printlogo


کد خبر: 10566تاریخ: 1393/6/11 00:00
شصت‌وهشتمین نشست خبری سخنگوی قوه‌قضائیه برگزار شد
خبرهای داغ اژه‌ای

گروه سیاسی: شصت‌وهشتمین نشست خبری حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز با حضور نمایندگان رسانه‌های مختلف کشور برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، انتقاد از برخی اقدامات با مجوز وزارت ارشاد، آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی، مزایده اموال مهرگان امیرخسروی، تایید شهادت علی خلیلی بر اثر جراحات وارده از سوی پزشکی قانونی و اشاره به بی‌اعتمادی به آمریکا در اعمال تحریم‌های اخیر از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این نشست بود.  به گزارش تسنیم، اژه‌ای در ابتدای این نشست اظهار داشت: آمریکای زیاده‌خواه، یک بار دیگر دست خود را رو کرد و بر لیست تحریم‌ها علیه ایران افزود که بر همگان روشن شد چرا نباید به آمریکا اعتماد کرد و خوشبین بود. محسنی‌‌اژه‌ای در بخشی از این نشست به آخرین اتفاقات در پرونده بابک زنجانی اشاره کرد و گفت: بازداشتی‌های این پرونده کماکان در بازداشت بسر می‌برند و تحقیقات از آنها در حال اجراست ولی درباره رسیدگی به نقدینگی متهم در خارج از کشور، مدرکی درباره ادعای متهم اصلی مبنی بر وجود اموال وی در خارج از کشور پیدا نشد. معاون اول قوه‌قضائیه ادامه داد: لذا چنانچه اموال خارج از کشور این فرد پیدا نشود یا از قابل دسترس بودن این اموال مأیوس شویم کیفرخواست این پرونده صادر و برای محاکمه به دادگاه ارسال خواهد شد. به نظر می‌رسد سیر این پرونده در حال رسیدن به نقطه‌ای است که این فرد یا اموالی در خارج از کشور ندارد یا قابل دسترس نیست. وی درباره پرونده بزرگ 3 هزار میلیاردی نیز گفت: اموال مهرگان امیرخسروی شناسایی و کارشناسی شده است و این اموال در روزهای آینده در حد پرداخت دیون بانک‌ها و سایر طلبکاران به مزایده گذاشته خواهد شد. سخنگوی قوه قضائیه همچنین در ارتباط با قتل یکی از پیمانکاران شهرداری نیز گفت: ضاربان این فرد شناسایی و دستگیر شده‌اند و در حال حاضر 3 نفر در بازداشت بسر می‌برند. تحقیقات در این پرونده کماکان ادامه دارد.
شهید خلیلی بر اثر جراحات وارده به شهادت رسید
پرونده شهید علی خلیلی، طلبه ناهی از منکر نیز از دیگر موضوعات مورد اشاره محسنی‌اژه‌ای بود. معاون اول قوه‌قضائیه در این‌باره گفت: پس از شهادت این آمر به معروف این سوال به وجود آمد که آیا شهادت وی ناشی از ضربه و جراحت گذشته بوده یا خیر که در این باره پزشکی قانونی اعلام نظر کرد و شهادت وی را بر اثر جراحت وارده تایید کرد. این پرونده با توجه به رأی پزشکی قانونی به دادگاه رفته و بزودی تعیین تکلیف می‌شود. محسنی‌اژه‌ای در ادامه به موضوع پرونده سقوط هواپیما اشاره کرد و گفت: پرونده‌ای درباره سقوط هواپیمایی که اخیراً در تهران به زمین خورد تشکیل شده و کارشناسان ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستند. وزارتخانه مربوط نیز در دولت در حال بررسی موضوع است. وی با تأکید بر توجه ویژه قوه قضائیه به مبارزه با تخلفات در دستگاه قضایی نیز خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر 3 قاضی، 7 دلال  و 21 وکیل متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند که با توجه به اهمیت این موضوع به مردم توصیه می‌کنم به افرادی که تحت هر عنوان قصد انجام اقدامات و اعمال غیرقانونی دارند اعتماد نکنند و موارد تخلف را گزارش دهند. سخنگوی قوه قضائیه در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از آخرین وضعیت پرونده «م- ر» و احکام صادره برای این متهم جویا شده بود، گفت:‌ به دلیل قطعی نشدن حکم این فرد از ارائه جزئیات حکم صادره معذورم ولی در مجموع می‌توانم عنوان کنم که حکم اولیه این فرد صادر شده و حکم وی حبس و جزای نقدی است.
اختیارات جدید رئیس قوه برای معاون اول
در دوره جدید ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی در قوه قضائیه برخی اختیارات رئیس قوه به معاون اول تفویض شد. اژه‌ای در این نشست از تفویض برخی دیگر از اختیارات رئیس قوه به معاون اول در آینده خبر داد. اژه‌ای در پاسخ به خبرنگار دیگری که از تفویض اختیارات رئیس قوه قضائیه به معاون اول این قوه پرسیده بود، گفت: طبق قانون اساسی برخی اختیارات رئیس قوه در انحصار شخص رئیس قوه قضائیه قرار دارد که به هیچ‌وجه قابل تفویض نیست اما برخی اختیارات رئیس قوه قضائیه که  بر قابل تفویض بودن آن اشاره شده یا منعی برای تفویض آن قائل نشده است احصا شده و به معاون اول سپرده شده است که نظارت بر اصول 49 و 142 قانون اساسی و هماهنگی سازمان‌های تابعه قوه قضائیه از جمله این موارد است. همچنین تعدادی از این موارد نیز در حال احصا است که در آینده به معاون اول قوه قضائیه تفویض می‌شود.وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مسؤولیت شهرداری در قبال حوادث ناگوار اخیر که به کشته شدن چند تن از شهروندان تهرانی منجر شد، گفت: دولت و شهرداری سعی‌شان را بر آن گذاشته‌اند که فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کنند و آنها را از طریق پیمانکاران انجام دهند ولی باید برای انجام هر چه بهتر این فعالیت‌ها تعهداتی از پیمانکاران بگیرند. درباره موارد ذکر شده نیز هم پیمانکار و هم شهرداری باید پاسخگو باشد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره ارسال نتیجه تحقیق و تفحص مجلس از خودروسازان گفت: این گزارش تاکنون به دستگاه قضایی ارسال نشده است.
وزارت ارشاد دقت عمل بیشتری داشته باشد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر برخورد قوه قضائیه با شوهای لباس زنانه که گاهی نیز با مجوز وزارت ارشاد برگزار می‌شوند، گفت: کشور ما یک کشور اسلامی است و همه این انتظار را دارند که شؤونات اسلامی بویژه در مسائل فرهنگی رعایت شود بویژه دستگاه‌های متولی فرهنگ در کشور باید در ارائه مجوز، نظارت، برخورد و معرفی متخلفان به دستگاه قضایی اهتمام ویژه‌ای به این شؤونات داشته باشند ولی متاسفانه من موضوع مدنظر شما را تایید می‌کنم و امروز شاهدیم مفاسدی در جامعه دیده می‌شود که حقیقتا برخلاف شؤونات نظام ما است لذا انتظار داریم وزارت ارشاد دقت عمل بیشتری در این باره داشته باشد، البته ضابطین ما نیز موظفند در برابر جرائم مشهود و اینچنینی برخورد لازم را داشته باشند. دادستان‌های ما نیز در صورت اطلاع از چنین مواردی با آنها برخورد خواهند کرد. محسنی‌اژه‌ای درباره اعتراض جامعه وکلا به لایحه وکالت گفت: در هر لایحه‌ای ممکن است صنوف مختلف نقطه نظرات متفاوتی راجع به آن داشته باشند ولی آنچه مهم است التزام به قانون است. لذا همانطور که پیش از این نیز عنوان کردم در لوایح قضایی باید نظرات قوه قضائیه تامین شود و اگر در بررسی این لوایح شاکله آنها دستخوش تغییر شد این موضوع به مجلس اعلام می‌شود.


Page Generated in 0/0060 sec