printlogo


کد خبر: 125550تاریخ: 1393/6/30 00:00
تقویم تاریخ

روز «دَحوالارض»
روز دَحوالارض برای اهل معنی و صاحبان سیر و سلوک، یکی از روزهای مهم سال است که شیخ عباس‌قمی در مفاتیح‌الجنان اعمال زیادی برای این روز نقل می‏کند. از جمله می‏گوید: یکی از چهار روزی است که روزه‏اش بسیار سفارش شده است و این روزی است که رحمت خدا در زمین منتشر شده است.
خروج پیامبر اعظم(ص) از مدینه به قصد حجه..‌الوداع(10 ق)
از طرف پیامبر اکرم(ص) در ماه ذیقعده‏ سال دهم هجری قمری به اهالی مدینه و قبیله‏های اطراف اعلام شد که امسال، آن حضرت قصد زیارت خانه‏ خدا و برپایى مراسم حج را دارد. به همین جهت، تعداد زیادی از مسلمانان به همراه آن حضرت عازم مکه شدند. پیامبر اکرم(ص) در روز 25 ذیقعده‏ سال دهم هجری قمری از مدینه حرکت کرد و در مکانی به نام ذوالحلیفه احرام بست. تمام همسران آن حضرت و یگانه دختر گرامی‌اش، حضرت فاطمه(س) در این سفر همراه پیامبر(ص) بودند. حضرت علی(ع) نیز پس از مأموریت جهادی و تبلیغی در منطقه‏ یمن، به دستور پیامبر اکرم(ص) در مراسم بزرگ حجه‌الوداع حضور یافت. چون حج این سال آخرین حج پیامبر اکرم(ص) بود به حَجَّه‌الوِداع مشهور شد. پس از پایان مراسم حجه‌الوداع هنگام بازگشت به مدینه، در مکانی به نام غدیر خم، پیامبر اکرم(ص) در اجتماع یکصد هزار نفری، حضرت علی(ع) را به فرمان خداوند متعال به جانشینی خود منصوب فرمود و همگان با امیرالمؤمنین علی(ع) بیعت کردند.
تولد حضرت ابراهیم(ع) به نقل از
امام رضا(ع)
منابع‌ تاریخى درباره محل‌ تولد حضرت‌ ابراهیم‌ اختلاف‌‌نظر دارند، بعضى از مورّخین‌ بر این‌ باورند که‌ ایشان‌ در دمشق‌ و در روستایى به‌ نام‌ «برزه‌» که‌ در کوه‌ قاسیون‌ واقع‌ است‌ متولد شده است. در مقابل‌ گروهى دیگر بر این‌ عقیده‌اند که‌ ایشان‌ در منطقه‌ بابل‌ که سرزمین‌ کلدانى‌ها در عراق‌ است به‌ دنیا آمده ‌است‌. نظریه‌ پذیرفتنى‌تر این‌ است‌ که‌ ایشان‌ در بابل‌ متولد شده‌ است‌. اینکه‌ بعضى گفته‌اند ایشان‌ در توابع‌ دمشق‌ متولد شده‌ از آنجا سرچشمه‌ مى‌گیرد که‌ ایشان‌ براى مساعدت‌ و یارى رساندن‌ به‌ فرزند برادرش‌ لوط‌ رهسپار این‌ منطقه‌ شد و در آنجا نماز خواند که‌ همین‌ امر عده‌اى را به‌ این‌ اعتقاد واداشت‌ که‌ تصور کنند ایشان‌ در این‌ منطقه‌ متولد شده‌ است‌. ابراهیم‌ پس‌ از آنکه‌ پدرش‌ به‌ 75 سالگى رسید به‌ دنیا آمد. وى فرزند ارشد خانواده‌ آزر بود. هنگامى که‌ به‌ سن‌ جوانى رسید با «سارا» ازدواج‌ کرد.
درگذشت میرزاعیسی قائم‌مقام‌فراهانی، وزیر نامدار عهد فتحعلی‌شاه(1237 ق)
میرزاعیسی قائم‌مقام‌فراهانی پدر میرزاابوالقاسم قائم‌مقام، مشهور به «میرزا بزرگ» از وزرای نامی ‏ایران در عهد فتحعلی‌شاه قاجار بود. وی ادیب و دانشمندی فاضل به شمار می‏رفت و شخصیتی کاردان و باتدبیر بود و برای انجام امور اصلاحی کوشش فراوان انجام داد. اثباتُ النَّبَویَّه الخاصه، احکام الجهاد و اسباب الرشاد و الجهادیه الصغری (که دیباچه‏ این هر دو کتاب اثر میرزاابوالقاسم قائم‌مقام، پسر وی است) از جمله آثار میرزاعیسی قائم‌مقام‌فراهانی است. میرزاعیسی قائم‌مقام‌فراهانی پدر میرزاابوالقاسم قائم‌مقام مشهور به میرزابزرگ، 189 سال پیش در 25 ذی‌قعده 1237 قمری به علت ابتلا به بیماری وبا از دنیا رفت و در بقعه شاه حمزه در تبریز به خاک سپرده شد.
تولد کریستف کلمب دریانورد و مکتشف معروف ایتالیایی (1451م)
کریستف کلمب (۱۴۵۱ - ۲۰ مه ۱۵۰۶) سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره آمریکا را کشف کرد. او که از طرف پادشاهی کاستیل (بخشی از اسپانیا) مأموریت داشت تا راهی از سمت غرب به سوی هندوستان بیابد، در سال ۱۴۹۲ میلادی با 3 کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت اما به جای آسیا به آمریکا رسید. کلمب هرگز ندانست که قاره‌ای ناشناخته را کشف کرده است. کریستف کلمب از چهره‌های بحث‌برانگیز تاریخ است. برخی– از جمله اکثر سرخپوستان آمریکا– او را مسؤول مستقیم یا غیرمستقیم کشتار ده‌ها میلیون نفر از مردم بومی و عامل استثمار آمریکا از سوی اروپا می‌دانند در حالی‌که دیگران وی را به خاطر نقش مؤثری که در گسترش فرهنگ و تمدن غرب ایفا کرد، می‌ستایند.


Page Generated in 0/0082 sec