printlogo


کد خبر: 125877تاریخ: 1393/7/5 00:00
تقویم تاریخ

رحلت فقیه و مرجع کبیر آیت‌الله «سید عبدالله شیرازی» زعیم حوزه علمیه مشهد (1363 ش)
آیت‏الله سیدعبدالله شیرازی در سال 1270 ش (1309 ق) در بیت علم و فضیلت در شیراز به دنیا آمد. ایشان در 21 سالگی به همراه پدر بزرگوار خود به دلیل مبارزات ضد استعماری انگلیس به مدت شش ماه از شیراز تبعید شد و پس از بازگشت، به تحصیل و تدریس ادامه داد. آیت‏الله شیرازی سپس برای تکمیل تحصیلات خود، در سال 1294 ش به نجف اشرف رفت و در حلقه درس حضرات آیات: آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نائینی شاگردی نمود. این عالم ربانی پس از اقامت سیزده ساله در نجف اشرف و اخذ درجه اجتهاد، به زادگاه خود، شیراز، بازگشت و به احیای حوزه علمیه شیراز همّت گماشت. ایشان مبارزات سیاسی خود را پس از بازگشت از نجف ادامه داده و مخالفت رسمی و علنی خویش را با حکومت رضاشاه پهلوی اعلام کرد. آیت‏الله شیرازی در این راه متحمل سختی‏های فراوانی شده، ضمن بی‏حرمتی به ایشان، این عالم نستوه را به زندان کشاندند. پس از ماجرای کشف حجاب و کشتار خونین مسجد گوهرشاد به دستور رضاخان، آیت‏الله شیرازی به طور مخفیانه راهی نجف اشرف شده و این اقامت، چهل سال به طول انجامید. ده سال پایانی عمر معظمٌ له در مشهد گذشت و حضور ایشان، حوزه این شهر را رونقی دوباره بخشید. آیت‏الله شیرازی همچنین در نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی نیز، همواره پشتیبانی خود را اعلام داشته و در آگاه سازی افکار مردم مشهد، نقش مهمی ایفا نمود. از آیت‏الله شیرازی آثار و بناهای فراوانی به جای مانده که تاسیس مدارس، کتابخانه‏ها، مساجد و... در شهرهای مختلف از آن جمله‏اند. همچنین عُمدَه..ُالوسایل، الامامَه.. و الشیعَه و ذخیره.. الصّالحین از جمله کتب این عالم آگاه می‏باشند. آیت‏الله سیدعبدالله شیرازی سرانجام در پنجم مهرماه 1363 ش برابر با اول محرم 1405 ق در 93 سالگی به سوی معبود شتافت و پس از تشییعی با شکوه، در جوار حرم منور امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.
آغاز عملیات بزرگ ثامن‌الائمه و شکست حصر آبادان (1360 ش)
به فرمان امام خمینی(ره)، رزمندگان دلیر اسلام، در عملیاتی سریع و هماهنگ علیه مواضع ارتش اشغالگر عراق موفق به شکستن حلقه محاصره شهر آبادان شدند. این شهر از ابتدای جنگ تحمیلی حدود یک سال، در محاصره نیروهای نظامی عراق بود و به خاطر وجود استحکامات متعدد دشمن، شکست محاصره آن بسیار دشوار به نظر می‏رسید اما رزمندگان اسلام در عملیات ثامن‏الائمه با رشادت، این محاصره را شکستند و اولین پیروزی بزرگ خود را در جنگ به ثبت رساندند. عملیات بزرگ ثامن‏الائمه با رمز نورانی «نصر من الله و فتح قریب» در جبهه جنوب و شمال آبادان در شرق رود کارون در وسعت 150 کیلومتر مربع از 5 مهر 1360، با هدف شکست حصر آبادان و با همکاری ارتش و سپاه انجام شد. بدین ترتیب اولین همکاری سپاه و ارتش در این عملیات و در مقیاس وسیع به منصه ظهور رسید و تحقق یافت. نتایج عملیات بزرگ ثامن‌الائمه: تلفات نیروی انسانی دشمن: 1800 نفر اسیر، 1500 تا 2000 نفر کشته و زخمی، آزادسازی 150 کیلومترمربع از خاک میهن اسلامی شامل 2 جاده استراتژیک اهواز- آبادان و ماهشهر- آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، تجهیزات و امکانات، تانک و نفربر: 90 دستگاه انهدامی و 160 دستگاه اغتنامی، خودرو: 100 دستگاه انهدامی و 150 دستگاه اغتنامی و....
آغاز به کار اولین راه‌‏آهن جهان در انگلستان (1825م)
نخستین راه‏های ریلی با ریل‏های چوبی ساخته می‏شد و واگن‏های اسبی روی آنها حرکت می‏کرد. در قرون 17 و 18 میلادی این قطارها برای حمل زغال سنگ و سنگ معدن به کار می‏رفت. در قرن هجدهم که مخترعان انگلیسی، فرانسوی و آمریکایى مشغول آزمایش لکوموتیوهای بخار شدند، ریل‏های چدنی جایگزین ریل‏های چوبی شد. استفاده از ریل‏های چدنی، دامنه به کارگیری راه‏آهن را به کارهای غیرمعدنی نیز کشانید. با کشف نیروی بخار، نخستین راه‌آهن برای حمل مسافر و کالا که با نیروی بخار کار می‏کرد در 27 سپتامبر سال 1825م در انگلستان به کار افتاد. راه‌آهن به سرعت در اروپا رواج یافت و کشورهای گوناگون از آن بهره بردند. راه‌آهن در حال حاضر یکی از راه‏های اصلی حمل و نقل کالا و مسافر است که سهم عمده‏ای در این جابه‌جایی دارد.


Page Generated in 0/0058 sec