printlogo


کد خبر: 125859تاریخ: 1393/7/5 00:00
ده‌نمکی: فیلم‌هایی با بودجه مملکت ضدجنگ ساخته می‌شود

مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما میهمان ویژه برنامه تلویزیونی هفت بود. ده‌نمکی که پیش از حضور در عرصه فیلمسازی، به عنوان تحلیلگر شناخته می‌شد در پاسخ به چگونگی استقبال مخاطبان از فیلم‌های او گفت: پیش از هر چیزی همه این اتفاقات لطف خداست اما اگر دقیق به این موضوع نگاه کنیم نادیده گرفتن و ناگفته‌هایی که اتفاق می‌افتد و احترامی که برای مخاطب قائل می‌شود و حرف زمان خود را زدن و درواقع فرزند زمان خود بودن از شرایط این ماجرا است.
وی ادامه داد: معتقدم فیلم اخراجی‌ها به این سبب پرمخاطب‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است که حرف نو و تازه‌ای برای مخاطب خود داشت. اگرچه برخی معتقدند نمونه آن را در برخی فیلم‌هایی که پیش از اخراجی‌ها هم ساخته شده است می‌توان دید اما باید گفت اگر اینگونه بوده است باید استقبالی نظیر آنچه برای فیلم‌های اخراجی‌ها اتفاق افتاد برای آنها نیز رخ می‌داد، بنابراین در اخراجی‌ها حرفی زده شده است که برآمده از واقعیت و نه تخیل است.
این کارگردان اذعان داشت: تعریفی که برای سینما در نظر گرفته‌اند بدین صورت است که دارای سه جزء صنعت، رسانه و هنر است اما باید در نظر داشت که این رسانه اگر مخاطب نداشته باشد سینما نیست بنابراین این عدم استقبال مخاطب نیز نگفتن حرف‌هایی است که ما نیز از آنها اطلاع داریم اما در سینمای دفاع مقدس به سراغ آنها نمی‌رفتند.
مضامین متعالی را می‌توان به زبان عام مطرح کرد
کارگردان فیلم رسوایی اظهار کرد: آرزوی تمام فیلمسازان این است که فیلم‌هایشان پرمخاطب باشد، بنابراین مضامین متعالی و مناسب را می‌توان با زبان عام‌فهمی مطرح کرد که مخاطب درک کند چه چیزی گفته شده است. البته بسیاری از معانی نیز هستند که به فراخور فهم مخاطب درک می‌شوند، بدین صورت که قرار نیست همه مخاطبان همه فیلم را بفهمند اما اکثریت آنها آنچه را که باید از فیلم می‌فهمند. من نیز در فیلم‌ها چه مخاطب موضوع را درک کند و چه نکند، سعی کرده‌ام ساده‌سازی کنم.
ده‌نمکی بیان کرد: برخی با طرح این سوال که چرا مردم می‌پسندند و با پیش‌داوری که نسبت به کارگردان و حتی مضامینی که من کارگردان به آنها نزدیک شده‌ام آن اثر را نمی‌پسندند.
رقابت تلویزیون با سینما جدی شده است
وی خاطرنشان کرد: پدید آمدن تلویزیون‌های جدید و امکانات به‌روزتر و دیجیتال در واقع رقابتی را با سینما شروع کرده است، بنابراین با این شرایط فعالیت در سینما خیلی سخت می‌شود. اگر می‌خواهیم بپذیریم که سینما داشته باشیم باید به قواعد و الزامات آن بپردازیم. مردم ایران دوسر طیف جامعه هستند که انتخاب خود را کرده‌اند و پای عقیده خود ایستاده‌اند. از این تعداد کسانی هستند که به اردوی راهیان نور می‌روند و از آن مناطق دیدن می‌کنند و تعدادی نیز هستند که نرفته‌اند بنابراین در اینجا هنر سینماست که آنهایی را که از مناطق جنگی بازدید نکرده‌اند به سینما و پای تلویزیون دعوت کند.
بعد از اخراجی‌ها جرأت پرداختن به آدم‌های سانسورشده پیدا شد
ده‌نمکی گفت: در اخراجی‌های یک، صدها گونه آدم سانسورشده وجود دارد و بعد از اخراجی‌هاست که بسیاری جرات کردند از این نوع آدم‌ها در جبهه‌ها بنویسند. در فیلم اخراجی‌ها هدفم این بود صحنه‌هایی از جنگ را که کاریکاتور نباشد و مخاطب آن را باور کند، خلق کنم. وی تاکید کرد: کاری که نسل بچه‌های جنگ انجام دادند به مراتب ارزشمند‌تر از اجداد ایرانیان است که البته ما منکر اجداد خود نمی‌شویم. چرایی این موضوع به این خاطر است که بچه‌های ما وجبی از این خاک را به دست دشمن ندادند و البته نیز قصد تصرف و کشورگشایی هم نداشتند.
فیلم‌هایی با بودجه مملکت ضدجنگ ساخته می‌شود
کارگردان فیلم اخراجی‌ها افزود: متاسفانه فیلم‌های بسیاری با مفهوم ضدجنگ در کشور ساخته می‌شود، فیلم‌هایی که با بودجه این مملکت ساخته می‌شوند و در جریان سینمای دفاع مقدس فیلمسازی را یاد گرفته‌اند اما سینمای ضدجنگ چرا باید برای دفاع مقدس ما باشد. چنین سینمایی مختص کشوری است که خود جنگ را آغاز کرده است و اجدادی که به قصد کشورگشایی جنگی را شکل می‌دادند، نه رزمندگانی که از خود و کشور خود دفاع کردند. این کارگردان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود اذعان داشت: کشورهایی چون آمریکا برای اکران فیلم‌هایی از نوع دفاع مقدس در بازارهای جهانی اجازه نمی‌دهند چرا که منافع ملی و باورهای ایدئولوژیک آنها با این نوع فیلم‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد و اجازه نمی‌دهند فیلمی مخالف باورهای خودشان ساخته و پخش شود که حتی اگر نشان نیز داده شود به‌گونه‌ای آن را در جهت منافع خود تغییر می‌دهند. مسعود ده‌نمکی در پایان صحبت‌های خود گفت: تا زمانی که حرفی برای گفتن داشته باشم در سینما کار خواهم کرد. مساله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که پژوهش و تحقیق در زمینه جنگ باید چندبرابر خروجی و محصولی که ساخته می‌شود وجود داشته باشد و برای من هم به همین ترتیب است. درحال حاضر دارای پژوهش‌هایی بسیاری در این زمینه هستم که اگر برای ساخت آنها وقت داشتم خروجی‌های آن خیلی بیشتر بود. ده‌نمکی که رکورد فروش فیلم در سینمای ایران را از آن خود کرده است در بخشی از گفت‌وگویش در برنامه هفت گفت: خدا را شکر که دغدغه شکستن رکورد هم دارد تمام می‌شود و امیدوارم تمام فیلم‌ها بیایند رکورد اخراجی‌ها را بشکنند.
 


Page Generated in 0/0047 sec