امارات با تولید مشتقات خرما از جمله روغن، قند و شیره خرما و حتی روغن هسته خرما رقیب برند ایران شده است چراکه ایران نهتنها در این زمینه حرفی برای گفتن ندارد بلکه این محصول ارزشمند را فلهای صادر میکند و نام و کام شیرینش از آن امارات و حتی فرانسه که یک اصله درخت خرما ندارد، میشود. سالانه 7 میلیون و 50 هزار تن خرما در جهان تولید میشود که ایران با تولید یک میلیون تن سومین کشور تولیدکننده خرمای جهان است و کشورهایی چون امارات، پاکستان و فرانسه با بستهبندیهای کوچک، خرمای ایرانی را به نام خود به بازار عرضه میکنند. به گزارش ایسنا، در حالی که کشوری همچون امارات با فرآوری خرما، سود بالایی از فروش آن به دست میآورد، در کشور ما به دلیل عدم توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، این محصول به صورت فلهای و با قیمت نازل در بازارهای خارجی عرضه میشود. حال با توجه به 245 هزار هکتار سطح زیرکشت نخلستانهای کشور که حدود 184 هزار هکتار از این سطح بارور است و به طور متوسط 5/4 تا 5/5 تن در هر هکتار محصول برداشت میشود عدم تولید مشتقات خرما در کشور امری تاملبرانگیز است.