printlogo


کد خبر: 125506تاریخ: 1393/6/30 00:00
فروشنده ها باید برای هر تراکنش دستگاه کارتخوان کارمزد بپردازند
حمله بانک مرکزی به بانکداری الکترونیکی!

گروه اقتصادی: تصمیم جدید بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان کاملا برخلاف سیاست‌های بانکداری الکترونیکی است. بسیاری از فروشندگان و مصرف‌کنندگان که از دستگاه‌های کارتخوان استفاده می‌کنند، قطعا مخالف پرداخت این کارمزد هستند و پرداخت پول نقد را به استفاده از کارتخوان‌های کارمزد بگیر(!) ترجیح خواهند داد. با اجرای این طرح شاهد برخی بی‌نظمی‌ها در خرید و فروش خواهیم بود؛ آیا فروشنده باید مبلغ کارمزد را پرداخت کند یا خریداری که پول نقد ندارد و می‌خواهد از کارت بانکی استفاده کند؟ اگر فروشنده بخواهد کارمزد پرداخت کند، قطعا کالاها را گران‌تر خواهد فروخت تا بتواند آن کارمزد را پرداخت کند و اگر خریدار بخواهد کارمزد را پرداخت کند متحمل هزینه اضافی علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد. پس بهترین راهکار همان پول نقد و بازگشت به قبل خواهد بود؛ روزگاری که پول نقد محور اصلی معاملات بود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشکل دیگری به وجود می‌آید و آن استقبال از عابربانک‌ها و کمبود پول نقد در دستگاه‌های ATM خواهد بود. چنین بی‌نظمی‌هایی دور انتظار نخواهد بود اما دست‌اندرکاران شاپرک اعتقاد دارند که دستگاه‌های کارتخوان و ساماندهی میلیون‌ها معامله ریز و درشت هزینه دارد و باید این هزینه پرداخت شود. چاره کار نیز بسیار ساده است و آن اینکه بانک‌هایی که سودهای کلانی از این کارتخوان‌ها می‌برند چنین هزینه‌ای را پرداخت کنند. در بسیاری از آگهی‌های بازرگانی شاهد هستیم که بانک‌های مختلف برای اینکه فروشنده‌ها و خریداران از کارتخوان‌های بانک آنها خرید کنند، میلیاردها تومان جایزه در نظر می‌گیرند. اگر بانک مرکزی هزینه استفاده از کارتخوان‌ها را از بانک‌ها بگیرد اتفاق چندانی نمی‌افتد در عین حال اینکه بانک‌ها هم از کاهش شدید معاملات الکترونیکی متضرر نخواهند شد.
 واکنش ‌فروشندگان به تصمیم بانک مرکزی در دریافت کارمزد از دستگاه‌های کارتخوان
با اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان از آبان بسیاری از فروشنده‌ها به مردم اعلام کرده‌اند که فقط پول نقد قبول می‌کنند و درصورت تصویب این طرح کارمزد از مردم کم می‌شود اما بانک مرکزی پاسخ جدی برای این گروه دارد. به گزارش تسنیم، هفته قبل بود که خبری مهم برای مردم و فروشنده‌ها به نقل از قادری، مدیرعامل شاپرک در رسانه‌ها منعکس شد و در سطح جامعه و امور روزمره مردم واکنش‌هایی را به همراه داشت. خبر این بود که فروشگاه‌ها باید از ابتدای آبان‌ماه نسبت به تراکنش‌های فروشگاهی کارمزد پرداخت کنند به این صورت که به ازای هر عملیات فروش و کشیدن کارت در دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی مبلغی تحت عنوان کارمزد از این گروه کسر می‌شود. بعد از انتشار این خبر شاهد واکنش‌هایی از فروشگاه‌ها بودیم که از قبل پیش‌بینی آن را می‌کردیم و البته این پیش‌بینی‌ها را هم به مدیرعامل شاپرک گوشزد کردیم ولی قادری با جدیت از طرح جدید نظارتی شاپرک گفت و تاکید کرد امتناع فروشگاه‌ها از قبول کارت به ازای خریدهای مردم دوام چندانی نخواهد داشت. اما با گذشت چند روز از اعلام این خبر گویا بازاری‌ها بیشتر از قبل با هم هماهنگ می‌شوند که نسبت به اجرای این سیاست بانک مرکزی واکنش نشان دهند؛ مراجعه‌ای به فروشگاه‌ها نشان می‌دهد فروشنده‌ها می‌گویند با اجرای این تصمیم از قبول کارت به ازای خریدهای مردم خودداری کرده و فقط پول نقد قبول می‌کنند. همین سیاست موجب شده مردم برای خریدهای روزمره خود مجبور به مراجعه حضوری به عابربانک‌ها باشند و همین اتفاق هم البته صف‌هایی را مقابل خودپردازها ایجاد خواهد کرد. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان دریافت کارمزد از تراکنش دستگاه های کارتخوان را اشتباه می دانند اما مسوولان بانک مرکزی به اجرای این طرح اصرار دارند. ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی، در گفت‌وگو با تسنیم درباره واکنش فروشنده‌ها و اصناف به اعلام خبر دریافت کارمزد از پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی، اظهار داشت: رقم این کارمزد چیزی نیست که فروشگاه‌ها ترجیح بدهند برای ممانعت از پرداخت آن از مردم بابت خریدهایشان پول نقد دریافت کنند. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه رقم کارمزد پذیرنده‌های دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی قابل توجه نیست، گفت: اگر گزارشی از تخلف در سطح فروشگاه‌ها دارید به بانک مرکزی ارسال کنید. وی افزود: هم‌اکنون نیز دو تا 3 برابر مبلغ در نظر گرفته شده برای کارمزد پذیرنده‌ها در رند کردن مبلغ تراکنش از سوی فروشگاه اعمال می‌شود.
 پایانه فروشگاه‌های مختلف جمع می‌شود
حکیمی در پاسخ به این پرسش که بانک مرکزی با فروشگاه‌هایی که از قبول کارت به ازای خرید‌های مردم خودداری کرده و به آنها می‌گویند فقط پول نقد قبول می‌کنند، چه برخوردی خواهد کرد؟ افزود: احتمالاً پایانه‌های این فروشگاه‌ها جمع خواهد شد. این مقام مسؤول در بانک مرکزی با تأکید براینکه هنوز رقم کارمزد پذیرنده‌ها نهایی نشده است، گفت: این رقم خیلی کم خواهد بود؛ کارمزد کمتر از قیمت تمام شده و در حد 50-60 درصد آن است. وی ادامه داد: فعلاً در حال محاسبه قیمت تمام شده هر تراکنش هستیم که حدود 250-200 تومان است بنابراین 150-100 تومان کارمزد نباید موجب اعتراض فروشگاه‌ها شود. مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با تأکید بر اینکه رقم ناچیز کارمزد اثر قابل توجهی در تراکنش‌ها نخواهد داشت، تصریح کرد: در مقابل باید این را هم در نظر بگیرید که تجهیزات در حال فرسودگی هستند و اگر شرکت‌ها نتوانند درآمدی کسب کنند به‌تدریج پایانه‌ها از کار خواهند افتاد و این به معنای این است که شبکه با مشکل جدی روبه‌رو خواهد شد.
 پول کارمزد‌ها به حساب بانک مرکزی و بانک‌ها نمی‌رود
حکیمی ضمن اشاره به اینکه رقم کارمزد به حساب بانک‌ها یا بانک مرکزی نمی‌رود، گفت: این مبلغ به شرکت‌هایی داده می‌شود که پایانه را می‌خرند و نگهداری می‌کنند. وی با طرح این پرسش که کجای دنیا و مملکت یک شرکت باید دستگاه 700 هزار تومانی را مجانی وارد بازار و ماهی 20-10 هزار تومان هم خرج نگهداری آن کند ولی هیچ چیزی بابت این خدمات دریافت نکند؟ اظهار داشت: باید توجه کنیم که این شرکت‌ها دیگر از بانک‌ها چیزی دریافت نمی‌کنند و باید روی پای خودشان بایستند.  این مقام مسؤول در بانک مرکزی افزود: تا الان به این شرکت‌ها یارانه داده می‌شد؛ این سوبسید (یارانه) به مغازه‌دارها از کجا می‌آمد؟ از بیت‌المال، چراکه اکثر این سوبسیدها توسط بانک‌هایی داده می‌شد که متعلق به دولت و مردم هستند. حکیمی با تأکید براینکه درست نیست از جیب 80 میلیون به 2 میلیون مغازه یارانه پرداخت شود، گفت: اگر سیاست جدید بابت دریافت کامزد از پذیرنده‌ها اجرا نشود با شبکه‌ای فرسوده و خراب روبه‌رو خواهیم شد که همه مردم گرفتار آن خواهند شد.

کارمزد بالا برای کارتخوان‌ها واکنش منفی دارد
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: دریافت کارمزد هیچ تاثیری در استفاده طلافروشان از دستگاه‌های کارتخوان نخواهد داشت ولی اگر رقم کارمزد بالا باشد، احتمال دارد مردم واکنش منفی نشان داده و دوباره رو به استفاده از اسکناس ببرند. محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نقش دستگاه کارتخوان در حفظ امنیت، همچنین سرعت ودقت تبادل مالی در میان فعالان این صنف گفت: با در نظر گرفتن مسائل امنیتی که برای این صنف حائزاهمیت است دریافت کارمزد هیچ تاثیری در استفاده از دستگاه کارتخوان نخواهد داشت. به گفته  وی، چند سال طول کشیده است که استفاده از دستگاه‌های کارتخوان در بین مردم ما فرهنگسازی شده و مردم دیگر برای خرید و امور مالی جاری خود از ابزارهای مختلف پرداخت الکترونیک استفاده می‌کنند. کشتی‌آرای تاکید کرد: لازم است بانک مرکزی با در نظر گرفتن گرایش مردم به استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک روی تعیین رقم کارمزد با حساسیت بیشتری تمرکز داشته باشد. چون اگر رقم کارمزد بالا باشد احتمال دارد مردم واکنش منفی نشان داده و دوباره رو به استفاده از اسکناس ببرند که این موضوع برای اقتصاد فعلی مضر است. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: در برخی اصناف که مبلغ تراکنش پایین است ممکن است برای مدتی دستگاه کارتخوان کنار گذاشته شود اما در نهایت این مردم هستند که در صورت جمع‌آوری دستگاه کارتخوان به مشکل کمبود اسکناس برمی‌خورند.
 


Page Generated in 0/0060 sec