printlogo


کد خبر: 10524تاریخ: 1393/6/10 00:00
اعتیاد جوانان به تلفن همراه وارد فاز تازه‌ای شد
مشترک مورد نظر روی امواج بی‌بند و باری

گروه اجتماعی: این روزها یکی از سرگرمی‌های افراد و بویژه قشر جوان جامعه تلفن همراه است به نحوی که در مترو، اتوبوس و پارک‌ها و حتی در منازل بیشتر جوانان را در حالتی مشاهده می‌کنیم که گوشی تلفن همراه در دست دارند و چنان غرق در این وسیله شده‌اند که حتی در موقع خواب و زمان غذا خوردن هم حاضر نیستند برای لحظه‌ای آن را از خود دور کنند.
جالب اینجاست که استفاده بی‌حد و اندازه و دلبستگی جوانان به این وسیله ارتباطی آنچان به چشم می‌آید که برخی کارشناسان از واژه اعتیاد به تلفن همراه برای توصیف این حالت استفاده می‌کنند اما تا به اینجای ماجرا و اینکه استفاده جوانان فقط از بازی‌های این دستگاه یا اپلیکیشن‌های سرگرم‌کننده آن باشد به غیر از برخی آسیب‌های روحی و روانی که ممکن است برای فرد ایجاد کند خطر دیگری به دنبال ندارد. این در حالی است که استفاده از تلفن همراه با ورود تکنولوژی‌های تازه ارتباطی و در دسترس قرار گرفتن اینترنت پرسرعت وارد فاز تازه‌ای شده است که در آسیب‌زایی آن به مراتب از انجام بازی‌های رایانه‌ای و مشغول شدن افراد با تلفن همراه بیشتر و خطرناک‌تر است. استفاده از اینترنت و بازشدن پای شبکه‌های اجتماعی به تلفن‌های همراه خواسته یا ناخواسته موضوعات تازه‌ای را برای خانواده‌ها به وجود آورده و دغدغه والدین را دوچندان کرده است چرا که به لطف نرم‌افزارهای جدید امکانات تازه‌ای در اختیار کاربران قرار گرفته که موجب سوءاستفاده بزهکاران و ترویج بی‌بندوباری شده است. این موضوعی است که رئیس پلیس فتای غرب تهران هم آن را تایید کرده است و درباره نفوذ شبکه‌های اجتماعی و پیامدهای استفاده نادرست نوجوانان و جوانان از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه به خانواده‌ها هشدار داده است.
ترویج بی‌بندوباری در شبکه‌های اجتماعی
سرهنگ اصغر باقریان، رئیس پلیس فتای غرب تهران درباره شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد تنوع و گسترش شبکه‌های اجتماعی و بویژه نرم‌افزارهای تلفن همراه هستیم که این امر در کنار امکاناتی که در اختیار کاربران فضای مجازی قرار می‌گیرد، متأسفانه موجب سوءاستفاده برخی از بزهکاران از این فضا برای ترویج بی‌بند‌وباری شده است. جالب اینجاست که رئیس پلیس فتای غرب تهران برای استفاده بی‌حد و اندازه جوانان امروزی از تلفن همراه واژه اعتیاد را به کار برده و در این باره گفته است: این شبکه‌های اجتماعی موبایل به سرعت تبدیل به نوعی اعتیاد میان بسیاری از نوجوانان و جوانان شده و برخی از آسیب‌های اجتماعی را تشدید کرده است. بسیاری از پیامدهای حضور دائمی ‌این شبکه‌ها در زندگی‌ افراد آنقدر عمیق است که می‌تواند منجر به ناکامی افراد در زندگی روزمره خود شود.
اختلال در حضور خانوادگی و اجتماعی
از دیگر موضوعاتی که باقریان به آن اشاره کرده است، لزوم استفاده آگاهانه از شبکه‌های مجازی و تبعات منفی‌ای مانند کمرنگ شدن حضور اجتماعی افراد در صورت استفاده ناآگاهانه از چنین برنامه‌هایی است. وی همچنین تصریح کرد: در صورتی که استفاده از شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی آگاهانه نباشد، تهدیدات آن می‌تواند به مراتب بسیار پررنگ‌تر از فرصت‌های آن باشد، چراکه وقتی فرد دچار اعتیاد به حضور در این شبکه‌ها می‌شود و زمان زیادی از شبانه‌روز خود را در این فضا می‌گذراند به دنبال آن حضور خانوادگی و اجتماعی فرد دچار اختلال شده و جاذبه دنیای مجازی بر دنیای واقعی‌اش غلبه می‌کند.
اشاعه روابط نامناسب اخلاقی
رئیس پلیس فتای غرب استان تهران همچنین ایجاد روابط نامناسب اخلاقی بین کاربران را از دیگر تبعات منفی این نوع شبکه‌ها دانسته و افزوده است: یکی از عوارض و آثار منفی این نوع شبکه‌ها روابط نامناسب اخلاقی بین کاربران است. به طور معمول شبکه‌های اجتماعی ابزارها و امکاناتی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که تصاویر، ویدئوها و اطلاعات خصوصی خود را در صفحه‌ شخصی خود قرار دهند. وی درباره مشکلاتی که تاکنون برای کاربران و به دنبال قرار دادن اطلاعات شخصی‌شان در شبکه‌های اجتماعی به وجود آمده است، بیان داشت: مشکلاتی از قبیل ساخت پروفایل‌های تقلبی در شبکه‌های اجتماعی و فقدان امکان کنترل آنها به دلیل حجم زیاد این هرزنامه‌ها، باعث می‌شود که افرادی با پروفایل‌های تقلبی به شبکه‌های اجتماعی وارد شوند و با ورود به حریم‌های خصوصی افراد مدنظر، تصاویر و اطلاعات آنان را به سرقت برده و این اطلاعات را در اینترنت منتشر کنند.
هشدار پلیس فتا به والدین
سرهنگ باقریان در همین راستا از شهروندان بویژه از والدین خواست با حفظ هوشیاری و رعایت هشدارهای ارائه شده از سوی پلیس، بر استفاده فرزندان خود از فضای مجازی نظارت لازم را داشته و قبل از استفاده از ابزار یا تامین آن برای فرزندان خود از آسیب‌های آن و راه‌های کاهش این آسیب‌ها آگاهی کافی داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0049 sec