دبیر انجمن صنفی حمل و نقل ریلی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده از 11 مهرماه حدود 30 درصد بلیت قطارها بدون افزایش قیمت و مابقی با رشد قیمتی 2 تا 24 هزار تومانی روبهرو خواهند شد. غلامحسین عبداللهی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی در حوزه ریلی و واگذاری آن به بخش غیردولتی، دولت عملاً وظایف حاکمیتی و نظارتی را برعهده دارد و عملیات حمل و نقل ریلی مسافر به طور کامل بر عهده بخش خصوصی قرار گرفته است. وی با بیان اینکه بخش خصوصی برای مدیریت بنگاه اقتصادی و پوشش کامل هزینههای سرمایهگذاری و بهرهبرداری باید به منابع درآمدهای فروش بلیت اکتفا کند، افزود: افزایش قیمت بلیت به میزان معقول و متناسب با افزایش هزینههای سالانه (قیمت واقعی) از جمله راهکارهای اساسی در این زمینه است. دبیر انجمن صنفی حمل و نقل ریلی با اشاره به شیوه قیمتگذاری تکلیفی از سوی دولت، ثابت ماندن یا افزایش حداقلی تعرفه بلیت قطارهای مسافری را از جمله موضوعات مورد اختلاف دولت و بخش خصوصی برشمرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون با توجه به افزایش تورم در حوزه حمل و نقل ریلی شاهد هیچگونه افزایش قیمتی نبودهایم و این مساله شرکتهای حملونقل ریلی را دچار زیان کرده است. وی با بیان اینکه این تداوم ضرر و زیان منجر به گریزان شدن شرکتهای بخش خصوصی از سرمایهگذاری مجدد در این حوزه میشود، اضافه کرد: در حال حاضر بخش خصوصی حجم عمدهای از جابهجایی مسافران را بر عهده دارد اما با این وجود از ابتدای سال جاری به واسطه عدم افزایش قیمت بلیت، تفاوت قیمتهای تکلیفی و واقعی حیات شرکتهای خصوصی حمل و نقل ریلی مسافر را تهدید جدی کرده بود.