printlogo


کد خبر: 10584تاریخ: 1393/6/11 00:00
انتخابات هیأت‌رئیسه شورای‌شهر امروز برگزار می شود
شورای چهارم در پیچ امتحان بزرگ

با شنیدن نام شورای شهر ناخودآگاه موضوع تصمیم‌گیری‌های مهم و زیربنایی شهری هم به ذهن متبادر می‌شود چرا که ماهیت شورای شهر خدمت‌رسانی است و این شورا به عنوان یک مجلس کوچک محلی برای ساماندهی به معضلات شهری و موضوعاتی مانند آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی شهروندان و خدمات شهری پایه‌گذاری شده است. اما حال و هوای این روزهای شورای شهر چندان شباهتی به خدمت‌رسانی و کاستن از معضلات شهروندان ندارد و بیشتر به یک کارزار سیاسی شبیه شده است تا یک نهاد تصمیم‌ساز شهری، این موضوع در آستانه انتخابات هیات‌رئیسه شورای شهر تهران به اوج خود رسیده است و سایه سنگین سیاست بر فضای این نهاد شهری – اجتماعی به خوبی احساس می‌شود. این در حالی است که نفوذ سیاست به شورای شهر مانند سمی است که به طور کامل مناسبات موجود در تصمیم‌گیری‌ها را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند روح خدمت‌رسانی به شهروندان را در شورا از بین ببرد اما نگاه به کارنامه یکساله شورای شهر تهران نشان از مسمومیت فضای سیاسی شورای پایتخت و سایه‌افکنی سیاست بر شورای چهارم دارد البته این فضای مسموم نتیجه دیروز و امروز نیست و  حاصل فعالیت یک سال گذشته برخی از افراد و جریاناتی است که به نوعی نمی‌خواهند شورای چهارم در مسیر درست و اصولی خود حرکت کند و هر بار به بهانه‌ای چوب خود را با ابزار‌های گوناگون و فشار‌های بیرونی لای چرخ قطار شورای چهارم گذاشته و مانع حرکت آن می‌شوند! این موضوع این روزها و در آستانه انتخاب رئیس شورا بیشتر از گذشته خودنمایی می‌کند. در حال حاضر و به باور بسیاری از کارشناسان و برخی اعضای شورای شهر تهران نفوذ سم سیاست در این نهاد اجتماعی- فرهنگی توانسته است تا حد زیادی مانع انجام ماموریت‌های شورا شود و با این سیاسی‌بازی‌ها رفع معضلات گوناگون حوزه شهری و برآورده ساختن درخواست‌های شهروندان به اولویت دوم تغییر یافته است. جالب اینجاست، بخشی از خواسته‌ها یا مطالباتی که از خارج از شورا بر آن تحمیل می‌شود تا حدودی طبیعی به نظر می‌رسد یا حتی ممکن است در داخل شورا هم برخی اختلاف‌نظرها یا اختلافات جناحی وجود داشته باشد اما در این شرایط اداره فضای شورا و هدایت آن به نحوی که از فشار‌های سیاسی داخلی و خارجی به سلامت عبور کند تنها از دست ریاست شورا ساخته است، چرا که رئیس شورا در جایگاهی است که می‌تواند تمام تحرکات، جریانات و نظرات موافق و مخالف را رصد و درباره آنها تصمیم‌گیری کند. اما با نگاه به عملکرد یکساله شورای چهارم این پرسش مطرح می‌شود که آیا ریاست شورای شهر پایتخت توانسته است بدون جانبداری فضای شورا را در کنترل گرفته و از بروز مسمومیت سیاسی در آن جلوگیری کند؟
چمران گزینه اصولگرایان
به دنبال سیاست‌زدگی و سیاسی‌بازی‌های یک سال گذشته برخی از اعضای شورای شهر، رئیس کمیته فرهنگی و نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران درباره حال و هوای انتخاباتی این شورا گفته است: رقابت انتخاب رئیس شورا در این دوره میان افرادی است که درآغاز دور چهارم نیز در معرض انتخاب بودند. اصولگرایان نیز در این دوره با گزینه چمران وارد انتخاب می‌شوند چرا که افزودن برگزینه‌ها تنها پراکندگی آرا را به همراه خواهد داشت، باید به سمت مدیریت شفاف‌تر ممزوج با 2 عنصر محبت و عقلانیت به پیش برویم. وی با اشاره به اینکه انتخاب هیات‌رئیسه از نظر بسیاری اعضا و با موضوعاتی که در مدیریت شهری مطرح است و شورا با آن روبه‌رو است به نوعی با نگاه مثبت انتخاب میان رئیس خوب و خوب‌تر است، افزود: برای بنده چند ابهام درباره مدیریت مسجدجامعی مطرح است که با توجه به سوالی که از برخی از اصلاح‌طلبان نیز در این باره داشته‌ام پاسخ آنان نیز مؤید این ابهام است.
ابهام در مدیریت مسجدجامعی
عضو کمیسیون فرهنگی - اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به تسنیم افزود: حکم نابهنگام و ناباورانه معاونت نظارت در روز انتخاب شهردار که به عنوان یکی از موارد جنجال‌آفرین و منفی برای رئیس شورا مطرح شد یا پیشه کردن ایجاد هیجان خبری پیش از تحقیق مانند طرح استعفای شهردار قبل از دریافت هرگونه گزارش فنی  و همچنین رعایت نشدن کارکرد هیات‌رئیسه با جابه‌جایی تصمیم رئیس یا جابه‌جا شدن نوبت سخن گفتن اعضا در مخالفت و موافقت‌ها را می‌توان نام برد. سکوت، بی‌اعتنایی یا پریدن از روی مناسبت‌هایی که حرف‌های جدی درباره آنها مطرح است و خطوط قرمز نظام را نشان می‌دهد، هوشمندانه اعتنایی صورت نمی‌گیرد در حالی که آیین‌نامه این حق را برای رئیس شورا قائل است تا در موضوعات و مناسبت‌های مهم اظهارنظر کند. وی با اشاره به اینکه تصمیم‌سازان اصلی جریان دوم خرداد در ماجرای 18 تیر 78 و جریان فتنه نشان دادند که لیاقت مدیریت در جامعه را ندارند، افزود: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد حلقه‌های بعدی این گروه در شورا باشند این افراد باید تکلیفشان را با لایه‌های تصمیم‌سازی اولی مشخص کنند چرا که مردم ما از سردمداران دوم خرداد حرف‌ها و اتهامات بسیار بدی را نسبت به نظام، رهبری و ارزش‌های اصلی انقلاب دیده‌اند اما مردم جامعه ما هوشمندند چرا که وقتی عنوان می‌شود در اینجا جمعی از اصلاح‌طلبان حاضرند؛ انتظار دارند نسبت‌شان را با لایه تصمیم‌ساز اولی بدانند. مجتبی شاکری خاطرنشان کرد: با ملاحظاتی که در عملکرد مسجدجامعی و روابط ایشان با اعضا ملاحظه کردم، هنوزم برایم این سوال مطرح است که نسبت آقای مسجدجامعی با خاتمی، حجاریان، تاج‌زاده و بهزاد نبوی چیست و چگونه روابط خود را فاصله‌گذاری می‌کنند.
پرحاشیه‌ترین موضوع شورای چهارم
وی در پاسخ به این پرسش که پرحاشیه‌ترین موضوع مطرح در شورای شهر را چه می‌دانید، اظهار داشت: طرح تکریم مقام زن که شاید به غلط تفکیک جنسیتی لقب گرفت یکی از مواردی بود که متأسفانه در شورای شهر با حاشیه‌هایی توأم شد و با وجود  اینکه این تدبیر شهردار تهران با تقدیر بیش از 200 نفر از نمایندگان مجلس، ائمه جماعات و بسیاری از مدیران دیگر توأم شد.
 


Page Generated in 0/0057 sec