printlogo


کد خبر: 120770تاریخ: 1392/9/10 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از افتتاح بزرگ‌ترين بزرگراه طبقاتي کشور
مردم در صدر

حامد نجفی‌مهر: مدت زیادی از افتتاح بزرگراه امام علی(ع) نگذشته است که این بار خبر افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر به عنوان مکمل مسیرهای شرقی- غربی پایتخت فضای رسانه‌ای کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است. روز گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدباقر قالیباف شهردار تهران بزرگراه طبقاتی صدر افتتاح شد و شهرداری چراغ این مسیر را برای عبور شهروندان سبز کرد.
مردم در صدر
بزرگراه صدر یکی از پروژه‌هایی بود که با وجود دشواری‌های بسیار که یک نمونه آن جمع‌آوری دکل‌های فشار قوی برق در این مسیر بود آغاز شد و پس از گذشت نزدیک به 2 سال هم‌اینک به بهره‌برداری رسیده است و می‌تواند در کم‌کردن ترافیک مسیرهای شرقی ـ غربی تهران نقش عمده‌ای داشته باشد. بزرگراهی که با افتتاح آن شمال، جنوب، شرق و غرب تهران به هم متصل می‌شود. این پروژه که به دست توانمند 6 هزار ایرانی در مدت 26ماه ساخته شده است به عنوان سازه‌ای فنی در تاریخ مهندسی کشور با حضور تعداد زیادی از خبرنگاران، پیمانکاران و طراحان این سازه عظیم به بهره‌برداری رسید.
صدر با روحیه جهادی ساخته شد
در این مراسم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی وجود چنین طرح‌هایی را نشان‌دهنده وجود ظرفیت بالای داخلی در کشور دانست و افزود: وجود چنین روحیه جهادی در شهردار تهران به‌خوبی نشان می‌دهد که آفت زمان در پروژه‌های عمرانی قابل پیشگیری است.
طرح‌های کلنگی از نگاه رئیس مجلس!
لاریجانی برخی از طرح‌های عمرانی کشور را طرح‌های کلنگی نامگذاری کرد و توضیح داد که اصلی‌ترین آفت پروژه‌های عمرانی کشور زمان است که در برخی از پروژه‌ها فقط شاهد کلنگ‌زنی آن هستیم و انجام آن تا سال‌ها طول می‌کشد.
بايد از ظرفيت مردم استفاده كرد
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پروژه‌های اینگونه نشان می‌دهند کشور ما ظرفیت اجرای پروژه‌هایی با این ظرفیت و با این فرصت زمانی را داراست، افزود: در گزارش اخیر رئیس‌جمهور بیان شد که 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور آغاز شده است، مگر ما در کشور در سال چقدر بودجه عمرانی داریم، آن هم با این وضعیت که این همه پروژه کلنگ‌زنی می‌شود. لاریجانی تصریح کرد: اگر با تورم سالانه حساب کنیم 40 تا 50 سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها اجرا شود، بنا بر این باید از ظرفیت مردم استفاده کرد.
به فکر نیروهای داخلی باشیم
وی تاکید کرد: راه‌حل برون‌رفت از مسائل اقتصادی ما در همین نکته نهفته است، اگر به نیروهای داخلی اتکا کنیم فضای رونق داخل به‌وجود می‌آید، شاید این تحریم‌ها کمک کند برای نیروهای نسل جدید ما اشتغال ایجاد شود، آن وقت تحریم‌ها به فرصت تبدیل شده‌اند.
ایرانی سالی 800 ساعت کار، ژاپنی 2400 ساعت!
وی با اشاره به گزارشی درباره نرخ بهره‌وری در کشور گفت: کار مفید دولتی در کشور ما 22 دقیقه یا نیم ساعت در روز است، برای من که سال‌ها کار اجرایی کرده‌ام پذیرش این آمار سخت است، حال اگر بگوییم به‌طور متوسط کار مفید روزانه در ادارات یک ساعت است در صنعت نیز روزانه 5/2 ساعت کار مفید وجود دارد که در سال 800 ساعت است، این وضعیت ما را در خاورمیانه در میان سه کشور آخر قرار داده است. نماینده مردم قم تصریح کرد: این شاخص برای ژاپن سالانه 2400 ساعت و برای ترکیه، چین و آمریکا سالانه 1400 ساعت است.
شهردار تهران: بعثت را هم دوطبقه می‌کنیم
اما قالیباف که وقت سخنرانی خود را به معاون عمرانی خود واگذار کرد در حاشیه مراسم برای دقایقی به میان خبرنگاران آمد و گفت: پروژه صدر در بخش کیفیت و طراحی قابل عرضه در عرصه بین‌المللي است. از این رو به همه مردم تهران و مسؤولان این پروژه را تبریک می‌گویم. وی از مردم تهران که تحمل رنج و زحمت را در پروژه صدر داشتند عذرخواهی کرد و افزود: به عنوان شهردار خوشحالم که پروژه افتتاح شده است اما آلودگی هوا باعث صدمه زدن به سلامت مردم شهر تهران شده است و از این باب از آنها عذرخواهی می‌کنم با اینکه متولی اصلی این موضوع شهرداری تهران نیست. به باور قالیباف، تاخیر 6 ماهه در افتتاح این بزرگراه به دلیل تحریم‌ها بوده و خوشبختانه با تلاش مهندسین ایرانی که میانگین سنی آنها ۳۰ سال است، توانستیم تجربه خوبی را کسب کنیم تا بسیاری از ابزار مورد نیاز از جمله دیواره‌های صوتی و چگونگی انتقال دکل برق را در کشور بومی کنیم. شهردار تهران با اشاره به اینکه برای دو طبقه کردن پروژه‌ها و بزرگراه‌ها مطالعات زیادی صورت می‌گیرد، گفت: دو طبقه کردن بزرگراه بعثت در دستور کار قرار دارد.
صدر 100 سال عمر می‌کند
قالیباف با اشاره به اینکه عمر مفید پل صدر یکصد سال خواهد بود، گفت: در صورت نگهداری مناسب طول عمر پل صدر بیش از این خواهد بود. از دیگر سخنرانان این مراسم مازیار حسینی، معاون فنی ـ عمرانی شهرداری تهران بود که با اشتیاقی فراوان از به ثمر نشستن زحمات شبانه‌روزی همکارانش صحبت کرد و با آوردن نام بیشتر آنان از زحمات‌شان قدردانی کرد که با توجه به همکاری بسیاری از افراد در این پروژه، شهردار تهران مجبور شد وقت سخنرانی خود را در اختیار حسینی قرار دهد تا کسی از قلم نیفتد. حسینی در توصیف این پروژه آن را هوشمندترین سازه بی‌جان کشور خواند و عنوان کرد که در اوج تحریم‌های ظالمانه دشمنان و با اتکا به پروردگار یکتا کار طراحی، ساخت و نصب این سازه را که برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتاد به سرانجام رساندیم.
کار فقط روز عاشورا تعطیل بود
وی میانگین سنی مهندسین این پروژه را 28 سال عنوان کرد و افزود: از زمان شروع این پروژه تا به امروز فقط روز عاشورا کار را تعطیل کرده و حتی شب عاشورا نیروها به کار خود بازگشته‌اند. معاون فنی ـ عمرانی شهرداری به‌کارگیری بتون خودمتراکم در این پروژه را از دیگر موارد ابتکاری در این طرح دانست و توضیح داد که با همکاری اساتید دانشگاهی و نخبگان دانشجو بتون خودمتراکم مخصوص برای این سازه طراحی و استفاده شد که به بهترین شکل نتیجه داد.
به هر روی از امروز چراغ بزرگراه دو طبقه صدر برای همه شهروندان پایتخت‌نشین سبز است.

Page Generated in 0/0063 sec