printlogo


کد خبر: 125858تاریخ: 1393/7/5 00:00
حاتمی‌کیا در جشنواره فیلم مقاومت درباره توهین کیارستمی به دفاع‌مقدس:
دولت صریحاً موضع بگیرد

آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در برج میلاد تهران برگزار شد و به برگزیدگان بخش‌های مختلف جوایز و تندیس جشنواره اهدا شد. در این مراسم سردار محمدرضا نقدی، رئیس بسیج مستضعفین از اهمیت پرداختن به دفاع مقدس در حوزه تصویر سخن گفت. در بخش اهدای جوایز، نشان ویژه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان اعطا شد که پسر وی به نیابت از او این جایزه را از محسن رضایی، سردار جزایری و محمد خزاعی دریافت کرد.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی کوتاه گفت: هفته دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و از همه دست‌اندرکاران فیلم مقاومت، چه کسانی که زحمت کشیدند فیلم‌های کوتاه، بلند و مستند تولید کردند و چه کسانی که در هیات داوران آثار را داوری کردند، تشکر می‌کنیم. وی با اشاره به جایزه ویژه سیدحسن نصرالله تأکید کرد: البته جناب سیدحسن نصرالله باید جایزه خود را از دست امام زمان(عج) و امام خامنه‌ای دریافت کنند. رضایی افزود: خوشبختانه ایشان پرچمی را که از ایران برخاسته شد به دست گرفت و امیدواریم این پرچم از دست ایشان به دست امام زمان(عج) سپرده شود. امیدوارم ما نیز تحت لوای این پرچم، راه شهدا را ادامه دهیم. فرزند دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در سخنانی کوتاه گفت: ما همیشه مورد لطف و حمایت ایران و امام خامنه‌ای هستیم.
مصاحبه را چندبار دیدم...
ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم «چ» در آیین اهدای جوایز بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره مقاومت پس از دریافت تندیس بهترین کارگردانی طی سخنانی گفت: قصد نداشتم صحبت کنم اما حالا که این فضا ایجاد شده چند دقیقه‌ای بیشتر وقتتان را نمی‌گیرم؛ باید فرقی بین جشنواره مقاومت و جشنواره فجر نباشد، باید فرقی بین آنچه در اینجا گفته می‌شود و آنچه در آنجا به‌عنوان غایت و نگاه‌ به آینده گفته می‌شود نباشد. وی با اشاره به حرف‌های اخیر کیارستمی درباره دفاع مقدس گفت: عزیزی یا عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زد و شهدا را قربانیان جنگ دانست. مصاحبه این فرد را چند بار دیدم که نکند اشتباه کرده‌ باشم. البته من از قبل می‌دانستم یک جریانی هست که نسبت به جنگ بی‌اعتناست.  
حمایت وزارت امور خارجه از فیلم‌های کیارستمی
وی به مسؤولان وقت ارشاد اشاره کرد و گفت: آن کسانی که به‌عنوان مسؤولان وقت هستند؛ آقای بهشتی که من را به‌سمت جنوب راهی کرد و او را به‌سمت شمال فرستاد، او را تشویق کرد که در شمال باشد و من در گرد و غبار جنوب در جنگ باشم. او همواره عزیزکرده جشنواره‌ها بوده و هست و همیشه پرچم ایران را در جشنواره‌های مختلف بالا برده است. وزارت خارجه همیشه به‌عنوان نفری که قدرت داشته از فیلم‌های او دفاع می‌کرد. من یک بار به‌خاطر فیلمی به فارابی و سراغ آقای حسین حقیقی رفتم و گریه کردم تا به‌عنوان نماینده ایران به خارج نرود اما او گفت وزارت امور خارجه وقت اصرار دارد که این فیلم حتماً باید برود.
نظر صریح خود را نسبت به اظهارات کیارستمی اعلام کنید
حاتمی‌کیا گفت: آنچه اکنون رخ داده است به دست بچه‌ها میزان می‌دهد، به دست آن عزیزانی که باید بفهمند. برادران، آنهایی که با خون آمدید به این رشته! به‌قصدی آمدیم که فکر کردیم اینجا آن‌چیزی را بگوییم که دیده‌ایم، الآن استاد اعظم ما نسبت و نگاهش به شهدا اینگونه است. من از وزیر، رئیس‌جمهور، ایوبی و جعفری‌جلوه توقع دارم نظرشان را نسبت به این نگاه به‌صراحت بگویند. اینجا جشنواره مقاومت است، رنگ و بوی آن مشخص است و اینجا خانواده شهدا هستند که من قربان قدم‌هایشان. امیدوارم خدا این قوت و امید را به من بدهد و دعای خیر این عزیزان پشت من باشد که اعتنا به این حمله‌ها نکنم، چرا که من عزتم را از اینها که نمی‌گیرم.
آقای ایوبی موضع خود را مشخص کنید
وی در پایان سخنانش خطاب به رئیس سازمان سینمایی گفت: آقای ایوبی! شما در جنگ بودید! شما بچه‌ها را دیده‌اید و شهدا را می‌شناسید، اگر نظر ندهید و نگاه خودتان را مشخص نکنید، اگر این میزان و فرقان مشخص نباشد من معتقدم در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است. دعا کنید به‌ حق خون همین شهدا آن افرادی که این خون‌ها را نمی‌بینند، رسوا شوند.
تشکر زارعی از رسانه‌هایی که حمایتش کردند
در بخش دیگری از این مراسم، مریلا زارعی که جایزه بهترین بازیگر نقش زن را از این جشنواره دریافت کرد، گفت: تشکر می‌کنم از همه عوامل و گروه محترم فیلم‌های چ و شیار 143 و در رأس آنها حاتمی‌کیا و نرگس آبیار. این سومین‌بار است که من این جایزه را برای نقش‌آفرینی در فیلم شیار 143 می‌گیرم و فکر می‌کنم دیگر نوبت اکران این فیلم و دیده شدن توسط مردم رسیده است. وی افزود: تشکر می‌کنم از همه اهالی قلم و رسانه‌ها که در این چند ماه اخیر بعد از جشنواره فیلم فجر همراه من بودند. کسانی که شاید برخی از لحاظ ایدئولوژیک با من تفاوت داشتند اما از من حمایت کردند، چرا که «الفت» (شخصیت اول فیلم شیار 143) و الفت‌های سرزمین من برایشان اهمیت داشت و محترم بود. همچنین تشکر می‌کنم از کسانی که مرا فراموش کردند. من نقشی را بازی کردم که برای اسم بردن آن نقش یعنی مادران شهدا نمی‌توان نشسته حرف زد. بازیگر فیلم «شیار 143» با اظهار اینکه «این جشن برای من بسیار ارزشمند است» گفت:‌ من در جشنواره فیلم مقاومت صحنه‌هایی را دیدم که این صحنه‌ها به من قوت قلب داد که من ‌می‌توانم اینجا با شما صحبت کنم. الفتی که من در شیار 143 بازی کردم یک نمونه از مادران شهدا بود و من تا اینجا به عهد خودم وفا کرده‌ام.
نگرانی زارعی از غریب ماندن «الفت»
زارعی افزود: من یک بازیگرم و فقط لباس این نقش را به تن کردم و با خلوص و اعتقاد حرف زدم اما امشب می‌خواهم که با الفت خداحافظی کنم برای اینکه باید این راه را ادامه داد. از مادران بزرگوار شهدا می‌خواهم برای من دعا کنند همان‌طور که دعا کردند و فرزندانشان را بدرقه کردند برای اینکه از سرزمینمان دفاع کنند و این امانت را به دست مردم خوبم می‌سپارم. شما را قسم می‌دهم به خاک پاک سرزمینم و به خون پاک شهدای سرزمینم، به اشک چشم مادران منتظر و به آزادگی آزادگان شما را قسم می‌دهم که نگذارید الفت در این شلوغی‌های شهر غریب بماند. اکران فیلم شیار 143 وعده ما و شما مردم خوب سرزمین من است.
بابک حمیدیان نیز پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مرد، خطاب به حاتمی‌کیا گفت: از شما ممنونم، کنار شما رفاقت را تجربه کردم. من با یک باور عمیق وارد فیلم شما شدم و الان هم جایزه باورم را دریافت کردم.
جوایز بخش کوتاه و مستند
هیات داوران در بخش فیلم‌های کوتاه دیپلم افتخار برگزیده سوم را به داریوش غذبانی برای فیلم «حنانه» اهدا کرد.
دیپلم افتخار برگزیده دوم به فیلم «ساعت ۳» ساخته رقیه توکلی تعلق گرفت.
همچنین هیات داوران بخش فیلم‌های کوتاه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت تندیس و دیپلم افتخار برگزیده اول را به سیف‌الله یزدانی برای فیلم«از درون آیینه» اهدا کردند.
هیات داوران در بخش مستند دیپلم برگزیده سوم را به مصطفی رزاق کریمی برای فیلم«خاطراتی برای تمام فصول» اهدا کرد.
دیپلم افتخار برگزیده دوم به محمدعلی فارسی برای فیلم «ابرها در راهند» تعلق گرفت.
تندیس و دیپلم افتخار برگزیده اول به محسن برمهانی برای فیلم «به پشت تابلو نگاه کن» تعلق گرفت.
همچنین در این بخش هیات داوران جایزه ویژه خود را به حبیب والی‌نژاد برای فیلم «آخرین روزهای زمستان» اهدا کرد.
در ادامه این مراسم هیات داوران در بخش مستند بین‌الملل جوایز خود را بدون ترتیب به خالد جرار برای فیلم «نفوذی»، محسن برمهانی برای فیلم «به پشت تابلو نگاه کن»، مصطفی رزاق‌کریمی برای فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» و روح‌الله رفیعی برای فیلم «خالد و مجتبی» اهدا کرد.
این مراسم با حضور سرداران نقدی، سلامی، جزایری و فضلی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و جمع زیادی از سینماگران و چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله حجت‌الله ایوبی، محمد‌رضا جعفری‌جلوه، سعید راد، امیرحسین شریفی، یدالله صمدی، محمد بزرگ‌نیا، محمدحسین حقیقی، سیدناصر هاشم‌زاده، ابراهیم اصغری، حسین نیرومند، سعید الهی، محمدرضا عباسیان، پژمان لشکری‌پور، روح‌الله شمقدری، نادر طالب‌زاده، حسین مسافرآستانه، محمدعلی باشه‌آهنگر، محسن علی‌اکبری، مجتبی راعی، محمود پاک‌نیت، احمد مراد‌پور، محمد‌حسین لطیفی، مصطفی رزاق‌کریمی، مهدی شاه‌حسینی، سید‌سعید سید‌زاده و... پنجشنبه 3 مهرماه در برج میلاد برگزار شد.
 

جوایز بخش فیلم‌های بلند سینمایی
- جایزه بهترین فیلمنامه بخش بین‌الملل به نرگس آبیار برای فیلم «شیار ۱۴۳»
- جایزه ویژه هیات داوران بخش بین‌الملل به ابراهیمی حاتمی‌‌کیا برای فیلم «چ»
- جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل به فیلم «مسیر طولانی ماندلا تا آزادی»
- جایزه بهترین کارگردانی بخش بین‌الملل به «پابلو لارین» از شیلی برای فیلم NO
- اعطای تندیس بخش ضدتکفیری به مجید ذوالفقاری برای فیلم «ام غیاث»؛ ضمن اینکه همه آثار شرکت‌کننده در این بخش، تندیس جشنواره مقاومت را دریافت کردند.
- تندیس بهترین فیلم داستانی بخش شهید عماد مغنیه به علی غفاری برای «ابوزینب» و جایزه ویژه این بخش به عماد برنات کارگردان فیلم «پنج دوربین شکسته» تعلق گرفت.
- اعطای جایزه فیلم برگزیده از نگاه خانواده شهدا به «ابوزینب» به کارگردانی علی غفاری
- جایزه بهترین فیلم مردمی جشنواره به قاسمی تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳»
- جایزه ویژه دبیر جشنواره به مسعود ده‌نمکی اهدا شد. ده‌نمکی در سخنانی کوتاه گفت: از حاتمی‌کیا به عنوان تنها حامی‌ام در سینمای ایران تشکر می‌کنم و این جایزه را به خانواده درگذشتگان معراجی‌ها تقدیم می‌دارم.
- اعطای جایزه بهترین جلوه‌های ویژه به سیدهادی اسلامی برای فیلم «چ»
- جایزه ویژه بازیگر مرد به پرویز پرستویی برای بازی در فیلم «میهمان داریم»
- دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد به میثم فرهومند برای بازی در فیلم «تنهای تنهای تنها»
- تندیس بهترین بازیگر نقش زن به مریلا زارعی برای فیلم شیار۱۴۳ و تندیس بهترین بازیگر نقش مرد به بابک حمیدیان برای فیلم «چ»
- جایزه بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی‌کیا برای«چ»
- جایزه بهترین فیلم به بنیاد سینمایی فارابی«چ»
* اعطای نشان ویژه جشنواره فیلم مقاومت به سیدحسن نصرالله


Page Generated in 0/0228 sec