printlogo


کد خبر: 10502تاریخ: 1393/6/10 00:00
مقاومت10هفته‌ای شیعیان ترکمن به ثمر نشست
آزادی آمرلی

گروه بین‌الملل: شهر شیعه‌نشین آمرلی از توابع استان صلاح‌الدین عراق که از بیش از 70 روز پیش در سایه سکوت جامعه جهانی به محاصره تروریست‌های داعش درآمده بود، بالاخره روز گذشته آزاد شد. براساس گزارش منابع عراقی، نیروهای امنیتی عراق با همکاری نیروهای داوطلب موفق شدند عصر دیروز محاصره منطقه آمرلی را در هم بشکنند. روز شنبه نیز نیروهای امنیتی عراق 6 روستای مجاور این منطقه را آزاد کردند. نزدیک به 4 هزار نیروی سازمان بدر برای شرکت در این عملیات اعلام آمادگی کرده بودند. یک مقام امنیتی اعلام کرد هادی العامری، رئیس سازمان بدر و وزیر حمل و نقل دولت پیشبرد امور عراق در صف مقدم درهم شکستن محاصره آمرلی در استان صلاح‌الدین بود. وی گفت: عامری و فرزندانش در صف مقدم نیروهای درهم شکننده محاصره بودند. حاکم الزاملی، نماینده فراکسیون پارلمانی الاحرار تاکید کرد آمریکا هیچ نقشی در آزادسازی این منطقه نداشت و بغداد با درخواست آمریکا برای ارائه پشتیبانی هوایی عملیات در هم شکستن محاصره آمرلی مخالفت کرده است.
خانه تاریخی ترکمن‌ها
آمرلی در 28 کیلومتری جنوب طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین در شمال شرق عراق واقع شده است. این منطقه از زمان یورش داعش به این منطقه از همه سو در محاصره تروریست‌ها قرار گرفته بود. آمرلی همچون سلیمان‌بیگ و قادر کرم از بخش‌های معروف طوزخورماتو است. قدمت طوزخورماتو به دوره آشوریان بازمی‌گردد و ترکمن‌ها از 800 سال قبل در این منطقه ساکن شده‌اند. این منطقه اخیرا و پس از تهاجم داعش از ظلم و ستم‌های این گروهک وحشی در امان نماند. براساس آمار رسمی در سال1997 میلادی جمعیت آمرلی 30 هزار و 172 نفر اعلام شد ولی در مورد جمعیت کنونی آن آمارهای مختلفی ارائه می‌شود که به دلیل فقدان سرشماری رسمی طی 30 سال گذشته درعراق، هیچکدام دقیق نیست. مسؤولان عراقی و نمایندگان این منطقه، جمعیت آن را بین 17 تا 22 هزار تن تخمین می‌زنند. این شهر با 26 روستای اطراف آن از جمله روستاهای معروف آلبوحسن، آلبوشکر، قره‌ناز و چارداغلی از هنگام سقوط موصل به دست تروریست‌های داعش، هر روز شاهد حمله این نیروهای تکفیری به مناطق همجوار در استان صلاح‌الدین بود. تروریست‌ها بسیاری از روستاهای اطراف آمرلی را به تصرف خود درآورده بودند و این، اوضاع آمرلی را بحرانی‌تر ساخته بود. ساکنان این منطقه را عمدتا شیعیان ترکمن تشکیل می‌دهند و بسیاری از اماکن مذهبی از جمله مقام امام صادق(ع) و مقام امام حسن(ع)، تکیه سی و مقبره کومت که علاوه بر حرمت مذهبی دارای قدمت تاریخی نیز هستند، در آن قرار دارند. استان صلاح‌الدین که آمرلی در آن قرار دارد در 150 کیلومتری بغداد واقع شده و اکثر جمعیت این استان سنی‌نشین هستند اما مردم شهر آمرلی از ترکمن‌های شیعه و عمدتا از عشایر بیات هستند که از نظر فرهنگ و زبان به ترک‌ها بسیار شباهت دارند.
ایستادگی در برابر تروریست‌ها
پس از محاصره آمرلی از سوی تروریست‌های داعش، مردم مبارز این منطقه خود اسلحه به دست گرفتند و با تشکیل نیروهای مردمی و با کمک یگان‌هایی از ارتش که در این منطقه مستقر هستند، به مقابله با متجاوزان پرداختند. به گفته منابع محلی، تاکنون بیش از 175 نفر از مدافعان کشته شده‌اند. به‌رغم آنکه آمرلی هفته‌هاست حملات تروریست‌های داعش را دفع کرده و در مقابل آنها ایستادگی کرده است ولی به گزارش پایگاه اینترنتی مجله تایم، سلاح‌های کهنه و قدیمی مدافعان آمرلی که به دوران اتحاد جماهیر شوروی بازمی‌گردد، با تجهیزات نظامی و خودروهای زرهی که داعش از مناطق اشغال شده در موصل و دیگر شهرهای عراق به غارت برده، قابل قیاس نیست. به گفته منابع عراقی، نیروهای داعش که با محاصره این شهر جنگی فرسایشی را در پیش گرفته بودند، همه‌روزه برای شکستن مقاومت این شهر با سلاح‌های سبک و سنگین به آن هجوم می‌بردند.
انفجار کارخانه گاز طوزخورماتو
همچنین به گفته یک منبع  نظامی عراقی  نیروی هوایی عراق در روستای نجانه در بیست کیلومتری شمال العظیم در استان دیالی بیش از 40 داعشی را به هلاکت رساند و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد. از سوی دیگر یک منبع امنیتی در استان صلاح‌الدین از انفجاری بزرگ در کارخانه تولید گاز در منطقه ترکمن‌نشین طوزخورماتو در شرق تکریت بر اثر اصابت گلوله خمپاره خبر داد. گفته می‌شود به علت دشوار بودن امکان تحرک از میزان تلفات انسانی و خسارات خبری مخابره نشده است. همزمان منابع وابسته به سازمان ملل از آواره شدن 10 هزار خانواده از سراسر دیالی به خانقین طی 2 هفته گذشته برای فرار از خشونت‌های موجود در این استان خبر دادند و افزودند اولویت اصلی جامعه بین‌المللی فراهم آوردن غذا، آب آشامیدنی و بهداشتی و کمک‌های پزشکی برای آوارگان دیالی، استان نینوا و اقلیم کردستان عراق است.
بالگردهای روسی در دست ارتش عراق
وزارت دفاع عراق تایید کرد محموله جدیدی از بالگردها از نوع می‌۲۸ را از روسیه تحویل گرفته است. وزارت دفاع عراق با اعلام این خبر تاکید کرد از این بالگردها برای ضربه زدن به گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق استفاده خواهد شد. گروه تروریستی داعش طی ماه‌های گذشته با حمله به عراق بخش‌هایی در شمال و غرب این کشور را تحت کنترل خود درآورده است. ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ کرد از جمعه گذشته در عملیاتی مشترک به دنبال بازپس‌گیری مناطق تصرف شده از داعش از جمله شهر آمرلی هستند.
 


Page Generated in 0/0042 sec