printlogo


کد خبر: 120732تاریخ: 1392/9/10 00:00
«حذف پوشش امنیتی از برخی دانشمندان هسته‌ای» در گفت‌وگو با عضو کمیسیون امنیت ملی بررسي شد
نگراني از بي‌تدبيري در قبال امنيت دانشمندان هسته‌اي

گروه سیاسی: طی روزهای گذشته اخبار نگران‌کننده‌ای مبنی بر برکناری گروهی از دانشمندان هسته‌ای از پروژه‌های مهم سازمان انرژی اتمی و همچنین برداشتن پوشش‌های امنیتی از این افراد که اتفاقا از همکاران شهید مصطفی احمدی‌روشن بوده‌اند در رسانه‌ها منتشر شد. در همين زمينه با احمد بخشایش‌اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.
***
اخیرا اخباری پیرامون برداشتن پوشش امنیتی از برخی دانشمندان هسته‌ای منتشر شده است. موضع کمیسیون امنیت ملی در این باره چیست، آیا چنین اخباری را تایید می‌کنید؟
بنده نیز اخباری در این باره شنیدم. ان‌شاءالله در هفته جاری این قضیه را پیگیری می‌کنیم و اگر صحت داشته باشد با آن برخورد خواهیم کرد. مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در اینگونه موارد حساس است ضمن اینکه کشور ما طی چند سال گذشته چندین بار از ترور دانشمندان هسته‌ای ضربه خورده و نباید اجازه داد چنین مسائلی به خاطر کم‌کاری و کم‌توجهی مسؤولان تکرار شود. البته دکتر صالحی، چند روز پیش به کمیسیون امنیت ملی آمده بود و ضمن ترسیم فعالیت‌های هسته‌ای کشور در دوره فعلی بر حفاظت از دانشمندان هسته‌ای و همچنین امنیت مطلوب فعالیت‌های هسته‌ای کشور تاکید کرد. هر چند ما کشور امنی داریم ولی کشورهای معارض تمام تلاش خود را می‌کنند تا به صنعت هسته‌ای بومی ما ضربه زده و این برنامه را تاکنون از طریق ترور دانشمندان هسته‌ای ما پیش برده‌اند از این رو ما نمایندگان مجلس و همین‌طور همه مسؤولان کشور باید در اینگونه مسائل حساسیت بیشتری داشته‌باشیم.
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ماجرای برکناری تعدادی از دانشمندان هسته‌ای از پروژه‌های این سازمان که توسط پدر شهید احمدی‌روشن نیز تایید شده است، ورود خواهد کرد؟
البته اینکه به واسطه تغییر رئیس سازمان انرژی اتمی تعدادی از مدیران آنجا تغییر یا جابه‌جا شوند امری طبیعی است اما اگر بخواهند مانند دیگر بخش‌های دولت، مدیران این سازمان نیز داس بردارند و نیروهای آنجا را درو کنند اصلا امر مطلوبی نیست و مجلس به این مساله واکنش نشان خواهد داد. هرچند تغییر دولت‌ها نباید باعث شود حتی توان یک دانشمند ما هم از بین برود و از همه ظرفیت‌ها باید در راستای پیشبرد برنامه هسته‌ای کشور بهره برد، این نکته را هم باید در نظر داشت که نباید جابه‌جایی نیروها تعبیر به برکناری دانشمندان شود. معمولا با تغییر مدیران تعدادی از معاونان و مسؤولان هر سازمانی نیز تغییر می‌کنند و این جابه‌جایی‌ها نباید تفسیر به برکناری افراد شود. تا جایی که من می‌دانم آقای صالحی تنها چند نفر از نیروهای خود را از وزارت امور خارجه به سازمان انرژی اتمی برده و خیلی دست به تغییر نزده است.
فکر نمی‌کنید تغییرات مذکور به سیاست‌های جدید دولت در تعامل با کشورهای غربی و توافقات با 1+5 مربوط است؟
از آنجا که سیاست‌های هسته‌ای کشور در شورایعالی امنیت ملی مطرح و توسط مقام معظم رهبری به تصویب می‌رسد فکر نمی‌کنم این دو موضوع ارتباط چندانی با یکدیگر داشته باشند. هرچند به نظر می‌رسد این موضوع نیاز به تحقیق و پرس و جوی بیشتری از مسؤولان مربوط دارد.
کمیسیون امنیت ملی برای پیگیری این مساله چه تدابیری را اتخاذ خواهد کرد؟
بنده و همکارانم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اولین فرصت از آقای صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور پیرامون تدابیر امنیتی برای حفاظت از دانشمندان هسته‌ای و همچنین بررسی سخنان آقای احمدی‌روشن دعوت کرده و جویای این مسائل خواهیم شد. قطعا مجلس اجازه بی‌تدبیری درباره دانشمندان هسته‌ای کشور که در واقع سرمایه‌های ملی ما هستند را نخواهد داد.

Page Generated in 0/0052 sec