ابراهیم حاتمیکیا در برنامه تلویزیونی هفت حاضر شد و درباره وضعیت سینمای امروز و سینمای شبهروشنفکری سخن گفت. او وضعیت سینمای امروز را به صراحت توصیف کرد و آن را غمانگیز خواند و بار دیگر شبهروشنفکران حملاتی به سمت حاتمیکیا در شبکههای اجتماعی آغاز کردند. استاد سینمای شبهروشنفکران، عباس کیارستمی در حاشیه جلسه پرسشوپاسخ با دانشجویان دانشگاه سیراکیوز آمریکا با توهین به دفاعمقدس و بیمفهوم خواندن آن سعی کرده است به حاتمیکیا پاسخ بدهد. کیارستمی با این مقدمه حرفهای خود را آغاز کرده است: «یک هفته قبل از اینکه اینجا بیایم، یکی از فیلمسازانی که سالها فیلم جنگی ساخته، فیلمهای پرهزینه جنگی و البته با مخاطب کمتر- برای اینکه مخاطب ایرانی دیگر حوصله جنگ نداشت، بنابراین (ایشان) بودجههای خیلی سنگین میگیرد و فیلمهای جنگی میسازد- گوش من رو پیچانده بود که زمانی که ما داشتیم میجنگیدیم کیارستمی داشت دنبال دفترچه دوستش میگشت.» وی به حاتمیکیا پاسخ داده است که: «خانه دوست یکی از پربینندهترین فیلمهایی بود که من ساختم، درواقع همه جای دنیا آن را میشناسند. خانه دوست ماندگار شد چون راجع به یک ارزش انسانی صحبت میکرد اما فیلمهای تو نماند چون تو راجع به یک دوره از تاریخ ایران حرف زدی که تازه آن دوره هم به هیجان آورد بچهها را. احمدپور (شخصیت اصلی فیلم خانه دوست کجاست؟) رفت پس داد دفترچه را، اما تو به هیجان آوردی و احمدپورهای دیگر رفتند در جنگ و کشته شدند و حالا پس از سالها میشود راجع به آنها فکر کرد که آنها چطوری از بین رفتند. در یک جنگی که هیچ مفهومی نداشت.» با این توضیحات و سخنان حاتمیکیا پس از جشنواره و در محافل مختلف درمییابیم که چرا به حاتمیکیا بیمهری میشود، در اوج دفاع از مملکت روشنفکرانی که امروز مدعی جنگی بیمفهوم هستند مشغول ساخت آثاری بیخاصیت بودند. همین امروز هم بسیاری از فیلمسازان قهر مخاطبان از سینما را فیلمهای بیمخاطب و روشنفکری میدانند، این در حالی است که در همان سالها نیز فیلمهای جنگی از جمله فیلم «کانی مانگا» پرمخاطب بودند و توانستند نظر تماشاگران را به خود جلب کنند. آنها حال بعد از گذشت این همه سال اعتراف کردند که «دفاعمقدس» جنگی بیمفهوم است. مدیران فرهنگی نیز با بیمهری به فیلم «چ» در بخشهای مختلف جشنواره و جشن خانه سینما نشان دادند اعتقاد به دفاعمقدس ندارند و با نظرات استاد شبهروشنفکران موافق هستند. حالا با این توضیحات کاملا مشخص است که چرا کیارستمی و شاگردان و پیروانش در اوج دفاع مردم از مملکت در روستاهای دورافتاده دنبال دفتر مشق میگشتند. نورچشمی مدیران سینمایی دهه 60، حالا پس از سالها سکوت و بیپاسخ گذاشتن منتقدان، در پاسخ به انتقادات تند حاتمیکیا اعتراف میکند که «دفاعمقدس» را «جنگی بیمفهوم» میداند و حتی از حاتمیکیا برای اینکه از دفاع مقدس گفته است انتقاد هم میکند. فیلمسازی که سالهاست در خارج از کشور زندگی میکند و تنها برای حضور در بزرگداشتها و ساخت تیزر برای برخی از هممسلکانش به ایران میآید، فراموش کرده است که مخاطب ایرانی چگونه از فیلم «شیرین» استقبال کرد! و این فیلم نتوانست موفقیتی کسب کند. او سالهاست نتوانسته به موفقیتی که اذعان دارد فیلم «مشق شب» کسب کرده، نایل شود. او که فیلمساز پیشرویی است و برایش جنگ بیمفهوم است چرا در سالهای اخیر نتوانسته موفقیتی کسب کند؟