printlogo


کد خبر: 10567تاریخ: 1393/6/11 00:00
حمیده کفاش در آستانه اخراج از نروژ:
ظریف به درخواست‌های من جواب نداد

گروه سیاسی: در روزهایی که ماجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، به قول مقامات دولتی دارد روح توافق ژنو را لگدمال می‌کند؛ دانشجویان ایرانی مشغول تحصیل در خارج از کشور نیز به بهانه موضوع هسته‌ای اجازه ادامه تحصیل ندارند و باید به ایران بازگردند. حمیده کفاش، دانشجوی دکترای مهندسی مواد در «دانشگاه علوم و فناوری نروژ» باید تا 15 سپتامبر (24 شهریور) نروژ را ترک کند.  او نوامبر سال گذشته به نروژ رفت. یعنی همان زمانی که تحریم‌های علیه ایران از مدت‌ها قبل تصویب و اعمال می‌شد. با این وجود اما 8 ماه پس از ورودش به خاک نروژ ناگهان به او اعلام کردند باید خاک این کشور را ترک کند چراکه معتقدند پروژه‌ای که حمیده کفاش دنبال می‌کند، ممکن است اطلاعات حساسی را که می‌تواند در ارتباط با موضوع هسته‌ای باشد به ایران منتقل کند. حتی اساتید کفاش هم این ادعا را مضحک می‌دانند. همزمان با حمیده کفاش به تعدادی دیگر از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در نروژ هم اعلام شد باید خاک این کشور را ترک کنند. با این حال اما این دانشجوی ایرانی می‌گوید به‌رغم تلاش‌هایش تاکنون دستگاه دیپلماسی کمکی به آنها نکرده است. پیام‌هایی که او در فیس‌بوک و توئیتر برای محمدجواد ظریف ارسال کرده هم تاکنون بدون جواب مانده است. او تا چند روز دیگر باید نروژ را به مقصد ایران ترک کند. حمیده کفاش با انتقاد از مسؤولان ایرانی که هیچ‌ اقدامی برای آنها صورت نداده‌اند، به فارس گفت: ما شهروندان ایرانی هستیم. مقامات نروژی می‌گویند ما به دلیل تحریم‌ باید کشورشان را ترک کنیم و به هر حال تحریم موضوعی است که به ایران بازمی‌گردد. در واقع آنها (نروژ) با یک دلیل بی‌پایه و اساس می‌خواهند ما را اخراج کنند و مورد یک رفتار تبعیض‌آمیز قرار گرفته‌ایم. وی با اشاره به این مساله که این موقعیت تحصیلی در نروژ را به سادگی به دست نیاورده است و چندین مرحله مصاحبه علمی را گذرانده، تصریح کرد: انتظار داریم وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگوهای دیپلماتیک درباره این موضوع را آغاز کند و در سطح دیپلماتیک برای دانشجویانی که در حال اخراج هستند، کاری بکند. کفاش با بیان اینکه از زمانی که این رخدادها برایشان به وجود آمده است اگر کاری صورت گرفته تنها یک فعالیت کاملاً دانشجویی بوده، گفت: از ابتدا که فعالیت خود را شروع کردیم، یک فعالیت کاملاً دانشجویی بود. نمی‌توانم بگویم که آیا پشت پرده مقامات ایرانی برای ما کاری انجام می‌دهند یا نه اما ما شاهد هیچگونه اقدامی از سوی آنها نبودیم. تنها سفارت ایران در نروژ گاهی با ما تماس می‌گرفت و می‌گفت کمکی از آنها برنمی‌آید اما وقتی به آنها می‌گفتیم که موضوع را به سطوح دیپلماتیک بکشانید، هیچگونه اقدامی انجام نمی‌دانند. این دانشجوی ایرانی درباره رسانه‌ای شدن خبر اخراج‌شان گفت: چندین بار خبر مربوط به ما از اخبار 20:30 پخش شد اما بعد از آنکه اخیراً در شبکه‌های خبری، اخبار مربوط به ما گسترده‌تر پخش شد، هیچ‌گونه تماسی از سوی سفارت با ما گرفته نشده است. کفاش تأکید کرد: ما انتظار داریم در سطوح دیپلماتیک کاری برای ما صورت گیرد. من چندین مرتبه برای آقای
«محمد‌جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پیام فرستادم، در فیس‌بوک برای‌شان پیام گذاشتم و پیام فرستادم، نمی‌دانم این پیام‌ها را دیده‌اند یا خیر اما هیچ‌گونه جوابی به من ندادند.
حقوق نگرفته، وسایل خانه را می‌فروشد
این دانشجوی دانشگاه علوم و فناوری دانشگاه نروژ درباره وضعیت خود در این 10 ماه گذشته، گفت: من در این 10 ماه خیلی هم از نظر روحی و هم از نظر مسائل دیگر تحت فشار بودم زیرا از زمانی که نامه اول درباره عدم پذیرش ویزای دائم را دریافت کردم، حدود 4 ماه است که هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ام و حقوق ما قطع شده است. اجاره‌ها در اینجا بسیار سنگین است و من مجبورم تمام وسایل خود را به فروش رسانده و خانه‌ام را تحویل دهم. می‌خواهم به ایران بازگردم. کفاش در پاسخ به این سوال که چرا قبل از آن چنین کاری را نکرده است و اگر بهانه آنها تحریم است، قبل از یک‌سال گذشته نیز ایران تحریم بوده است، گفت: سوال ما این است که چرا الان یادتان افتاده که ما تحریم هستیم. ما خیلی سال است که تحریم هستیم، ما نیز نمی‌فهمیم که دلیل آنها چیست. وکیل ما می‌تواند اگر موضوع به دادگاه کشانده شود، از محتوای نامه و دلایل آنها مطلع شود اما در حال حاضر اداره امنیت فقط موضوع قانون انتقال اطلاعات حساس (EXPORT CONTROL LAW) را مطرح می‌کند.
 


Page Generated in 0/0055 sec