printlogo


کد خبر: 125824تاریخ: 1393/7/3 00:00
چهارگوشه

جریان «صدر»: حضور نظامیان خارجی در عراق خط قرمز است
شیخ صلاح‌العبیدی، سخنگوی رسمی مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم  اظهار داشت: جریان صدر شدیدا مخالف حضور نیروهای نظامی بیگانه در عراق است. وی افزود: حضور نظامیان خارجی با هر ملیت و وابسته به هر کشوری باشند برای صدر و عراقی‌ها خط قرمز است و نباید اشغال عراق به بهانه جدید و در زیر نقشه‌ای جدید دوباره شروع شود. العبیدی اخراج نظامیان آمریکایی در سال 2011 میلادی را یکی از دستاوردهای تاریخی ملت عراق توصیف کرد و گفت اکنون اجازه  نمی‌دهیم به بهانه داعش این دستاورد را از ملت عراق سلب کنند. مخالفت گروه‌های سیاسی عراق با حضور نظامیان خارجی در حالی است که هم اکنون جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی مواضع شبه‌نظامیان تکفیری در عراق را بمباران می‌کنند.

تبرئه یک تروریست معروف در اردن
دادگاه اردن در جلسه علنی خود ابوقتاده را که به اتهام دست داشتن در اقدام تروریستی علیه یک مدرسه آمریکایی در اردن بازداشت شده بود به دلیل کافی نبودن اسناد و مدارک تبرئه کرد. ابوقتاده، برای بررسی اتهام وارده به وی مبنی بر برنامه‌ریزی برای اجرای حملات تروریستی در جشن‌های هزار ساله اردن هنوز در بازداشت بسر می‌برد. عمر محمود عثمان، معروف به ابوقتاده که پیش‌تر به سفیر بن لادن در اروپا معروف بود، طی جلسه محاکمه خود گروه تروریستی داعش را ابزار قتل و ویرانی خواند.

افزایش شمار قربانیان بحران اوکراین
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق‌بشر اعلام کرد: آمار کشته‌شدگان بحران اوکراین به 3543 تن افزایش یافت. این در حالی است که ایوان سیمورویچ همچنین تصریح کرد شمار افرادی که به طور رسمی نامشان به عنوان آواره در داخل اوکراین ثبت شده از اول آگوست تا اوایل سپتامبر ۲ برابر شده و به دست‌کم 257 هزار تن رسیده است. آمار کشته‌های بحران اوکراین در حالی اعلام شده که اقدامات بین‌المللی برای توقف کامل درگیری‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.

حبس خانگی دختر رئیس‌جمهور ازبکستان
گلنار کریمووا‌، دختر 42 ساله اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهوری ازبکستان زمانی به عنوان جانشین پدر 76 ساله خود دیده می‌شد اما وی امسال پس از انتقاد آشکار از مقام‌های دولتی و اعضای خانواده‌اش در توئیتر علنا به دردسر افتاد. دفتر دادستان کل ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: کریمووا احتمالا از امکانات دولتی استفاده کرده و از آن برای اعضای یک سازمان جنایی بهره برده است. دادستان کل ازبکستان افزود: گلنار کریمووای به همراه دخترش در انزوای خانگی بسر می‌برد. طبق این بیانیه، دختر گلنار می‌تواند منزلشان را ترک کند.

آزادی دانش‌آموزان ربوده شده نیجریه‌ای
 بی‌بی‌سی‌نیوز ضمن اعلام خبر مربوط به آزادی تعدادی از دختران نیجریه‌ای که توسط بوکو حرام ربوده شده بودند به نقل از سخنگوی ارتش نیجریه اعلام کرد عملیات برای آزادی بقیه دختران ادامه دارد. سخنگوی ارتش نیجریه به تعداد دختران آزاد شده از بند بوکوحرام اشاره نکرده است. در ماه آوریل گروه تکفیری بوکو حرام که قصد تشکیل دولت اسلامی در شمال نیجریه را دارد، بیش از 200 دختر دانش‌آموز را ربوده بود. به نظر می‌رسد شبه‌نظامیان بوکو حرام عامل اصلی بسیاری از حملات تروریستی در سال‌های اخیر در منطقه به شمار می‌روند.

اشغال کارخانه اسرائیلی توسط فعالان اسکاتلندی
تعدادی از اسکاتلندی‌های طرفدار حقوق فلسطینی‌ها در اعتراض به کشتار مردم غزه در جنگ اخیر توسط رژیم صهیونیستی، اقدام به ورود به یک کمپانی ساخت تسلیحات نظامی وابسته به اسرائیل کردند. به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، تعدادی از اسکاتلندی‌های طرفدار حقوق فلسطینی‌ها اقدام به ورود به یک کمپانی ساخت تسلیحات نظامی وابسته به اسرائیل کردند. تعدادی از این افراد موفق شدند به بالای این ساختمان بروند و پارچه‌نوشته‌هایی از روی ساختمان آویزان کردند که روی آنها نوشته بود: «از تسلیح اسرائیل دست بردارید»، «دولت انگلیس در نسل‌کشی غزه همدست اسرائیل است».کمپانی تالس متعلق به انگلیس طی قراردادی به ارزش یک‌میلیارد دلار در حال ساخت پهپادهای پیشرفته و نسل جدید برای اسرائیل است.


Page Generated in 0/0050 sec