printlogo


کد خبر: 120797تاریخ: 1392/9/10 00:00
تقويم امروز

شهادت مجاهد نستوه آیت‏الله سیدحسن مدرس به دستور رضاخان (1316ش)
آیت‏الله سیدحسن مدرس در حدود سال 1249 ش در قریه «سرابه كچو» از توابع زواره اردستان در استان اصفهان دیده به جهان گشود. سیدحسن در 14 سالگی به اصفهان عزیمت كرد و 10 سال تمام در آنجا به بحث و تحقیق پرداخت. وی در سال 1272ش به نجف‌ اشرف هجرت نمود و به مدت 7 سال از محضر حضرات آیات علامه سیدمحمدكاظم یزدی، آخوند خراسانی و نیز میرزای بزرگ شیرازی استفاده نمود و به درجات بالای علمی دست یافت. وی همزمان با اوج‏گیری نهضت مشروطه در ایران، وارد صحنه سیاست شد و از طرف علما و مراجع شیعه به عنوان مجتهد طراز اول كشور برای نظارت بر قوانین مجلس شورای ملی انتخاب گردید. با به قدرت رسیدن رضاخان، سیدحسن مدرس به عنوان دشمن شماره یك وی در مجلس، نسبت به زورمداری‏ها و قدرت‏ورزی‏های رضاخان مطرح شد و بر اثر سوءتدبیر سردار سپه، طرح استیضاح رضاخان را به تصویب رساند. رضاخان پس از به دست گرفتن سلطنت و پس از آن كه نقشه ترور مدرس را ناكام دید، او را در شانزدهم مهر 1307 دستگیر و به خواف و پس از مدتی به كاشمر از توابع خراسان تبعید نمود و پس از 10 سال تبعید، ماموران شاه، وی را مسموم و سپس در دهم آذر 1316ش در 67 سالگی، در حال نماز خفه كردند.
اعلام لغو مصوبه انجمن‏های ایالتی و ولایتی به درخواست امام(ره) (1341ش)
با اعلام تصویب لایحه انجمن ایالتی و ولایتی، علما و مراجع كه پی به ماهیت اصلی این طرح برده بودند، دست به افشای آن زدند. حضرت امام خمینی(ره) نیز با تعطیل درس‏های خود، خواستار لغو این مصوبه شدند. سرانجام علما تهدید كردند كه اگر دولت، تصویبنامه جدید را لغو نكند، مردم اقدامات شدیدتری خواهند كرد. به دنبال این تهدید، هیات دولت در یك نشست طولانی، تصویبنامه مورخ 16 مهرماه 1341، مبنی بر حذف قسم به قرآن برای نمایندگان، حذف قید اسلام برای انتخاب شوندگان و حق رای برای بانوان در انجمن‏های ایالتی و ولایتی را لغو كرد. پس از جلسه دولت، نتیجه آن در هشتم آذرماه به اطلاع علما رسید. این اقدام كه در اثر فشار علما به دولت بود، موجی از خوشحالی را در میان مردم به‌وجود آورد اما حضرت امام، اطلاع‌رسانی خصوصی را كافی ندانسته، خواستار اعلام همگانی آن توسط رسانه‏های گروهی شدند. سرانجام با فشار پیگیر روحانیت، دولت، تسلیم شد و لغو این مصوبه را در 10 آذرماه 1341ش در روزنامه‏ها اعلام كرد.
روز مجلس شورای اسلامی
براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1372 ش، دهم آذرماه، سالروز شهادت مجاهد نستوه و اسوه بزرگ حق‏مداری و ظلم‏ستیزی، آیت‏الله سیدحسن مدرس، به‌عنوان روز مجلس نامگذاری شده است. انگیزه‏های اصلی این نامگذاری، حضور و مبارزات خستگی‏ناپذیر شهید مدرس در سنگر مجلس شورای ملی علیه استبداد و استعمار و نقش خاص و ویژه مجلس شورای اسلامی در پاسداری و صیانت از راه پاك آن شهید والامقام و همه شهدای راه خداست. اگر اندیشه‏ها و شیوه انقلابی مدرس از شرایط و مقتضیات زمانش جدا شود، می‏تواند برای انقلاب اسلامی در هر زمان و شرایطی، دستمایه‏ای غنی و رهنمودی راهگشا باشد. به همین دلیل است كه با وجود طرح افكار سیاسی نو در نهضت و انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) و عمق مبانی اسلامی اهداف و اصول این انقلاب، هنوز تازگی، اصالت و صلابت اندیشه‏های مدرس به چشم می‏خورد و با نمود چشمگیر شخصیت رهبری انقلاب اسلامی، همچنان شخصیت مدرس، چشم‏ها و دل‏های شیفتگان اندیشه‏های انقلابی
اسلام را پر كرده است.
تصرف شهر تبریز توسط نادرشاه افشار (1143ق)
نادرقلی افشار كه بر اثر رشادت‏های خود در یكی از مناطق خراسان به قدرت رسیده بود، پس از حمله افغان‏ها به اصفهان، به یاری شاه طهماسب صفوی رفت و افغان‏ها را شكست داد. سپس سفیری به دولت عثمانی فرستاد و تخلیه نواحی اشغالی آذربایجان را خواستار شد. عثمانیان اهمیتی به سفیرِ نادر نداده و در اشغال آذربایجان اصرار داشتند. بنابراین نادر به كمك قبیله خود در 27 محرم 1143 ق وارد تبریز گردید و آنجا را به تصرف خود درآورد.

Page Generated in 0/0055 sec