printlogo


کد خبر: 10611تاریخ: 1393/6/11 00:00
سید عبدالملک الحوثی: شورای امنیت نماینده آمریکا و انگلیس است
آغاز مرحله سوم خیزش مردم یمن

گروه بین‌الملل: عبدالملک الحوثی، رهبر حوثی‌های یمن که از آغاز خیزش جدید مردم یمن به منظور تغییر دولت ناکام در کنار این مردم قرار گرفته‌اند و از مطالبات مشروع مردم عقب‌نشینی نمی‌کنند، روز دوشنبه از آغاز مرحله سوم این انقلاب و اعتراض مردمی خبر داد و گفت این مرحله دردناک خواهد بود. وی از طرفداران خود در خارج از صنعا خواست روز دوشنبه وارد پایتخت شوند و خود را به میدان التغییر برسانند. وی افزود: مرحله سوم شامل اعتصاب مقابل موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها و جلوگیری از ورود کارمندان به دفاترشان برای اعمال فشار بر عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور و دولت برای پاسخگویی به مطالبات انقلابیون است. علاوه بر این تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز نیز برگزار خواهد شد و ملاحظاتی برای تامین امنیت تظاهرکنندگان اندیشیده شده است. رهبر حوثی‌های یمن با بیان اینکه جنگ تبلیغاتی ابزاری است که فاسدان برای مقابله با خواسته‌های قانونی یمنی‌ها بر آن تکیه می‌کنند، از تمام گروه‌های سیاسی خواست با خواسته‌های مردم یمن با جدیت بیشتری برخورد کنند. وی گفت: از مردم یمن می‌خواهم برای اعتراضات و تحصن خود در مرحله سوم که آخرین مرحله نیز است، آماده شوند و امروز (دوشنبه) در میدان «التغییر» در صنعا دست به تظاهراتی گسترده بزنند. عبدالملک حوثی عنوان داشت: این اقدامات تا پایان هفته جاری ادامه خواهد یافت و من امیدوارم مردم یمن بدانند که اقدامات ما اقداماتی بسیار مهم خواهد بود. رهبر حوثی‌ها در ادامه درباره بیانیه شورای امنیت ابراز نارضایتی کرد و گفت: شورای امنیت گویی نماینده آمریکا و اسرائیل است که منافع ملت‌ها را نادیده می‌گیرد و از تکفیری‌ها، داعشی‌ها و القاعده حمایت می‌کند. بیانیه شورای امنیت درباره یمن بیانگر موضع آمریکا و انگلیس است نه جامعه بین‌الملل. لذا از طرف‌های بین‌المللی می‌خواهیم وارد عمل شوند و نقش‌آفرینی کنند. حوثی‌ها خواستار برکناری دولت ناکارآمد کنونی یمن، لغو افزایش بهای سوخت به علاوه ایجاد فضای لازم برای مشارکت سیاسی وسیع‌تر اقشار مختلف مردم این کشور هستند. این گروه همچنین با طرح دولت یمن مبنی بر تقسیم این کشور به 6 منطقه مخالفند و آن را عامل تقسیم این کشور به بخش‌های فقیر و غنی و بیشتر شدن شکاف میان این دو طبقه می‌دانند. حوثی‌ها به منظور تقویت موقعیت خود، از هفته گذشته تاکنون در اطراف شهر صنعا مستقر شده‌اند. دوره انتقال سیاسی در یمن از زمان برکناری علی عبدالله صالح، دیکتاتور سابق این کشور از مسند قدرت در سال 2012، همچنان به درازا کشیده است. یمن از سال 2011 و به دنبال اعتراض‌های مردمی گسترده که به سرنگونی حکومت 33 ساله عبدالله صالح منتهی شد، در دوره گذار سیاسی به سر می‌برد.
جنگ احتمالی فراگیر در یمن
فارس السقاف، مشاور رئیس‌جمهور یمن درباره راهکارهای دولت برای حل اختلافات با گروه الحوثی به روزنامه سعودی الشرق‌الاوسط گفت نشست ملی گسترده‌ای در شهر صنعا برگزار شد و در پرتو این نشست، کمیته ریاست‌جمهوری مأمور مذاکره با جنبش انصارالله به رایزنی‌های خود به‌منظور دستیابی به یک راه‌حل ادامه می‌دهد. وی افزود: تعدادی از کارشناسان مثل وزیران دارایی و نفت و برنامه‌ریزی و رئیس بانک مرکزی یمن نیز به این کمیته ملحق شده‌اند که این امر براساس بازنگری در زمینه اقدامات اقتصادی و آزادسازی قیمت فرآورده‌های نفتی صورت گرفت. السقاف گفت: این کمیته برای خود یک سقف زمانی 4 روزه به‌منظور دستیابی به توافقی اصولی دارد. وی ابراز عقیده کرد این طرح باعث توقف تنش اوضاع شد و اکنون به صدای عقل و منطق گوش فرا داده شده است. السقاف در پاسخ به سوالی درباره امکان آنچه خبرنگار روزنامه الشرق‌الاوسط  «وقوع جنگ هفتم بین الحوثی‌ها و دولت یمن» خواند، گفت: سخن از جنگ هفتم به‌معنای امتداد 6 جنگ گذشته است که بین حوثی‌ها و دولت یمن در دوره رژیم سابق روی داد اما اگر جنگی روی دهد این جنگ بین حوثی‌ها و نیروهای زیادی در عرصه یمن از جمله دولت یمن، ویرانگر خواهد بود و همچنین جنگی علیه شورای امنیت و جامعه بین‌المللی و شورای امنیت و منطقه خواهد بود، جنگی فراگیر که کشور را وارد کوران بحران‌های مسلحانه خواهد کرد؛ همان‌طور که در طرابلس و عراق و نظایر آن روی داده است.
گفت‌وگوی شاه سعودی با منصور هادی
به دنبال ادامه اعتراضات ضد دولتی در یمن، خبرگزاری رسمی عربستان از برقراری تماس تلفنی میان ملک عبدالله، پادشاه عربستان و عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن خبر داد. براساس این گزارش، عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن در گفت‌وگوی تلفنی با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، با وی درباره روابط دوجانبه میان 2 کشور، تحولات اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی و آخرین تحولات اوضاع یمن بویژه ادامه تظاهرات و اعتراضات حوثی‌ها علیه دولت بحث و گفت‌وگو کردند و عبدربه منصور هادی از حمایت و کمک‌های ریاض به یمن قدردانی کرد. پادشاه عربستان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی بر حمایت کامل ریاض از یمن و رئیس‌جمهور این کشور و تمایل خود برای ارائه کمک به مسؤولان یمنی جهت حفظ امنیت و ثبات کشور خود تاکید کرد. وی ضمن اعلام مخالفت خود با تلاش برای از بین بردن وحدت ملی یمن، گفت: به هیچ طرفی نباید اجازه داد امنیت، ثبات و وحدت یمن را از بین ببرد و گروه‌های حوثی‌ها باید بدانند عربستان و جامعه جهانی با اقدامات آنها که تهدیدی برای ثبات و امنیت یمن است، مخالفند و در واقع حفظ ثبات یمن حفظ ثبات عربستان است. طبق اظهارات برخی تحلیلگران، اتخاذ سیاست‌های تبعیضی توسط دولت یمن علیه مردم این کشور با حمایت و تحریک عربستان صورت می‌گیرد. گفتنی است پس از  آغاز اعتراضات ضد دولتی در یمن که حدود 3 هفته پیش شروع شد، عربستان تهدید کرد اگر مردم به این اعتراضات پایان ندهند، ریاض برای سرکوب این اعتراضات وارد عمل خواهد شد.
 

تاخت و تاز تکفیری‌ها در شمال
استان الجوف در شمال شرق یمن از ماه‌ها قبل عرصه تجاوز مستمر گروه‌های تکفیری به جان و مال مردم است و حاصل آن صدها کشته و زخمی و تخریب چندین خانه و عبادتگاه بوده است. گروه‌های تکفیری در چندین منطقه در استان الجوف با ایجاد سنگر و استحکامات نظامی با نیروهای امنیتی شهرهای الغیل و براقش و همچنین با مردم منطقه الجوف که وابسته به جنبش انصارالله (حوثی‌ها) هستند، درگیر شده‌اند. به‌رغم میانجیگری‌های انجام شده تاکنون توافقی برای آتش بس حاصل نشده و منابع یمنی معتقدند عربستان سعودی با حمایت از گروه‌های تکفیری قصد دست‌اندازی به استان ثروتمند و نفتخیز الجوف را دارند.


Page Generated in 0/0052 sec