حملونقل چندوجهی تحت رویه تیر بین امارات، ایران و افغانستان باعث رونق و توسعه بیشتر خواهد شد، ضمن اینکه راهاندازی سیستم رو- رو بین ایران و امارات مورد توجه بخش خصوصی ایرانی و آماده بررسی چگونگی سرمایهگذاری مشترک با طرفهای اماراتی است. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، حمل و نقل جادهای نقش مهمی در ترانزیت بازی میکند و از سوی دیگر سازمانهای بینالمللی و تخصصی همچون ایرو (سازمان حمل و نقل جادهای بینالمللی) نیز باید همکاریهای فعالتری را با کشورهای منطقه بویژه اعضای اکو و کشورهای عضو اتحادیه گمرکی و کشورهای عربی ایفا کنند. شافعی ادامه داد: استفاده از کارنه تیر به عنوان معتبرترین سند گمرکی و ترانزیتی باید بیش از پیش مورد توجه گمرکات قرار گیرد و در رفع مقررات دست و پاگیر مرزی و یکنواختسازی رویههای گمرکی و حمل و نقلی گامهای جدی برداشته شود. وی تصریح کرد: بیشتر کشورهای منطقه به غیر از عراق و پاکستان، عضو کنوانسیون تیر هستند و از جهتی، حجم بالای تجارت بین کشورهای منطقه طبق آمار و ارقام گمرک، ضرورت برخورداری از یک رویه استاندارد و معتبر را میطلبد که ایمنی و امنیت را فراهم میکند البته در راستای تقویت همکاری میان گمرک و اتاق بازرگانی، اتاق ایران بسترهای لازم الکترونیکی را برای اتصال گمرک به سرور کارنه تیر جهت کسب اطلاعات لازم درباره کارنه تیر و همچنین رصد موقعیت ماهوارهای همزمان کامیونها را فراهم کرده است. به گفته شافعی، اجرای پروژه پیشاظهاری الکترونیکی تیر که مدتهاست با همکاری سهجانبه اتاق، گمرک و ایرو در حال اجرا است، باید به طور کامل اجرایی شود و در این میان بدون شک اتاق ایران با افزایش سقف تضمینات کارنه تیر، از 50 هزار دلار به 60 هزار یورو حمایت میکند و این موضوع بشدت و حتی بیشتر از گمرک توسط اتاق
مورد پیگیری قرار گرفته است.