printlogo


کد خبر: 125664تاریخ: 1393/7/1 00:00
سلامت

رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد
سبقت قاچاق تجهیزات پزشکی از دارو
برای رصد دقیق قاچاق دارو، تجهیزات و لوازم آرایشی، برنامه جدیدی در دست اجرا داریم و در حوزه تجهیزات  پزشکی آمار قاچاق بسیار بیشتر از دارو است. رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این مطلب گفت: در حوزه تجهیزات  پزشکی آمار قاچاق بسیار بیشتر از دارو است، با این وجود نمی‌توانیم آمار دقیقی ارائه دهیم، چرا که تجهیزات پزشکی بر خلاف دارو که تعداد مشخص و محدودی دارد، بسیار متنوع است. وی به فارس افزود: باید مطالعه میدانی انجام داد تا بتوان آمار دقیقی از وضعیت قاچاق ارائه کرد. این مطالعه هنوز انجام نشده است، آنچه که انجام گرفته مربوط به 7 سال پیش است. بنابراین امیدواریم بتوانیم در سال 94 مطالعه میدانی را آغاز کنیم. دیناروند ادامه داد: حتی درباره دارو نیز مطالعه دقیقی که درصد قاچاق را بتواند تعیین کند، وجود ندارد و هر کسی که عددی از قاچاق ارائه دهد، بی‌اطلاع است. البته در این زمینه برنامه‌ای را در دست اجرا داریم. رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: یک ارزیابی میدانی در رابطه با اینکه بتوانیم وضعیت قاچاق تجهیزات پزشکی، دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی را بسنجیم، در برنامه خود داریم تا این کار صورت نگیرد، نمی‌توانیم آماری را ارائه دهیم. وی ادامه داد: عمده تلاش ما ساماندهی بازار توزیع و عرضه تجهیزات پزشکی خواهد بود تا دلال‌بازی‌ها حذف شود. همچنین سیاست کاهش قیمت را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم قیمت‌ها را منطقی کنیم. این سیاست در 6 ماه اول سال به خوبی اجرا شده است.

رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اعلام کرد
لیست خوراکی‌های غیرمجاز در بوفه‌ مدارس
طبق دستورالعمل اقلام غذایی بوفه‌های مدارس حق عرضه نوشابه‌های گازدار، تنقلات پرنمک و پرچرب را ندارند. زهرا عبداللهی، رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت بوفه مدارس همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید گفت: دستورالعملی به صورت مشترک به امضای وزارت آموزش و پرورش و بهداشت رسیده و در سطح مدارس کل کشور ابلاغ شده است. وی به فارس اعلام کرد: در این دستورالعمل اقلام غذایی غیرمجاز که حق توزیع آنها را در بوفه‌های مدارس ندارند معرفی شده است. این اقلام شامل تنقلات شور، چرب و پرنمک مانند چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار و رنگی هستند. به گفته عبداللهی تمام آن دسته از مواد غذایی که بسته‌بندی بهداشتی ندارند و فاقد مجوز تولید و پروانه ساخت از وزارت بهداشت هستند در این دستورالعمل جدید به مدارس تأکید شده که حق توزیع ندارند. وی افزود: نگاه ما در این دستورالعمل پیشگیرانه است، چرا که روند رو به افزایش چاقی و اضافه وزن را در دانش‌آموزان ایرانی می‌بینیم این در حالی است که بیماری‌ها و عواملی مثل قند خون، چربی و فشار خون بالا حتی از سنین پایین نیز در کشور دیده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: اقلامی در بوفه‌ها و پایگاه‌های مدارس عرضه خواهد شد که چربی بالا، نمک و قند بالایی نداشته باشند. حتی ‌آن دسته از اقلامی که مجاز به عرضه هستند باید از نوع کم‌نمک و کم‌چرب باشند.

سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرد
کاهش نسبی دما در اولین روز پاییز
کارشناس سازمان هواشناسی از کاهش نسبی دمای هوا در بیشتر نقاط کشور از جمله تهران در اولین روز مهرماه، خبر داد. امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی کشور طی روزهای آینده اظهار داشت: بارش پراکنده باران طی امروز در سواحل شرقی دریای خزر از جمله استان‌‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی دور از انتظار نخواهد بود. به گفته وی پیش‌بینی می‌شود آسمان سایر نقاط کشور در اولین روز مهرماه صاف تا کمی ابری باشد. این کارشناس هواشناسی همچنین با اشاره به کاهش نسبی دمای هوا طی امروز در بیشتر مناطق کشور، ادامه داد: انتظار می‌رود امروز شاهد افزایش سرعت وزش باد در استان تهران،‌ البرز، مرکزی، اصفهان و جنوب سمنان باشیم. نقشینه خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش سرعت وزش باد در جنوب سمنان، جنوب تهران، قم و شمال اصفهان و با درنظر گرفتن اینکه این مناطق دارای محدوده‌های خشک و کویری هستند، بروز پدیده گرد و غبار در مناطق مزبور در اولین روز مهرماه دور از انتظار نخواهد بود. این کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود طی روز پنجشنبه بارندگی‌ها در آذربایجان‌ها آغاز شود، ابراز داشت: خلیج‌فارس در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه مواج خواهد بود. نقشینه درباره شرایط جوی تهران خاطرنشان کرد: تهران نیز همانند سایر نقاط کشور در اولین روز مهرماه هوای خنکی را تجربه می‌کند .


Page Generated in 0/0045 sec