printlogo


کد خبر: 125814تاریخ: 1393/7/3 00:00
عده‌ای نمی‌خواهند فیلم انقلابی دیده شود

روح‌الله شمقدری، تهیه‌کننده «روزگاری عشق و خیانت» و داوود بیدل، کارگردان به همراه بازیگران و عوامل این فیلم در جلسه نقد و بررسی فیلم یادشده از برخورد ناشایست و غیرحرفه‌ای برخی رسانه‌ها و محافل سینمایی در بایکوت رسانه‌ای این فیلم که مضمونی ضدصهیونیستی و ضدپهلوی داشته و با مضمون حوادث انقلاب تولید شده، بشدت انتقاد کردند. در ابتدای این نشست روح‌الله شمقدری، تهیه‌کننده فیلم درباره چگونگی شکل‌گیری «روزگاری عشق و خیانت» سخن گفت و افزود: حرف فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» را رسانه‌هایی که بدون دیدن فیلم یک طرفه آن را تحریم کردند نشنیدند. اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که بیشتر رسانه‌ها درباره این فیلم اصلاً حرفی نزدند و از طرفی درباره فیلمی که در رسانه‌ها صحبتی نشود معلوم است که در اکران چه اتفاقی برایش خواهد افتاد. فیلم را در جشنواره فجر به سمتی بردند که مثلاً آن را بایکوت کنند اما در همین جا اعلام خواهم کرد من این فیلم را اکران خواهم کرد حتی اگر همه عالم جلوی ما بایستند.
فیلم در راستای هیچ جریان سیاسی نیست
به گزارش سینما پرس، وی در ادامه گفت: این فیلم سینمایی در راستای اهداف نظام و دغدغه‌های مقام معظم رهبری ساخته شد و سوال این است که چرا بیشتر رسانه‌ها درباره آن کمترین حرفی نزدند!؟ این فیلم سینمایی در راستای هیچ جریان سیاسی نیست بلکه وابسته به غیرت ملی است. در جشنواره فجر تنها فیلمی که در ارتباط با انقلاب ساخته شده بود فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» بود که نسبت به آن بی‌اعتنایی شد و حتی ابتدا در بخش مسابقه هم قرار نگرفته بود، نشست خبری آن را هم برگزار نکردند و بد‌ترین ساعت اکران را به ما اختصاص دادند. تهیه‌کننده فیلم سینمایی «پایان‌نامه» ادامه داد: در صورتی که اگر هر رسانه‌ای که در جریان رخدادها قرار داشت کمی دقت می‌کرد متوجه می‌شد تلاش بسیاری صورت گرفت که برخی فیلم‌ها به هر نحوی که شده در بخش مسابقه حضور پیدا کنند تا دلخوری حاصل نشود ولی درباره فیلمی با مضمون انقلاب رفتار خوبی صورت نگرفت. باید درباره انقلاب به دنبال حرف تازه بود و سوژه‌های ناب؛ موضوعات بی‌ربط در فیلمنامه‌های انقلابی دیگر فایده ندارد.
دغدغه انقلاب را داشتم
در ادامه داوود بیدل، کارگردان این فیلم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور شد که به یک فیلم سیاسی و ضد صهیونیستی روی آوردید، گفت: من بیشتر در این کار دغدغه انقلاب اسلامی را داشتم و این کار بیشتر از اینکه ضدصهیونیستی باشد به موضوع انقلاب پرداخته است.
فیلم ضدصهیونیست و ضدپهلوی است
وی گفت: خوشحالم بعد از جشنواره فجر در برخی محافل شرایط صحبت کردن درباره فیلم مهیا شد. عده‌ای بودند که نمی‌خواستند این فیلم انقلابی دیده شود. در این فیلم سینمایی دو ویژگی ضدصهیونیستی و ضدپهلوی در کنار هم قرار دارد. این کارگردان افزود: ما این دو موضوع را که برای انقلاب ما مهم است در یک فیلم کنار هم قرار دادیم. این موضوع مهمی است که به هیچ عنوان اجازه دیده شدن اینها را در سطح گسترده ندادند.  وی در ارتباط با میزان و نوع تحقیقات در ارتباط با موضوع فیلمنامه گفت: رژیم صهیونیستی در ذاتش از بین بردن مدارک است و اصولاً چیزی برای اینکه سایرین متوجه شوند چه کار‌های انجام داده‌اند باقی نمی‌گذارد اما نمی‌توانند خاطرات مردم را از بین ببرند. در‌‌ همان دوران قبل از انقلاب اعتراض‌هایی از سوی دانشجویان شکل گرفت و حتی برخی بازیگران و خوانندگان زمان شاه به این موضوع اشاره کردند و اعتراض داشتند اما اینکه چرا امروز سکوت کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند این خود جای سوال دارد.  در ادامه شهرزاد کمال‌زاده با توجه به شرایط سخت کار کردن در دشت مغان گفت: با رفتار‌هایی که شاهد بودم بسیار دلسرد شدم. ما در شرایط جوی بدی کار می‌کردیم، تمام گروه انرژی بسیار زیادی داشتند. به‌راستی چرا به دلیل اینکه یک کار انقلابی در کشور انقلابی انجام دادیم باید اینگونه با ما برخورد شود؟
عده‌ای با حب و بغض قلم زدند
کمال‌زاده ادامه داد: خوشحالم در فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» بازی کردم. در اثری که در ارتباط با شهدا و خانواده‌های آنها و انقلاب و مردمم بوده است. من ناراحت نیستم از اینکه در این کار بازی کرده‌ام. این گروه جزو بهترین گروه‌هایی بوده که طی این ۱۳ سال عمر کاری‌ام با آنها کار کرده‌ام. همه چیز در این پروژه طبق زمانبندی پیش می‌رفت اما غرور من توسط عده‌ای که با حب و بغض قلم می‌زنند شکسته شد. دل من شکسته است و نا‌امید شدم از اینکه بخواهم در این ژانر ادامه فعالیت دهم. سحر قریشی در ادامه این نشست در پاسخ سوال مجری مبنی بر محدودیت بازیگران در سینمای کشور پس از بازی در یک فیلم سیاسی گفت: من بازیگر هستم و هر نقشی به من بدهند بازی می‌کنم. این فیلم فیلم سیاسی نیست بلکه درباره تاریخ کشورم است، تاریخی را که اتفاق افتاده نشان می‌دهد. چرا از کلمه سیاست برای کوباندن استفاده می‌شود؟ وی گفت: در یکی از صفحه‌های اجتماعی عکسی از پشت صحنه این کار گذاشتم اما با برخورد‌های بسیار بدی روبه‌رو شدم. ما فحش‌خورمان خوب است اما خدا را شکر می‌کنم که من در این جایگاه قرار دارم که در این فیلم‌ها بازی کنم و آن افرادی که من ناسزا گفته‌اند هم جایگاه‌شان در‌‌ همان اندازه‌ است و اصلاً از دستشان ناراحت نیستم.
 


Page Generated in 0/0061 sec