|
اخبار
عراقچی امروز به مجلس میرود
طبق گفته نایبرئیس مجلس، قرار است وزیر امور خارجه امروز در مجلس حضور یابد و درباره تحولات منطقه بحث و تبادل نظر شود.
به گزارش مهر، حمیدرضا حاجیبابایی در جلسه علنی نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه از ساعت ۷ تا 7:30 صبح فردا (دوشنبه ۱۹ آذر) در صحن مجلس شورای اسلامی حضور پیدا میکند.
قرار است تحولات اخیر منطقه در این جلسه مورد بررسی قرار گیرد.
***
سردار طلایینیک:
۲۲ موضوع مشارکت دفاعی ملی به دولت ارائه میشود
معاون برنامهریزی راهبردی وزارت دفاع گفت: مشارکت دفاعی ملی به عنوان راهبردی کلیدی برای تقویت قدرت دفاعی و بهرهگیری بیشتر از ظرفیتهای ملی مورد توجه قرار دارد که تاکنون ۲۲ موضوع در این زمینه بررسی شده و در گام نخست به دولت ارائه میشود.
به گزارش فارس، سردار رضا طلایینیک، معاون برنامهریزی راهبردی وزارت دفاع در نشست هماندیشی مدیران طرح و برنامه و بودجه این وزارتخانه که با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد، تأکید کرد: «طرح نظام مسائل» از نخستین روزهای آغاز دوره وزارت امیر نصیرزاده و در نخستین جلسه شورای راهبردی وزارت دفاع مورد تأکید ایشان قرار گرفت و به عنوان یکی از محورهای اصلی این هماندیشی است. وی افزود: تدوین نظام مسائل با هدف شناخت دقیق وضعیت موجود و ترسیم مسیر دستیابی به شرایط مطلوب، در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس تدابیر وزیر دفاع، تدوین نظام مسائل به منظور اولویتبندی برنامهها و به کارگیری بهینه ظرفیتهای موجود پیش خواهد رفت. معاون برنامهریزی راهبردی وزارت دفاع در ادامه، با اشاره به اهمیت مشارکت دفاعی ملی به عنوان یکی دیگر از اولویتهای اصلی این وزارتخانه گفت: مشارکت دفاعی ملی به عنوان راهبردی کلیدی برای تقویت قدرت دفاعی و بهرهگیری بیشتر از ظرفیتهای ملی مورد توجه قرار دارد. تاکنون ۲۲ موضوع در این زمینه بررسی و در گام نخست برای ارائه به دولت آماده میشود. سردار طلایینیک با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از فرصتهای قانونی در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ حکم قانونی در این برنامه وجود دارد که وزارت دفاع میتواند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت آنها استفاده کند. با تکیه بر این ظرفیتها و تداوم تحریمشکنیهای موفقیتآمیز گذشته، میتوان گامهای جهشی و نوآورانهای در مسیر تعالی و پیشرفت برداشت.
***
توضیحات زینیوند درباره احتمال انتخابات میاندورهای در ۴ حوزه
معاون سیاسی وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور درباره امکان و احتمال برگزاری انتخابات میاندورهای مجلس در ۴ حوزه توضیحاتی مطرح کرد. به گزارش تسنیم، دومین جلسه ستاد انتخابات کشور با حضور اعضا به ریاست علی زینیوند، رئیس ستاد انتخابات و معاون سیاسی وزارت کشور برگزار شد. زینیوند در پایان این جلسه طی سخنانی با اشاره به عدم وجود امکان قانونی برای برگزاری اینترنتی انتخابات میاندورهای مجلس شورای اسلامی در حوزههای انتخابیه بستانآباد، بندر انزلی، نقده و اشنویه و بندرعباس گفت: جلسات مفصلی با اعضای شورای نگهبان، بویژه حقوقدانان شورا برگزار کردیم و با دبیر شورا نیز دیداری داشتیم. معاون وزیر و رئیس ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: همچنین به اتفاق همکارانمان در شورای نگهبان، جلسهای را با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کردیم که طی آن، بحثهای مفصلی در رابطه با بحث انتخابات شکل گرفت. همه تلاش داشتیم که زمینه برگزاری انتخابات میاندورهای در هر 5 حوزه فراهم شود. وی ادامه داد: فعلا با توجه به اینکه زمان استعفای نامزدهای انتخاباتی مشمول ماده 32 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسیده، به لحاظ قانونی امکان پیشثبتنام در 4 حوزه دیگر وجود ندارد. اگر به هر دلیلی قانون فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستا که در صحن مجلس در دست بررسی است تغییر کند و تغییرات جدیدی ایجاد شود، شورای نگهبان، مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و دولت مصمم هستند که انتخابات در این حوزهها نیز برگزار شود. زینیوند تأکید کرد: اگر مبنا همین قانون فعلی باشد، متاسفانه در 4 حوزه دیگر امکان برگزاری انتخابات میاندورهای نداریم.
***
امیر نصیرزاده:
وزارت دفاع از ظرفیت علمی خوبی برخوردار است
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: وزارت دفاع یکی از بادانشترین سازمانهای نیروهای مسلح محسوب میشود و از ظرفیت علمی و دانش بسیار خوبی برخوردار است. نشست هماندیشی مدیران ارشد طرح و برنامه سازمانها و معاونتهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به میزبانی سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با حضور امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد. امیر سرتیپ نصیرزاده در این نشست، با بیان اینکه وزارت دفاع یکی از بادانشترین سازمانهای نیروهای مسلح و وزارتخانههای دولت است، اظهار داشت: این وزارتخانه از ظرفیت علمی و دانش بسیار خوبی برخوردار است که باید به بهترین شکل بهکار گرفته شود. وزیر دفاع طرح و برنامه را مغز متفکر هر سازمان دانست و افزود: طرح و برنامه نقش اساسی و حیاتی در راهبری و پیشرفت سازمان ایفا میکند. این حوزه راهبردها را اولویتبندی، اهداف را تعیین و چشمانداز سازمان را مشخص میکند.
ارسال به دوستان
وزارت امور خارجه با تأکید بر تعیین سرنوشت و آینده سوریه از سوی مردم این کشور: گفتوگوهای ملی آغاز شود
سوریه به شرط مردم
محسن رضایی: سرنوشت سوریه را باید ملت این کشور تعیین کند
گروه سیاسی: تحولات سوریه و در نهایت سقوط دمشق به قدری سریع رخ داد که شاید خوشبینترین مخالفان نظام اسد نیز تصور نمیکردند که طی کمتر از 2 هفته، چند گروه مسلح بتوانند به حکومت 54 ساله خانواده اسد در این کشور پایان بخشند. سرعت تحولات سوریه و سقوط یکباره دمشق باعث شد دیروز واکنشها به وقایع سوریه در داخل کشورمان نیز با تاخیر صورت گیرد.
در همین راستا عصر دیروز وزارت امور خارجه بیانیهای درباره تحولات سوریه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: ایران ضمن رصد دقیق تحولات سوریه و منطقه و با در نظر گرفتن رفتارها و عملکردهای بازیگران مؤثر در صحنه سیاسی و امنیتی سوریه، رویکردها و مواضع متناسب را اتخاذ خواهد کرد.
بیانیه وزارت امور خارجه درباره تحولات سوریه نشان میدهد تهران در این مرحله قصد ندارد اظهار نظر قطعی درباره تحولات این کشور داشته باشد اما با قطعیت اعلام میکند این مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کرده و تصمیمگیر اصلی درباره آینده این کشور باشند.
در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان عنوان شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات اخیر سوریه، ضمن یادآوری موضع اصولی ایران مبنی بر احترام به وحدت، حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی سوریه، تأکید میکند تعیین سرنوشت و تصمیمگیری درباره آینده سوریه تنها بر عهده مردم این کشور، بدون مداخله مخرب یا تحمیل خارجی است.
در این بیانیه آمده است: تحقق این مهم مستلزم پایان هر چه سریعتر درگیریهای نظامی، ممانعت از اقدامات تروریستی و شروع گفتوگوهای ملی با مشارکت همه طیفهای تشکیلدهنده جامعه سوریه جهت تشکیل حاکمیت فراگیر که نماینده همه مردم سوریه باشد، است.
این بیانیه میافزاید: جمهوری اسلامی ایران از سازوکارهای بینالمللی با محوریت قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل متحد برای پیگیری روند سیاسی در سوریه همچون گذشته حمایت کرده و به تعامل سازنده با سازمان ملل متحد در این زمینه ادامه میدهد.
در این بیانیه آمده است: در این وضعیت که سوریه در دورهای خطیر از تاریخ خود قرار دارد، تأمین امنیت همه شهروندان سوری و اتباع سایر کشورها و نیز حفظ حرمت اماکن مقدس مذهبی و همچنین حفاظت از اماکن دیپلماتیک و کنسولی وفق موازین حقوق بینالملل بسیار ضروری است.
بیانیه میافزاید: روابط 2 ملت ایران و سوریه پیشینهای دیرینه داشته و همواره دوستانه بوده است و انتظار میرود این روابط با رویکرد حکیمانه و دوراندیشانه 2 کشور براساس علایق و منافع مشترک و عمل به تعهدات حقوقی بینالمللی تداوم یابد.
در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین عنوان شده است: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر جایگاه سوریه به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه غرب آسیا، از هیچ کوششی برای کمک به استقرار امنیت و ثبات در سوریه دریغ نخواهد کرد و بدین منظور به رایزنیهای خود با همه طرفهای اثرگذار بویژه در منطقه ادامه خواهد داد.
در پایان این بیانیه آمده است: بدیهی است جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد دقیق تحولات سوریه و منطقه و با در نظر گرفتن رفتار و عملکردهای بازیگران موثر در صحنه سیاسی و امنیتی سوریه، رویکردها و مواضع متناسب را اتخاذ خواهد کرد.
* تاکید بر گفتوگوهای داخلی در سوریه
جمهوری اسلامی ایران پیشتر نیز عنوان کرده بود از گفتوگوهای داخلی در سوریه حمایت میکند. سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان که دیروز از دوحه به تهران بازگشت، شنبه 17 آذرماه در روز نخست حضورش در همایش بینالمللی دوحه، گفتوگویی با وزرای خارجه روسیه و ترکیه داشت و در پایان این نشست سهجانبه به خبرنگاران گفت: جلسه بسیار خوب روند آستانه را با حضور وزیران خارجه ترکیه و روسیه داشتیم و در انتهای جلسه نیز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ما ملحق شد.
عراقچی با بیان اینکه «در این جلسه مسائل روز و جاری سوریه مورد مذاکره قرار گرفت»، تصریح کرد: در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که درگیریها در سوریه باید فورا خاتمه پیدا کند، تمامیت و حاکمیت ارضی سوریه محترم شناخته شود و در این زمینه به قطعنامه سازمان ملل در این باره مراجعه شود و گفتوگوهای سیاسی بین دولت سوریه و گروههای معارض مشروع سوریه شروع شود».
تاکید بر نقش مردم و گفتوگوهای سیاسی در داخل سوریه، موضعی اصولی از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در گذشته نیز روی آن تاکید شده بود.
در همین رابطه محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با انتشار متنی در صفحه ایکس خود بر حق تعیین سرنوشت سوریه از سوی ملت این کشور تاکید کرد.
رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سرنوشت سوریه را باید ملت این کشور تعیین کند. سوءاستفاده بازیگران خارجی از جمله آمریکا و اسرائیل نتیجهای جز تکرار الگوی لیبی، افغانستان و عراق نخواهد داشت».
نگرانی درباره دخالت آمریکا و خصوصا رژیم صهیونیستی در تحولات سوریه یا هر گونه سوءاستفاده آنها از وضعیت به وجود آمده، از دیگر مسائلی است که مقامات کشورمان از بدو شروع دور جدید ناآرامیها در سوریه نسبت به آن هشدار داده بودند.
در همین رابطه پس از نشست و رایزنیهای سهجانبهای که 3 روز پیش در بغداد بین وزرای خارجه ایران، عراق و سوریه انجام شد، عراقچی هشدار داد به هیچ وجه نباید دست داشتن رژیم صهیونیستی در این تحولات نادیده گرفته شود. همچنین محمدجواد لاریجانی، کارشناس مسائل بینالملل نیز گفت: همین الان آمریکاییها اعلام میکنند تحریرالشام تروریستی است اما این گروه را حمایت میکنند. آمریکاییها از بنلادن استفاده و بعد از حمله به افغانستان او را ناپدید کردند. اینها برای منطقه نقشه دارند و دقیقا با عراق هم کار دارند.
به هر روی با تصرف دمشق توسط گروههای معارض و سقوط نظام اسد، به نظر میرسد منطقه و خصوصا کشور سوریه وارد دوران جدیدی شده که آیندهای مبهم را برای آن رقم زده است. در فضای غبارآلود کنونی همانطور که در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است، ایران باید ضمن رصد دقیق تحولات سوریه و منطقه و با در نظر گرفتن رفتارها و عملکردهای بازیگران مؤثر در صحنه سیاسی و امنیتی سوریه، رویکردها و مواضع متناسب را اتخاذ کند.
***
بقایی: پیش از ورود مهاجمان، دیپلماتهای ایرانی از سفارت خارج شدند
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتوگویی تأکید کرد دیپلماتها و کارکنان سفارت ایران در دمشق در سلامت کامل به سر میبرند. «اسماعیل بقایی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتوگو با روزنامه «تهرانتایمز» اعلام کرد دیپلماتهای ایرانی در سفارت ایران در دمشق پیش از حمله به سفارت ایران، ساختمان سفارت را ترک کرده بودند. دیروز شبکه سعودی العربیه تصاویر مربوط به حمله به سفارت ایران در دمشق را منتشر کرد. به نوشته العربیه، عناصر مذکور اقدام به شکستن شیشهها و بیرون ریختن اسناد و مدارک و از بین بردن لوازم داخل سفارت ایران کردند.
***
قالیباف: طرحهای صهیونیستی و آمریکایی در منطقه ادامه دارد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفت: نگاه کنید طرحهایی که رژیم صهیونیستی و آمریکا انجام میدهند ریشه در کجا دارد؟ ترامپ در مناظرات انتخاباتی به دموکراتها گفت شما چگونه داعش تکفیری را در خاورمیانه ایجاد کردید و این مشکلات را به وجود آوردید.
قالیباف درباره علت حضور ایران در عراق و سوریه گفت: آن زمان به درخواست دولت عراق و دولت سوریه رفتیم یعنی امت اسلامی در خطر بود. این وظیفه بود، یعنی امنیت ملی ما در خطر بود. ما در مقابل مسلمانان وظیفه داریم همینطور در مقابل ظالم. طرحهای صهیونیستی - آمریکایی همچنان ادامه دارد، دست از سر اسلام برنمیدارند.
وی همچنین گفت: امام خمینی رحمتالله علیه گفته بود اگر در مقابل دین ما بایستید در مقابل تمام دنیایتان میایستیم و ما وظیفه داریم این راه را دنبال کنیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: روزی که من به لبنان رفتم هم گفتم جبهه مقاومت با قوت پیش خواهد رفت؛ پویاتر از هر زمان. حزبالله زنده است و مصممتر از همیشه پویا و خلاق به کار خود ادامه میدهد.
ارسال به دوستان
نگاه
درسهای رسانهای که باید از ماجرای سوریه گرفت
علی کاکادزفولی: تحولات بینالمللی با سرعت و عمق زیادی در حال رخ دادن هستند و جمهوری اسلامی ایران باید توانمندیاش را در شناخت، مدیریت یا حداقل تاثیرگذاری بر روندهای رسانهای بینالمللی مرتبط با خود تقویت کند؛ لازمه چنین رویکردی اما آن است که ابتدا به اهمیت و ضرورت آن آگاه باشد. در یک سال گذشته، تغییرات قابل توجهی در عرصه دیپلماسی عمومی، سیاستگذاری رسانهای و نحوه انعکاس اخبار و اطلاعات بویژه در موضوعات حساس مشاهده شده که بخش قابل توجهی از آنها با امنیت ملی ایران نیز مرتبط بودهاند. این تحولات نیازمند واکنشهای استراتژیک و هوشمندانه از سوی ایران است تا ضمن مقابله با تحریفها و اخبار نادرست، بتواند علاوه بر اقناع فضای داخل، در فضای رسانهای جهانی نیز بهدرستی و بهموقع حضور داشته باشد. فارغ از اینکه در میدان چه رقم بخورد، هر وضعیتی اعم از مطلوب یا نامطلوب نیازمند روایت رسانهای معتبر است و روایت رسانهای معتبر، روایتی است که قابل اتکا باشد. ایران باید با یک رویکرد منسجم و آگاهانه در راستای تقویت دیپلماسی رسانهای خود حرکت کند. این موضوع نهتنها برای حفاظت از منافع داخلی، بلکه برای مشارکت مؤثر در تصمیمگیریهای جهانی و مقابله با فشارهای خارجی حیاتی است. امروز رسانه دیگر «ضمیمه» واقعیت نیست، بلکه خود به واقعیت شکل میدهد و حتی آن را میسازد. سوال این است: آیا جمهوری اسلامی چنین رویکردی به رسانه دارد؟ اگر بله، تا چه اندازه توانسته از فرصتهای آن بهره ببرد؟ در این یادداشت با در نظر گرفتن این سوال و با شناسایی چالشهایی که در ماجرای سوریه (به عنوان یک مصداق عینی) خود را نشان دادند، سعی شده راهکارهایی برای تحقق این مطلوب ارائه شود.
* به یک استراتژی رسانهای مبتنی بر دیپلماسی عمومی نیاز داریم
از ساعات اولیه صبح دیروز که خبر سقوط دولت سوریه مخابره شد، بلافاصله روندهای بینالمللی علیه ایران پررنگ شدند. موضوعاتی از این قبیل که ایران نمیتواند حامی قابل اعتمادی باشد، ایران پشت سوریه را خالی کرد، جمهوری اسلامی در ابهام استراتژیک قرار دارد و روندهایی از این دست در مطالب تولیدی رسانههای بینالمللی به چشم میخورد. حتما تحلیلگران ایرانی در پاسخ به این روندها، مطالب و مواضعی دارند اما چنین پاسخهایی تا چه اندازه منتشر شده و اگر هم انتشار یافته، به کدام بسترهای بینالمللی راه یافته است؟
واژه دیپلماسی ممکن است ما را به این اشتباه بیندازد که این مهم در حیطه وظایف وزارت امور خارجه قرار میگیرد اما قبل از هر چیز این خود رسانهها هستند که باید ماموریتهای بینالمللی برای خود در نظر بگیرند و البته ضرورت دارد که وزارت امور خارجه نیز نقش حمایتی خود را ایفا کند. ایران، بهعنوان یکی از بازیگران کلیدی در معادلات منطقهای و بینالمللی، همواره در معرض قضاوت افکار عمومی جهانی قرار داشته است اما روایتهای غالب رسانهای که اغلب توسط جریانهای ناهمسو هدایت میشوند، تصویری یکسویه و مخدوش از ایران ارائه کردهاند. بیتفاوتی نسبت به این روندها میتواند علاوه بر کاهش نفوذ سیاسی، توانایی ایران را برای جذب حمایتهای بینالمللی و ترمیم چهره خود در بدنه اجتماعی جهانی با چالش مواجه کند. برای مقابله با این چالش، جمهوری اسلامی باید به طور فعال به ترمیم تصویر خود بپردازد. این امر نیازمند دیپلماسی عمومی پیشرفتهای است که از طریق آن بتوان بهطور مستقیم با افکار عمومی جهانی ارتباط برقرار کرد. جمهوری اسلامی باید بداند که بدنه اجتماعی جهانی یک فرصت استراتژیک است. با یک استراتژی جامع و هماهنگ برای تعامل با این بدنه، ایران میتواند جایگاه خود را در معادلات رسانهای بازتعریف و از انزوای احتمالی ناشی از روایتهای مخالف جلوگیری کند. این تلاش، نهتنها یک ضرورت رسانهای، بلکه باید بخشی از رویکرد کلان دیپلماتیک کشور برای حضور مؤثر در فضای بینالمللی باشد.
* در فقدان مرجعیت رسانهای بینالمللی، از روایت «آنچه هستیم» عقب ماندهایم
فرقی نمیکند که رسانههای رسمی سکوت کنند یا در مقاطعی به دلایلی تصمیم به نگفتن بگیرند؛ در هرحال ایران از یک دهه پیش یکی از بازیگران اصلی در ماجرای سوریه بوده است و جهان این را بخوبی میداند اما آیا به همان اندازه که بازیگر اصلی بوده، از خود روایت رسانهای هم ارائه کرده است؟ تحلیلگران جهانی منتظر واکنشی که ایران از خود نشان میدهد، نمیمانند و در هر صورت کار خود را انجام میدهند. جمهوری اسلامی ایران، با وجود جایگاه ژئوپلیتیک مهم خود، همچنان از ضعفهای ساختاری در حوزه مرجعیت رسانهای رنج میبرد. البته مساله مرجعیت رسانهای عموما در نسبت با فضای داخل کشور به عنوان یک ضرورت مطرح میشود ولی من در اینجا از آن به عنوان ضرورتی در عرصه بینالمللی صحبت میکنم. مرجعیت رسانهای در داخل کشور بحثی مفصل است و به دلیل ماهیت متفاوت خود که عمدتا متکی بر «اعتماد» است، بحثی مجزا میطلبد اما در عرصه بینالملل منشأ این مرجعیت، اعتماد نیست، بلکه ارائه روایتهای دست اول است که اتفاقا نیاز اصلی تحلیلگران بینالمللی هم هست. اما نهتنها چنین مرجعیتی وجود ندارد، بلکه حتی ابزارهای کسب آن که رسانههایی با رویکرد بینالمللی باشند نیز وجود ندارند یا اگر وجود دارند، مورد بیتوجهی و غفلت قرار گرفتهاند. این کمبودها نهتنها مانع روایت مؤثر رویدادها از دیدگاه ایران میشود، بلکه باعث واگذاری میدان به رسانههای بینالمللی مخالف یا بیگانهای شده که روایتهای خود را بر افکار عمومی داخلی و خارجی تحمیل میکنند. برای بازپسگیری این جایگاه، بازنگری اساسی در استراتژیهای رسانهای ایران ضروری است؛ تقویت شبکههای رسانهای داخلی و بینالمللی امری حیاتی است. ایجاد و توسعه رسانههای چندزبانه که در عین حال به واسطه انتسابشان به جمهوری اسلامی ایران، مرجعیت بینالمللی داشته باشند، ماموریتی است که هنوز ضرورت آن بر برخی روشن نگشته است. در حال حاضر به نظر میرسد سیاستگذاری رسانه در عرصه بینالمللی، نهتنها به دایره مخاطبان رسانههای بینالمللی خود بیتوجه است، بلکه حتی چنین پیشفرضی را هم ندارد که باید برای چنین مخاطبانی تولید محتوا کند.
* برای اقناع بدنه اجتماعی باید هسته تحلیلی داخلی را بهروزرسانی و تقویت کرد
در ماجرای سوریه نخستینبار نیست که فقدان استراتژی و حتی روایت رسانهای برجسته میشود؛ طی یک سال اخیر بویژه در مواجهه با اتفاقات پس از 7 اکتبر 2023، چالشهای ساختاری رسانه تا حدی آشکار شدهاند؛ رسانههای داخلی ارگانی که زمانی مرجعیت خبری و روایی را بر عهده داشتهاند، در حال حاضر یا ماموریتهای جدیدی برای خود در نظر گرفته و از میدان مرجعیت خارج شدهاند یا نتوانستهاند همگام با سرعت تحولات و ماهیت پویای آنها، به خود پویایی ببخشند. این ضعفها نهتنها برای بدنه اجتماعی مشهود است، بلکه در اتخاذ تصمیمات راهبردی و اجرای بهموقع آنها نیز نمود دارد، زیرا به هرحال نمیتوان از اثر این رسانهها بر فرآیندهای تصمیمسازی چشم پوشید. تحلیلگران داخلی که خود را مسؤول اقناع افکار عمومی و شکلدهی به نگرشهای اجتماعی میدانند، اغلب به نیروهای خودجوش و دغدغهمند محدود شدهاند؛ این افراد، هر چند با انگیزههای بالا عمل میکنند، عموماً فاقد درک عمیق و سیستماتیک از روندهای جهانیاند و گاه حتی از فضای تحولات لحظهای بسیار دور افتادهاند؛ در نتیجه مرجعیتی نزد جامعه پیدا نمیکنند و این خلأ، زمینه را برای گسترش اطلاعات نادرست و بیاعتمادی به وجود میآورد.
* چابکسازی در سطوح مدیریتی رسانه یک «ضرورت فناورانه» است
در شرایطی که به نظر میرسد مراجع روایی در ابهام نسبت به چگونگی روایت تحولات به سر میبرند، صفحهها و شبکههای فعال فضای مجازی که بدون واسطه و سریع و گاه حتی بیهیچ ملاحظهای عمل میکنند، ابتکار عمل را به دست گرفتهاند، به طوری که در روزهای اول پیشروی تحریرالشام، حتی جریانهای رسانهای رسمیتر به تقابل با روندهای مطرح در فضای مجازی پرداختند. تحولات بینالمللی، با سرعت و پیچیدگی بیسابقهای در حال وقوع است و بازیگران موفق، آنهایی هستند که میتوانند بهسرعت و بهطور مؤثر به تغییرات واکنش نشان دهند؛ فارغ از اینکه این تحولات تا چه اندازه مطلوبشان باشد. در این میان، به نظر میرسد سطوح مدیریتی رسانه به دلیل تمرکز بر فرآیندهای طولانیمدت و بروکراسیهای بعضا گسترده، قادر به پاسخگویی سریع به تحولات نیستند. این تأخیر در تصمیمگیری و اقدام که گاه حتی خود را در سطحی شدیدتر یعنی ابهام نسبت به درک ماوقع نشان میدهد، به طور طبیعی میتواند عرصه کنشگری را هم با چالشهای جدی مواجه کند. تغییر ساختار تحریریه از ساختار سنتی و بازطراحی آن متناسب با تحولات فناورانه عرصه ژورنالیسم در جهان، در این راستا ضروری است. این امر مستلزم بازنگری در ساختارهای تصمیمگیری و بازطراحی فناورانه و هوشمند است. به نظر میرسد فرآیندهای ادراکی پیشین نیازمند بازنگری، بهروزرسانی و بازطراحی هستند. ایجاد مکانیزمهای تصمیمسازی متمرکز و سریع که علاوه بر میدان، به «واقعیتآفرینی» به عنوان یک نقش «رسانه» توجه داشته باشد، ضروری است.
* استراتژی رسانهای «سیال» کلید کارآمدی در فضای پویا و تحولات لحظهای است
در 12 روز اخیر و مشخصا در چند ساعت آخر منتهی به رفتن رئیسجمهور سوریه، نشانههای ابهام در روایت رسانهای مشهود بود. در این زمینه البته آنچه به عنوان خلأ شناسایی میشود، «فاصله گرفتن» نهادهای رسانهای از نهادهای رسمی همچون وزارت امور خارجه، صداوسیما و نهادهای اطلاعاتی به عنوان مشرفان بر واقعیتهای میدان است. در نبود یک استراتژیهای کارآمد، هر رسانهای بر اساس دستور کار خود عمل میکند و تشتت رسانهای نیز بیشتر میشود. روشن است که منظور از طراحی استراتژی رسانهای، پمپاژ یکسری گزاره معین با کلماتی دارای بار معنایی مشخص نیست، بلکه اصل مساله نبود «ارتباط» میان این نهادهاست که به طور طبیعی از آنها جزایر غیراثربخش و پراکنده میسازد. به طور مشخص در موضوعات بینالمللی، وزارت خارجه لازم است ابتکار عمل را به دست بگیرد و فراتر از طراحی پیوست رسانهای عمل کرده و در حقیقت رسانه را به عنوان یکی از «زمینهای بازی» خود انتخاب کند. استراتژیهای رسانهای ثابت و انعطافناپذیر دیگر پاسخگوی نیازهای یک بازیگر سیاسی فعال مانند جمهوری اسلامی نیست. به همین دلیل، طراحی و اجرای یک استراتژی رسانهای «سیال» به عنوان ضرورتی استراتژیک مطرح میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|