printlogo


کد خبر: 10591تاریخ: 1393/6/11 00:00
سودجویانی که طبیعت را نابود می کنند
تبدیل درخت‌های اطراف کرمان به زغال!

تاغزارهای اطراف کرمان مهم‌ترین عامل در زمینه جلوگیری از بروز توفان‌های شن در کلانشهر کرمان محسوب می‌شوند، این در حالی است که طی سال‌های اخیر عوامل مختلفی از جمله خشکسالی، عوامل انسانی و ساخت و سازهای غیرمجاز این جنگل‌های اطراف کرمان را تهدید می‌کند. به گزارش مهر، شهر کرمان در نزدیکی چندین کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته که بیشتر این کانون‌ها در قسمت جنوبی و جنوب غربی شهر کرمان قرار گرفته‌اند. کهنسالان کرمان می‌گویند که پیش از کاشت دستی این تاغزارها کرمان به صورت مداوم شاهد بروز توفان‌های شن بوده اما بعد از کاشت دستی این تاغ‌ها به مرور مشکل بروز توفان شن در کرمان رفع شده است و هم‌اکنون نیز این شهر سال‌هاست پدیده توفان شن را ندیده است. از دیرباز تاکنون مردم کرمان برای رهایی از توفان‌های شن و گسترش بیابان به کشت درختان مقاوم در برابر خشکسالی و بادهای سهمگین کویر روی آورده‌اند و در حقیقت رمز بقا و زندگی شهرنشینی و روستایی در مناطق کویری شمال کرمان وجود همین تاغ‌ها بوده‌ است اما این روزها تاغ‌های اطراف شهر کرمان شاهد روزهای تلخ ناشی از تخریب‌های عوامل طبیعی و غیرطبیعی هستند. علی‌اکبر مشرفی، عضو شورای شهر کرمان با تایید این مطلب به مهر گفت: تاغزارها یکی از فاکتورهای حیاتی برای شهر کرمان محسوب می‌شوند. وی افزود: حفظ و نگهداری و کاهش توسعه این جنگل‌های دست‌کاشت برای تداوم زندگی در شهر کرمان بسیار بااهمیت است و در واقع وجود این جنگل‌ها جلوی توسعه بیابان‌ها و بروز توفان‌های شن را می‌گیرد. مشرفی گفت: تلاش‌های گسترده‌ای در راستای حفظ و نگهداری از این جنگل‌ها صورت گرفته است اما در این میان برخی افراد سودجو نیز با بی‌تدبیری تیشه به ریشه این درختان می‌زنند. وی از مواردی از قطع این درختان توسط افراد سودجو برای تبدیل این درخت‌ها به زغال خبر داد و گفت: این افراد به منظور سودجویی اقدام به قطع درختان به صورت شبانه و انتقال آنها به کوره‌های تولید زغال می‌کنند. مشرفی ادامه داد: برای جلوگیری از بروز این مساله باید گشت‌های شبانه‌روزی ایجاد کرد تا جلوی قطع درختان گرفته شود.
 قطع تاغزارها ضربه جبران‌ناپذیری به شهر کرمان وارد می‌کند
علی شاهی، کارشناس منابع طبیعی کرمان نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: استان کرمان دارای 16 کانون بادی و بیابانی است و 2/4 میلیون هکتار از اراضی بیابانی کرمان در خطر فرسایش قرار دارند. وی تصریح کرد: وجود برخی ساختارهای طبیعی یا انسانی همچون جنگل‌های دست‌کاشت در کنترل تعدادی از این کانون‌ها بویژه در حاشیه شهر کرمان بسیار بااهمیت است و از بروز توفان شن جلوگیری می‌کند. شاهی افزود: طرح‌های متعددی برای نگهداری و حفاظت از این جنگل‌ها اجرا شده و قطع و تخریب این درختان غیرقانونی است زیرا هدف کاشت این درختان جلوگیری از بروز توفان شن در شهر کرمان بوده است. وی تصریح کرد: در شرق استان کرمان نیز وجود این تاغزارها چشمگیر است، طوری‌که در ریگان و فهرج کانون‌های قابل توجهی از درختان دست‌کاشت وجود دارد که زندگی بسیاری از روستاهای این شهرستان‌ها به وجود همین تاغ‌ها بستگی دارد. وی افزود: استفاده از عوامل طبیعی مانند جنگل‌ها سال‌هاست جایگزین روش‌هایی از جمله مالچ‌پاشی شده زیرا مالچ‌پاشی هم هزینه‌بر است و هم به طبیعت صدمه می‌زند اما درختان می‌توانند در کنار جلوگیری از نفوذ بیابان‌ها باعث زیبایی و ایجاد محیط‌های طبیعی که مکانی برای زندگی سایر جانداران نیز هستند، شود. شاهی افزود: هر ساله میلیاردها تومان در استان کرمان به دلیل بروز توفان‌های شن به زیرساخت‌ها خسارت وارد می‌شود که نشان از اهمیت وجود تاغ‌ها دارد. باید این جنگل‌های دست‌کاشت را توسعه دهیم و در راستای حفاظت از آنها بکوشیم که این مساله باید به درخواست و وظیفه عمومی برای مردم و مسؤولان تبدیل شود. وی ادامه داد: کانون‌های فرسایش بحرانی باد در استان کرمان مساحتی معادل 676 هزار و 234 هکتار را دربرمی‌گیرد و اگر جنگل‌های دست‌کاشت و گاه طبیعی اما کوچک اطراف شهر کرمان و پراکنده در سایر مناطق استان آسیب ببیند، خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای مردم به دنبال دارد. وی تاکید کرد: باید با هرگونه عوامل تخریبی این جنگل‌ها بشدت برخورد قانونی شود و اجازه دست‌اندازی به این عرصه‌های ملی داده نشود. وی گفت: تهدید گسترش بیابان در کرمان همیشه وجود داشته اما وجود همین جنگل‌ها طی دهه‌های اخیر موجب شده است کرمان شاهد توفان شن نباشد و شاید همین مساله هم موجب شده نسل جدید اهمیت وجود جنگل‌ها را فراموش کنند. وی گفت: زندگی یکصد روستا در شرق استان کرمان به دلیل گسترش بیابان‌ها در معرض خطر است و اگر تاغ‌های اطراف کرمان نیز تخریب شود این خطر حتی شهر کرمان بویژه حومه شهر را تهدید می‌کند.
اهمیت بالای وجود درخت در کرمان
محمد جهانشاهی، فعال محیط زیست استان کرمان نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در استانی مانند کرمان بویژه در مناطق شمالی استان وجود حتی یک درخت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. وی تصریح کرد: بدون شک وجود تاغزارها مهم‌ترین عامل حیات در شهرهای در مجاورت کویر است، این‌گونه بومی استرالیا است و به دلیل مطابق بودن شرایط زیستی با کویر در اطراف شهر کرمان کاشته و پس از سال‌ها به درختانی تنومند تبدیل شده‌ است که مهم‌ترین عامل تثبیت خاک محسوب می‌شود.


Page Generated in 0/0056 sec