printlogo


کد خبر: 125662تاریخ: 1393/7/1 00:00
انتخاب شهردار توسط مردم مغایر قانون است
چمران: شهرسازی، مهم‌ترین چالش پایتخت

 حامد نجفی مهر: به گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در حال حاضر مهم‌ترین چالش پایتخت موضوع شهرسازی است چرا که با درنظر گرفتن این موضوع سایر معضلات شهری هم قابل مدیریت است.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره مهم‌ترین چالش پایتخت اظهار داشت: اولین موضوع مهم شهر تهران، شهرسازی است البته ترافیک، وضعیت هوا و بافت فرسوده هم مهم است، اما عامل اول همه این مشکلات، بحث شهرسازی ما است. وی بیان داشت: ما می‌توانستیم در گذشته با شهرسازی خوب همه این مشکلات را حل و تنظیم کنیم و با اصلاح شهرسازی امروز نیز می‌توانیم دست‌کم از گسترش این مشکلات در آینده جلوگیری کنیم.
شهرسازی یا عدالت شهری
بنابر اظهارات چمران، شهرسازی به معنی عدالت شهری است یعنی هر چیزی باید به اندازه خود و در جای خود باشد؛ خیابان، ترافیک، ساختمان و فضای سبز  همه در جای خود و به اندازه خود و حساب شده باشد، حتی کابل‌کشی برق و لوله‌کشی آب و گاز هم در شهرسازی باید دیده شود. وی یادآور شد: علاوه بر این مسائل روانی، اجتماعی و فرهنگی نیز در شهرسازی باید لحاظ شود. این موضوع در کشورهای دیگر هم رعایت می‌شود و در کشور ما بویژه با اعتقادات مذهبی‌مان باید به مسائل فرهنگی و اجتماعی شهر نیز در شهرسازی پرداخته شود اما ما در تهران چنین چیزی نداشتیم و از سال 49 طرح جامع نداشتیم و همه مشکلات به دلیل فقدان برنامه شهری ایجاد شده است.
تهیه طرح جامع اولین دغدغه شورا
به باور رئیس شورای شهر تهران اولین دغدغه ما در بدو ورود به شورای شهر در سال 82 تهیه طرح جامع بود. آن زمان مطرح شد که وزارت مسکن و شهرسازی به عنوان مسؤول تهیه این طرح، بودجه مورد نیاز را در اختیار ندارد، اما ما شهرداری را موظف کردیم بودجه این کار را تامین کند و هر زمان وزارت مسکن بودجه داشت، این پول را به شهرداری پس بدهد که در زمان وزارت سعیدی‌کیا، 12 میلیارد تومان هزینه‌ای که شهرداری برای تهیه طرح جامع پرداخته بود، به شهرداری پس داده شد.
طرح تفصیلی، قانون اساسی شهر
وی با اشاره به اینکه اکنون نیز مهم‌ترین دغدغه ما اجرای صحیح طرح جامع و تفصیلی به عنوان اساسنامه و قانون اساسی شهر است، خاطرنشان کرد: اگر در این طرح اشتباهی وجود دارد  باید اصلاح شود، اما این طرح باید ملاک عمل باشد، چون اگر طرح تفصیلی نباشد، مشکلاتی که تهران اکنون با آنها دست به گریبان است، تشدید می‌شود. چمران مشکل بعدی تهران را بحث ترافیک و حمل و نقل عمومی دانست و یادآور شد: در بودجه 93 بودجه بالایی برای گسترش خطوط مترو و اتوبوس دیده شده است، اما دولت نیز باید سهمی از هزینه‌های این موضوع را بپردازد که متاسفانه تاکنون سهم خود را به طور کامل پرداخت نکرده و امیدواریم امسال سهم دولت به شهرداری پرداخت شود.
سهمی که دولت هرگز نپرداخت!
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: با اصلاح حمل و نقل عمومی، مشکل آلودگی هوا نیز تا حد زیادی مرتفع می‌شود و با اقداماتی که سازمان محیط زیست و شهرداری در بحث فضای سبز انجام می‌دهند، این مشکل کمتر نیز خواهد شد. چمران به موضوع بافت‌های فرسوده اشاره کرد و بیان داشت: مشکل دیگر ما بافت‌های فرسوده است که خدا نکند زلزله‌ای داشته باشیم، چون این بافت‌ها فاجعه ایجاد می‌کنند. در سال‌های گذشته دریافت نشدن عوارض ساخت و ساز از بافت‌های فرسوده را تصویب کردیم که مجلس 50 درصد تخفیف عوارض ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها را برای کل کشور تصویب کرد، اما اکنون ما 100 درصد بخشودگی داریم. قرار بود مبلغ 50 درصد تخفیفی که شهرداری‌ها می‌دهند را دولت پرداخت کند، اما دولت در هیچ سالی هیچ رقمی به هیچ شهری نپرداخته که این آسیب‌های فراوانی به شهرداری‌ها زده است.
احتمال جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد!
وی  همچنین درباره احتمال جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد تصریح کرد: اکنون زمینه جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد وجود ندارد. باید زیرساخت‌های این موضوع در فرودگاه امام‌خمینی(ره) فراهم شود و بعد درباره آن تصمیم بگیریم. ضمن اینکه ما یک فرودگاه محلی نیز لازم داریم که باید مکان آن جانمایی و پیش‌بینی شود.
انتخاب شهردار توسط مردم مغایر قانون است
مهدی چمران در نشست خبری خود که روز گذشته در خبرگزاری فارس برگزار شد در پاسخ به پرسشی مبنی بر انتخاب شهردار در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت توسط مردم، اظهار داشت: به طور قطع شوراها موافق این طرح نیستند و ما نیز دوستانه به دولت و وزارت کشور توصیه می‌کنیم که از این بند در قانون جدید بگذرند، با انتخاب شهردار توسط مردم پروسه پیچیده‌ای شکل می‌گیرد. رئیس شورایعالی استان‌ها افزود: 1084 شهر در کشور داریم که در این شهرها، شهرداران توسط شورای شهر انتخاب می‌شوند و اگر شورا حق نظارت نداشته باشد، آن شورا باید منحل شود و اگر این نظارت را داشته باشد می‌تواند شهردار را در بازه زمانی مشخصی استیضاح و برکنار کند بنابراین باید انتخابات شهردار توسط وزارت کشور برگزار شود که این پروسه وظایف این وزارتخانه‌ها را بیشتر می‌کند.


Page Generated in 0/0053 sec