printlogo


کد خبر: 125760تاریخ: 1393/7/3 00:00
24 غیرنظامی قربانی حملات سیرک ائتلاف آمریکایی به سوریه شده‌اند
کری: قرار نیست داعش را شکست دهیم!

سیرک مضحک ائتلاف آمریکایی- عربی که به بهانه داعش در سوریه راه افتاده است، وجه تراژیک خود را هم می‌نمایاند به طوری که از بامداد سه‌شنبه تا لحظه درج این خبر   24 غیرنظامی سوری شامل ۱۰ زن و کودک، قربانی حملات هوایی و موشکی بعضا کور ائتلاف آمریکایی به مناطق مسکونی بویژه در شهرهای بزرگی مثل حلب، رقه، دیرالزور و ادلب شده‌اند. تنها حملات هوشمند ائتلاف که به طور مشخص علیه مواضع داعش صورت پذیرفته، یکی به گذرگاه استراتژیک آنان در منطقه بوکمال در مرز با عراق و دیگری به مواضع تکفیری‌ها در اطراف شهر محاصره شده  کوبانی(عین‌العرب) در کردستان سوریه بوده است.  با آنکه ادعا می‌شود حملات به بوکمال باعث گریختن برخی فرماندهان داعش به عراق شده است اما به نظر نمی‌رسد
اف ـ هجده‌ها و پهپادهای پنتاگون کار خاصی فراتر از پروازهای نمایشی مسخره  برای جلوگیری از سقوط مرکز حیاتی کردستان سوریه انجام دهند.
پنتاگون که به خوبی می‌داند حملات هوایی علیه نیروهای شبه نظامی داعش کارگر نمی‌افتد، اعلام کرده است حمله به اهداف تعیین شده در سوریه بیش از یک سال به طول خواهد انجامید.  مشخص شده عربستان، امارات، قطر  و بحرین جنگنده‌ها و خلبانانشان را در این حملات شرکت داده‌اند تا سرانجام به آرزویشان برای حمله به خاک سوریه برسند اما باید گفت آنها بدون چتر حمایت آمریکا جرات پرواز در محدوده مرزهای سوریه را هم نداشتند.
دیروز پنتاگون رسما اعلام کرد، آخرین موج حملات به سوریه در روز چهارشنبه به منطقه بوکمال خلاصه می‌شود اما کمیته هماهنگی ائتلاف معارضان سوری که در واقع همان تروریست‌های مورد حمایت آمریکا هستند فاش ساخته‌اند دیروز دست‌کم 10 نقطه در این کشور هدف حملات سیرک ائتلاف قرار گرفته است. پنتاگون همچنین به 4 مورد حمله هوایی در عراق در این روز اشاره داشته است.
  افزایش قربانیان غیر‌نظامی
روزنامه القدس‌العربی به نقل از شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد بر اثر حملات جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی علیه داعش به‌رهبری آمریکا به مناطق مختلف در سوریه بیش از 24 غیرنظامی کشته شدند. به گزارش تسنیم، این شبکه اعلام کرد بین قربانیان 5 زن و 5 کودک به چشم می‌خورند. بر اساس این گزارش، بیشتر قربانیان از استان ادلب هستند که در آن 12 نفر کشته شدند و در دیرالزور نیز 6 غیرنظامی کشته شده‌اند همچنین در استان حلب نیز 6 غیرنظامی بر اثر این حملات جان خود را از دست دادند.
  «خوراسان» بهانه‌ای آسان
حتی رسانه‌های آمریکایی به اجازه نگرفتن اوباما از شورای امنیت سازمان ملل برای حمله به یک کشور عضو این سازمان که درخواستی هم برای مداخله خارجی نداشته، توجه ویژه‌ای داشته‌اند و پاسخ کاخ سفید به انتقادات آوردن نام یکی از گروه‌های فرعی القاعده به نام «خوراسان» و بزرگنمایی خطر آن بوده است.  باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در حالی روز سه‌شنبه برای اولین‌بار در نطق خود نام این گروه را به زبان آورد و آن را متشکل از اعضای سابق القاعده توصیف کرد که تاکنون هیچ‌یک از مقامات کاخ سفید نامی از این گروه نبرده بودند.  حتی در جلسات توجیهی کاخ سفید با خبرنگاران درباره سوریه نیز تاکنون اسم این گروه مطرح نشده بود.
گروه «خوراسان» یک گروه تروریستی زیرشاخه القاعده (شبیه جبهه النصره) است که سعی کرده در جهت اهداف تبلیغاتی گردانندگان آمریکایی داعش، فعالیت‌های خود را با ایران مرتبط نشان دهد و حتی شبکه‌هایی فارسی به‌وجود آورده است. این گروه به طور مشکوکی فعالیت‌هایش را همزمان با حمله ائتلاف آمریکایی شدت بخشیده تا بهانه لازم را برای اوباما فراهم کند تا از آنها هیولایی بسازد و بدون کسب مجوز از سازمان ملل به سوریه حمله کند.  پس از آنکه آمریکا اعلام کرده یکی از اهداف اقدام نظامی در سوریه گروه خوراسان بوده، حالا می‌گوید این گروه ممکن است از «داعش» هم خطرناک‌تر باشد و حتی داستان‌هایی از نحوه عجیب انتقال مواد منفجره (با تیوب خمیر دندان) توسط این گروه به قصد بمبگذاری در اروپا و آمریکا در رسانه‌ها مطرح شده است.
  قرار نیست داعش را شکست دهیم!
جان کری، وزیر خارجه آمریکا در اظهار نظری احمقانه  به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «داعش خطری برای همه است و نبرد با داعش شامل حملات هوایی، قطع منابع مالی و باز پس‌گرفتن اسلام توسط مسلمانان است». او سپس مایه طنز کلامش را بیشتر کرد و ضمن قانونی خواندن حملات به سوریه و عراق  افزود حملات هوایی آمریکا به این منظور که داعش را به تنهایی شکست دهند طراحی نشده‌ است!
البته کری  کماکان تاکید داشت که حملات 2 روز اخیر برای ضربه زدن به نظام سوریه نیست، با این حال واشنگتن همچنان به تقویت بیش از پیش مخالفان مسلح دولت سوریه ادامه می‌دهد. اگرچه برخی مقامات دمشق نیز بر این موضوع صحه گذاشته‌اند که هنوز هیچ نشانه‌ای دال بر نزدیک شدن هواپیماهای آمریکایی به مواضع ارتش سوریه وجود ندارد.
  تروریست‌های خوب آمریکایی
همچنین وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه آمریکا را به اتخاذ سیاست‌های دوگانه در قبال مساله تروریسم متهم کرد.  به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی‌لاوروف همچنین به واشنگتن توصیه کرد تا همواره و همه‌جا و نه بر اساس منافع خود، با تروریسم مقابله کند و از تقسیم کردن تروریست‌ها به 2 دسته خوب و بد بپرهیزد.  او که پیش از دیدار با جان کری، وزیر خارجه آمریکا در نیویورک با شبکه 5 روسیه گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «از دید شما آمریکایی‌ها تروریست‌های بد آنهایی هستند که آمریکایی‌ها را می‌کشند اما اگر شما تروریسم را به نوع خوب تفسیر کنید که به شما کمک ‌کند تا رهبری را که دوست ندارید سرنگون کنید در حالی که وی به صورت قانونی انتخاب شده و کسی است که رهبری یکی از کشورهای عضو سازمان ملل را بر عهده دارد، شما چشمان خود را بر روی تروریسم بسته‌اید».
این سیاستمدار روس همچنین  گفت: «در حال حاضر داعش به دشمن شماره یک آمریکا تبدیل شده است. ما می‌خواهیم به شما یادآوری کنیم که همین افراد  با کمک‌های مالی خارجی سازمان‌دهی شدند و قدرت گرفتند، آن هم زمانی که دولت لیبی تغییر کرد و تصمیم گرفته شد اتفاقی مشابه آنچه در لیبی رخ داد در سوریه تکرار شود اما حالا که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای مقابله با تروریسم اعلام آمادگی کرده‌اند این مساله رفع شده است.  هر زمان که ما توجه آنها را به این موضوع جلب می‌کردیم که شمار زیادی از تروریست‌ها و افراط‌گرایان، علیه رژیم‌های مردمی مبارزه می‌کنند، آنها به ما می‌گفتند این موضوع حل می‌شود و پس از سرنگونی این دولت‌ها این مساله را حل می‌کنند».
  شاهزاده سعودی در سیرک
یکی دیگر از وجوه طنز تلخ حضور شیخ‌نشین‌های حامی داعش در جنگ علیه داعش، دیروز در رسانه‌های عربستانی با انتشار تصاویری از حضور خلبان‌های سعودی در حملات هوایی ائتلاف آمریکایی بازتاب یافت که شاهزاده «خالد بن سلمان» پسر ولیعهد و وزیر دفاع عربستان نیز در این سیرک کمدی هدایت یکی از جنگنده‌های سعودی را بر عهده داشت(!)
  وسوسه انگلیس برای جنگ نفتی
در همین حال  بی‌بی‌سی اعلام کرد پارلمان انگلیس روز جمعه، بررسی پیوستن این کشور به اقدام نظامی هوایی علیه داعش را به بحث می‌گذارد. طبق اخبار و اطلاعات رسیده، نخست‌وزیر عراق قرار بود چهارشنبه رسما از انگلیس برای مشارکت در حملات هوایی در عراق درخواست کند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس هم در  گفت‌وگو با شبکه آمریکایی NBC نتوانسته وسوسه‌اش برای دخالت در یک جنگ نفتی دیگر را پنهان کند و گفته است: «جنگ با عناصر داعش چیزی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود.  این گروه نفت دارد، پول دارد، سلاح دارد و در حال برنامه‌ریزی انجام حملاتی در اروپا و دیگر نقاط در آینده است».
هنوز معلوم نیست انگلیسی‌ها همراه ائتلاف آمریکایی در سوریه هم دخالت کنند یا به عراق محدود بمانند. پیش از این جنگنده‌های فرانسوی رافائل جمعه گذشته نخستین حملات هوایی خود به مواضع داعش در عراق را آغاز کرده و انبار لجستیکی این گروه در شمال غربی عراق را هدف قرار داده بودند.
  واشنگتن‌پست: دفع داعش به نفع دمشق؟
روزنامه  واشنگتن‌پست در تحلیلی آورده است که  مطمئنا در کوتاه‌مدت، بشار اسد از اقدامات تهاجمی نظامی آمریکا طی این درگیری‌ها که بیش از 3 سال به درازا کشیده است، منتفع خواهد شد.  این امر می‌تواند خطرناک‌ترین و مشکل‌زا‌ترین پیامدی باشد که از تصمیم اوباما برای حمله به داعش در سوریه حاصل می‌شود.  پس از این حمله و در شرایطی که هنوز آوار بمباران‌ها پاکسازی نشده بود، وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای ضمن استقبال از بمباران‌ها اعلام کرد سوریه خواهان مبارزه با تروریست‌ها «طی همکاری با دیگر کشورهایی است که به طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر آن قرار گرفته‌اند».  از جمله این کشور‌ها که در این بیانیه نام برده شده است «کشور دوست و برادر عراق» است.  طبق مقاله واشنگتن‌پست، از گفته‌های اوباما درباره حمله به داعش در سوریه به سختی می‌توان فهمید که دولت وی چگونه می‌تواند از تقویت دولت سوریه در پی این اقدام جلوگیری کند، آن‌هم در شرایطی که داعش دشمن نظام سوریه است.
پاسخ اوباما به این معما این بود که «برای آموزش و تجهیز معارضان سوری که بهترین نیروهای مقابله‌کننده با داعش و نظام اسد هستند، تلاش‌های خود را افزایش می‌دهیم.» اما ایجاد یک نیروی شورشی که بتواند هم با داعش و هم با نیروهای دولت سوریه مقابله کند، سال‌ها طول می‌کشد.


Page Generated in 0/0055 sec