printlogo


کد خبر: 125631تاریخ: 1393/7/1 00:00
حکومت تسلیم خواسته‌های انصارالله شد
پیروزی انقلابیون یمن
مراکز مهم حکومتی و نظامی پایتخت در دست انقلابیون است

گروه بین‌الملل: دولت یمن که سرانجام یکشنبه شب ناگزیر شد در مقابل خواست انقلابیون عقب‌نشینی کند تا آخرین لحظه تلاش داشت، همه چیز را به نفع خود تمام کند و در ازای برکناری نخست‌وزیر ناکارآمد، انقلابیون را خلع سلاح کند و پیروزی در میدان‌های نبرد در استان‌های الجوف و مارب را با شکست در پایتخت معاوضه کند؛ به همین دلیل یک ضمیمه امنیتی برای توافقنامه صلح خود در نظر گرفته بود و تلاش کرد انقلابیون را به امضای آن متقاعد کند اما انقلابیون زیر بار این ضمیمه امنیتی تحمیلی نرفتند و تنها اصل توافقنامه را که مبتنی بر بندهای مورد توافق در گفت‌وگوهای ملی بود، پذیرفتند. در ضمیمه این توافقنامه، بر ضرورت پایان تمام نشانه‌های تنش سیاسی تاکید شده بود تا دولت بتواند با اختیار تام بر تمام مناطق یمن سیطره و کنترل داشته باشد و خشونت‌ها در مناطق مختلف و درگیری‌ها در استان‌های الجوف و مارب پایان یابد و در عین حال تمام گروه‌های مسلح سلاح خود را تحویل دهند اما انصارالله با اعلام اینکه تنها با دولت درگیر نیستند و با عناصر جدا شده از بدنه دولت و گروه‌های مسلح سلفی و تندرو مواجه هستند از امضای این الحاقیه امتناع ورزیدند و تأکید کردند مساله سلاح حساس است. در واکنش به این امر، نماینده سازمان «الوحدوی الناصری» نیز به طور کامل از امضای توافقنامه سر باز زد. براساس این گزارش، امضای این توافقنامه پس از پیشروی‌های گسترده حوثی‌ها در یمن و تصرف مقر دولت و فرماندهی کل نیروهای مسلح و دیگر نهادها صورت گرفت. توقف درگیری‌ها در پایتخت یمن، استعفای دولت و تشکیل دولت وحدت ملی حداکثر در یک یا دو هفته، از بندهای این توافق است. در واقع این توافق در صورت پایبندی دولت صنعا می‌تواند تا حد زیادی به بحران سیاسی در این کشور پایان دهد اما درصورتی که بار دیگر این توافق هم همانند توافقات گذشته با سیاسی‌کاری دولت صنعا و دخالت‌های برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عملی نشود، می‌تواند موج جدیدی از اعتراضات را در این کشور رقم بزند که دیگر هدف تنها سرنگونی دولت نخواهد بود بلکه رژیم حاکم را هدف قرار خواهد داد. مردم یمن از 5 هفته پیش جنبش اعتراضی و مسالمت‌آمیز خود را برای برآورده شدن 3 خواسته اصلی شامل «سرنگونی دولت فاسد، لغو دستور آزادسازی حامل‌های سوخت و اجرای نتایج کنفرانس گفت‌وگوی ملی» این کشور آغاز کردند که رهبری این حرکت گسترده مردمی را جنبش انصارالله به‌عهده داشت. مذاکرات و رایزنی‌های برگزار شده بین جنبش انصارالله به‌عنوان نماینده مردم و نهاد ریاست‌جمهوری یمن و با نظارت جمال‌بن عمر فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به این کشور در طول یک ماه گذشته  با وجود طرح برخی پیشنهادها به نتیجه نرسیده بود.
مردم یمن سقوط دولت را جشن گرفتند
به دنبال امضای توافقنامه صلح در یمن و استعفای محمد باسندوه، نخست‌وزیر، مردم یمن با تجمع  در میادین  اصلی شهرها سقوط سران فاسد و جنایتکار کشورشان را جشن گرفتند. انقلابیون در راستای تکمیل و اصلاح انقلاب در این کشور با حمل پارچه‌نوشته‌هایی با مضمون «انقلاب علیه فساد»، با حضور در خیابان‌ها و میادین، از سقوط سران فاسد و جنایتکار کشورشان ابراز خرسندی کردند.
کاخ‌های یمن در تصرف کمیته‌های مردمی
کمیته‌های مردمی در یمن کاخ‌های علی محسن الاحمر، مشاور نظامی رئیس‌جمهور و فرمانده عملیات مسلحانه در صنعا را در منطقه حده به تصرف خود در آوردند و نیروهای وی را از آنجا راندند.
موج استعفاها در دولت
محمد سالم باسندوه، نخست وزیر یمن استعفای خود را به عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور این کشور داد تا راه را در مقابل امضای این توافق هموار سازد. عبدالقادر علی هلال، استاندار صنعا نیز از منصب خود استعفا کرد. این اقدام چند ساعت پس از استعفای نخست‌وزیر صورت گرفت. وی در نامه‌ای اعلام کرد: من استعفای خود را از منصبم به عنوان استاندار صنعا ارائه می‌دهم و رسما استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کردم، چرا که وجدان و ارزش‌هایی که با آنها تربیت شده‌ام، به من اجازه نمی‌دهد در پستی به فعالیت خود ادامه دهم که در آن هیچ اختیاری ندارم. از سوی دیگر، برخی منابع یمنی اعلام کردند به احتمال زیاد احمد محمد لقمان نخست‌وزیر جدید یمن خواهد شد. وی دبیرکل سازمان کار عربی است.
فرار مشاور رئیس‌جمهور
به نقل از برخی رسانه‌های یمنی، در حالی که اخبار ضد و نقیضی درباره فرار سرتیپ علی محسن الاحمر، مشاور دفاعی رئیس‌جمهور یمن و فرمانده لشکر یک زرهی ارتش یمن از صنعا منتشر شده اما اخباری نیز در دست است که نشان می‌دهد وی تا صبح دوشنبه، پایتخت را ترک نکرده و در جایی در صنعا پنهان شده است. برخی منابع نیز ادعا می‌کنند وی به جیبوتی گریخته است. برخی منابع نزدیک به جنبش مردمی انصارالله یمن اعلام کردند کمیته‌های مردمی حامی انقلابیون، در پی به دست آمدن اطلاعاتی مبنی بر دیده شدن این سرتیپ فراری در صنعا، یک تیم ویژه تشکیل داده‌اند تا وی را پیدا کنند و به دستگاه قضایی برای اجرای عدالت تحویل دهند، زیرا وی طی خیزش مردمی اخیر در یمن، جنایات زیادی در حق شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مرتکب شده است.
داعش حمله به جنبش انصارالله را خواستار شد
ابومحمد العدنانی که خود را سخنگوی گروه تکفیری داعش اعلام کرده با صدور بیانیه‌ای از تندروهای یمن و به طور مشخص عناصر «حزب تجمع برای اصلاح یمن» خواست به مواضع انصارالله حمله کنند. این در حالی است که محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز، روز دوشنبه درباره اقدام داعش و القاعده علیه انقلابیون هشدار داد و گفت: در مرحله آتی، دشمنانمان از داعش و القاعده علیه ما استفاده خواهند کرد. وی گفت: ما به برادران سعودی بارها اطمینان دادیم که حرکت اعتراضی ما کسی را هدف قرار نداده است. سخنگوی تکفیری‌های داعش از شبه‌نظامیان مصری خواست تا حملات خود علیه دولت را تشدید کنند و از اهل تسنن عراق و سوریه خواست با ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش همکاری نکنند. وی از گروه‌های افراطی حامی تکفیری‌های داعش در کشورهایی چون یمن، تونس، لیبی، مصر و دیگر نقاط جهان خواست در حمایت از این گروه متحد شوند و حملاتی را صورت دهند.
 


Page Generated in 0/0075 sec