printlogo


کد خبر: 10495تاریخ: 1393/6/10 00:00
وظایف ملی دولت

سیروس محمودیان: 1- لایه افراطی جریان اصلاح‌طلبی در عین آنکه نیم‌نگاهی به ایجاد اختلاف در اردوگاه اصولگرایی دارد، بشدت می‌کوشد از خلأهای نگرشی موجود در بخشی از بدنه دولت سوءاستفاده کرده و با مساله‌آفرینی‌های کاذب عملا دولت را مصادره کرده یا شرایطی را پیش بیاورد که دولت در گیرودار گرایشات سیاسی از پرداختن به مسائل اساسی کشور غفلت ورزد. بدیهی است دشمنان ملت عمیقا درک کرده‌اند هرگونه موفقیت دولت، موفقیت نظام به‌شمار می‌رود. دوقطبی کردن جامعه سیاسی ایران یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای دشمنان انقلاب اسلامی برای ایجاد تنش و بحران در کشور است. دولتمردان باید متوجه باشند در شرایط کنونی منطقه کمک به برقراری نظم و امنیت پایدار در اقصی نقاط کشور، تلاش برای ایجاد وحدت اصولی، فراهم کردن زمینه تحقق عدالت اجتماعی، ظلم‌ستیزی و تدبیر امور اقتصادی عامه مردم و تقویت بنیان علمی– دفاعی کشور، از اهم تکالیف دولت است. واضح است عدم هوشیاری دولتمردان در مقابل فعالیت‌های تحریکی فتنه‌گران می‌تواند مانع بزرگی در تحقق این تکالیف باشد.  
2- بازگشایی مجدد نسخه صهیونیستی ترویج حاکمیت دوگانه، تطهیر عوامل فتنه 88 و ایجاد آشوب و اغتشاش در دانشگاه‌ها در آستانه شروع سال جدید تحصیلی و تسری آن به سایر سطوح اجتماعی روح برنامه‌ریزی‌های اصلاح‌طلبان افراطی را شکل می‌دهد. تلاش برای ایجاد شکاف سیاسی میان سه قوه و سایر نهادهای حاکمیتی و تشدید اختلافات سلیقه‌ای و قراردادن دولت در برابر حکومت، از ترفندهای کهن این طیف وابسته به بیگانگان است.
3- آشکار است دولت در مقابل کشور و آحاد مردم دارای وظایف بنیادین ساختاری است که هرگونه غفلت از آن، تبعات و صدمات جبران‌ناپذیری بر کشور وارد می‌کند. مطابق اصول متعدد قانون اساسی، دولت حدود 30 وظیفه کلان برعهده دارد که با توجه به قسم شرعی، اجرای این وظایف برعهده رئیس‌جمهور است. طبیعی است قانونگذار به دلیل اجرایی بودن ذات دولت هیچ کارکرد سیاسی- جناحی برای دولت تعریف نکرده است. تلاش گروه‌های افراطی برای تلقین تکالیف جناحی- حزبی بر دولت یک شیطنت فتنه‌آلود است که جز ایجاد وقفه در روند پیشرفت کشور، عایدی دیگری نمی‌توان برای آن قائل شد.
4- نگاهی به توصیه‌های پانزده‌گانه اخیر رهبر حکیم انقلاب به اعضای دولت موید آن است که حضرت معظم‌له در شرایط حاضر ایجاد آرامش روحی و روانی در جامعه، کنترل تورم، تثبیت قیمت ارز،حفظ و تقویت جهت‌گیری و روحیه انقلابی، تکیه بر ظرفیت‌ها و تولید داخلی، اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها، جدی گرفتن ادامه رشد علمی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، موضع‌گیری صریح در قبال مسائل منطقه و جهانی بویژه دخالت‌های آمریکا، حفظ انسجام درونی دولت، رعایت خطوط قرمز و فاصله‌گذاری‌ها بویژه در موضوع فتنه سال 88 و سعه‌صدر و آرامش در قبال انتقادهای منصفانه و پرهیز جدی از دوقطبی کردن جامعه را از عمده تکالیف کنونی دولت برمی‌شمارند.
5- از سوی دیگر پاسداری از مذهب رسمی کشور در برابر تشکیک، تحریف، تحقیر و تعطیل قوانین دینی، وقف دولت برای خدمت به مردم، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت، پرهیز از خودکامگی، نگهداری از امانت «قدرت»، پاسخگو بودن در برابر رهبری، ملت و مجلس شورای اسلامی، به‌کارگیری همه امکانات برای ایجاد محیطی مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان وتقوا، مبارزه با همه مظاهر فساد و تباهی، جلوگیری از سوء‌استفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، مقابله با دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع، دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه متقابل میان ملت و دولت، پاسداری از قداست خانواده، تلاش پیگیر برای اتحاد و ائتلاف ملل اسلامی، فراهم کردن امکان اشتغال و کار، تامین اجتماعی همگانی، تامین آموزش و پرورش رایگان، تامین مسکن هر فرد و خانواده، توزیع عادلانه ثروت‌های عمومی و رعایت قانون در همه دریافت‌ها و پرداخت‌های دولتی، بخشی از وظایف سی‌گانه دولت در چارچوب قانون اساسی است.
6- روشن است در هیچ بخشی از وظایف مقرر برای دولت در قانون اساسی، تکلیف فعالیت حزبی- سیاسی معین نشده است. لذا انجام هرگونه فعالیت حزبی- سیاسی، فارغ از وظایف قانونی دولت است و اینگونه فعالیت‌های حزبی جز در بخش علایق فردی دولتمردان که نوعا شائبه خودکامگی را به اذهان متبادر می‌کند قابل دسته‌بندی نیست. طبیعی است پرداختن دولتمردان به دلمشغولی‌های شخصی– جناحی و غفلت از تکالیف ذاتی، امری ناپسند و غیرموجه به شمار می‌رود.
 


Page Generated in 0/0068 sec