گروه اجتماعی: در جادهها سیستم آتشنشانی وجود ندارد بهطوریکه پس از وقوع آتشسوزی خودرو در جاده و تماس پلیس، آتشنشانان نزدیکترین شهر حداقل 20 دقیقه پس از وقوع حادثه در محل حاضر میشوند. سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور با اعلام اینکه 70 درصد رانندگان ایرانی از نظر پلیس در رانندگی نمره قبولی میگیرند، اظهار داشت: در سال 85 میزان تلفات رانندگی به 28 هزار نفر در سال رسید که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده و قانونپذیری مردم، میزان تلفات سال گذشته به 18 هزار نفر کاهش یافت. وی درباره افزایش تلفات رانندگی در شهریور ماه بیان داشت: حجم سفر در تابستان دو برابر زمستان است و به دلیل افزایش طول روز، مدت زمان رانندگی و خستگی و خواب آلودگی میزان تلفات افزایش مییابد. سال گذشته براساس آمار پزشکی قانونی 2 هزار و 200 نفر در شهریورماه در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند که این آمار در بهمن ماه یکهزار و 100 نفر بود. به گفته رئیس پلیس راهور، اگرچه جاده و خودروی ناایمن وجود دارد اما اگر مردم قانون را رعایت کنند میزان تلفات به حداقل میرسد. در حال حاضر جزو رتبههای اول دنیا در کاهش تلفات رانندگی هستیم و در 5 ماه نخست امسال نیز میزان تلفات نسبت به عدد مطلق کشتهها 4 درصد کاهش یافته است. سردار مومنی با بیان اینکه اگر در سایر مولفهها نیز تغییراتی ایجاد شود میزان تلفات به صورت تصاعدی کم میشود، افزود: توجه به یک مولفه نافی سایر مولفهها نیست اما توجه به عامل انسانی به خاطر هوشمند بودنش میتواند تاثیر بیشتری در کاهش تلفات داشته باشد.
افزایش توان پلیس در طرح تابستانی
وی از افزایش یکهزار تیم گشتی و 5 هزار نیرو از بخشهای دیگر نیروی انتظامی به پلیس راهور برای کنترل ترافیک سفرهای پایان شهریور خبر داد و تصریح کرد: این نیروها آموزشهای لازم را دیدهاند و در استانها براساس حجم فعلی تردد مستقر شدهاند. در حال حاضر یکسوم به توان پلیس راهور در طرح تابستانی افزوده شده است.
نبود سیستم آتشنشانی در جادهها
به گزارش مهر، مومنی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از یکپارچه نبودن سیستم امداد و نجات در کشور، یادآور شد: متاسفانه سیستم نجات از امداد تفکیک شده در حالی که این تفکیک امکانپذیر نیست، ضمن اینکه در جادهها سیستم آتشنشانی وجود ندارد و پس از هر بار آتشسوزی خودرویی در جاده پس از تماس پلیس، آتشنشانان نزدیکترین شهر حداقل 20 دقیقه پس از وقوع در محل حاضر میشوند. سیستم امداد باید یکپارچه باشد ضمن اینکه باید به موضوع آتشنشانی جادهای نیز توجه شود. از دولت و مجلس میخواهیم نسبت به تعیین متولی امداد و نجات جادهای و ایجاد سیستم یکپارچه اقدام کند.
کنترل دیجیتال 10 هزار کیلومتر از راه ها
مومنی با اعلام اینکه در حال حاضر 10 هزار کیلومتر از راههای اصلی تحت پوشش سیستمهای هوشمند است، افزود: براساس هماهنگی با وزارت راه 30 هزار کیلومتر از جادههای اصلی کشور شناسایی شده است که طی 2 سال آینده به سیستمهای هوشمند مجهز میشود. 70 درصد ترددهای جادهای در این 30 هزار کیلومتر انجام میشود و با اجرای این طرح تمام خودروها در ساعات شبانهروز کنترل میشوند. براساس آمارها در روزهای ابتدایی اجرای این سیستم 10 درصد خودروها مرتکب تخلف شدند که پس از 6 ماه این آمار به 5 درصد و با گذشت یک سال به نیمدرصد کاهش پیدا کرد. دیگر نمیتوان به صورت دستی جادههای کشور را کنترل کرد و اگر تمام پلیسهای کشور را جمع کنیم نمیتوانیم جاده تهران- مشهد را کنترل کنیم.
تحویل معاینه فنی در منزل
رئیس پلیس راهور درباره معاینه فنی خودروها نیز اظهار داشت: در این حوزه خلأ قانونی وجود دارد اما سامانه یکپارچه نظارت در این حوزه وجود نداشته و پلیس نیز از سال 88 از معاینه فنی حذف شد. مومنی با اعلام اینکه نمیتوان همه کارها را انتظامی انجام داد، تاکید کرد: مدیران معاینه فنی میگویند چرا مردم نمیآیند و پلیس باید آنها را به زور به این مراکز هدایت کند که ما در پاسخ گفتیم انجام همه کارها به وسیله پلیس امکانپذیر نیست. اقدامات اجتماعی به مانند مسائل زیستمحیطی سلبی نیست. وی با انتقاد از نحوه اعطای معاینه فنی در برخی مراکز خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک میلیون و 200 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکنند که مشاهده شده خودرویی با 40 سال قدمت معاینه فنی دریافت کرده است. گاهی نیز معاینه فنی را به در خانه افراد ارسال میکنند. مومنی تصریح کرد: 60 درصد درآمد جریمههای رانندگی در جادهها به وزارت راه، 60 درصد درآمد جریمههای رانندگی داخل شهر به شهرداری ها، 15 درصد به پلیس راهور، 10 درصد برای فرهنگسازی و 20 درصد برای صندوق جبران خسارات در نظر گرفته شده است.