printlogo


کد خبر: 125771تاریخ: 1393/7/3 00:00
وزارت علوم به روحانی نزدیک می‌شود
نجفی، فرجی نیست

گروه سیاسی: همان روزی که حسن روحانی،
محمد علی نجفی را به عنوان سرپرست وزارت علوم منصوب کرد؛ مشخص بود نجفی تنها برای سرپرستی این وزارتخانه تا تعیین وزیر پیشنهادی بعدی نیامده است. محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش بود که با رای عدم اعتماد مجلس، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد، جایی که قلب نجفی تاب آن را نیاورد و در نهایت استعفا کرد. شاید نجفی خود را فراتر از این سازمان می‌دید.  به گزارش «وطن امروز»، انتخاب نجفی به عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب هدفمندی بود. گویا دولتی‌ها از پیش نتیجه استیضاح را دانسته و جانشین رضا فرجی‌دانا را انتخاب کرده بودند. به نظر می‌رسد نظر دولتی‌ها نیز بر وزارت نجفی باشد. در ادامه در چند محور، موضوع وزارت محمدعلی نجفی بررسی می‌شود:
1ـ محمدعلی نجفی تاکنون چندین بار نشان داده علاقه‌مند است به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس پیشنهاد شود. او چندی پیش در پاسخ به خبرنگاری گفت خود او گزینه احتمالی برای تصدی وزارت علوم است و البته در عمل نیز این را نشان داد و برنامه‌ای 3 ساله به کمیسیون آموزش مجلس ارائه و برنامه‌های خود را برای مدیریت وزارت علوم تشریح کرد. این را زهره طبیب‌زاده گفت. طبیب‌زاده به تسنیم گفت که نجفی حتی پا را فراتر نهاده و یک برنامه 7 ساله نیز به کمیسیون آموزش ارائه کرده است. به گونه‌ای که او با خیال تکرار دولت روحانی، خود را به عنوان وزیر علوم دولت دوازدهم نیز دانسته است. در کنار این اقدامات اما شاید مهم‌ترین اقدامی که نجفی انجام داد و با آن نشان داد برای ماندن در وزارت علوم برنامه دارد؛ خداحافظی با جعفر توفیقی بود. جعفر توفیقی همان کسی بود که باعث استیضاح و سلب رای اعتماد از فرجی‌دانا شد. او به عنوان یکی از عوامل
فتنه‌گران 88 به عنوان طراح و مدیر پشت‌پرده وزارت علوم شناخته شده بود و سرانجام عدم قاطعیت فرجی‌دانا در محدود کردن توفیقی باعث شد دوره وزارت او به یک سال نکشد. نجفی اما مسیری متفاوت از فرجی‌دانا انتخاب و با جعفر توفیقی خداحافظی کرد. این اقدام محمدعلی نجفی در واقع به معنای اعلام تفاوت مشی مدیریتی او در وزارت علوم بود و در واقع مخاطب این اقدم او نیز مجلس شورای اسلامی بود.
2ـ دولتی‌ها نیز نسبت به تداوم حضور نجفی تمایل دارند. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز گذشته در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به ارائه گزارش 3 ساله از سوی آقای نجفی به کمیسیون آموزش مجلس، آیا دولت بنا دارد ایشان را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کند؟ تصریح کرد: سرپرست کنونی وزارت علوم با اختیار وزیر فعالیت خود را انجام می‌دهد و اصلا انتظار همین است که نجفی برنامه دهد. سخنگوی دولت ادامه داد: فعالیت آقای نجفی قابل تایید است و ایشان نه‌تنها برنامه 3 ساله که برنامه 7 ساله یا حتی برنامه‌ای تا 1404 می‌توانند ارائه دهند و مطمئن هستیم ایشان با جدیت برای تحقق اهداف تلاش می‌کنند. تمایل دولتی‌ها برای وزارت محمدعلی نجفی البته به دلایل سیاسی نیز محتمل و مشخص است. حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری از حسن روحانی، نتیجه خود را در چینش کابینه نشان داد. طیف تندروی اصلاح‌طلب نیز توانستند وزارت علوم را از ان خود کنند. در واقع وزارت علوم سهم طیف تندروی اصلاح‌طلب از دولت روحانی بود. با این حال چشمپوشی از دانشگاه‌ها برای روحانی و اطرافیان او عاقلانه به نظر نمی‌رسید. از سوی دیگر طیف تندروی اصلاح‌طلب طی مدتی که وزارت علوم را در اختیار داشتند تلاشی برای تقویت برنامه‌های حسن روحانی انجام ندادند و در واقع روحانی آنگونه که باید، در دانشگاه‌ها مطرح و برجسته نشد. اکنون با اقدامی که مجلس اصولگرا انجام داد؛ حسن روحانی فرصت آن را یافته است تا یک فرد نزدیک به خود را در وزارت علوم قرار دهد. نجفی که در کارنامه سیاسی خود عضویت در شورای مرکزی حزب کارگزاران را دارد، از افراد نزدیک به روحانی است و قاعدتا نسبت نزدیکی او و روحانی بسیار بیشتر از مناسبات جریان توفیقی و فرجی‌دانا با حسن روحانی است. به همین دلیل می‌توان گفت از نگاه روحانی دانشگاه نجفی، دانشگاهی مطلوب‌تر از دانشگاه فرجی است، چراکه نجفی، فرجی نیست. البته درباره این موضوع مطالب گفتنی دیگری هم هست که «وطن امروز» در شماره‌های آینده خود به آن خواهد پرداخت.
3ـ به نظر نمی‌رسد مجلس شورای اسلامی با همان عینکی که به فرجی‌دانا و عناصر نزدیک به فتنه نگاه می‌کرد؛ محمدعلی نجفی را بنگرد. نجفی یک بار و برای تصدی وزارت آموزش و پرورش از مجلس کارت قرمز گرفت اما اگر او به عنوان جایگزین فرجی‌دانا معرفی شود؛ شرایط فرق می‌کند. مجلس به چند دلیل می‌تواند برای معرفی نجفی پالس منفی ارسال نکند، اول آنکه ماهیت مدیریتی و سیاسی نجفی با فرجی متفاوت است، دلیل دوم آن است که مجلس به دنبال آن است نشان دهد عزل فرجی‌دانا به دلیل مسائل حزبی نبوده است و به همین دلیل می‌تواند رفتاری متفاوت با نجفی که یک بار به او رای عدم اعتماد داد؛ داشته باشد و دلیل سوم که البته دلیل بسیار مهمی است اینکه رفتار متفاوت مجلس با نجفی می‌تواند این واقعیت را تثبیت کند که از نگاه مجلس، نجفی، فرجی نیست. حداقل در این مورد اقدام مجلس بسیار تعیین‌کننده است.


Page Generated in 0/0057 sec