سال تحصیلی جدید در سیستان و بلوچستان همچون سایر استانهای کشور با ورود 581 هزار دانشآموز در حالی آغاز شد که هنوز بسیاری از دانشآموزان استان از داشتن سقفی برای تحصیل محروم هستند و به دلیل عقبماندگیهای بر جای مانده از گذشته هنوز امکانات تحصیلی بر سر آنها سایه نینداخته است. به گزارش مهر، هرچه از مدارس هوشمند و استاندارد پایتخت به سمت استانهای جنوبی فاصله میگیریم به همان اندازه با کمبود نیروهای آموزشی، کلاسهای استاندارد و امکانات اولیه آموزشی و بهداشتی روبهرو میشویم که به گفته بسیاری از کارشناسان برای حل آنها نیاز به تدبیری ویژه و عزمی ملی است. بچههای سیستان و بلوچستان بویژه در مناطق روستایی با واژههایی همچون بابای مدرسه، وسایل سرمایشی، آبخوری، سرویس بهداشتی، وسایل سمعی و بصری، سالن ورزشی و حتی پنجرهای برای پیوند نگاهشان با خورشید، بیگانه و محروم هستند. بسیاری از دانشآموزان این استان سهمشان از این دنیای رنگارنگ و کلاسهای هوشمند پایتخت، تنها تکلباسی کهنه است که با دمپایی پلاستیکی کیلومترها راه میپیمایند تا با کولهباری از خستگی دانشی بیاموزند و نقشی در توسعه کشور و استان ایفا کنند. کودکان سیستان و بلوچستان نه با یک کولهپشتی پر از دفتر و مدادرنگی بلکه با باری از خستگی و سختی راهی مدرسه میشوند. در بسیاری از مدارس استان حتی آبی برای نوشیدن آنها نیست و جای خالی لیوانهای آبخوری رنگی در میان وسایلشان خالی است و آنها هر روز در میان کیسههای پلاستیکی که حکم کیفشان را دارد راه مدرسه را پیش میگیرند. کمبود 800 هزار متر فضای آموزشی و بیش از 8 هزار معلم، عدم دسترسی مناسب، نبود سرویسهای بهداشتی در بسیاری از مدارس عشایری و روستایی، جابهجایی دانشآموزان با وانت بار در مناطق روستایی و پیمودن مسافتهای طولانی و بیش از 3 کیلومتر برای رسیدن به کلاس درس تنها بخشی از مشکلات آموزشی است که سد راه دانشآموزان این استان است و به طور حتم باورش برای دیگران سخت است. دانشآموزان سیستان و بلوچستان بویژه در جنوب استان سالهاست با کلاسهای خشت و گلی و غیرمقاوم که با بارش باران به تعطیلی کشانده میشوند خو گرفتهاند اما سوءتغذیه و عدم تمکن مالی خانوادهها حتی برای خرید یک جفت کفش و تعصبات قومی که مانع ادامه تحصیل دختران میشود از جمله مشکلات دیگری است که هنوز راهحلی برای رفع آنها اندیشیده نشده است. هرچند طی سالهای گذشته به گفته مسؤولان سازمان آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی، اقدامات قابل توجهی برای رفع کمبودهای مورد نیاز دانشآموزان سیستان و بلوچستانی انجام پذیرفته اما امکانات تحصیلی موجود در این استان فاصله معناداری با سایر استانهای کشور دارد که حل آن نیازمند نگاه و تدبیری ویژه است. در حال حاضر تعداد 18 هزار کلاس درس در سراسر سیستان و بلوچستان در حالی دانشآموزان و شکوفههای ایران اسلامی را درون خود پناه داده که از این تعداد 11 هزار کلاس نیاز به ترمیم اساسی دارد. کلاسهای درسی فرسوده در سیستان و بلوچستان سالهاست در انتظار همتی بلند برای بازسازی هستند و در حال حاضر هزینه بازسازی آنها به رقمی معنادار تبدیل شده که به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش از توان این سازمان و استان خارج است. به گفته علیرضا نخعی، مدیرکل سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برای ترمیم این تعداد واحد آموزشی به میزان 3 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که پرداخت این بودجه از توان اداره کل آموزش و پرورش استان خارج است و برای رسیدن به میانگین کشوری نیاز به ساخت 800 هزار متر مربع فضای آموزشی است که هزینه و بودجهای هنگفت میطلبد. مدارس کپری از جمله مشکلات دیگری است که با وجود برپایی جشنهای کپرزدایی اما هنوز در استان به دلیل پراکندگی جغرافیایی بیش از حد و متاثر از پدیدهای به نام روستازایی همچنان گریبان دانشآموزان و سازمان آموزش و پرورش را گرفته است. آمار مدارس کپری که در میان حصاری از حصیر خرما یا چادر برپا میشود در گفته مسؤولان نیز تناقض دارد تا آنجا که مدیرکل نوسازی تعداد آنها را 15 عدد میداند، رئیس آموزش و پرورش 50 عدد نام میبرد اما رئیس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان اعتقاد دارد تعداد مدارس کپری بیش از 800 مدرسه است. نخعی، مدیرکل سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برای رسیدن به فضای آموزشی برابر با استاندارد کشور نیاز به احداث 800 هزار مترمربع فضای آموزشی جدید داریم، ابراز داشت: ایجاد این فضای مورد نیاز از محل پرداخت اعتبارات استانی غیرممکن و فراتر از توان این سازمان بوده و حل این مشکل تنها با عزم ملی یا توجه ویژه خیران کشور امکانپذیر است. نخعی در گفتوگو با مهر گفت: در سال گذشته سهم اعتبارات تخصیصیافته دولتی تنها 20 میلیارد تومان بود که همه این رقم هم اختصاص نیافت. وی با بیان اینکه خیران مدرسهساز سال گذشته از دولت سبقت گرفتند، افزود: در حالی که اعتبارات سال گذشته برای این موضوع 20 میلیارد تومان بود اما خیران 23 میلیارد تومان برای احداث فضاهای آموزشی جدید به استان کمک کردند. وی درباره تغذیه دانشآموزان نیز با بیان اینکه باید با توجه ویژهای برای تغذیه دانشآموزان این استان به دلیل درآمد کم خانوادهها اندیشید، ادامه داد: تغذیه دانشآموزان و توزیع شیر در سال تحصیلی گذشته به دلیل مشکلات و کمبود اعتبارات به بوته فراموشی سپرده شد اما امسال براساس بخشنامههای واصله مقرر شده است وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین شیر رایگان برای توزیع در مدارس اقدام کند که امیدواریم این موضوع محقق شود. مدیرکل آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود 8 هزار معلم در استان روبهرو هستیم، بیان داشت: سیستان و بلوچستان تنها استانی در کشور است که به دلیل شرایط خاص سقفی برای جذب معلم حقالتدریس در آن تعیین نشده و لذا از این ظرفیت و همچنین طرح خرید خدمت سربازان برای تامین نیاز نیروی انسانی امسال بهره میبریم. وی ادامه داد: امسال برای کمک به تامین اقلام آموزشی 110 قلم کالا و تجهیزات در قالب 120 دستگاه کامیون با اعتباری معادل 54 میلیارد ریال بین 32 منطقه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان توزیع شد اما نیازها بیش از این میزان است. وی ابراز داشت: این اقلام از محل اعتبارات تعمیر و تجهیز اداره کل نوسازی و آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تامین و تهیه شده است. نخعی ابراز داشت: در سیستان و بلوچستان 28 هزار نفر معلم و 9 هزار نفر در قالب سمتهای مختلف از جمله مدیر، معاون و کارمند فعالیت دارند و در سال تحصیلی جدید تعداد 581 هزار دانشآموز در 5 هزار و 900 واحد آموزشی به تحصیل خواهند پرداخت.
شرایط بحرانی سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان بهعنوان یکی از استانهای محروم کشور در حال حاضر از نظر سوءتغذیه در شرایط بحرانی بسر میبرد به طوری که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از وجود اختلالات ناشی از این بیماری در میان کودکان این استان خبر میدهد. سیدمهدی طباطبایی در گفتوگو با مهر اظهار داشت: شاخصهای سوءتغذیه در سیستان و بلوچستان دو برابر استانهای کشور است و متاسفانه دسترسی به غذای سالم مورد نیاز در استان برای همگان امکانپذیر نیست. وی با اشاره به اینکه 20 درصد کودکان زیر 5 سال در سیستان و بلوچستان دچار سوءتغذیه هستند و به عارضههای لاغری، کموزنی و کوتاهی قد دچار شدهاند، تاکید میکند: متاسفانه از نظر امنیت غذایی در استان در مرز هشدار قرار داریم. وی میزان شیوع کمخونی در تمام گروههای سنی را دو برابر شاخصهای کشوری عنوان و خاطرنشان میکند: تغذیه مناسب یکی از معضلاتی است که در استان با شرایط اقتصادی مردم گره خورده است و برای خروج از این شرایط بحرانی باید زمینه دسترسی خانوادهها به غذای سالم و ریزمغذیها را افزایش داد.