printlogo


کد خبر: 125872تاریخ: 1393/7/5 00:00
چهارگوشه

مرگ رئیس‌جمهور زامبیا در نیویورک
نشریه آمریکایی نیوزویک خبر داده که مایکل ساتا، رئیس‌جمهور زامبیا پنجشنبه در هتل محل اقامتش در نیویورک درگذشت. آسوشیتدپرس هم نوشت رئیس‌جمهور 77 ساله زامبیا توسط پزشکان وزرات بهداشت آمریکا تحت معالجه قرار گرفته و پس از آن راهی بیمارستان شده است. سخنگوی رئیس‌جمهور زامبیا هم اخبار متعدد منتشر شده درباره مرگ ساتا را تکذیب کرد. اخبار درباره مرگ ساتا از پنجشنبه شب منتشر شد که وی برنامه سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل را لغو کرد.

سارکوزی: اولاند گیج و فاقد استراتژی است
نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه روز پنجشنبه در جمع هواداران خود با حمله لفظی به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، وی را فردی مغلوب، گیج و فاقد استراتژی خواند. به نوشته فیگارو، سارکوزی در اظهاراتی با حمله لفظی شدید‌اللحن به اولاند اعلام کرد: «احساس فرانسوی‌ها بر این است که سران کشور مغلوب، گیج، ناتوان در ایجاد حداقل پیشرفت، فاقد چشم‌انداز و فاقد استراتژی هستند».

یک‌میلیون زائر در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع)
فرمانده عملیات بغداد اعلام کرد برای بزرگداشت سالروز شهادت امام جواد(ع) بیش از یک‌میلیون زائر روز پنجشنبه وارد کاظمین شدند و مراسم سوگواری شهادت امام جواد را برگزار کردند. به گزارش فارس، کاظمین یکی از محله‌های شمالی شهر بغداد در بخش غربی رود دجله است.  حرم مطهر امام موسی کاظم و امام جواد، 2 امام شیعه، علیهما‌السلام در این محله قرار دارد و سبب نامگذاری این منطقه به کاظمیه همین است.

استعفای نخستین وزیر دادگستری رنگین‌پوست آمریکا  
باراک اوباما روز پنجشنبه استعفای اریک هولدر، نخستین وزیر دادگستری رنگین‌پوست این کشور را تایید کرد.  به گزارش خبرگزاری  فرانسه، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام خبر استعفای اریک هولدر، از ابقای او در این مقام تا زمان تعیین وزیر دادگستری جدید خبر داد. کناره‌گیری او  از این سمت تعجب‌آور نیست، چرا که وی طی ماه‌های اخیر چندین بار از قصد خود برای کناره‌‌گیری از پست وزارت دادگستری خبر داده بود. اریک هولدر 63 ساله در دسامبر سال 2008 از سوی باراک اوباما به این سمت منصوب شد و طی دوران 6 ساله فعالیتش، تنش‌های زیادی با جمهوریخواهان داشت و از جانب محافظه‌کاران آمریکایی بشدت مورد انتقاد قرار داشت.

درگیری دوباره در فرگوسن
چند ساعت پس از آنکه فرمانده پلیس شهر فرگوسن آمریکا از خانواده مایکل براون، جوان سیاهپوست که ماه گذشته به ضرب گلوله یک پلیس سفیدپوست کشته شد، عذرخواهی کرد، پلیس و تظاهرکنندگان در این شهر که در حومه سنت‌لوئیس قرار دارد به صورت جزئی با هم درگیر شدند.  روزنامه سنت‌لوئیس (پست دیسپچ) نوشت تام جکسون، فرمانده پلیس فرگوسن اواخر وقت پنجشنبه با لباس شخصی در برابر اداره پلیس به تظاهرکنندگان اطمینان داد در پی مرگ براون تغییراتی در این منطقه اعمال خواهد شد. جکسون اوایل وقت پنجشنبه نیز فیلم عذرخواهی خود را از خانواده براون و جامعه فرگوسن منتشر کرد و در آن اذعان کرد جسد براون باید بسیار زودتر از خیابان برداشته می‌شد.

تسلط طالبان بر استان غزنی
در حالی که احتمال سقوط منطقه اجرستان در استان غزنی افغانستان  در جنوب کابل به دست طالبان و بروز فاجعه انسانی در این منطقه شدت یافته است، مقامات افغان می‌گویند امکان اعزام نیروی زمینی برای نجات مردم  وجود ندارد. طالبان تاکنون توانسته برخی مناطق اطراف منطقه اجرستان، مانند «لنگرخیل»، «آخوند خیل»، «زلگی» و «محمد خیل» را تصرف کرده و در کنترل خویش بگیرد.  تاکنون دامنه تلفات اجرستان به 80 تا 100 نفر رسیده و اعضای طالبان با آتش زدن اموال و محصولات کشاورزی بومیان حدود 12 نفر از کارمندان پلیس و برخی زنان و کودکان را به شکل فجیع و بی‌رحمانه‌ای سر بریده‌اند.  محمدعلی احمدی، معاون استانداری ولایت غزنی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به مسدود شدن مسیرهای زمینی منتهی به منطقه اجرستان اظهار داشت: «چنانچه حملات هوایی به طالبان صورت نگیرد، این منطقه به دست طالبان سقوط خواهد کرد و امکان وقوع یک فاجعه انسانی نیز وجود دارد، زیرا ممکن است طالبان با تسلط بر این منطقه دست به یک قتل عام گسترده بزند». به گفته او، طالبان مجهز به سلاح‌های سنگین و پیشرفته بوده و با این سلا‌ح‌ها توانسته پاسگاه‌های پلیس محلی این منطقه را درهم بکوبد.
 


Page Generated in 0/0053 sec