printlogo


کد خبر: 10553تاریخ: 1393/6/10 00:00
بیش از 300 کشته و زخمی در شنبه‌شب خونین اسلام‌آباد
سه روز عزای عمومی در پاکستان

گروه بین‌الملل: سرانجام بن‌بست سیاسی در اسلام‌آباد به خشونت کشیده شد و دست‌کم 300 نفر، شنبه شب در درگیری میان پلیس و معترضان در اسلام‌آباد زخمی و 10 نفر دیگر کشته شدند. پس از اینکه مذاکرات میان دولت و حزب عوامی تحریک و حزب تحریک انصاف به نتیجه نرسید 25 هزار نفر به سمت خانه نخست‌وزیر راهپیمایی کرده و قصد داشتند با جرثقیل موانع امنیتی را از سر راه بردارند. دولت که به مدت 17 روز خویشتنداری کرده بود به پلیس دستور داد معترضان را متوقف کند و منطقه قرمز در پایتخت تبدیل به یک میدان نبرد شد و پلیس به سمت مخالفان با گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد. به گزارش منابع آگاه، زنان و کودکان هم در میان زخمی‌ها بودند و حال 164 نفر از مجروحان وخیم است، 20 نیروی پلیس هم در میان مجروحان مشاهده شدند. بسیاری از ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در منطقه قرمز اسلام‌آباد قرار دارند. تظاهرات در بخش‌هایی از لاهور و بندر کراچی نیز صورت گرفته و معترضان جاده‌ها را مسدود کردند. پلیس تلاش کرد با استفاده از باطوم و گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق کند. در این راستا، طاهر القادری عنوان کرد: تظاهرات ما مسالمت‌آمیز بود اما دولت خونریزی را آغاز کرد، به هدف خود نزدیک می‌شویم. عمران‌خان نیز از مردم سراسر کشور خواست به این تظاهرات بپیوندند و گفت: مبارزه ما علیه دولت تا آخرین نفس ادامه دارد. طرفداران عمران‌خان، رهبر حزب تحریک انصاف و طاهر القادری، رهبر حزب عوامی تحریک در طول 2‌هفته گذشته در اعتراض به نخست‌وزیر در اسلام‌آباد تحصن کرده‌اند. آنها خواستار استعفای نواز شریف به دلیل «فساد و تقلب انتخاباتی» هستند اما نخست‌وزیر ادعاهای فساد را رد کرده است با این‌حال، نواز شریف در لاهور واقع در شرق پاکستان به خبرنگاران گفت: این تنها یک توفان بسیار کوچک است که طی چند روز آینده پایان می‌یابد. وی ادامه داد: تحصن‌کنندگان باعث تضعیف اقتصاد پاکستان شدند اما ما می‌دانیم این مساله بزودی پایان می‌یابد و معترضان که حامیان ۲ اپوزیسیون کشور هستند صحنه را ترک می‌کنند. بیش از یک هفته است که اقدامات دولت اسلام‌آباد برای انجام مذاکره با این دو مخالف دولتی برای پایان دادن به بن‌بست سیاسی موجود در کشور ناکام مانده و عمران‌خان تنها زمانی این مذاکره را می‌پذیرد که شریف از سمتش استعفا دهد.
اما دیروز رهبران  احزاب مخالف «تحریک انصاف» و «جنبش متحده قومی» پس از درگیری شنبه‌شب مردم و نیروهای پلیس در اسلام‌آباد که به زخمی شدن تعداد زیادی منجر شد، 3 روز عزای عمومی اعلام کردند. به گزارش جیو، الطاف حسین، رهبر جنبش متحده قومی در بیانیه‌ای عنوان کرد: «اگر دولت همچنان متوسل به زور شود حزب جنبش متحده قومی به میدان خواهد آمد.» در همین حال، طرفداران حزب تحریک انصاف به فرمان عمران‌خان رهبر خود خیابان‌های کراچی را مسدود کردند. این در حالی است که نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان عنوان کرد که وی تمام خواسته‌های قانونی احزاب عوامی تحریک و تحریک انصاف را می‌پذیرد و تظاهرات معترضان که با هدف برکناری وی انجام می‌شود را توفان زودگذر خواند.
 نواز شریف اعلام کرده تمام درخواست‌ها از جانب این دو رهبر اپوزیسیون پذیرفته شده است. ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان روز جمعه گذشته خواستار وساطت میان طرفین اختلاف شده بود که مورد استقبال وزیر دفاع آن کشور قرار گرفت. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند پس از درخواست دولت از ارتش برای مداخله، بحران کنونی ابعاد تازه‌ای یافته و احتمال یک کودتای نرم از سوی ارتش و افزایش تسلط این نهاد بر کشور وجود دارد.
بازگشت نظامیان به عرصه سیاسی پاکستان
عمران‌خان، رهبر اپوزیسیون تحریک انصاف پاکستان و طاهر القدری، روحانی مخالف با راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان به عنوان در مذاکرات با نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان دیدار کردند. این در حالی است که شریف درخواست از فرمانده ارتش برای میانجیگری در مذاکرات با رهبران اپوزیسیون را رد کرد. اظهارنظرهای نخست‌وزیر پاکستان در مجمع ملی این کشور نشان می‌دهد که بعید است طرف‌های مذاکره‌کننده به نقطه عطفی دست یابند. به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام از جانب ارتش پاکستان نوعی بازگشت به صحنه سیاست این کشور محسوب می‌شود که پیش‌تر ۳ کودتا را از سر گذرانده است.


Page Generated in 0/0054 sec