printlogo


کد خبر: 10564تاریخ: 1393/6/10 00:00
تقویم تاریخ

تجدید بنای خانه کعبه توسط حضرت ابراهیم(ع)
خانه کعبه نخستین پرستشگاه خدا بود که در زمان حضرت آدم(ع) توسط او ساخته شد، بعداً توفان نوح باعث شد ساختمان این خانه ویران شده و در ظاهر محو شود اما ابراهیم خلیل می‎دانست که مکان خانه کعبه در سرزمین مکه قرار دارد، بر همین اساس، به فرمان خدا، همت کرد که دیگر بار این خانه ساخته شود.
وفات سیدبن طاووس، عالم و محدث عالیقدر شیعه(664 ق)
رضی‌الدین سیدعلی بن موسی بن جعفر معروف به سید بن طاووس در سال 589 ق در شهر حلّه در عراق به دنیا آمد. وی در ابتدا از محضر پدر دانشمند خود، سعدالدین ابوابراهیم و نیز جد بزرگوارش وَرّام بن ابی فراس استفاده کرد و بعدها از افادات دیگر بزرگان حلّه، بهره‏ وافی بُرد. شهره‏ سید بزودی در سراسر عراق پیچید و او پس از مدتی راهی بغداد شد. سید در مدت 15 سالی که در پایتخت بود، بارها به قضاوت، وزارت و دیگر امور دولتی فراخوانده شده بود که هر بار به طریقی آن مشاغل را نمی‏پذیرفت. سال‏های پایانی عمر شریف سید در زادگاهش سپری شد و به تدریس و تالیف پرداخت. او از دانشمندان پرکار مسلمان به شمار می‏رفت، چنانکه آثار متنوعی در علم کلام، اخلاق، فقه و حدیث از او به جای مانده است. یکی از تالیفات مهم ابن طاووس به نام اَللُّهُوف، درباره‏ وقایع روز عاشوراست که از کتب معتبر تاریخ اسلام به شمار می‏رود. کتاب مهم دیگر او المَلاحِمُ و الفِتَن فی ظهور آثار الحُجّه نام دارد که درباره رویدادهای قبل و هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) است. سیدبن طاووس، شاگردان فاضلی پرورش داد که پدر علامه حلی و علامه حلی از آن جمله‏اند. سرانجام سید بن طاووس، در 5 ذیقعده‏ سال 664 ق دعوت حق را لبیک گفت و به دیدار معبود شتافت. سید قبلاً کفن خود را تهیه کرد و آن را در حج بیت‌الله‌الحرام، لباس احرام خود قرار داد. همچنین آن کفن را در کعبه‏ معظّمه و روضات مطهّره‏ پیامبر اکرم(ص) و ائمه‏ بقیع(ع) و عراق متبرک کرد و آن را وسیله‏ شفاعت آن بزرگواران قرار داده بود. وفات سید بن طاووس در 75 سالگی در بغداد روی داد و بدن وی را به نجف اشرف منتقل کرده، به خاک سپردند.
آغاز جنگ دوم جهانی با حمله نیروهای آلمان نازی به لهستان (1939م)
پس از روی کار آمدن آدولف هیتلر در آلمان، وی با سوءاستفاده از غرور و احساسات ملی‌گرایانه مردم این کشور که در پی شکست در جنگ اول جهانی بشدت تحقیر شده بودند، به سازماندهی و تسلیح ارتشی قدرتمند پرداخت. هیتلر با تکیه بر اندیشه‏های نژادپرستانه، توسعه‏طلبی‏های خود را توجیه می‏کرد و سرانجام پس از الحاق کشور اتریش و منطقه سودِت چکسلواکی به آلمان، دستور حمله به کشور لهستان را صادر کرد بهانه‏ای که هیتلر برای حمله به لهستان تدارک دیده بود تجاوز یک واحد از سربازان لهستانی به خاک آلمان و تصرف یک ایستگاه فرستنده مرزی و پخش مطالب توهین‏آمیز علیه آلمان از این فرستنده بود. البته این سربازان از افراد نیروی ویژه هیتلر بودند که با اونیفرم لهستانی در تاریخ پیش‌بینی شده برای حمله به لهستان، این برنامه را به اجرا درآوردند. از این رو هیتلر در روز اول سپتامبر 1939م طی نطقی، حمله آلمان به لهستان را اعلام و بدین ترتیب آتش جنگ دوم جهانی را شعله‏ور کرد. این جنگ بزرگ و خانمانسوز که با تهاجم نظامی ارتش هیتلری آلمان به مرزهای لهستان و چکسلواکی آغاز شد، در روز سوم با اعلان جنگ فرانسه و انگلستان علیه آلمان وارد مرحله حساسی شد. سرانجام با اتحاد کشورهای انگلیس، فرانسه، شوروی و آمریکا، محور متفقین به وجود آمد و علیه متحدین که متشکل از آلمان، ایتالیا و ژاپن بودند، وارد عمل شدند. این جنگ که با از دست رفتن جان ده‏ها میلیون نفر انسان و وارد آمدن خسارت‏ها و تلفات غیرقابل شمار همراه بود، سرانجام در ماه مه 1945م با اشغال آلمان و خودکشی هیتلر به نفع متفقین به پایان رسید.


Page Generated in 0/0091 sec