» قرار دارد. «جهان غیرموازی» یک درام اجتماعی است که با همکاری بیش از ۳۰ بازیگر در نقشهای مختلف، چند روز از زندگی یک دختر ۶ ساله در یک جامعه طبقاتی را روایت میکند و شرایط سخت زندگی کودکان کار را به تصویر میکشد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «اتفاقاتی که در عصر حاضر در حال رخ دادن هستند، متعلق به جهان موازی یا غیرواقعی نیستند و همه ما در وقوع آنها مقصر یا تأثیرگذاریم».
***
«آذرخش و رقص فانتومها» رونمایی میشود
مراسم رونمایی از کتاب «آذرخش و رقص فانتومها» نوشته صادق وفایی دوشنبه دوم مهرماه توسط انتشارات سوره مهر در حوزه هنری برگزار میشود. این کتاب شامل خاطرات آزاده خلبان، حسینعلی ذوالفقاری است. «آذرخش و رقص فانتومها» پس از «بیگانه با ترس» و «شبح دوستداشتنی»، سومین کتابی است که صادق وفایی درباره خلبانان نیروی هوایی بویژه خلبانان شکاری بمبافکن فانتوم F4 نوشته است. خاطرات امیر آزاده، خلبان ذوالفقاری در «آذرخش و رقص فانتومها» در ۹ فصل تدوین شده که عناوینشان به این ترتیب است: «اتاق بازجویی و آن زن نامحترم»، «در ایران اجکت نداریم!»، «پشت پیکر شهدا پناه گرفتهایم!»، «مبارزه با دیوارهای زندان»، «شیر حلال!»، «رقص باله فانتومها بین درهها»، «رویای آن بانوی روی پوشیده»، «نقشه فرار» و «برنمیگردید، زنده بمانید و بپرید بیرون!».
ارسال به دوستان
به بهانه برگزاری نمایشگاه نسخ خطی شاهمحمود نیشابوری در موزه ملک
40 حدیث نفیس
سیدمحمدمجتبی حسینی: ندانمت به حقیقت که در جهان به که مانی/ جهان و هر چه در او هست صورتند و تو جانی
به پای خویشتن آیند عاشقان به کمندت/ که هر که را تو بگیری ز خویشتن برهانی
مرا مپرس که چونی به هر صفت که تو خواهی/ مرا مگو که چه نامی به هر لقب که تو خوانی
چنان به نظره اول ز شخص میببری دل/ که باز مینتواند گرفت نظره ثانی
چو پیش خاطرم آید خیال صورت خوبت/ ندانمت که چه گویم ز اختلاف معانی
سر از کمند تو سعدی به هیچ روی نتابد/ اسیر خویش گرفتی بکش چنان که تو دانی
سخنم را به اختصار در ۲ گزاره روشن میگنجانم؛ یکی درباره کتابهای چهلحدیث و دیگری در اهمیت نسخه حاضر. الگوی اسلام عملی از همان سپیدهدم بعثت، رفتار رسول اکرم(ص) است؛ یعنی مسلمان واقعی کسی است که رفتارش به حضرت خاتم شبیهتر و نزدیکتر باشد. این تشبه را صحابه و نزدیکان آن وجود مقدس میدیدند و خوشه میچیدند اما آنان که در زمین و زمان دیگری بودند چه؟ غیر از قرآن مجید، مسلمانان را ۲ حجت دیگر بود: یکی شنیدن عبارات متبرک پیامبر و دیگری اوصاف حضرتش؛ البته به فرمایش پیامبر اکرم استمرار آن وجود شریف در سلسله شریفش، در عترت مقدسش، ائمه اطهار علیهمالسلام فانوس جاودان تمام مسلمین بوده و خواهد بود. فرمایشات پیامبر (همان احادیث) از ابتدای تاریخ اسلام اهمیت روشن و رسا داشت و فخرِ جماعتی، حفظ و به خاطر سپردن احادیث بود؛ چنانکه در واقع یا به اغراق میگفتند فلان محدث 10 هزار یا 40 هزار حدیث از بر دارد. اما کار کتابت و گذر از سنت شفاهی، زمان برد. تصور کنیم در جهان قرنهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم، علم کتابت در شبهجزیره چقدر فراگیر بوده است؟ شمار باسوادان و تعداد کاتبان و فراوانی اسباب کتابت و در دسترس بودن و امکان استنساخ و انتشار چه؟
یک جهان دشواری به نسبت امروز میتوان برشمرد. محدودیتها و معذورات، مسلمانان را به فرمایشی از پیامبر متوجه کرد که اگر کسی 40 گفته مرا به خاطر بسپارد و بیاموزد و بیازماید و بیاموزاند، به رستاخیز در خیل عالمان خواهد بود. این عبارت در فرهنگ شفاهی برای حفظ کردن 40 جمله با استعدادی متوسط ممکن بود و براحتی اهل ایمان میتوانستند چنین کنند و کمی بعد در گسترش فرهنگ مکتوب هم شدنی بود و مقدور.
به این ترتیب سنت چهلحدیث یا اربعیننگاری از اواخر سده دوم آغاز شد؛ با رویکردی که احادیثی انتخاب شوند که همچون رسانه، راهبر مسلمین باشند. از سده پنجم سنت اربعیننویسی میان اهل عرفان و تصوف رونق گرفت و از سده هفتم موضوعات اخلاقی و اجتماعی هم در کار آمد و در نهایت به شهادت تاریخ، سده نهم و دهم اوج اربعیننویسی در جهان اسلام شد، چرا که این عصر، عصر تألیف و تلخیص و شرح و تفسیر در علم حدیث است.
شرح اینکه قدیمیترین چهلحدیثنگاران که بودند و «علو در اسناد» چیست و «اربعینبلدانی» چگونه سامان گرفت و محدثان چگونه به سفر و زهد و پیامرسانی مشتغل شدند، در این مجال نمیگنجد؛ چنانکه در سابقه انتخاب عدد 40 نیز در این گفتار نکتهای به توصیف نیامده است.
به گمان من در فراگیر شدن و اقبال خاص و عام بویژه در قرن نهم و دهم چند عامل کمتر در مطالعات مورد گفتوگو و مطمح نظر بوده، نکاتی که به تعبیر مرحوم زریاب خویی - استاد بزرگ روزگار ما - میتوان و باید عالمان، از سپیدی کتابها و از فاصله بین سطرها بخوانند.
یکی رسیدن به شناختی از سلیقه انتخابگر است که از میان احادیث بسیار، به چه علت انتخاب کرده و چه تأثیری از انتخاب خود در نظر داشته است؟ آیا این احادیث در هر عصر و عهد، آینهای از اختصاصات و احتیاجات مردمان نبوده است؟
دیگر آنکه وجیزههای چهلحدیث در آن روزگار یک رسانه قوی و محترم و محبوب بود؛ رسانهای که میتوانست چارچوب اصلی و مرزهای فرهنگ اسلامی را از قول فرازمند حضرت رسول(ص) در خلاصهترین شکل و سریعترین زمان به افراد و نسلها انتقال دهد.
و سوم، این محمل میتوانست مناسبترین فرصت برای اقبال و استقبال اهل هنر باشد. شاعران بر آن بودند چه فرصتی مغتنمتر از کلام پیامبر تا قدرت ترجمه و مهارت نظمسرایی خود را جلوه دهند و با کلام موزون برآمده از فرمایش حضرت خاتم در اذهان مردمان حاضر باشند.
ایرانیان باور داشتند نظم در به خاطر سپردن متون، ماندگاری بیشتری از نثر دارد. خوشنویسان، کتیبهنگاران، مذهبیان و وراقان کار کردن برای صورتبندی احادیث را مایه تیمن و تبرک خود و فن خود میدانستند و هم از این رو است که مدارس پرشماری از هند تا ماوراءالنهر به کتیبههایی از متون عربی و ترجمه منظوم آراسته بود تا طلاب و آموزندگان در هر نظاره با یکی از عالیترین متون تعلیمی - تربیتی مواجه باشند.
کتابگران و خوشنویسان نسخههای فاخری را از چهلحدیث آراستند که رشک نگارخانه چین باشد و در جمال و زیبایی، خورشیدی خیرهکننده؛ چنانکه خواننده را یارای رهایی از آن نباشد؛ کتابی که خود مکتب و مدرسی باشد برای آموختن. در قرون اولیه، مجالس القا و استماع برای حدیث میساختند. از میان چهلحدیثهای موجود، چهلحدیث مولانا عبدالرحمن جامی به دلایل متعددی در شمار اربعینهای مشهور است. جامی، ملایی آگاه و عالمی ممتاز بود. بعضی دانشمندان بر این باورند که شاعری به فضل جامی، پس از او نداریم و شعر یکی از مهارتهای آن شاعر شهیر است، همچنان که در نغمه و کلمه و کتابت و حکمت.
جامی در چهلحدیث به عبارات کوتاه حضرت رسول توجه داشته و با فراستی دلپذیر از موضوع توحید تا مراقبت از خویش و تربیت نفس در صورت و سیرت، از آراستگی و خوبمنظری و نظافت و نزاکت و آموختن و گشادگی و سخاوت در تعلم علم در اخلاق و آداب معاشرت حتی اشاره به اهمیت هدیه دادن و رازداری و خوشگفتاری تا امن و امان و هدایت و ایمان انتخاب کرده است.
در مرور این 40 عبارت روشن و رسا، خواننده در لطیفترین حالت حیرت قرار میگیرد و میآموزد این 40 پله دالانی است برای نزدیک شدن به تعالیم خجسته مصطفوی.
حالا ببینیم چه دُر شاهواری میشود اگر حاصلِ کارِ جامی در دست هنرمندی قرار گیرد که در قرن دهم و در زمان حیات خود به «زرینقلم» نامدار میشود و گوی توفیق را از استاد خود «عبدی نیشابوری» میرباید.
شاهمحمود در جنگ چالدران به همراه کمالالدین بهزاد در اردوی ایران است، نه برای جنگآوری و دلیری، که به دلداری. این دو بزرگ در لشکر ایرانند تا شاه و سپاه بدانند برای چه میجنگند، تا تجسمی از ایران پیشرویشان باشد. وقتی جنگ به سختی میگراید، نخستین دستور اسماعیل صفوی نه حفظ حرم که به غاری امن بردن این ۲ پیر است تا مبادا آزرده شوند و بلافاصله در مراجعت، صحت و سلامت این ۲ استاد پرسش اول شاه هنردان صفوی بود.
شاهمحمود آثار فراوان دارد که یکی از مهمترین آثار او قرآنی کامل به خط نستعلیق است که در شمار نخستین قرآنهای نستعلیق تاریخ دستهبندی میشود؛ قرآنی که شاهمحمد خدابنده صفوی به سلطان مراد عثمانی تحفه داد و امروز زینتبخش توپقاپیسرای است. همچنین آثار متعددی از او در گنجخانه مرحوم ملک نگهداری میشود.
شاه محمود اربعین ترجمهشده در سال ۸۸۶ را سال ۹۶۸ قلمی میکند؛ در سالهای پختگی و نامداری با ۲ قلم و با ذوقآزمایی ویژهای در صفحهآرایی و استفاده از کرسی چلیپای مردف تا طرحی مفرد از گیسو در جداول ترجمه شکل بگیرد؛ صفحاتی نغز و لطیف روان و راحت که همگی با کاغذ ابری متن و حاشیه شدهاند و ۲ صفحه اول کتاب مذهب است و مقدمهای به نثر جامی با نگاهی معلمانه و مومنانه. ریزهکاریها و ظرایفی خاص در این کتابت جلوه دارد و باید دانست این نستعیلق، نستعلیق پیش از میرعماد است؛ نستعلیقی که هنوز به زیبایی تراز نرسیده و هنوز پدیدهای جوان شناخته میشود و دقایق نامکشوف آن کم نیست و مجال آموختنی بسیار مهم است.
توجه به فواصل بین سطور برای سپیدخوانی و جولان چشم در صفحه و در میان کلمات، استفاده از کشیدهها - هر چند بلند - برای تنفس و گردش چشم، قامت حروف نسبت دور و سطح و بزرگ و کوچکی حروف، تفاوت ۲ نگاه زیباییشناسانه در کتیبهها و ترجمههای صفحات بر شوق نظاره و آموختن از این شکل و محتوای ممتاز را صدچندان میکند.
این سفره گشاده حکمت و جمال، اندیشه و زیبایی آن هم به تیمن عید میلاد خواجه دوسرا پیامبر رحمت(ص) این آموزه را از همین نسخه شریف یادآور میشود که:
مَن لّم یشکُرالناس لم یشکُرالله
کی به شکر خدا قیام کند
تارک شکر بندگان خدای
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با مقداد مؤمننژاد، تهیهکننده برنامه «خوشنمک» که از شبکه نسیم روی آنتن میرود
خوش به رنگ پاییز
گروه فرهنگ و هنر: تلویزیون همواره نقش بسیار پررنگی را در روزهای بازگشایی مدارس برعهده داشته است؛ رسانه فراگیری که از ابتدای دهه 60 با تولید ویژه برنامههای خاص این روزها را به خاطرات ماندگار چندین نسل بدل کرده است. برنامههایی که با ایجاد شور و هیجان خاصی آغاز فصل پاییز و شروع مدارس را به رنگ و بوی خاصی تبدیل کرده، به گونهای که با گذشت چند دهه عطر آن روزها را برای بسیاری از دانشآمورزان دیروز و پدران و مادران امروز همچنان شیرین و با طراوت نگه داشته است.
البته برنامههای تولیدشده در طول این 4 دهه از فراز و فرودهای بسیاری برخوردار بوده اما آنچه از برآیند ویژهبرنامههای آغاز سال تحصیلی جدید در تلویزیون میتوان استنباط کرد باید به جرأت گفت رسانه ملی نمره قبولی در این حوزه دریافت میکند.
امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید نیز شاهد ویژهبرنامههای متعددی از سوی شبکههای مختلف سیما هستیم اما با توجه به بازدید مخاطبان و آمار ارائهشده از سوی مرکز نظرسنجی سازمان، برنامه «خوشنمک» را که تاکنون 3 فصل آن روی آنتن رفته و این روزها آماده پخش فصل چهارم میشود میبایست جزو موفقترین برنامههای فصلی سیما دانست؛ برنامهای که اکنون با آغاز سال جدید تحصیلی شکل و شمایل خود را تغییر داده و با شروع فصل پاییز رنگ دیگری به خود گرفته است. این برنامه از امروز میهمان خانهها میشود.
مقداد مومننژاد، تهیهکننده برنامه خوشنمک که خود روزگاری به عنوان دانشآموز مخاطب برنامههای سیما بوده و اکنون در حال تهیه و تولید چنین برنامههایی است، در گفتوگو با «وطن امروز» با اشاره به چگونگی و فرآیند شکلگیری این برنامه گفت: ابتدا قرار بود ساخت خوشنمک به صورت دیگری باشد، اما در نهایت فصل نخست برنامه کاملا با ایدهای نو و بدون مشابه خلق و تولید شد. در ادامه و فصل دوم از برنامه، قالب برنامه تغییراتی داشت که آن را از حالت مسابقه و لیگ خارج میکرد و به محتوا و گفتوگو بین اقشار و مشاغل مختلف در قالب گروههای 3 نفره در برنامه پرداخته میشد که با شوخیها و موقعیتهای کمدی نیز همراه بود.
وی با تاکید بر حضور مردم عادی و بدون پیشینه هنری به عنوان شرکتکننده و میهمان در برنامه، اظهار داشت: حضور اقشار مختلف به لحاظ تنوع در ارائه محتوا و خروجی متنوع و غیرتکراری از هر قسمت از برنامه، آن را برای مخاطب جذاب میکرد اما میتوان گفت تا حدودی فضای خنده، کمدی و طنز کمرنگتر شده بود و این هم به جهت عدم شناخت کافی میهمانان از ساخت موقعیتهای کمدی در بداهه و لحظه بود. در نتیجه نمیشد بازی و چالش خاصی را ارائه داد، پس مجدد ناچار به تغییراتی در فصلهای بعد شدیم.
این تهیهکننده همچنین درباره تغییرات صورتگرفته در فصل جدید این برنامه پرمخاطب گفت: فصل جدید خوشنمک در دکور، مجری و همچنین در تعداد تماشاگران نسبت به فصلهای قبل تغییرات چشمگیری داشته است. در این فصل با توجه به رویکرد و ماموریت شبکه، تلاش شده مخاطب جوان را محور قرار دهیم و بیشتر اتفاقات برنامه را معطوف به رویدادها و چالشهای فضای مجازی کنیم، مانند کنسرت معین زندی و... و آنها را دستمایه شوخی و طنز برنامه قرار دهیم.
مومننژاد در ادامه دلیل تغییر مجری برنامه را توضیح داد: میلاد صالحپور در چند فصل برنامه همراه ما بود اما به دلیل اینکه ساکن یک شهر دیگر بود و مشاغل دیگری داشت، ما تصمیم گرفتیم سراغ 2 استندآپ کمدین جوان برویم و در فصل سوم و چهارم علی زرگر که در تیم محتوا هم حضور داشت به همراه علی فریادی میزبانی برنامه را برعهده داشته باشند.
وی افزود: از مزیتهای فصل چهارم خوشنمک، حضور کمدینهای شهرهای مختلف ایران است که این افراد ظرفیتها و توانمندیهای پرشماری دارند و قاب تلویزیون این فرصت را فراهم کرده است بیشتر از قبل دیده شوند؛ چهرههایی که در فضای مجازی با توجه به استعدادی که دارند در حوزه طنز، کمدی و... شناخته شدهاند و حالا در تلویزیون و در بستر جدید قابلیتها و توانمندیهای خود در یک رقابت 2 به 2 را به نمایش میگذارند.
مومننژاد هدف از تولید این برنامه را سرگرمی، خنده و شادی مردم دانست و در ادامه بیان کرد: این روزها خنداندن مردم کار سختی است و هر فردی توانایی خنداندن مردم را ندارد. تیم تولید برنامه و ۳۲ گروه شرکتکننده در این برنامه تلاش میکنند ۵۰ دقیقه مردم را شاد کنند و برای دقایقی مخاطبان خنده از ته دل یا لبخندی روی لبانشان داشته باشند.
تهیهکننده برنامه درباره نحوه رقابت شرکتکنندگان گفت: ما در ۳۲ قسمت برنامهای که داریم، شرکتکنندگان 2 به 2 با هم رقابت میکنند و برندگان در همان شب مشخص خواهند شد. در این فصل اگر تماشاچیهای حاضر در استودیو به شرکتکنندگان واکنش مثبتشان دهند یا در فضای مجازی بازخورد خوبی دریافت کنیم، برندگان مجدد به برنامه دعوت خواهند شد. کمااینکه در تلوبیون، خوشنمک به رکورد یک میلیون بازدید رسیده است.
مؤمننژاد در پاسخ به موضوع ورود فعالان مجازی به تلویزیون، تصریح کرد: معتقدم اگر کلیتر نگاه کنیم رسانه و فضای ارائه محتوا، چیزی است که در همه دنیا جذابیتهای خودش را دارد و هر کس به دنبال خلق و ارائه محتوا و دیده شدن زحماتش است. چه رسانه ملی در هر کشور و چه فضای مجازی چه بهتر که این شرایط توسط هر کشوری سهل و در دسترس قرار بگیرد تا خلاقیت و توانمندی افراد در جهتی درست قرار بگیرد و به نتیجه برسد. این برنامه هم به اندازه خودش این زمینه را برای هر کسی که دنبال رسانهای برای نشان دادن خودش و توانایی و خلاقیتش در ارائه محتوا است، فراهم میکند تا در چارچوب و قالبی درست و در راستای قوانین و موازین کشور عزیزمان در برنامه خوشنمک به عنوان میهمان حاضر شود، زیرا بازدید و بازخورد محتوا در رسانه ملی بیش از فضای مجازی و رسانههای متفرقه خواهد بود.
ارسال به دوستان
نگاهی به سریال طوبی که این روزها از شبکه یک سیما میهمان خانههای مردم شده است
«طوبی»؛ از پرده نقرهای تا قاب جادویی
گروه فرهنگ و هنر: «طوبی» سریال این روزهای شبکه یک تلویزیون است که به کارگردانی سعید سلطانی و تهیهکنندگی سیدحامد حسینی روی آنتن میرود و به گواه آمار، سریال پرمخاطب این روزهای سیماست. یکی از نکات پراهمیت سریال، حضور شبنم قربانی به عنوان قهرمان زن است. بازیگری که در چند سال اخیر پرکار شده است و سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم در دست دارد. البته دیگر عوامل سریال نیز در عرصه سینما و تلویزیون شناخته شدهاند؛ از جمله علیرضا زریندست که پس از سالها به تلویزیون بازگشته است، محمد اصفهانی و ستار اورکی در گروه موسیقی، سیدحامد حسینی تهیهکنندهای که 2 سیمرغ دارد و چندین برنده دیگر سیمرغ که عوامل اصلی سریال طوبی هستند. با همه این اوصاف پرسش این است: «طوبی» چطور به نقش اول این روزهای تلویزیون تبدیل شده است؟
* انتخابهای درست در تلویزیون
سعید سلطانی، سازنده سریالهای موفق «پس از باران» و «ستایش»، با «طوبی» به تلویزیون بازگشته و این بار ترجیح داده نقش اول سریالش شبنم قربانی باشد؛ بازیگری که در ذهن مخاطبان جدی سریالهای تلویزیونی احتمالا با «لحظه گرگ و میش» به یاد میآید. عروس خانواده وحدت که در نقش مهندس حریرچی همسر هادی (زندهیاد حسام محمودی) بود و توانست بخوبی از پس نقشی که همایون اسعدیان به او سپرده بود، برآید؛ سریالی که در زمان خود بسیار موفق بود و آمار نشان میدهد با وجود پخش چندباره از شبکه آیفیلم، کماکان بینندههای بسیاری دارد. انتخاب بعدی شبنم قربانی، «عشق کوفی» بود؛ سریالی که شهرت این بازیگر را به اوج رساند و «نائله» در ذهن مخاطبان ماندگار شد؛ دختری در کوفه که به عشقی پرشور مبتلا میشود و این آغاز راه رستگاری او است. انتخاب کردن و انتخاب شدن در شمایل دختری جسور و سرکش از شبنم قربانی چهرهای ساخته که هم مخاطبان تلویزیونی روی بازی و به دست گرفتن نقش توسط شبنم قربانی حساب کنند و هم مخاطبان سینمایی؛ بازیگری که ابتدا به سیمرغ رسید و سپس طوبای تلویزیون شد.
* سینما و نمایش خانگی
شبنم قربانی کار حرفهای را از تئاتر شروع کرد و با حضور در سریال شبکه نمایشخانگی «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلیزاده بیشتر شناخته شد. بازی او در فیلم «مرد بازنده» در سال 1400 هم دیده شد اما قاب ماندگار حضور شبنم قربانی با فرزندش روی سن برای کسب سیمرغ بلورین نقش مکمل زن در جشنواره فجر برای فیلم «مجنون» بود که در سالهای ابتدایی فعالیت این بازیگر او را به سیمرغ جشنواره فیلم فجر رساند. حضور او در فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی نیز یکی دیگر از نقشآفرینیهای شبنم قربانی بود. در این میان در حالی که مدت زیادی از دریافت سیمرغ بلورینش نگذشته بود، از بازی او در سریال «طوبی» رونمایی شد؛ سریالی که قصهای را از دهه 50 تا 80 شمسی روایت میکند و طوبی شخصیت محوری آن است. این سریال با اقتباس از کتاب «اربعین طوبی» نوشته محسن امامیان ساخته شده و نویسندگی سیدحسین امیرجهانی که «نجلا» را در کارنامه دارد، بر افزایش تعداد مخاطبان سریال تاثیر داشته است. باید اضافه کرد سعید سلطانی از حضور نابازیگران یا بازیگرانی که کمتر چهره هستند، در کنار شبنم قربانی استفاده کرده است؛ زهرا سزاوار و شیما جعفرزاده که در سریال نقش خواهران طوبی را بازی میکنند.
* اثرگذاری طوبی
یکی از انتقادهایی که به «طوبی» میشود، عدم تطبیق سن و سال شبنم قربانی با طوبی است، البته این سریال یقینا ضعفهای دیگری هم دارد. شمایل تکراری افرادی مانند رامین راستاد در نقش منفی، عدم پذیرش برخی نقشها توسط مخاطب، گافهای تصویری و... همگی ایرادهای این سریال است و باید به آنها توجه کرد اما نکته مهم «طوبی» اثرگذاری آن است و احتمالا کسی منکر آن نخواهد شد؛ مسالهای که در میان چند سریال اخیر تلویزیون وجود نداشت و به همین دلیل کمکی به روند پرمخاطب شدن سریالها نکرد. در حال حاضر آمار نشان میدهد این سریال موفق شده مردم را با خود همراه کند. آمار بالای بازدید قطعهای که محمد اصفهانی آن را برای تیتراژ سریال طوبی خوانده که ساخت موسیقی آن بر عهده ستار اورکی است که سیمرغ بلورین در کارنامهاش دارد، کامنتهای مثبت مردم در فضای مجازی و رسانهها که گاهی کار به دعوا بر سر شخصیتهای سریال (طوبی و آنیه) میرسد، پرفروش شدن کتاب «اربعین طوبی» به سبب دیده شدن سریال، آمار رسمی تلویزیون و شبکه یک که این سریال را پرمخاطب معرفی میکند و البته آمار و عکسهایی که نشان میدهد این سریال در هفتههای اخیر در صدر جدول جستوجوی ویکیپدیای فارسی بوده است و افزایش تعداد دنبالکنندگان بازیگر نقش اصلی این سریال در شمایل یک زن قهرمان در صفحه شخصی او، همگی مهر تاییدی بر این ادعاست. از همه مهمتر اینکه حالا مردم شبنم قربانی را با نام «طوبی» میشناسند؛ طوبایی که نقش اول این روزهای تلویزیون است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|