printlogo


کد خبر: 125857تاریخ: 1393/7/5 00:00
اخبار

رشد اقتصادی به 6/4 درصد رسید
بانک مرکزی اعلام کرد: رشد اقتصادی کشور در فصل اول سال 1393 به 6/4درصد رسید. به گزارش بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی و اولیه اداره حساب‌های اقتصادی این بانک، تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال 1383 در فصل اول سال 1393 به 480491 میلیارد ریال رسید که نسبت به رقم مشابه فصل اول سال 1392 به میزان 6/4درصد رشد نشان می‌دهد. بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌‌ماه 93 نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور‌ماه 1392 معادل 1/21درصد شد، همچنین این شاخص در شهریور‌ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل4/14درصد افزایش داشته است. این بانک شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریورماه 93 را اعلام کرد. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است: شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور‌‌ماه 1393 به عدد0/202رسید که نسبت به ماه قبل4/1 درصد افزایش یافت. این شاخص در شهریور‌ماه 1393 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 4/14درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به شهریور‌‌ماه 1393 نسبت به دوازده ماه منتهی به شهریور‌ماه 1392 معادل1/21 درصد است.

آغاز استخدام‌های رسمی از فروردین ۹۴
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: جذب و به‌کارگیری نیروهایی که مراحل قانونی استخدام را طی کرده باشند اسفندماه به طور کامل انجام و این نیروها از فروردین ماه سال ۹۴ حقوق خود را دریافت خواهند کرد. به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت در جریان سفر استانی خود به اردبیل با بیان اینکه جذب و به‌کارگیری نیروهایی که مراحل قانونی استخدام را طی کرده باشند اسفندماه به طور کامل انجام و این نیروها از فروردین ماه سال 94 حقوق خود را دریافت خواهند کرد، گفت: در برخی از استان‌ها از جمله اردبیل منابع مالی این نیروها پیش‌بینی نشده بود و دولت در لایحه بودجه سال 94 این مشکل را برطرف کرده است. وی افزود: براساس بخشنامه‌ای که به استانداری‌ها ارسال شده جذب نیروهایی که مراحل قانونی استخدام را طی کرده‌اند بلامانع است.

شاخص بورس مثبت شد
شاخص بورس پس از 7 هفته پی‌درپی روند کاهشی، سرانجام مثبت شد. شاخص بورس پس از 7 هفته پی در پی روند کاهشی، سرانجام در بیست و هفتمین هفته معاملاتی تالار شیشه‌ای در سال‌جاری مثبت شد و با رشد 345 واحد به رقم 71 هزار و 788 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در این هفته با 296 واحد افزایش به رقم 52 هزار و 729 واحد و شاخص بازار دوم با 414 واحد افزایش به عدد 142 هزار و 198 واحد رسیدند که به ترتیب افزایش 57/0 و 29/0 درصدی را نسبت به هفته قبل نشان می‌دهد. همچنین در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 4759 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 6/24 درصد کاهش یافته است. تعداد 1819 میلیون سهم نیز در هفته گذشته در 175 هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت که به ترتیب 6/11 و 3 درصد کاهش را نسبت به هفته ماقبل تجربه کرد. ارزش معاملات نرمال هم در هفته گذشته به 3424 میلیارد ریال و حجم آن به 1494 میلیون سهم و حق تقدم رسید که به ترتیب 22 و 7 درصد کاهش را نسبت به هفته قبل خود شاهد بود.

بازار قرارداد آتی ارز راه‌اندازی می‌شود
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس از راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز در سال جاری خبر داد. محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: راه‌اندازی بازار آتی ارز در دستور کار سازمان بورس قرار داشته و زیرساخت‌های فنی، تکنیکی، نرم‌افزاری و تا حدودی مقرراتی لازم نیز برای راه‌اندازی این بازار فراهم شده است. وی با بیان اینکه راه‌اندازی بازار فیزیکی ارز در اولویت سازمان بورس قرار ندارد، افزود: در حال حاضر تمرکز سازمان بورس در راه‌اندازی بازار قرارداد آتی ارز است زیرا بازار سرمایه درباره معاملات آتی سکه و سهام تجربه کافی داشته و می‌تواند در این باره موفق عمل کند. وی اظهار کرد: عملکرد قرارداد آتی ارز مشابه قرارداد‌ آتی سکه در بورس کالا بوده و در اکثر کشورهای دنیا متداول است طوری که علاوه بر سرمایه‌گذاران خارجی، صادرکنندگان و وارد‌کنندگان داخگانی نیز می‌توانند از مزیت‌های این بازار بهره‌مند شوند. این مسؤول سازمان بورس تصریح کرد: راه‌اندازی بازار آتی ارز در اقتصاد کشور اجتناب‌ناپذیر است زیرا سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در کشور به این ابزار نیاز دارند تا اگر براساس تحلیل خود در یک صنعت آن را سودآور تشخیص دهند، مطمئن باشند که سود می‌کنند و اگر چنین ساختاری وجود نداشته باشد سرمایه‌گذار خارجی با یک ریسک غیرقابل مدیریت روبه‌رو می‌شود.


Page Generated in 0/0062 sec