printlogo


کد خبر: 120784تاریخ: 1392/9/10 00:00
هشدار بشار اسد به عربستان درباره حمايت از تروريست‌ها
ما با سعودي‌ها در جنگ هستيم

گروه بين‌الملل: رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به اینکه نظام سوریه در حال مقابله با تروریسم در چندین جبهه است، هر گونه باج دادن به آنها را رد و تاکید کرد اگر در ژنو کسی از نظام سوریه بخواهد که قدرت را به آنها تحویل دهد، سوریه در این نشست شرکت نمی‌کند. «بشار اسد» در دیدار با هیاتی از رهبران حزبی و سیاسی کشورهای عربی، ادامه حمایت عربستان و کشورهای دیگر از گروه‌های تروریستی را عامل به تاخیرافتادن حل بحران شام دانست. وی همچنین به تلاش گسترده سوریه، ایران و حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از بروز فتنه در جهان اسلام اشاره کرد. به گزارش العالم، بشار اسد در پاسخ به سوالی درباره تحولات کنونی سوریه گفت: «ما در معرض جنگی بزرگ قرار گرفته‌ایم و باید در مرحله نخست تمرکز خود را روی پایداری و استقامت می‌گذاشتیم. ما این کار را در سال اول انجام دادیم و سپس وارد مرحله پیروزی بر دشمن شدیم. نمونه‌های آن در تاریخ نه چندان دور وجود دارد؛ ازجمله مقاومت لبنان که سال‌های طولانی پایداری و استقامت کرد و سپس پیروزی‌های بزرگی را در سال 2000 و 2006 میلادی رقم زد.» رئیس‌جمهوری سوریه همچنین به بهایی که کشورش برای استقلال می‌پردازد، اشاره کرد: «ما از آغاز می‌دانستیم که این نبرد علیه تصمیم‌گیری مستقل ما بود و همین تصمیم مستقل، علت اصلی پایداری و پیروزی ما بوده است؛ ما به حمایت همپیمانان خود از سوریه ارج می‌نهیم. حمایت برخی از آنها مانند روسیه نقش محوری بوده است؛ روسیه با وجود اینکه منافعش در معرض تهدید است، در کنار ما ایستاد؛ من به طور مستقیم از رهبران روس شنیدم که ایستادن آنها در کنار سوریه نه فقط بری دفاع از دمشق بلکه همچنین برای دفاع از مسکو است.» او با تاکید بر لزوم توقف حمایت طرف‌های تاثیرگذار در منطقه از گروه‌های مسلح درسوریه برای حل بحران این کشور، گفت: «زمان لازم و مورد نیاز برای پایان دادن به بحران سوریه تا حد زیادی به [قطع] حمایت و پشتیبانی مالی موجود گروه‌های مسلح از سوی طرف‌های تاثیرگذار در منطقه مرتبط است. عربستان سعودی و دیگر طرف‌ها با قدرت از تروریسم حمایت می‌کنند و آنها ده‌ها هزار تکفیری را در سوریه مستقر کرده‌اند؛ کار عربستان به جایی رسیده است که به هر فرد مسلح ماهانه بیش از دو هزار دلار حقوق می‌دهد.» در ادامه بشار اسد از مشکل‌آفرینی القاعده و همکاری‌های دمشق و بغداد برای کنترل آنها سخن گفت: «مشکل دیگر عملیات نفوذ عناصر القاعده از طریق مرز با عراق است؛ مسؤولان عراقی در بغداد برای مبارزه با این موضوع تلاش می‌کنند اما مساله به‌طور کامل تمام نشده است.» وی تاکید کرد: «توقف حمایت عربستان از تروریست‌ها تاثیر قاطعی خواهد داشت؛ بویژه اینکه افراد مسلح و حامیان آنها از توانمندی ارتش ما در مقابله با خودشان شوکه شده‌اند، اکنون همه می‌دانند که القاعده فقط خطری برای سوریه نیست.» رئیس‌جمهور سوریه قولی برای حل بحران در آینده نزدیک نمی‌دهد: «با توجه به شرایط موجود، فکر نمی‌کنیم که امکان حل و فصل اوضاع در آینده نزدیک وجود داشته باشد. تا زمانی که اعزام جنگجویان و سلاح و پول از طریق مرزها به سوریه ادامه داشته باشد ما پیگرد آنها را متوقف نخواهیم کرد و ‌کسی در جهان قادر نخواهد بود که جلوی ما را در حق دفاع از سرزمین‌مان بگیرد. ما امروز چیزی را نمی‌بینیم که بتوانیم درباره آن در ژنو توافق کنیم بویژه که برخی توهم دارند که ما به آنجا خواهیم رفت و قدرت را به آنها تحویل خواهیم داد.»
بشار اسد با تمسخر این گروه‌ها، خاطرنشان کرد: اگر این موضوع را می‌خواهند، به سوریه بیایند تا قدرت را تحویل آنها بدهیم. آنها اگر تصمیم گرفته‌اند احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالف را به عنوان رئیس‌جمهور تعیین کنند یا فکر می‌کنند که قادر هستند به سوریه بیایند.» وی تصریح کرد: «عربستان گسترده‌ترین عملیات خرابکاری مستقیم را در کل جهان عرب هدایت و رهبری می‌کند؛ عربستان کشورهای شورای همکاری را در نبرد علیه همه کشورها و طرف‌هایی که مقابل اسرائیل می‌ایستند، رهبری کرد. سعودی‌ها چتر حمایتی برای توافقنامه کمپ‌دیوید ایجاد کردند و از جنگ علیه لبنان در سال 1982 میلادی حمایت کردند و امروز به نبرد تروریستی تمام‌عیار خود علیه سوریه ادامه می‌دهند.»
اما رئیس‌جمهوری سوریه در مهم‌ترین بخش سخنانش در دیدار با هیات سیاسی کشورهای عربی، خطاب به مسؤولان سعودی گفت: «اکنون به صراحت به آنها می‌گوییم که ما در وضعیت جنگی با آنها هستیم. درست است که ما در گذشته آنها را همراهی کردیم اما آنها همه چیز را براساس تصورات و منافع خودشان می‌خواهند.» وی درباره مواضع کشورهای غربی حامی مخالفان مسلح در سوریه اظهار داشت: غرب استعمارگر همچنان با ذهنیت مغرورانه رفتار می‌کند و آنها طوری رفتار می‌کنند که گویا 20 سال اخیر نگذشته است و شکست آمریکا در عراق را نادیده می‌گیرند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی اتحاد جماهیر شوروی دیروز فروپاشیده است. رئیس‌جمهوری سوریه درباره وضعیت جهان عرب و اتحادیه عرب گفت: اگر اتحادیه عرب - همانند وضع و حال کشورهای عرب حوزه خلیج فارس- تحت تاثیر و سلطه رژیم‌های عقب‌مانده باقی بماند؛ هیچ نقش و تاثیرگذاری‌ای نخواهد داشت. با این حال، همه کشورهای عربی فاقد استقلال نیستند.
وی افزود: امروز در عراق مردی شجاع نظیر نوری‌المالکی ایستاده است، با وجود اینکه بسیاری برای ویران کردن عراق تلاش می‌کنند. مهم‌ترین مساله توجه به تحولات مصر است. ما همانند سایر اعراب معتقدیم که در قاهره امروز کسانی هستند که با صراحت به آمریکا با صدای بلند می‌گویند امور داخلی مصر به شما ربطی ندارد و این موضع مهم است و باید از آن حمایت کرد.
بشار اسد درباره وضعیت احزاب در سوریه و جهان عرب گفت: وجود خلأ یکی از علل گسترش تکفیری‌هاست اما علت آن همچنین به این خاطر است که این احزاب خود را به روز نکرده‌اند و همچنان ضعیف هستند و ما به عنوان یک دولت نه یک حزب به تقویت این کار اهتمام داریم و همچنین انعکاس پایداری سوریه بر وضعیت جهان عرب و به طور مشخص مغرب عربی را زیر نظر داریم که نگران رفتن آن زیر سلطه ناتو هستیم.
بشار اسد درباره گسترش گسترده تفکر وهابیت تکفیری در جهان عرب هشدار داد و گفت: «این امر یک نگاه جدید به وضعیت نهادهای دینی را ضروری می‌کند اما اساسا حمایت نظام مدنی را براساس حق شهروندی می‌طلبد. تلاش زیادی می‌شود که نسل امروز در غفلت قرار داشته باشد. نسل قبل از ما هوشیارتر بود. هدف از این تلاش نیز باقی نگه‌داشتن جهان عرب در عقب‌ماندگی است. می‌خواهم به شما یادآور شوم که غرب هرگز نمی‌خواهد ما پیشرفت کنیم. یادم می‌آید وقتی «کالین پاول» وزیر خارجه آمریکا در سال 2003 میلادی با من ملاقات کرد و شروط کشورش بعد از اشغال عراق را به سوریه می‌گفت از ما خواست که میزبان هیچ دانشمند عراقی نباشیم و ما این درخواستش را رد کردیم و سازمان جاسوسی آمریکا و اسرائیل شمار زیادی از این دانشمندان را از بین بردند و آنها امروز می‌خواهند مغزها در ایران را از بین ببرند». بشار اسد در مقابل هوشیاری و بیداری دوباره بسیاری از ملت‌های عرب را یادآور شد و گفت: بالارفتن تصاویر جمال عبدالناصر در بسیاری از تظاهرات در جهان عرب گواه آن است. رئیس‌جمهوری سوریه گفت: ما هرگونه نیروی دینی را که براساس تفکر تکفیری یا وهابی فعالیت می‌کند، رد می‌کنیم و نمی‌پذیریم.

Page Generated in 0/0053 sec