printlogo


کد خبر: 125525تاریخ: 1393/6/30 00:00
عدم رعایت اصول شهرسازی در ساخت واحدهای مسکونی
نیمی از شهرهای جدید اصفهان خالی است

براساس قانون باید در ایران 16 شهر جدید ساخته شود که در اصفهان 3 شهر فولادشهر، بهارستان و مجلسی در حالی احداث شد که با وجود خالی بودن 50 درصد ظرفیت این شهرها، شهر چهارم اصفهان با نام شیخ بهایی که مازاد بر ظرفیت مصوبه قانونی است در دستور کار مسؤولان اصفهان قرار گرفته است. به گزارش مهر، احداث شهر چهارم در اصفهان در حالی است که ظرفیت 16 شهر جدید ایران که یک مصوبه قانونی است، تکمیل شده است. ساخت شهر شیخ بهایی در شمال شرق شهرستان اصفهان در حواشی سجزی جایی که به آلوده‌ترین مکان در اصفهان مشهور است، زیرا مملو از کوره‌های آجرپزی، صنایع، کشتارگاه‌ها، فرودگاه، راه‌آهن، کارخانه‌های گچ‌سازی و آهک است، قدری قابل تامل است. فلسفه ساخت 3 شهر فولادشهر، مجلسی و بهارستان در حالی است که در آن زمان به دلیل ساکن شدن هزاران نفر از کارکنان ذوب‌آهن در آن منطقه به دنبال مصوبه قانونی احداث شهرهای جدید، فولادشهر بنا شد و البته شهر مجلسی نیز بیشتر کارکنان فولادمبارکه را در خود جای داده است و از این بابت کمتر اصفهانی حاضر به ساکن شدن در این دو شهر شده است. به صورتی که از ظرفیت 250 هزار نفری شهر مجلسی تنها 10 هزار سکنه دارد و از ظرفیت 700 هزار نفری فولادشهر فقط 200 هزار سکنه دارد. با توجه به اینکه از دید کارشناسان شهرسازی، در احداث هیچ یک از شهرهای جدید در اصفهان اصول شهرسازی رعایت نشده است، عضو هیات علمی گروه جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان گفت: شهر ساخته دست بشر و یک حرکت پویا و زنده است و اگر اصول در آن رعایت نشود این شهر مریض می‌شود و مرگ آن فرا می‌رسد. در این باره اصغر ضرابی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه شهری که بر اساس اصول شهرسازی ساخته نشود طی قرن‌ها از بین می‌رود، ادامه داد: هر زمین و مکانی قابلیت شهرسازی ندارد به گونه‌ای که باید به وضعیت آب، خاک و مساله آلودگی هوا توجه داشت. وی با بیان اینکه در ساخت شهر ‏باید به محیط‌زیست، وضعیت اکولوژیست و فضاهای سبز آن توجه کرد، افزود: در شهرسازی توجه به آب و هوا بسیار اهمیت دارد به عنوان مثال دشت شیراز یا حوالی باغ فین کاشان یا شمال تهران بهترین مکان برای شهرسازی است که حتی اگر در این مکان‌ها هم جمعیت کنترل نشود در آینده نزدیک آن مکان زیبا به کویر تبدیل می‌شود.
شهرهای جدید در اصفهان بدون مطالعه بنا شده است
استاد جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه پیرامون شهر اصفهان بدون مطالعه اقدام به ساخت شهرهای جدید کرده‌اند، ادامه داد: به عنوان مثال ملک‌شهر، شاهین‌شهر و خانه اصفهان در جایی که بهترین زمین‌های کشاورزی بود، احداث شد و حالا به زمین‌های کویری مبدل شده است. وی گفت: این در حالی است که در این مناطق باید هزینه‌های بسیاری صورت بگیرد تا فضای سبز ایجاد شود. ضرابی با اعلام اینکه در ساخت شهرهای جدید باید 18 مورد در نظرگرفته شود، بیان داشت: ساخت شهرهای جدید باید در حالی انجام گیرد که محیط‌زیست را تحت تهاجم قرار ندهیم و سبب آلودگی خاک و هوا نشویم.
گسترش شهر اصفهان و احداث شهرهای جدید درپی سودجویی برخی مسؤولان
وی با اشاره به اینکه بر اساس سودجویی برخی مسؤولان، شهرهای جدید در اصفهان احداث شد، ادامه داد: به جای ساخت شهرهای جدید باید شهرهای کوچک و متوسط از جمله نجف‌آباد، شهرضا، کاشان و نطنز را گسترش داد. عضو هیات علمی گروه جغرافیا و شهرسازی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شهرسازی‌ها غیر‌متمرکز را باید در اصفهان ایجاد کنیم، گفت: لازم است به جای گسترش شهرسازی در عرض، آن را در ارتفاع توسعه دهیم و خدمات عمومی مردم را در شهرها ارتقا دهیم. گفته شده برخی افراد در یک مقطع زمانی با خرید هزاران هکتار زمین، به منظور اینکه ارزش زمین آنها افزایش یابد، طرح احداث شهرهای جدید را دادند که از آن جمله می‌توان به شهر جدید بهارستان و شیخ بهایی اشاره کرد. مساله‌ای که غیر‌مستقیم در نظرات عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان به آن اشاره شد و عضو شورای اسلامی شهر اسلامی نیز در این ارتباط گفت: بعید می‌دانم چنین چیزی صحت داشته باشد. همچنین عباس حاج‌رسولی‌ها در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اینکه شهر مجلسی به خوبی مکانیابی نشد و به همین دلیل اصفهانی‌ها از آن استقبال نکردند، گفت: فولادشهر نیز تنها کارکنان ذوب‌آهن را در دل خود جای داده است و این در حالی است که بهارستان تقریبا تکمیل ظرفیت  شده و شهر جدید شیخ بهایی یک مصوبه وزارتخانه‌ای است. وی با اشاره به اینکه احداث شهرهای جدید در سطح استان اصفهان سبب شده اصفهان از حاشیه‌نشینی دور شود، بیان داشت: مشاهده می‌کنید در کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد حاشیه‌نشینی زیاد است اما در اصفهان چنین چیزی را شاهد نبودیم. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کلیات شهر جدید شیخ بهایی به عنوان شهر چهارم اصفهان به تصویب رسیده است و هنوز در مکانیابی آن به قطعیت نرسیدیم. وی تصریح کرد: احداث شهرهای جدید برای کلانشهر اصفهان یک ضرورت است، زیرا تا 40 سال آینده جمعیت این شهر روز به روز افزایش می‌یابد و نیاز به ساخت چنین شهرهایی است همانطور که شهر بهارستان در اوایل انقلاب کلنگ آن زده شد.
استان اصفهان نیاز به ساخت شهرهای جدید ندارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در ارتباط با ساخت شهرهای جدید در این استان گفت: در ابتدا لازم است گفته شود در سال 72، مصوبه قانونی درباره ساخت شهرهای جدید در سطح کشور 32 شهر بود که تاکنون 18 شهر در ایران ساخته شده است. محمودمحمودزاده با بیان اینکه شهر چهارم طی سفر دولت در سال 86  مصوب شد و به تصویب شورایعالی شهرسازی رسید، گفت: ساخت شهر جدید شیخ بهایی یا همان شهر چهارم بر اساس موضوع جمعیت‌گیری نیست بلکه شهری است کیفی که مقرر شده 30 هزار نفر را در دل خود جای دهد و در مقیاس بین‌المللی ساخته شود. وی با اظهار اینکه شهر شیخ بهایی یک شهر الکترونیکی و دانشگاهی است، ادامه داد: این شهر یک شهر موضوعی است و هیچ‌گاه به چشم یک شهر مسکونی دیده نشده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به اینکه همانطور که می‌دانید فولادشهر برای کارکنان ذوب‌آهن و  شهرمجلسی برای فولاد مبارکه است و امروز شما می‌گویید شهر شیخ بهایی یک شهر دانشگاهی است؛ به نظر شما اینکه شهری برای گروه‌های خاص ساخته شود، درست است، شهرهایی که 50 درصد ظرفیت آنها هنوز خالی از سکنه است، بیان داشت: اصفهان از بعد جمعیت نیاز به ساخت شهرهای جدید ندارد بلکه همانطور که مثلا اصفهان را کریدور علم و فرهنگ می‌دانند مقرر شده با ساخت شهر چهارم، شهر ایرانی ـ اسلامی را در عرصه کشور ایجاد کنیم. وی با بیان اینکه شهر بهارستان و فولادشهر از بهترین شهرهای جدید ساخته شده در سطح کشور هستند، گفت: در سال 70 اصفهان و مشهد هم جمعیت بودند و اکنون مشهد یک میلیون نفر جمعیت اضافه‌تر از شهر اصفهان دارد، زیرا اصفهان توانست با ساخت شهرهای جدید مهاجرت‌ها را به جای اینکه وارد شهر کند در این شهرها جایگزین کند.


Page Generated in 0/0085 sec