printlogo


کد خبر: 125843تاریخ: 1393/7/5 00:00
کوتاه از اقتصاد

احتمال افزایش نرخ دام در روز عید قربان
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی گفت: با احتساب قیمت ۱۱ هزار تومان، قیمت گوسفند زنده ۵۰ کیلویی که معمولا برای ادای نذورات به کار می‌رود ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود. علی‌اصغر ملکی، در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: به دلیل صفر شدن عوارض صادرات دام و لغو شدن عوارض صادراتی ۳۲۰ هزار تومانی دام، میزان صادرات دام افزایش پیدا کرده است. وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر نرخ هر کیلو گوشت گوسفند زنده چقدر است؟ گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده بین ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است اما نرخ‌های قطعی در هفته آینده تعیین خواهد شد. ملکی عامل اصلی افزایش قیمت را واسطه‌ها عنوان کرد و گفت: آنها بعد از خالی شدن میادین در عید قربان تعداد زیادی از دام‌های زنده را خریداری کرده و در زمان بازگشت حجاج می‌فروشند و همچنین منتظر عرضه آن در ایام محرم هستند که به دلیل خالی شدن میادین، قیمت را اضافه کنند. به گزارش ایلنا، با احتساب قیمت ۱۱ هزار تومان، قیمت گوسفند زنده ۵۰ کیلویی که معمولا برای ادای نذورات به کار می‌رود ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود.

سفته‌بازی در تسهیلات خرید مسکن به صفر رسید
مدیرعامل بانک مسکن گفت: با گذاشتن سقف خرید اوراق مشارکت، میزان سفته‌بازی در این بخش کاهش چشمگیری پیدا کرده و به صفر رسیده است. بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه امکان خرید اوراق تسهیلات مسکن برای هر متقاضی 90 برگ است، گفت: متقاضیان تنها می‌توانند 90 برگ اوراق تسهیلات مسکن خریداری کنند که این میزان برابر با 45 میلیون تومان است. وی در ادامه افزود: با گذاشتن سقف خرید اوراق مشارکت میزان سفته‌بازی در این بخش کاهش چشمگیری پیدا کرده و به صفر رسیده است. مدیرعامل بانک مسکن در ادامه اظهار داشت: همه خریداران اوراق استفاده‌کنندگان هستند و هیچ تقاضایی از سوی دلالان و واسطه‌گران ایجاد نشده است. بت‌شکن در ادامه یادآور شد: خریداران اوراق مسکن نمی‌توانند تا 2 ماه اوراق خریداری شده را واگذار کنند. مدیرعامل بانک مسکن در ادامه تصریح کرد: با تقویت سپرده‌گذاری در حساب سپرده ممتاز بانک مسکن متقاضیان می‌توانند اوراق بیشتری خریداری کنند و همین امر باعث کاهش اوراق می‌شود. وی در ادامه اظهار داشت: سقف تسهیلات مسکن پس از 8 سال افزایش 20 میلیون تومانی داشته و میزان‌ آن به 35 میلیون تومان رسیده که این امر با اجرای صحیح و برنامه‌ریزی دقیق باعث ثبات بازار مسکن شده است.

قیمت زعفران صادراتی کاهش یافت
صادرات زعفران به کشورهای مختلف در 5 ماه نخست سال جاری با 8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود 2/51 میلیون دلار رسید. به گزارش ایسنا، در این مدت 2/51 میلیون دلار زعفران در بسته‌های 10 تا 30 گرمی مناسب برای خرده‌فروشی به کشورهای خارجی صادر شده که به این ترتیب قیمت متوسط هر کیلو زعفران صادر شده در این مدت 1453 دلار بوده است. این در حالی است که در 5 ماه نخست سال 1392 ارزش زعفران صادراتی از ایران 6/47 میلیون دلار و قیمت هر کیلو زعفران در مدت مشابه سال قبل حدود 1466 دلار بوده است بنابراین آمارها حاکی از آن است که صادرات زعفران در 5 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از لحاظ ارزش صادرات رشد داشته اما قیمت متوسط آن نسبت به سال گذشته با کاهش 11 دلاری به ازای هر کیلو همراه بوده است.

قرارداد آتی کنجاله سویا در بورس کالا راه‌اندازی می‌شود
قرارداد آتی کنجاله سویا، اوایل پاییز امسال در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود. به گزارش تسنیم، مدیر توسعه بازار مشتقه این بورس با اعلام این خبر گفت: بورس کالا با هدف پوشش ریسک قیمت معاملات کنجاله سویا در ایران و به تبع آن دادن امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت عرضه و تقاضا به فعالان این بازار و همچنین دولت و نیز توسعه معاملات ابزارهای مشتقه که یکی از ستون‌های اصلی توسعه بازار سرمایه کشور به شمار می‌رود، راه‌اندازی قراردادهای آتی کنجاله سویا را در دستور کار قرار داد. وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای اساسی بورس کالای ایران برای توسعه بازار در سال‌های گذشته، تنوع‌بخشی به دارایی‌های پایه در بازار مشتقه این بورس بوده است و در همین راستا مطالعات و کار کارشناسی روی کنجاله سویا صورت پذیرفت، افزود: بزودی شاهد راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی این محصول خواهیم بود. پدرام زادنوعزیزی با بیان اینکه این دارایی پایه در  19 اسفندماه سال 92 در بورس کالای ایران مورد پذیرش قرار گرفت، توضیح داد: جلسات هم‌اندیشی متعددی با فعالان و تشکل‌های بازار کنجاله سویا و کارگزاران بورس کالا برگزار شده بنابراین با توجه به نیاز فعالان این بازار، بستر معاملات قراردادهای آتی کنجاله سویا آماده شده است. همچنین ۳۳۸ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۶۶۰۰ میلیارد ریال طی معاملات هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس کالای ایران دادوستد شد.


Page Generated in 0/0056 sec